Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Film Topic

Kyrill

Aanbevolen berichten

De afgelopen week nog eens tijd gehad om films te zien zowaar. Bij deze, en waarom ook niet meteen een nieuwe ratingschaal?

The Last Stand

Leuk om The Governator nog eens in een actiefilm te zien, maar dan moet de flick wel wat om het lijf hebben. Dit is een dertien-in-een-dozijntje, al heb ik af en toe wel gegniffeld door de inside mopjes. Waar ik minder om kon gniffelen, waren de extreem slecht neergezette bad guy en de irritant acterende Johnny Knoxville. Gelukkig was daar nog good old Peter Stormare. Blijft een baas.

Als je echt niets te doen hebt

Monsters

Eens zien hoe de regisseur die van Godzilla een slaapfestijn heeft gemaakt aan dat regisseurszitje is geraakt. En veel beter dan die verkrachting van een franchise is het in mijn ogen nu ook weer niet. Ok, de acteurs zetten hun rol realistisch neer (maar wil je dat wel zien in een monsterfilm?), af en toe zijn er mooie gekiekte beelden en het einde zorgt voor een stevige opwaardering. Maar al bij al moet je jezelf wel sleuren tot het einde. En die hele maatschappijkritiek die de film uitstraalt is nu ook weer niet zo wereldschokkend.

Wel OK

bewerkt door Malinwa
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het ook lastig om punten te geven aan een film. Dat is op gevoel, te weinig met een ratingssysteem, hoe doen jullie dat?

Hoe meer films je kijkt en rate, hoe gemakkelijker dat gaat. In het begin vond ik dat ook vrij lastig, tegenwoordig gaat het vrij makkelijk. Hoe meer films je hebt, hoe makkelijker het ook is om een categorie te maken en films te vergelijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tegenwoordig probeer ik films per jaar te ranken. Dus als ik nu een 2015 film zou kijken, filter ik op 2015 en kijk ik daar waar ik de film plaats tegenover andere films van dat jaar. Voordeel dan is weer dat je dus films met elkaar gaat vergelijken die korter in je geheugen zitten. Al voeg ik nu wel sterren toe aan iedere film die in de top 200 komt en gebruik ik die om een top 100 samen te stellen. Blijft toch lastig films vergelijken die je net hebt gekeken t.o.v. films die je al twee jaar niet hebt gezien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik doe het puur op gevoel. Als ik nou een film zie waarvan ik denk, dat was echt een heel fijn filmpje dat precies in mijn smaak valt maar als ik objectief ben niet de beste aller tijden, dan kan het best zijn dat ik die 'maar' een 7 of 7,5 geef waar ie dan in een jaarlijst ofzo gerust in de top kan staan. Rating zegt eigenlijk vrij weinig bij mij ;c

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga altijd naar WhatIwatch.net en sorteer dan alle jaren> cijfer. Daarvan maak ik shorlist van alle films met 9 of hoger. Wat er tegenwoordig steeds minder zijn vergeleken met vroeger en daar maak ik een top 100 van. De onderste 30 kunnen daardoor nog wel eens schommelen maar iig top 40 is vrij vast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ratings moet je bij mij maar met een korrel zout oppakken. Hoe beter de film, hoe accurater mijn rating. Maar een tien geven aan een film doe ik soms wel eens, niet erg veel. Maar het gebeurt dus

Elephant, Taxi Driver, Irréversible zijn de gelukkigen dit jaar, maar in feite Bin-Jip > Irréversible.

Edit: simon geen slechte film, maar eerlijk gezegd had ik ondertitels wel kunnen gebruiken :P Die gekke Nederlanders toch.

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar het ging over punten geven aan films hè Kyrrie :p

Ooh ja inderdaad Tim hehe. Je hebt gelijk!!

In dat geval kijk ik alleen naar de film in kwestie. Paar jaar geleden gestopt met de vergelijking met anderen films te maken want dat gaat me opvreten. Zo had ik dan wel eens dat ene aanpastte vanwege een ander. Heeeel sporadisch af en toe nog wel eens maar 9/10x gewoon puur op gevoel wat de film zelf verdiend zonder te kijken naar eerdere beoordelingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Enkele festivaldagjes in Gent achter de rug.

Sunrise - een stijlvolle psychologische thriller uit India, de enige (korte) review die ik vooraf had gelezen, had het over onder andere invloeden vanuit de Refn/Noé hoek en daar kon ik achteraf gezien best inkomen; gaat over een politieagent die zijn verdwenen dochtertje probeert op te sporen in de duistere onderwereld van Mumbai; lekker surrealistisch sfeertje afgezet tegen de enorme problematiek van kindontvoeringen in India. 3.5*

Son of Saul - enorm succesvol op Cannes, en een early favourite voor de Oscars.. maar ik moet zeggen dat de film op mij niet zoveel impact had als op vele anderen wel blijkbaar.. zijn we WOII-film-moe geworden? Misschien is dat het wel. Ook grappig was dat de regisseur in de zaal aanwezig was, maar dat de ondertitels niet werkten (films is Duits/Hongaars) en na 5 minuten weer afgebroken werd, waarna die man zich helemaal kwaad begon te maken.. uiteindelijk bijna 45 minuten vertraging gehad tot alles goed ging. Maar enfin. Geen topfilm verder dus imo. 3*

El Club - de nieuwste film van Pablo Larrain, regisseur van No, het geinige filmpje met Gael Garcia Bernal van enkele jaren terug over het Chileense referendum tegen dictator Pinochet. Deze is een flink pak grimmiger. Bij momenten zelfs een tikkeltje disturbing. En toch zat er nog meer in denk ik. Zal niks zeggen over het plot aangezien ik zie dat op MovieMeter de korte inhoud ook bewust vrij vaag wordt gehouden. 3.5*

Umimachi Diary (Our Little Sister) - de nieuwe Koreeda, die wederom niet teleurstelt; zoals gewoonlijk weer een vrij minimalistische maar lieve film, met een heel aanstekelijk en aandoenlijk hoofdpersonage, de kleine Suzu, die ik echt geweldig goed vond. Enige minpuntje wat ik kan bedenken is dat het wbt plot misschien net iets té minimalistisch was. Nooit echt een conflict gezien, alles ging maar gewoon z'n gangetje. Mooi om te zien, maar ook hier zat er potentieel misschien net wat meer in. 3.5*

The Diary of a Teenage Girl - om de regisseuse maar even te quoten, "ik wilde een coming of age film maken, maar niet over een jongen, zoals je dat zowat altijd ziet, maar een keer over een meisje" ; tis een aardig indie filmpje geworden uiteindelijk, waar ik net wat minder onder de indruk van was dan het (ontzettend talrijk opgekomen) publiek in de zaal - nu, die zat voor meer dan de helft vol met gillende tienermeisjes die volgens mij enkel maar voor Alexander Skarsgård waren gekomen, al vond ik het ook wel een enorm grappige en charismatische vent toen hij echt vanalles zat te lullen bij de Q&A achteraf - maar ik vond het overall gezien een beetje plat, een beetje makkelijk en iets te geforceerd guitig bij momenten. Filmpje wat zeker lekker wegkijkt maar waar ik niet veel van ga onthouden. 3*

Zo. 5 gehad, nog 5 te gaan. Heerlijk, die festivalweekjes :love:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mustang

Gister gezien met een vriendin. Goede film wel! Hoewel ik begreep d.m.v imdb recensies dat dit virgin moeten blijven en uithuwelijken vooral iets is voor platteland van Turkije niet echt de stad. Maar toch behoorlijk onder de indruk. De dames in kwestie zijn ook wel erg mooi en het acteerwerk is erg goed. Ilayda Akdogan die Sonay speelt wat is zij schitterend en mooi zeg. Echt nieuw crush ontwikkeld :love:

Deze recensietje op WIW van Verhoeven vond ik wel grappig maar ook accuraat:

Gewoon een interpretatie. De oom lijkt symbolisch te staan voor Erdogan, de meisjes voor het volk dat zich niet laat vangen / temmen en het huis voor het Turkije anno nu waar men leeft in een openbare gevangenis. Niets mag meer en je wordt door iedereen in de gaten gehouden. Schrikbarend actuele film.

Al met al een solide

8/10

Link naar opmerking
Deel via andere websites