Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Het COACH-topic #2

Fabian.

Aanbevolen berichten

Gisteravond met mijn buitenspelers getraind. Heb een ongelooflijk getructe buitenspeler in de selectie zitten. Gozer kan werkelijk alles met een bal, tot kwijlens aan toe. Maar zijn voortzetting is zo matig. Kan passeren, maar geheid balverlies. Dus met hem vijf minuten gesproken over idolen enzo. Ging het uiteraard om Ronaldo. Toen de quote van Scholes erbij gepakt en hem erover uitgelegd wat ik ermee bedoelde. Bewustwording van techniek én techniek.

"When we were in training, I used to do a lot of tricks which hardly any players at the club could do. Once I was showing my skills to Scholes. After I finished, Scholes took the ball and pointed to a tree which was about 50m from where we were standing. He said, I’m going to hit it in one shot. He kicked and hit the tree. He asked me to do the same; I kicked about 10 times, but still couldn’t hit it, with that accuracy. He smiled and left."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 438
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Gisteravond met mijn buitenspelers getraind. Heb een ongelooflijk getructe buitenspeler in de selectie zitten. Gozer kan werkelijk alles met een bal, tot kwijlens aan toe. Maar zijn voortzetting is zo matig. Kan passeren, maar geheid balverlies. Dus met hem vijf minuten gesproken over idolen enzo. Ging het uiteraard om Ronaldo. Toen de quote van Scholes erbij gepakt en hem erover uitgelegd wat ik ermee bedoelde. Bewustwording van techniek én techniek.

"When we were in training, I used to do a lot of tricks which hardly any players at the club could do. Once I was showing my skills to Scholes. After I finished, Scholes took the ball and pointed to a tree which was about 50m from where we were standing. He said, I’m going to hit it in one shot. He kicked and hit the tree. He asked me to do the same; I kicked about 10 times, but still couldn’t hit it, with that accuracy. He smiled and left."

Vaak zie je het andersom. Dat ze totaal geen echt goede actie hebben maar wel een voorzet. Ik had hier een retesnelle linksbuiten met een prachtig linkerbeen in de c1 lopen, maar die kon dus niks anders dan rennen. Werd op een gegeven moment snel op geanticipeerd. Dus die jongen wekenlang achter elkaar de akka geleerd. Die actie van Ronaldinho. Daarna was hij echt cheat hoor. Die actie elke keer en zodra die er voorbij was panklaar balletje neerleggen. Genieten.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vaak zie je het andersom. Dat ze totaal geen echt goede actie hebben maar wel een voorzet. Ik had hier een retesnelle linksbuiten met een prachtig linkerbeen in de c1 lopen, maar die kon dus niks anders dan rennen. Werd op een gegeven moment snel op geanticipeerd. Dus die jongen wekenlang achter elkaar de akka geleerd. Die actie van Ronaldinho. Daarna was hij echt cheat hoor. Die actie elke keer en zodra die er voorbij was panklaar balletje neerleggen. Genieten.

Was Michel van Oostrum die mij op dat idee bracht, heeft hier wat jaren in het veteranen elftal gelopen en is ook nog trainer van ons geweest bij het eerste. Koning van die actie was hij hoor, gooide hem er op 40/45 jarige leeftijd nog minstens 5x per wedstrijd uitz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vind je? Ik vind ze juist schaars. Bij veel BVO toernooien geweest de laatste jaren, maar ook daar weinig vleugelspelers tegengekomen die een uitstekende voortzetting hebben. Moet je als trainer je handen mee dichtgeknepen hebben dat je zo'n speler in je selectie hebt gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe groot zet jij deze uit? 2v2 met 4 kaatsers aan de zijkanten, waarvan er 2 bij de ploeg met de bal zijn? Ik zit te denken aan 15x15meter. (C'tjes).

Wij deden met volendam d2 10(einde seizoen) en bij spk eindigden we met 12x12 dus 15x15 lijkt mij prima om te beginnen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi, thx. Uiteindelijk niet gezien; training gemaakt voor 15 (C1/C2) staan er ineens 18 voor m'n neus :D Leve de voorbereiding.

Had nog wel 2v2 met 2 kaatsers kunnen doen maar dan sta je op drie veldjes te letten, da's ook lastig.

Stuk van lijnders in trainersmagazine al gelezen? Heb hem vandaag ontvangen dus kan inscannen/fotos maken. Moet je maar ff appen ofzo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan misschien TC3 doen via de Haagse Hogeschool, en er dan zelfs studiepunten voor krijgen, ook al doe ik helemaal geen sportopleiding :-D Dat zou echt geniaal zijn. Probeer het nu te fixen.

Raad ik iedereen af. Je leert ook veel van studiegenoten op de cursus

Als je die via school doet zijn het vaak beginnende trainers(die nog iets erbij moeten doen voor punten/uren). Als je hem savonds doet kom je toch in aanraking met oudere mensen die al jaren trainer zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pff, zaterdag eerste bekerwedstrijd gehad en wat hebben wij gedomineerd zeg. Hele voorbereiding voor de zomer alles verloren, maar telkens wel erg goed voetbal gespeeld. Afgelopen zaterdag tegen een competitiegenoot gespeeld en hen afgedroogd met 3-0. We hebben anderhalve kans weggegeven, 80% balbezit gehad, legio kansen gecreëerd en het 5 seconden drukzetten tot in de puntjes kunnen uitvoeren.

Was vooral een grote uitdaging, omdat onze JO17-1(B1) vorig seizoen onder de vorige trainer erg behoudend gevoetbald heeft en heeft moeten sprokkelen voor puntjes. Onze JO15-1(C1) juist erg aanvallend en met hoge druk voetballend 2e geworden in de 2e divisie. Dus was echt een tweestrijd in onze team en je merkte dus dat de ene helft heel erg angstig was om met 40m in hun rug te voetballen en het liefst alle ballen naar voren poeierden. Ben blij dat we dan al zo'n voorstelling hebben kunnen geven zo vroeg in de competitie.

Ik zal hier ook regelmatig filmpjes posten van wedstrijden zodat jullie aanknopingspunten kunnen plaatsen. Word ik alleen maar beter van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7de geworden van de 16. In d epoule eerste (gelijk tegen Dusseldorf, winst 4-1 op vitesse en 1-0 op wooter academy). Daarna tegen Trencin; nou jongens wat een voetballer loopt daarin. Rechts/linkshalf, volledig 2 benig, snel, heerlijk inzicht/steekpass, is alleen wat klein. Schijnen ook al Engelse clubs hem te willen kopen, werd ook speler van het toernooi. Verloren na pingels (2 gemist van de 4:cab:), hierna tegen Brabant united, ook pingels, ook weer 2 mis van de 4. Laatste wedstrijd tegen W2, makkelijke overwinning.

Tegen Trencin en Vitesse werd er goed gespeeld, andere wedstrijden waren echt heel matig. Spelen toch snel hun spel van vorig jaar (gokken op snelheid van voorhoede spelers) en weinig voetbal via de middenvelders. Wel weinig goals tegen (2, dat kwam door blunders van de keepers) en afgelopen weken alleen aandacht besteed aan het verdedigen dus dat zat er wel aardig in blijkbaar.

Nu eindelijk weer 3 of 4x aanwezig per week. Donderdag tegen Az, die speelde dit weekend Ajax compleet van de mat af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgelopen zaterdag onze C1 mogen coachen aangezien hun trainer afwezig was. Wij (3e divisie) speelden een bekerwedstrijd tegen Sleeuwijk C1 (1e klasse). Klasse verschil was enorm. Ondanks dat ik met vier jongens uit mijn eigen team (C2, 2e klasse) speelden. 12-1 gewonnen, waar de spelers duidelijk het gast los lieten in de tweede helft. Goed druk gezet op het veld. Eerste helft zijn hun maar twee keer over de middenlijn geweest. Ook gezegd dat bij aftrap van ons meteen één van de snelle buitenspelers gezocht moest worden. Dit leidde tot een corner die meteen werd afgemaakt. Wat wel erg lekker was.

Je merkt toch wel op deze leeftijd dat spelers mij proberen te testen wat ze wel en niet kunnen maken aangezien ik niet hun trainer ben. En ook niet profvoetballer ben geweest zoals hun trainer. Vooral de beste speler, die echt heel goed is maar verder een vervelend mannetje is heeft daar een handje naar. Gelukkig alles goed gegaan, ze hadden snel door dat we serieus bezig moesten zijn. Tweede helft de vier beste spelers kunnen wisselen, iets wat de trainer van het team graag wilde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kun je daar ook een voorbeeld van geven [MENTION=4291]timpy00[/MENTION]; ?

Klasse prestatie trouwens hoor !

Hoe die spelers je proberen te testen? De beste speler is echt heel goed, heeft nu proeftrainingen bij Ajax en PSV gehad. Hoe ik het begreep zijn zijn ouders er niet kapot van op dit moment om die stap te nemen, of dat waar is weet ik niet. Hij is ook met afstand de meest populaire jongen, krijgt de andere betere spelers makkelijk op zijn hand. Afgelopen zaterdag bijvoorbeeld tijdens de wedstrijdbespreking. Gaat hij heel overdreven spelers aan zitten kijken wanneer ik ze individueel aanspreek. Op het moment dat je het dan tegen hem hebt, reageert hij met 'Ja meneer Tim' met een cynisch toontje. Was een mooi moment om even uit mijn slof te schieten tegen hem, wat duidelijk effect had, want deed vervolgens normaal mee.

Die jongen heeft bij veel oefeningen tijdens de training ook moeite om geconcentreerd te blijven aangezien veel oefeningen voor hem veel te simpel zijn. Ik denk dat dat zijn voornaamste probleem is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet genoeg uitdaging dan eigenlijk? Maar ik vind het knap hoe je het opgelost hebt! Zelf ga ik deze zomer naar alle waarschijnlijkheid beginnen als trainer bij de kleinsten of de Fjes, dus tips zijn welkom.

Ik heb aantal jaar geleden F1 gedaan, 1e klasse speelden we toen. Was bij mijn oude club met een goede lichting.

Warming up deed ik altijd heel veel in spelletjes vorm. Van tikkertje (als in bal afpakkertje) tot schipper mag ik over varen vorm. Verder gewoon heel veel met de bal bezig zijn. Veel laten dribbelen, afwerken.

Ik had tweede jaars van redelijk tot goed niveau (regelmatig kwamen er scouts twee spelers bekijken), en wilde natuurlijk wel iets van lijn in spel brengen dan alleen in een kudde over dat veld dribbelen. Deed ik dan vaak met lege plastic bekertjes op de tafel in de kleedkamer, met al die kinderen erom heen. Maakte ik vaak vergelijkingen met spelers van hun favoriete teams, waardoor ze vaak aandachtig konden luisteren. Zo had ik twee jongens die per sé verdediger wilde worden, terwijl verder iedere speler altijd spits wilde zijn.

Ik heb geen idee hoe andere met die leeftijd zijn omgegaan, maar voor mezelf vond ik het fijn en belangrijk om een goede band met die spelers te hebben. Dus dat spelers me niet alleen zagen als trainer, maar ook grapjes met hun maakten en vaak meedeed. Zodat het allemaal wat speelser was, daardoor had ik het idee dat die jongens ook goed meededen en naar me luisterden.

Maar ook ik ben benieuwd hoe andere die leeftijd ervaren.

Hoe oud ben je eigenlijk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dinsdag hier begonnen met de E1. Nu als 'eindverantwoordelijke' met vader van jongentje die mij assisteert. Toch wel weer net een stukje toffer om zo voor de groep te staan en ze vertellen wat we dit jaar allemaal gaan doen. Jongens hebben er natuurlijk ook weer allemaal zin in en waren de eerste training in ieder geval erg enthousiast. Wil zelf vooral de dinsdag gebruiken voor meer oefeningen gebaseerd op het verfijnen/verbeteren van de techniek en op de donderdagen vooral de focus leggen op de duels (met name 1vs1/2vs2). Benieuwd hoe de jongens het gaan oppakken de komende weken en of mijn manier van werken aanslaat op de jongens. Vorig jaar steeds een keer per week training gegeven en dan ging het altijd wel goed, maar hoop door nu meer structuur er in te brengen ook echt die jongens beter te zien worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi dat er steeds meer trainers komen hier :)

Hier straks AZ uit (volgende week zaterdag voor competitie) is tegen de trainer die dit team vorig jaar kampioen heeft gemaakt, dus wel geinig, zeker voor die gasten. Missen wel 2 belangrijke spelers (een blessie, ander schorsing wegens niet op hersteltraining geweest) dus wordt zwaar. Az speelden ook Ajax HELEMAAL zoek zaterdag op een 3luik hoorde ik haha.

Edit

Verloren, 4-1. Eerste helft nog redelijk gelijkwaardig, zeker qua kansen. Qua voetbal hun een stuk verder/beter. 2de helft gingen hun 3232 spelen en hadden wij in het veld (maar ook op de bank) even moeite om dit op te lossen. Zoveel beweging dat er telkens een ander systeem ontstond en vooral onze 6/8 te diep stonden waardoor hun 10 veel vrij was en de aanvallers weg kon sturen die dan in de 1x1 (of 4x4) stonden. Laatste 10minuten kregen wij daar pas echt vat op en ging het prima.

wij aan de bal weer echt matig. Woensdag getraind op overtal vanuit achteruit uitspelen maar toch werd elke keer een lange bal, door de as gespeeld. Nog echt een hoop werk te doen.

bewerkt door jj1
Link naar opmerking
Deel via andere websites