Jump to content
Pre-order FM25 nu. Steun MU & ontvang korting! ×

Het COACH-topic #2

Fabian.

Recommended Posts

Wil je echt oefenstof boeken of meer achtergronden? Ik heb voornamelijk biografieen van trainers wat ik altijd wel interessant vind. Heb volgens mij geen één nuttig boekmbt oefenstof. Boek voetbalpsychologie (bram Meurs, heb ik hier al eens over verteld) is wel interessant. Staat oefenstof in maar ook wat achtergrond informatie.

Mensen de beelden al terug gekeken?

Dat eerste inderdaad. Tweede ook natuurlijk, maar heb liever wat over ideeën, filosofieën en dergelijke zaken.

• Replies 438
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Wil je echt oefenstof boeken of meer achtergronden? Ik heb voornamelijk biografieen van trainers wat ik altijd wel interessant vind. Heb volgens mij geen één nuttig boekmbt oefenstof. Boek voetbalpsychologie (bram Meurs, heb ik hier al eens over verteld) is wel interessant. Staat oefenstof in maar ook wat achtergrond informatie.

Mensen de beelden al terug gekeken?

Ah zag net pas dat je ze gestuurd had, wist niet of je m'n pm wel gezien had en dat mailadres gebruik ik amper. Zal het dit weekend gaan bekijken (y)

Beste boek wat ik ooit heb gelezen over training geven. Zeker doen [MENTION=3278]jj1[/MENTION]; Nas: als ik donderdag gewoon om 17u klaar ben doe ik hem op de post. [MENTION=8575]LosMerengues[/MENTION];

Volgend jaar trouwens E1 doen (hoofdklasse 9v9) en mag TC3 doen op kosten van de club, vrijdag bevestigd gekregen. Leuk leuk :)

Thanks bro!(Y) Helemaal vergeten te bedanken via de PM. Zag er een beetje ondankbaar uit.

En gefeliciteerd natuurlijk!

Beste boek wat ik ooit heb gelezen over training geven. Zeker doen [MENTION=3278]jj1[/MENTION]; Nas: als ik donderdag gewoon om 17u klaar ben doe ik hem op de post. [MENTION=8575]LosMerengues[/MENTION];

Volgend jaar trouwens E1 doen (hoofdklasse 9v9) en mag TC3 doen op kosten van de club, vrijdag bevestigd gekregen. Leuk leuk :)

Lekker man :) Waar ga je je stage lopen dan? Had als ik jou was ook eerst een jaar ervaring opgedaan op groot veld voor je aan TC3 begint. Al is dat natuurlijk voor iedereen anders.

Hoe wordt er trouwens in jullie regios tegen twingames aangekeken? Wat ik hier hoor van de betere clubs (die 2de divisie etc spelen) gaan zij het steeds meer spelen (als oefenwedstrijden) in vakantie speciale twingames toernooien enzo. Denk dat aankomend seizoen nog blijft zoals het nu is maar dat het daarna veranderd.

Voorlopig is de stageplek D1 van mijn eigen club (hoofdklasse). Dit kan nog veranderen als die trainer weggaat. Wat je zegt over groot veld ben ik het op zich mee eens, maar ik heb al wel veel training gegeven aan C/D teams (1jaar 2x per week, 1 jaar 1x per week).

Ik weet niet zoveel over twin games verder ..

Dat scheelt inderdaad echt een hoop. Eerste keer dat ik tc3 deed, had ik dat dus niet, voelde mij echt een mbo 1 student tussen hbo'ers hehe. heb dat tijdens mijn 2de keer ook gezien; jongen gasten (jaar of 18/19) die alleen nog maar F of E hebben getraind en dan ineens training moesten geven van teamtactisch aan A-junioren.

Inschrijving is nog niet open toch? Ik kijk elke week voor mijn tc2 maar staat nog niet open.

Lekker man :) Waar ga je je stage lopen dan? Had als ik jou was ook eerst een jaar ervaring opgedaan op groot veld voor je aan TC3 begint. Al is dat natuurlijk voor iedereen anders.

Hoe wordt er trouwens in jullie regios tegen twingames aangekeken? Wat ik hier hoor van de betere clubs (die 2de divisie etc spelen) gaan zij het steeds meer spelen (als oefenwedstrijden) in vakantie speciale twingames toernooien enzo. Denk dat aankomend seizoen nog blijft zoals het nu is maar dat het daarna veranderd.

Goed man. Ben aan mijn zevende jaar bezig op klein veld. Denk dat ik maximaal 10 ploegen in al die jaren heb gehad die geen 'park the bus' hebben gespeeld. Oftewel; 4 man achterin(mandekker op de spits, eentje erachter) en de twee snelste spelers erachter. Kwam er met mijn kwalitatief sterke ploegen nog weleens doorheen, maar nu met een 'zwakke' E3 is het echt afzien hoor. Heb in de winterstop twee keer 0-0 gespeeld hierdoor. Je gaat met de twingames(doe het elke woensdag op trainen) ook zien dat er andere spelers gescout worden. Afgelopen zaterdag nam PEC een rechtsbuiten van de F bij ons, terwijl die echt zoveel minder is dan onze linksbuiten. Dus ik sprak hem er op aan waarom hij voor de rechtsbuiten ging. 'Ja, hij is snel en heeft kracht. Dat is bijzonder op zijn leeftijd. Techniek leren we hem wel aan.' Bizar.

Gisteravond waren de velden afgelast. Ben ik met mijn ploegje na mijn oude basisschool gegaan. Ben daar met een groepje gaan 'hoeken' in de lege zandbak en de rest die niet aan de beurt was ging ezelen. Prachtig uurtje gehad man. :D

Goed man. Ben aan mijn zevende jaar bezig op klein veld. Denk dat ik maximaal 10 ploegen in al die jaren heb gehad die geen 'park the bus' hebben gespeeld. Oftewel; 4 man achterin(mandekker op de spits, eentje erachter) en de twee snelste spelers erachter. Kwam er met mijn kwalitatief sterke ploegen nog weleens doorheen, maar nu met een 'zwakke' E3 is het echt afzien hoor. Heb in de winterstop twee keer 0-0 gespeeld hierdoor. Je gaat met de twingames(doe het elke woensdag op trainen) ook zien dat er andere spelers gescout worden. Afgelopen zaterdag nam PEC een rechtsbuiten van de F bij ons, terwijl die echt zoveel minder is dan onze linksbuiten. Dus ik sprak hem er op aan waarom hij voor de rechtsbuiten ging. 'Ja, hij is snel en heeft kracht. Dat is bijzonder op zijn leeftijd. Techniek leren we hem wel aan.' Bizar.

Gisteravond waren de velden afgelast. Ben ik met mijn ploegje na mijn oude basisschool gegaan. Ben daar met een groepje gaan 'hoeken' in de lege zandbak en de rest die niet aan de beurt was ging ezelen. Prachtig uurtje gehad man. :D

Ja scouting is tegenwoordig eerst; is hij snel, dan kan je er altijd wel wat van maken. want voetballen is te leren, snelheids verbeteren is natuurlijk erg lastig(volgens mij maar iets van 5%). Alleen de middenvelders hebben geen explosieve snelheid nodig.

donderdag de beelden presenteren. Ga nog opzoek naar momenten die bij ons anders hadden gekund, die in het betaalde voetbal(of andere volendam teams) wel goed gingen, zodat de jongens de verschillen kunnen zien.

Ja scouting is tegenwoordig eerst; is hij snel, dan kan je er altijd wel wat van maken. want voetballen is te leren, snelheids verbeteren is natuurlijk erg lastig(volgens mij maar iets van 5%). Alleen de middenvelders hebben geen explosieve snelheid nodig.

donderdag de beelden presenteren. Ga nog opzoek naar momenten die bij ons anders hadden gekund, die in het betaalde voetbal(of andere volendam teams) wel goed gingen, zodat de jongens de verschillen kunnen zien.

Ik heb je filmpje gekeken van opbouw georganiseerd. Heel lastig om er zomaar iets over te zeggen, omdat ik niet weet hoe je precies speelt. Wat me wel opvalt is dat je backs in mijn ogen niet diep genoeg staan, die had ik zelf altijd bij de opbouw dieper gezet dan mijn middenvelders. Dan heb je in principe je 5 beste spelers die gaan opbouwen(3-4-6-7-8.) Je rechtshalf lijkt me trouwens een heerlijk voetballertje. Klopt dat? Als je met de punt naar achteren speelt, moet je eens bij uit mijn hoofd 35 sec. kijken. Je rechtsbuiten kapt terug, versnelt naar binnen. Geen enkele middenvelder staat eronder of beweegt naar achteren(allemaal naar voren volgens mij), goed moment om erbij te pakken.

Ik heb je filmpje gekeken van opbouw georganiseerd. Heel lastig om er zomaar iets over te zeggen, omdat ik niet weet hoe je precies speelt. Wat me wel opvalt is dat je backs in mijn ogen niet diep genoeg staan, die had ik zelf altijd bij de opbouw dieper gezet dan mijn middenvelders. Dan heb je in principe je 5 beste spelers die gaan opbouwen(3-4-6-7-8.) Je rechtshalf lijkt me trouwens een heerlijk voetballertje. Klopt dat? Als je met de punt naar achteren speelt, moet je eens bij uit mijn hoofd 35 sec. kijken. Je rechtsbuiten kapt terug, versnelt naar binnen. Geen enkele middenvelder staat eronder of beweegt naar achteren(allemaal naar voren volgens mij), goed moment om erbij te pakken.

Ja backs staan regelmatig niet diep genoeg. Wat ook (volgens mij zelfde filmpje) regelmatig voorkomt is dat hun 7 erg dicht bij onze 4 staat. Als hij uitzakt naast de 16, kan de keeper simpel de 4 inspelen als de 7 van TP niet meegaat. Gaat hij wel mee, komt de passlijn naar onze 5 helemaal open te liggen. Gebeurde 2/3 keer volgens mij. Rechtshalf is wel redelijke voetballer, al is hij wel heel erg druk aan de bal maar is ook erg druk (positief) in ballen veroveren. Spelen altijd met een 10 maar als iedereen vooruit loopt/niemand uitzakt is het sowieso een goed moment.

zal eens gaan bekijken. Probleem is dat je zoveel verkeerd ziet gaan in 60minuten (ook veel goed hoor) en dat ik moet oppassen (is de eerste keer dat we hiermee werken) met het aantal beelden. Is toch erg confronterend voor deze leeftijd.

Ja backs staan regelmatig niet diep genoeg. Wat ook (volgens mij zelfde filmpje) regelmatig voorkomt is dat hun 7 erg dicht bij onze 4 staat. Als hij uitzakt naast de 16, kan de keeper simpel de 4 inspelen als de 7 van TP niet meegaat. Gaat hij wel mee, komt de passlijn naar onze 5 helemaal open te liggen. Gebeurde 2/3 keer volgens mij. Rechtshalf is wel redelijke voetballer, al is hij wel heel erg druk aan de bal maar is ook erg druk (positief) in ballen veroveren. Spelen altijd met een 10 maar als iedereen vooruit loopt/niemand uitzakt is het sowieso een goed moment.

zal eens gaan bekijken. Probleem is dat je zoveel verkeerd ziet gaan in 60minuten (ook veel goed hoor) en dat ik moet oppassen (is de eerste keer dat we hiermee werken) met het aantal beelden. Is toch erg confronterend voor deze leeftijd.

Heb alleen even je eerste actie erbij gepakt. Filmpje start en de eerste 'opbouw' dus.

d90bebb3be3d9d75f4816f1669029bcb.png

Je wordt direct vastgezet(goed teken, jeugdvoetbal) en de buitenspelers van de tegenpartij pakken direct je hele verdediging. Je middenveld staat goed allemaal dicht bij elkaar waarin je een soort rotatie middenveld krijgt(6 wordt 7, 7 wordt 8 etc.) en ze om de beurt komen, is onze A1 trainer helemaal fan van(als ik hem dit filmpje ga sturen, ben je een koning in zijn ogen.)

Wat er gebeurd is dat er twee middenvelders met gezicht naar eigen goal sprinten om de bal te halen en geen enkele middenvelder eronder kan staan(bal wordt ook schuin naar achteren weggelegd, bal gaat dwars door je centrum naar de nummer 2 wat uiteraard leidt tot balverlies.) Ik zou zelf altijd willen dat je een station gaat overslaan. Dat je dus één middenvelder laat inlopen en dat de andere twee middenvelders de eerste bal gaan krijgen zodat je dus één middenvelder er continue onder hebt staan en dat de tweede bal dus altijd vooruit kan worden gespeeld naar een vrije man(die er gaat komen als je backs diep staan.) Oftewel in een plaatje samengevat. Zo;

b9421dfb7e463ad59b63da838acf8f07.png

Ja, is ook helemaal waar. Het is nu ook puur 'basis' hoe je direct zou staan en blijven oefenen, oefenen, oefenen en dan inderdaad zijn er 100 verschillende situaties hoe het 'uitgespeeld' kan worden. Wel mooi om te zien zulke beelden man. Ga je het vaker doen?

Ja, mee eens. Al blijf ik erbij dat beelden 10x meer zeggen dan dat je het continue gaat uitleggen qua theorie. Kinderen willen vooral bij een BVO er alles aan doen om te slagen als prof. Wie is je de beste speler van deze selectie?

Ja, is ook helemaal waar. Het is nu ook puur 'basis' hoe je direct zou staan en blijven oefenen, oefenen, oefenen en dan inderdaad zijn er 100 verschillende situaties hoe het 'uitgespeeld' kan worden. Wel mooi om te zien zulke beelden man. Ga je het vaker doen?

Ja, mee eens. Al blijf ik erbij dat beelden 10x meer zeggen dan dat je het continue gaat uitleggen qua theorie. Kinderen willen vooral bij een BVO er alles aan doen om te slagen als prof. Wie is je de beste speler van deze selectie?

Probleem is ook dat wij vooral trainen op twingames en dus regelmatig moeite hebben met 11x11, toch elke keer wennen. WIl het zeker vaker gaan doen bij ons team, probleem is dat wij bijna nooit stadion spelen (1ste traint altijd als wij moeten spelen zaterdag) en oefenwedstrijd vaak uit spelen.

Maar zeker waar dat dit het beste is, soms vragen wij wel eens aan die gasten om zichzelf/andere een cijfer te geven. spelen we dramatisch, krijgen er nog een aantal een 7 enzo. Realiteitszin is er natuurlijk nog lang niet dus dan is dit een goede manier. Uiteraard niet alleen de mindere situaties laten zien maar ook de goede momenten.

Beste speler is lastig te zeggen, verschilt echt per week. Ben zelf erg gecharmeerd van de spits (die de goal maakt, is ook ergens te zien). Ziet er allemaal verre van mooi uit maar is als spits dodelijk, vooral positie kiezen voor de goal is geweldig. Eerste wedstrijd van het seizoen kwam de rechtsbuiten door ,waar bijna iedereen blind naar de keeper loopt,deed hij 5 stappen naar achter richting de 16 en kreeg de bal aangespeeld en scoorde erg simpel. Heeft ook longen als een paard en blijft de hele wedstrijd gaan.

Probleem is ook dat wij vooral trainen op twingames en dus regelmatig moeite hebben met 11x11, toch elke keer wennen. WIl het zeker vaker gaan doen bij ons team, probleem is dat wij bijna nooit stadion spelen (1ste traint altijd als wij moeten spelen zaterdag) en oefenwedstrijd vaak uit spelen.

Maar zeker waar dat dit het beste is, soms vragen wij wel eens aan die gasten om zichzelf/andere een cijfer te geven. spelen we dramatisch, krijgen er nog een aantal een 7 enzo. Realiteitszin is er natuurlijk nog lang niet dus dan is dit een goede manier. Uiteraard niet alleen de mindere situaties laten zien maar ook de goede momenten.

Beste speler is lastig te zeggen, verschilt echt per week. Ben zelf erg gecharmeerd van de spits (die de goal maakt, is ook ergens te zien). Ziet er allemaal verre van mooi uit maar is als spits dodelijk, vooral positie kiezen voor de goal is geweldig. Eerste wedstrijd van het seizoen kwam de rechtsbuiten door ,waar bijna iedereen blind naar de keeper loopt,deed hij 5 stappen naar achter richting de 16 en kreeg de bal aangespeeld en scoorde erg simpel. Heeft ook longen als een paard en blijft de hele wedstrijd gaan.

Ja. Hoe zit het nou met de Twingames. Bij Ajax zijn ze aan het experimenteren geweest met de twingames. Grotere ruimte, meerdere spelers. Geen succes gebleken. Sowieso is er een verandering op komst qua Twingames bij Ajax. Zal wel door die Ladru komen. Die wil vast weer meer fysieke jeugdmatchen zien.

Ja, heb je andere filmpjes heel snel gezien(dus puur als liefhebber, niet als trainer) en je spits ziet er inderdaad prima uit. Positie kiezen zit er gewoonweg in, dat is vooral natuurtalent. Al is het natuurlijk bij te schaven door steeds maar weer hem in die situatie te laten komen op trainen, dan kan hij er ook aan werken.

Wow, serieus? Hier is het meestal gewoon 3-3 en zodra ze doorhebben dat wij 2-1-3 spelen en een paar keer 4v3 hebben gehad wordt het bij de tegenstander 3-1-2. Ben wel blij dat ik nooit die 4-1-1 of 4-0-2 tegen ben gekomen :cab:

Ja man. Vorig jaar prachtige 1ste klasse op papier gehad. Allemaal grote clubs. Allemaal E1. Schrikbarend om te zien. Allemaal resultaattrainers. Pleuren allemaal de mid-mid in balbezit tegenpartij voor je spits en laten je komen. Buitenspelers naar binnen en maar lang knallen. Alleen Holten(uitzonderlijke goede lichting, winnen ook van Twente en noem maar op. Loopt me een 1ste jaars spitsje(nu 2e jaars) die vorig jaar de hele 1ste klasse domineerde en nu de hoofdklasse veruit topscoorder is geworden. Holten E1 30 punten na 10 matchen in de hoofdklasse.) speelde echt prachtig voetbal en nog een ploeg waar ik de naam niet meer van weet. Weet nog wel dat we daar 2-2 speelde en daar ook de technisch coördinator onderbouw langs het veld stond. Gasten hadden het fantastisch voor elkaar. F1 als eerste match 's morgens, met de twee beste talenten direct bij de E3 spelend een uur later(E1 en E3 om 10:00) en de E1 talenten bij de D1 om 11:00. Heb die trainers daar ook echt een compliment gegeven. Echt jaloers op hun structuur.

Oh gek man dat dat zo verschilt, hier (2e / 3e klasse) is het vooral juist snel druk willen zetten als ze doorhebben dat wij elke bal opbouwen, dus onze opstelling spiegelen. Dan krijg je dat mijn keeper de bal neerlegt en 4/9/7/11 door elkaar gaan bewegen. Als dat lukt ben ik een gelukkig man, als dat niet lukt heb ik altijd nog 2 man (of 3 als de bal meteen naar de aanvallers wordt gespeeld) om te corrigeren. Bijna elke week hoor ik 'leuk voetballende ploeg heb jij'. Dan zeg ik (als het een beetje een normale vent was) dat zijn jongens dat ook kunnen, als je het gaat trainen.

Dat is balbezit van ons he. In eigen balbezit spelen ze bijna allemaal 3-3, lange bal en god zegene de greep. In het meest gunstige geval rollen ze eerst een verdediger aan die daarna de bal lang geeft.

Denk sowieso dat het westen een stuk technischer voetbalt dan het oosten van Nederland. Als ik hier in de regio moet voetballen tot aan Apeldoorn zeg maar, doe ik het altijd goed. Krijgen daar altijd wel ruimte om te voetballen en voetbaltechnisch zijn mijn ploegen 9 van de 10 keer beter dan de tegenstander. Al ik over de ijssel moet voetballen eindig ik altijd stijf onderaan met mijn jeugdelftallen. ;c Meestal is dat na de winterstop. Alles draait daar om winnen. Kan wel 99 clubs opnoemen waar het tot aan het extreme gaat om winnen, winnen, winnen. Heb bij een club in Deventer twee jaar terug meegemaakt dat een scheidsrechtertje van een jaar of 14/15 zo werd verrot gescholden door de trainer/leider van de thuisploeg dat hij er na een minuut of 13 gewoon mee pakte. Kregen we de leider van de ploeg als scheidsrechter. Maar ook zonder blikken of blozen de fluit oppakken en echt alles laten toestaan. Het ging helemaal nergens over. :D

Precies, dat is ook één van de mooiste dingen aan het trainen in de onderbouw. De ontwikkeling die je sommige jongens maken is echt magistraal. Daarbovenop ook nog eens dat jeugdige enthousiasme en nog echt de wil om profvoetballer te worden.

Ja vooral dat door weer en wind zin hebben om te trainen, is geweldig.

Heb dat boek(?) ook besteld Erik, ben benieuwd.

Blijkt dat hier bij Volendam een jonge stage komt lopen voor de C1, die ik nog bij Overbos in mijn eerste jaar getraind heb haha. Heeft 2 jaar geleden de stap naar Hoofddorp gemaakt en nu dus hier stage. Was toen echt zon lekkere pingelaar, heerlijk overzicht. Ben benieuwd hoe hij het hier doet.

Wat een geld is er bij de clubs hier in de regio zeg...wist natuurlijk wel dat er leuk mee bij te verdienen was maar wat ik afgelopen week hoorde.

Iemand met TC 2 (wel een jongen van de club, in de jeugd bij Volendam tot de A1)kan als technisch coordinator onderbouw 900 pm pakken...

Andere trainer van Volendam (doet nu tc1) kon hoofdtrainer worden bij een 1 of 2de klasser en zou gewoon op de loonlijst bij een sponsor komen haha. Bizar man.

Vandaag weer wedstrijd analyseren, mensen die weer de beelden willen?

Begin steeds meer het gevoel te krijgen dat de jongens dit jaar beter worden. Had er een heel hard hoofd in eerlijk gezegd. In deze lichting zitten elf goede voetballers die dus ook allemaal in de D1 staan en waardoor wij met de D2 dus een heel wisselvallig team hebben. Eerste competitiehelft ook gedegradeerd (hoewel we naar mijn mening er met gemak in hadden kunnen blijven), en nu dus op een iets te laag niveau spelen. Maar als je de trainingen van het begin van dit seizoen kijkt en naar zoals we bijvoorbeeld vandaag hebben getraind, heerlijk man.