Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Film Topic

Kyrill

Aanbevolen berichten

V for Vendetta gezien (eindelijk). Goed verhaal, interessante thema's en visueel aantrekkelijk. Maar toch niet helemaal overtuigd. Ik had het idee dat onderdelen te weinig uitgewerkt waren en daardoor de film niet helemaal in balans was.

Wel goed dat niet alles exact werd uitgelegd (misschien toch al wel te veel zelfs) en dat niet voor de gebruikelijke oplossingen/plotwendingen wordt gekozen. Op een mooie manier 'de maatschappij' erin vervlochten, leuk gedaan. Al vond ik het einde van de apotheose dan wel weer jammer: [tekst]waarom moesten de slachtoffers van het regime in de menigte staan? Onzin.[/tekst]

Zeker benieuwd naar mijn mening na een, over ongetwijfeld over lange tijd, herkijk. Heb bedacht dat ik ook de orginele graphic novel maar eens moet gaan opzoeken, ook omdat de schrijver zich van de film gedistancieerd heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kun je ook meer in detail gaan? Wel benieuwd welke onderdelen je bedoelt.

Volgens mij is het best wel een lijst, maar dat betekent dus niet dat ik het een slechte film vond. Uiteindelijk komt het er denk ik op neer dat ze er te veel in hebben willen doen.

[spoiler=Uitwerking]

1) De personages zijn niet optimaal uitgewerkt. V is natuurlijk sterk. Bij zowel Evey als Finch mis ik echter de dilemma's waarmee ze geconfronteerd worden en de impact die dat op hen heeft. Kern van die personages is dat ze in een loyaliteitsconflict komen met verregaande consequenties voor hun veiligheid. Het psychologische aspect komt echter nauwelijks aan bod. Het is alsof het ze geen moeite kost. Dat Evey V verraadt als ze bij die bisschop is, komt bijvoorbeeld volslagen uit het niets.

2) De rollen en taken (behalve de chancellor) binnen de overheid blijven best lang wat onduidelijk. Prothero, Dascomb, Creedy en volgens mij was er nog zo'n figuur; de onderlinge verhoudingen en wie waarvoor verantwoordelijk is, was voor mij elke keer weer zoeken. Sowieso, wat gebeurt uiteindelijk met Dascomb? Die priester komt ineens uit de lucht vallen, om als bisschop gedood te worden door V. Min of meer hetzelfde met de patholoog-anatoom (al was de scene in haar slaapkamer sterk). Personages worden kort geïntroduceerd, de link met Larkhill wordt minimaal aangestipt en vervolgens worden ze gedood.

3) Wat er precies in St. Mary's gebeurt is, blijft lang verborgen, maar vanaf het begin is wel duidelijk dat de overheid daar achter zat. Dit verhindert dat je als kijker zelf ook de perspectiefverandering van Finch en Evey doormaakt.

4) Dat alle betrokkenen veel geld hebben verdiend doordat ze grootaandeelhouder waren van dat farmaceutische bedrijf, was volgens mij volslagen irrelevant voor het verhaal in de film. Onnodig complicerend, vooral omdat het in stukjes werd opgediend.

5) De naïviteit van Gordon, die zich als 'heimelijk subversief element' jarenlang weet staande te houden en op te werken in het systeem, rond die televisie-uitzending is op z'n minst verbazingwekkend en eigenlijk ongeloofwaardig.

Al kan het komen doordat ik de film verspreid over twee dagen heb gezien en ik de eerste dag best ziek was. Wellicht heb ik dingen gemist. Maar als ze wat in het verhaal hadden gesneden, het teruggebracht hadden tot de kern en dát beter hadden uitgewerkt, was het de film imo ten goede gekomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren tijdens Film Fest Gent zowaar eens een avondje vol goede films gehad. Is ook wel eens leuk, meestal valt er toch wel één of meer tegen, maar dit keer was het alle drie redelijk raak.

Begonnen met Forushande [The Salesman]. Dit is voor mij nou hoe film moet zijn. Geen gekke foefjes of overdreven verzonnen verhalen, maar een relatief realistische situatie, waarbij je wordt meegenomen in de wereld van een paar mensen en hoe hun met deze situatie omgaan. Erg sterk, misschien dat het einde net even wat anders had gemoeten, maar niet dat je nou kon zeggen dat het een tegenvallend einde had, wat de beleving van de rest van de film afzwakte. Maar ja, zo mogen films van mij dus wel vaker zijn en daarom dat ik ook graag naar films van Koreeda kijk. Binnenkort maar weer eens een andere film van Farhadi de kans geven, want ben erg benieuwd naar About Elly en The Past, na het zien van deze film en A Separation. Heb hem uiteindelijk een 8,4 gegeven en kan ook wel oprecht zeggen dat dit de beste film van het jaar is die ik gezien heb. Hopelijk gaat Arrival hier over anderhalve week overheen :)

Voyage of Time viel me dan zowaar extreem goed mee, ondanks dat ik wegens de vermoeidheid even was ingedut tijdens de film. Vond Knight of Cups echt verschrikkelijk, zo langdradig, zweverig en saai dat het was. Ook deze was heel erg zweverig, maar de voice-over van Cate Blanchett maakt het toch weer fijn om naar te kijken. Zat er een boodschap achter en zo ja, wat was deze boodschap dan? Misschien dat ik het eens ga opzoeken, want had zeker wel wat ideetjes, dat het meer was dan het soms leek, maar misschien zit ik er ook wel volledig naast. Een afgeronde 7 voor deze film.

Tot slot The Light Between Oceans gezien. Stop Michael Fassbender en Alicia Vikander in een film en je kan wat mij betreft al niet meer stuk. Goed de film viel wat dat betreft dan qua verhaal weer wel wat tegen, maar als je hun ziet acteren is het verhaal meteen al wat minder doorslaggevend. Niet dat het verhaal slecht was, dat niet, maar soms zat er net iets te veel sentiment in (hoi The Notebook). Maar al met al een mooie film (qua beelden ook) met een misschien net iets té aangedikt einde. Voor deze film had ik een 7 genoteerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sentiment vind ik niet per se slecht. Ik vind het een beetje hypocriet om een film te beoordelen op sentiment (geen kritiek naar jou toe!), maar dan op hetzelfde moment niet te storen aan clichématige, spectaculaire, te dik opgelegde actiescènes. Daarom dat ik die "zoete" romantische films echt wel kan lusten. Titanic vind ik nu echt eens heerlijk, met die kostumen, setting (de boot wordt een personage op zich) en stijlvol einde. Prachtig :love: The Notebook is verder ook een prachtige film, met net zoals in Titanic een prachtig duo: Ryan Gosling en Rachel McAdams, echt zo mooi hé. En Twilight vond ik ook altijd mooi - nog steeds. Haalt wellicht net mijn top 100 niet, maar echt mooi. Vooral de setting doet het hem wel, en ook dat rustige en stijlvolle tempo. Net zoals bij Justin Bieber weer typisch iets waar de haat langzaam maar zeker aan verandert in een mythe. Ik denk dat Twilight mijn lievelingsfilm was voor ik City of God zag drie-vier jaar geleden (of was het The Exorcist, die maakte ook heel veel indruk op me). 1 Titanic 2 Twilight 3 The Exorcist was het. (500) Days of Summer is ook fantastisch. Joseph Gordon-Levitt doet me trouwen denken aan de typische forumgebruiker, en dan dat wegdromen als Summer (Zooey) in beeld komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan zou ieder liefdesverhaal per definitie een sentimenteel verhaaltje worden. Liefde is ook spelen met je sentiment. Wanneer dat niet gebeurt, is de liefde weg. Hoewel een goede relatie, ook zonder sentiment moet kunnen voortgaan. In goede en in slechte tijden, zegt men wel eens. De slechte/gewone tijden zullen het vaakst voorkomen, maar de goede tijden blijven je beter bij en geven je weer energie om er tegenaan te gaan. Bij films krijg je wel te vaak het gevoel dat het allemaal rozengeur en manenschijn is, maar goed, films tonen soms hetgeen weer dat we niet altijd zien in de realiteit vanwege de setting, het unieke verhaal of het perspectief.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eindelijk eens wat leukere films in het filmhuis, ging binnenkort eens I, Daniel Blake kijken (draaien ze nog tot eind nov). Maar ik zie ook dat ze The Light Between Oceans en Le Ciel Flamand draaien in november, en dat waren twee films die ik wel graag wou zien, dus het zullen weer drukkere filmhuismaanden worden (initieel wou ik ze zien in gent, maar ze draaiden ook in kinepolis), en ik gokte op passages in filmhuis (goedkoper door voordeeltarief, rustiger, en veel, veel, veel praktischer voor mij). Ook The Salesmen draaien ze nog (hoewel ik de regisseur nog niet echt volgde). Op 20 november ook een Pablo Larrain waarbij de eerste twee films interessant zijn (jackie, neruda en ook nog tony manero). No toonden ze ook nog op canvas onlangs en heb ik opgepakt, en dan is er ook nog el club die vorig jaar werd uitgebracht. Ja, blijkbaar krijgen de mensen wel de kans om hem te leren kennen. Ash & Money ook een interessant uitziende politieke mockumentary die wordt gedraaid op 30 november. The handmaiden & train to busan kan ik niet zien omdat ze die te laat uitzenden (en anders moet ik te voet naar huis, en dat is toch veel te ver), die tweede heb ik trouwens al gedownload voor thuis.

Maar eindelijk eens wat leuke films in het filmhuis, me happy (want de afgelopen maanden -> gene vetten) en vaak het gevoel (moet ik nu wel gaan kijken of niet?). Ik heb trouwens nog een tekstje klaarliggen van een film die ik onlangs in cinéma heb gezien.

Nerve

Fijne film, lekker hip en origineel.

Audiovisueel wel een vernieuwende film, hoewel het me verbaast dat zo een vormgeving al niet eerder werd toegepast. De omgeving ziet er mooi uit met de neon-achtige omgevingen met momenten, en de geintegreerde sociale functies in beeld. De muziek is hip, en vind ik wellicht nu juist goed omdat ik het niet gewoon ben dit in een film te horen, maar hier past het gewoon perfect.

Ik vind wel dat de film hoofdzakelijk gericht is op tieners en jongeren, maar dat wil niet zeggen dat anderen er niet kunnen van genieten. Ook de hoofdpersonages zijn van dezelfde leeftijd waar de film duidelijk op mikt, en ja hoor, dit moet zeker een film zijn die hen aanspreekt. Ik heb de film al aangeraden aan wat vrienden die eerder casual filmfans zijn. Het verhaal is misschien niet altijd even sterk, alsook de motivaties achter het hoofdpersonage, maar dit kon je ergens wel verwachten. Vermakelijk blijft het zeker en vast. Alleen wat jammer dat de film dan uiteindelijk toch uit de bocht uitgaat [spoiler=]want ik wil nog de challenge op de kraan en de finale vergeven, maar het einde was toch wel niet echt bevredigend. Statement (die allang gekend is) die de film hiermee wou maken gaat er compleet aan verloren. Weer een film die bang is voor een slecht einde.

. Verder kan je de film al gaan vergelijken met een rollercoastertrip, niet nadenken en gewoon kijken. Blij deze in de cinéma nog gezien te kunnen hebben, want daar komt hij wel tot zijn recht! :)

7

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Commentaar op wat?

De voordelen, tsja. Filmfestivals zijn een belevenis als je liefhebber bent. Leuke sfeer, goed publiek. Films uit compleet andere culturen. Mogelijkheden tot Q&A met regisseurs of cast. Wachttijden vallen heel goed mee, mits je een beetje films na elkaar plant. Een uurtje wachttijd is niks he. En meestal moet je toch 20 a 25 minuten weer naar de volgende zaal. Neem iets mee om te lezen en dan gaat dat snel. Verplaatsing was toch simpel voor je? Station Gent ligt op 10 min stappen van Kinepolis. Boeken van tickets is ook simpel, je zei zelf nog dat je wou investeren in Filmfest Gent.

Niet slecht bedoeld hé, maar de comment van "die 100 euro" vond ik vrij aanvallend. Misschien was het zo niet bedoeld, maar bon. Verplaatsing is wel toch een probleem, mits moeite lukt het wel, maar ik moet op allerlei vlakken al moeite doen dat ik me er gewoon niet voor kan opladen. het boeken van tickets vind ik niet simpel (altijd wel iets met afprinten, ergens naartoe gaan om ze te valideren (ik kan niets afprinten en het validatiesysteem vind ik vervelend). Het is wellicht ook een drukke bedoening, iets dat ik helemaal niet ken of weet hoe het werkt. Dat schrikt me gewoon af. En de meeste films kan ik later wel eens zien als ik wil. Enkel Heartstone had ik graag wel gezien. De drempel voor mij om af te komen, ligt gewoon veel te hoog.

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk Laki. Er is niémand die je verwijt dat je niet naar de cinema gaat. Er is niémand die je verwijt dat je niet naar Film Fest Gent gaat. Wij begrijpen dat dat lastig voor je is. Maar plaats dan niet dit soort posts:

Dit is mijn voorlopig samengesteld programma (je kan altijd ook eens een film meepikken :) ). Vetgedrukt gaat zeker door, niet vetgedrukt moet ik nog eens bekijken.

12/10

Heartstone / Hjartaseinn

Alba

Caini / Dogs

14/10

Bacalaureat / The Graduate

Train To Busan / Busansaeng

A Serious Game / Den Allvarsamma Leken

17/10

Le Ciel Flamand

Loving

Agonie

19/10

The Light Between Oceans

The Wailing / Goksung

(21/10)

The Birth of A Nation

The Salesman / Forushande

Grave / Raw

Je bent natuurlijk vrij om te posten wat je wil, maar als je ellenlange posts maakt waarin je laat uitschijnen zeker te gaan en je gaat dan niet, moet je niet verwonderd zijn dat daar reactie op komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet slecht bedoeld hé, maar de comment van "die 100 euro" vond ik vrij aanvallend. Misschien was het zo niet bedoeld, maar bon. Verplaatsing is wel toch een probleem, mits moeite lukt het wel, maar ik moet op allerlei vlakken al moeite doen dat ik me er gewoon niet voor kan opladen. het boeken van tickets vind ik niet simpel (altijd wel iets met afprinten, ergens naartoe gaan om ze te valideren (ik kan niets afprinten en het validatiesysteem vind ik vervelend). Het is wellicht ook een drukke bedoening, iets dat ik helemaal niet ken of weet hoe het werkt. Dat schrikt me gewoon af. En de meeste films kan ik later wel eens zien als ik wil. Enkel Heartstone had ik graag wel gezien. De drempel voor mij om af te komen, ligt gewoon veel te hoog.

100 euro? Geen idee waarover dat gaat :cab:

Verder zie je alles als probleem terwijl dat eigenlijk niet hoeft. Verplaatsing heb je een goede verbinding naar Gent. Het boeken van tickets bestaat eruit dat ze je de bevestiging mailen, die print je af en geef je aan de kassa waarna je je tickets krijgt. Is weinig gedoe aan. Is het druk? Soms wel soms niet, maar als je op café gaat of in een winkelstraat loopt is het toch ook druk? Verder heb ik zelf Heartstone gezien en was daar niet veel volk.

Je probeert vooral heel veel redenen te zoeken om niet te gaan, zoals Hans zegt, ga dan ook niet met een heel programma afkomen, dat heeft geen nut. Maar dat je het niet kent of weet hoe het werkt, daar is maar 1 oplossing voor natuurlijk. Desnoods kies je een namiddagvoorstelling van een vage film, dan weet je dat er niet veel volk zal zijn en is het misschien makkelijker om een impressie te krijgen en het wat te leren kennen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja, je hebt zeker en vast gelijk. ik zal het de volgende keer toch eens proberen doen, maar eerst moet ik al eens wat meer naar het filmhuis gaan (want eigenlijk ga ik ook daar al te weinig naartoe), of naar de cinéma (maar to be honest: het merendeel van de films die ze daar draaien hoef ik niet per se in de cinéma te zien of interesseren me niet echt). Als ik dat al meer doe, dan kunnen we volgend jaar dan wel eens een filmfestival meepikken. Ik hoef ook nog niet te lopen wanneer ik nog niet kan wandelen. Het is ook zo dat ik nog heel veel films moet zien (die iedereen moet gezien hebben), maar ik heb er ook nog de tijd voor, en ik heb ook al heel wat kunnen zien (van de fmovie heb ik nu 74/100 volgens icm). Nu draaien ze heel wat leuke films in het filmhuis en mindere mate de cinéma dus zal ik op dat vlak zeker de films meepikken die ik wil zien, en dan zien we verder wel. Ik heb ook een mailtje gestuurd naar het filmhuis met de suggestie om heartstone te draaien voor pinx (een soort holebifestival), maar blijkbaar was het afgelopen jaar geen succes, en gaan ze dat niet meer organiseren, maar ze hebben wel gezegd afhankelijk van de distributeur dat ze er misschien wel iets meedoen. Let us pray.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

100 euro? Geen idee waarover dat gaat :cab:

Verder zie je alles als probleem terwijl dat eigenlijk niet hoeft. Verplaatsing heb je een goede verbinding naar Gent. Het boeken van tickets bestaat eruit dat ze je de bevestiging mailen, die print je af en geef je aan de kassa waarna je je tickets krijgt. Is weinig gedoe aan. Is het druk? Soms wel soms niet, maar als je op café gaat of in een winkelstraat loopt is het toch ook druk? Verder heb ik zelf Heartstone gezien en was daar niet veel volk.

Je probeert vooral heel veel redenen te zoeken om niet te gaan, zoals Hans zegt, ga dan ook niet met een heel programma afkomen, dat heeft geen nut. Maar dat je het niet kent of weet hoe het werkt, daar is maar 1 oplossing voor natuurlijk. Desnoods kies je een namiddagvoorstelling van een vage film, dan weet je dat er niet veel volk zal zijn en is het misschien makkelijker om een impressie te krijgen en het wat te leren kennen.

Hee, je bent er weer. Ben wel benieuwd wat je van mijn punten over V for Vendetta vond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jongens, even een vraagje. Ik ben wel uitgekeken op dat Netflix, heb daarvoor altijd via popcorn time gekeken, maar waren toen berichten dat je boetes zou krijgen etc etc. Hoe serieus is dat nou eigenlijk? Kun je gewoon zonder gevaren kijken via popcorn time of heb je dan echt risico dat je beboet gaat worden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het risico is er, maar de kans dat het gebeurt lijkt erg klein.

Grofweg zijn er twee mogelijkheden:

1) Stichting Brein (anti-piraterij orgaan in Nederland) klaagt je aan, wat meestal op een schikking uitloopt. Dat is voor illegaal uploaden. Ze zeggen dat ze kleine thuisgebruikers met rust laten, maar als je erg veel kijkt, kan het zijn dat je op de radar komt te staan. Deze kans bestaat.

2) Het bedrijf dat de rechten op de serie/film heeft, klaagt je aan en eist een schadevergoeding. Dan gaat het meestal om veel grotere bedragen. Dit is in Nederland nog niet gebeurt, maar in andere landen (VS, Duitsland meen ik ook) al wel. De kans hierop lijkt dus erg klein.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het risico is er, maar de kans dat het gebeurt lijkt erg klein.

Grofweg zijn er twee mogelijkheden:

1) Stichting Brein (anti-piraterij orgaan in Nederland) klaagt je aan, wat meestal op een schikking uitloopt. Dat is voor illegaal uploaden. Ze zeggen dat ze kleine thuisgebruikers met rust laten, maar als je erg veel kijkt, kan het zijn dat je op de radar komt te staan. Deze kans bestaat.

2) Het bedrijf dat de rechten op de serie/film heeft, klaagt je aan en eist een schadevergoeding. Dan gaat het meestal om veel grotere bedragen. Dit is in Nederland nog niet gebeurt, maar in andere landen (VS, Duitsland meen ik ook) al wel. De kans hierop lijkt dus erg klein.

Dus kort gezegd: als je bijvoorbeeld 2x per week een filmpje kijkt dan valt het allemaal reuze mee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het zijn meer de mensen die de downloads en torrents aanbieden die een risico lopen. In Belgie lijkt het trouwens alsof ze je met rust laten. Ik hoor er zelden iets van, het zijn ook maatregels die niet populair bij de burger zijn, omdat ze vooral de burger treffen en ja: toegegeven heel veel mensen doen het. Probeer maar eens 2/10 van Belgie te bekeuren. Politieke zelfmoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja, je hebt zeker en vast gelijk. ik zal het de volgende keer toch eens proberen doen, maar eerst moet ik al eens wat meer naar het filmhuis gaan (want eigenlijk ga ik ook daar al te weinig naartoe), of naar de cinéma (maar to be honest: het merendeel van de films die ze daar draaien hoef ik niet per se in de cinéma te zien of interesseren me niet echt). Als ik dat al meer doe, dan kunnen we volgend jaar dan wel eens een filmfestival meepikken. Ik hoef ook nog niet te lopen wanneer ik nog niet kan wandelen. Het is ook zo dat ik nog heel veel films moet zien (die iedereen moet gezien hebben), maar ik heb er ook nog de tijd voor, en ik heb ook al heel wat kunnen zien (van de fmovie heb ik nu 74/100 volgens icm). Nu draaien ze heel wat leuke films in het filmhuis en mindere mate de cinéma dus zal ik op dat vlak zeker de films meepikken die ik wil zien, en dan zien we verder wel. Ik heb ook een mailtje gestuurd naar het filmhuis met de suggestie om heartstone te draaien voor pinx (een soort holebifestival), maar blijkbaar was het afgelopen jaar geen succes, en gaan ze dat niet meer organiseren, maar ze hebben wel gezegd afhankelijk van de distributeur dat ze er misschien wel iets meedoen. Let us pray.

Tsja, het hangt er ook vanaf wat soort filmkijker je bent. Das bij jou nogal onduidelijk, de ene keer kijk je weken/maandenlang bijna niks en dan opeens weer wel en maak je grote plannen voor filmfestivals. Maarja als je dingen zegt zoals "films hoef ik niet per se in de cinema te zien" dan houdt het ook snel op. Dan kun je idd best gewoon alles downloaden en achter je PC zitten kijken, als die beleving verder ook niks uitmaakt. Voor mezelf sprekend vind ik dat film nog altijd voor het grote doek is bedoeld en als ik het me financieel kon veroorloven ging ik nog veel meer (dan ik nu al doe) naar de cinema. Een festival draait ook niet alleen maar om "de film in de cinema zien" nee het is meer dan dat (vind ik). Hele beleving en gezelligheid errond, een gelijkgestemd publiek die allemaal echte liefhebbers zijn, regisseurs en/of cast die aanwezig zijn voor Q&A en dat soort dingen.

Hee, je bent er weer. Ben wel benieuwd wat je van mijn punten over V for Vendetta vond.

Uh, ik ben nooit weggeweest ofzo. Verder moeilijk om zo diep in detail te gaan want jij had hem natuurlijk net gezien, en bij mij is het al een hele tijd geleden. Al zie ik niet echt kritiekpunten waar ik me aan gestoord heb, je zoekt het op bepaalde punten een beetje ver imo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites