Jump to content

Film Topic

Kyrill

Recommended Posts

Flink gevlogen deze week en 4 films kunnen kijken:

• The Mule: typische (nieuwe) Clint Eastwood film waarbij mister himself een "mule" (drugskoerier) is ivm geldgebrek als opaatje. 7/10
  • American Sniper: typisch Amerikaanse film over het leven van een van de meest succesvolle snipers van Amerika. Gebaseerd op waargebeurd verhaal. 7/10
  • The Watchers: wist dat hij wat lager scoorde, daardoor was hij beter dan verwacht. Gaat over een groepje verdwaalde mensen die in een mysterieus bos en huis terechtkomen. 7/10
  • Fantastic Beast: Secrets of Dumbledore: heb dat eerste deel niet echt gezien. Was daarom even moeilijk inkomen. Op zich wel vermakelijk, maar het verhaal zat niet echt sterk in elkaar 5/10

Zijn hier nog mensen die interesse hebben in fysieke dvd's (films en tv-series)? Heb hier zo'n 85 films en boxen van 14 verschillende TV-series liggen (o.a. The Wire, the Sopranos, the OC, One Tree Hill, the Office) liggen waar ik niks meer mee doe en waar ik graag een liefhebber blij mee maak (afhankelijk van je smaak ;c).

Edited by Petterson

2 uur geleden zei Petterson:

Zijn hier nog mensen die interesse hebben in fysieke dvd's (films en tv-series)? Heb hier zo'n 85 films en boxen van 14 verschillende TV-series liggen (o.a. The Wire, the Sopranos, the OC, One Tree Hill, the Office) liggen waar ik niks meer mee doe en waar ik graag een liefhebber blij mee maak (afhankelijk van je smaak ;c).

Als er iets tussen zit wat ik echt interessant vind wel. Wat heb je in de aanbieding?

Op 25-2-2025 om 13:02 zei Erwin.:

Als er iets tussen zit wat ik echt interessant vind wel. Wat heb je in de aanbieding?

Je kan hier even kijken: [link verwijderd] Het liefst doe ik alles in 1x weg, maar als je echt alleen interesse hebt .in een paar losse titels kunnen we kijken of er wat te regelen valt. Heb namelijk geen zin om distributiebedrijfje te gaan spelen :D 

Edited by Petterson

23 minuten geleden zei Petterson:

Je kan hier even kijken: https://link.marktplaats.nl/m2235358400. Het liefst doe ik alles in 1x weg, maar als je echt alleen interesse hebt in een paar losse titels kunnen we kijken of er wat te regelen valt. Heb namelijk geen zin om distributiebedrijfje te gaan spelen :D 

Snap ik ook wel weer inderdaad. Ik heb ff gekeken maar de paar dingen die ik interessant vind hebben we vaak ook al wel dus hoef er niks van te hebben. 

We Live In Time

Hier al eerder gepost, maar het is inderdaad een trannentrekker. Het acteerwerk was zeer goed en brengt deze film naar een hoog niveau. Leuk, dat er af en toe ook humor was.

Skyfire

Een Chinese film over een vulkaan dat uitbarst op een eiland. Een clichéfilm met veel actie. Helaas, was deze film in het Chinees opgenomen, maar mocht ik genieten van Engelse nasynchronisatie.  Dat is erg jammer.

Alpha

Citaat

Vader Gijs en zoon Reinout Scholten van Aschat spelen een vader en zoon in vader-zoon-drama Alpha. Een film vol besneeuwde bergtoppen en onverwerkte trauma’s. 

Na de dood van zijn moeder vertrekt Rein naar een klein dorp in de Alpen waar hij aan de slag gaat als snowboardleraar. Zijn rustige leven wordt verstoord als zijn extraverte vader Gijs op bezoek komt en een dominante schaduw over zijn leven werpt. Terwijl de natuur om hen heen zich steeds uitdagender opstelt, escaleert ook hun persoonlijke conflict.

Beetje traag. Vader en zoon kunnen de persoonlijke band en het conflict wat onderhuids speelt uiteraard wel heel goed in beeld brengen. Maar vond dit verder niet zo bijzonder.

6

Gisteren in de bioscoop met wat vrienden bij Captain America: Brave New World geweest. Is het heel hoogstaand? Nee. Is de kritiek enorm overdreven? Jazeker. Prima film om lekker te kijken en het grijpt mooi terug op wat oude films/series. Er zit wel een hele geforceerde cameo in die ze van mij hadden mogen weglaten. Je moet zo'n Cinematic Universe ook niet altijd overdrijven om maar personages in andere projecten te moeten laten terugkeren.

All We Imagine as Light

Citaat

Soms, als ze zich verveelt, luistert Anu naar haar hart. Wanneer het rustig is achter de balie van het ziekenhuis pakt ze de stethoscoop en legt ze ’m tegen haar eigen borstkas. Het geraas komt nauwelijks boven het geluid van de stad uit. Mumbai is warm en onrustig, gehuld in de blauwe waas van het moessonseizoen; overal zijn mensen met een mening. In All We Imagine as Light zoeken Anu en haar huisgenoot Prabha naar kleine manieren om tussen al die ruis te luisteren naar wat hun hart ze te vertellen heeft. Anu slaat een steegje in om stiekem te kunnen tongen, Prabha wacht op briefjes van een knappe collega en samen gooien ze stenen naar dat afgrijselijke nieuwbouwproject om de hoek. Door de ogen en oren van Anu en Prabha wordt de reusachtige stad en haar grote thema’s zo intiem als het appartementje waar ze samenwonen. In de wirwar van normen en tradities vindt schrijver-regisseur Payal Kapadia stukjes licht die je hart sneller doen kloppen: eerst nog in natgeregend asfalt, later in de branding van een afgelegen kustplaatsje. Het is pas daar, ver weg van de stad, waar het bonzen niet meer wordt overstemd.

Bollywood! Heel nice. Goed gemaakt, rustige film die fantastisch de relaties en moeilijkheden van de hoofdpersonen laat zien. Ook niet te cliché, dus goede film.

8

Op 11-11-2024 om 22:15 zei 007mark:

Anora

Kon mij wel bekoren. Pure chaos deze film met prima humor. Vond het zelf in ieder geval wel goed te pruimen.

8

Blijkbaar heeft deze de Oscar gewonnen voor Beste Film. Moet zeggen dat ik het verhaal ook wel nice vond en leuke film, maar die prijs zag ik niet direct aankomen.

Op 28-2-2025 om 10:59 zei Tim':

Gisteren in de bioscoop met wat vrienden bij Captain America: Brave New World geweest. Is het heel hoogstaand? Nee. Is de kritiek enorm overdreven? Jazeker. Prima film om lekker te kijken en het grijpt mooi terug op wat oude films/series. Er zit wel een hele geforceerde cameo in die ze van mij hadden mogen weglaten. Je moet zo'n Cinematic Universe ook niet altijd overdrijven om maar personages in andere projecten te moeten laten terugkeren.

Je bedoelt

Spoiler

Bucky? Ik vond dat juist heel logisch. Ze hebben een hele serie samen gehad dus dat ie even komt checken bij zijn vriend vind ik niet meer dan normaal. 

59 minuten geleden zei Erwin.:

Je bedoelt

Inhoud verbergen

Bucky? Ik vond dat juist heel logisch. Ze hebben een hele serie samen gehad dus dat ie even komt checken bij zijn vriend vind ik niet meer dan normaal. 

Eens, maar een grotere rol had ik juist logischer gevonden. Nu leek het alsof het script af was en dat ze toen dachten: 'Oh, we zijn nog iemand vergeten.'

Op 4-3-2025 om 09:29 zei Tim':

Eens, maar een grotere rol had ik juist logischer gevonden. Nu leek het alsof het script af was en dat ze toen dachten: 'Oh, we zijn nog iemand vergeten.'

Vind wel steeds meer worden dat je echt geen reer van snapt als je niet letterlijk alles gezien hebt.

In eerdere films vond ik dat minder het geval laatste paar films wordt dat meer en meer in mijn optiek.

21 minuten geleden zei timpy00:

Vind wel steeds meer worden dat je echt geen reer van snapt als je niet letterlijk alles gezien hebt.

In eerdere films vond ik dat minder het geval laatste paar films wordt dat meer en meer in mijn optiek.

Klopt, maar dat is ook logisch bij een cinematic universe. Het zou veel vreemder zijn als de nieuwe films niet refereren aan dingen die al gebeurd zijn. Ik hoop niet dat de nieuwe Thunderbolts gaat uitleggen wie alle personages zijn en wat hun achtergrond is. Dan had je alle Captain America-films, Infinity War, Ant-Man and the Wasp, Endgame, Black Widow, Falcon and The Winter Soldier, Hawkeye en misschien Black Panther: Wakanda Forever maar moeten kijken ;c Dat het meer vraagt van de kijkers is dan het gevolg inderdaad.

59 minuten geleden zei Tim':

Klopt, maar dat is ook logisch bij een cinematic universe. Het zou veel vreemder zijn als de nieuwe films niet refereren aan dingen die al gebeurd zijn. Ik hoop niet dat de nieuwe Thunderbolts gaat uitleggen wie alle personages zijn en wat hun achtergrond is. Dan had je alle Captain America-films, Infinity War, Ant-Man and the Wasp, Endgame, Black Widow, Falcon and The Winter Soldier, Hawkeye en misschien Black Panther: Wakanda Forever maar moeten kijken ;c Dat het meer vraagt van de kijkers is dan het gevolg inderdaad.

Ja ik heb alles (meerdere) keren gezien. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen wel denken wat is Celestial Island. Kan me voorstellen de laatste jaren dat er een aantal films iets minder goed bekeken zijn.

Net als de TV series ook zeker niet door iedereen gezien zullen zijn.

13 minuten geleden zei timpy00:

Ja ik heb alles (meerdere) keren gezien. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen wel denken wat is Celestial Island. Kan me voorstellen de laatste jaren dat er een aantal films iets minder goed bekeken zijn.

Net als de TV series ook zeker niet door iedereen gezien zullen zijn.

Dat snap ik zeker. Want vooral met die series erbij (ik moet er ook nog twee volgens mij) is het wel echt veel. Maar ze kunnen niet veel anders wanneer ze nog steeds een cinematic universe willen zijn. Alleen met Fantastic Four hoef je waarschijnlijk weinig gezien te hebben, maar voor de rest is dat bijna niet meer te doen wanneer je een samenhangend universum maakt met alle films en series.

Ik ben wel afgehaakt bij Marvel door die overdaad aan films, en vooral series. Dat ik ook nog series moet gaan volgen om de films te snappen, no way. Marvel is nou eenmaal niet boeiend genoeg om ook nog series van 10-12 uur te gaan kijken. 

Fucking Åmål (1998): 8.3/10

Films anno 2025 zijn mijn inziens vaak nodeloos lang. Waarom maakt men nauwelijks meer films die de duur van een voetbalwedstrijd weinig overschrijden? Fucking Åmål is zo'n film die zich nog wel aan die 90 minuten grens houdt: een verademing dus. Het verhaal zelft volgt enkele jongeren in het desolate Zweedse dorpje Åmål in de late jaren negentig. Eén van de hoofdpersonen is een ietwat stille meid waarvan op school gefluisterd wordt dat ze op meisjes valt. Dat gegeven vormt de rode draad van de film, maar ik vind het heel knap hoe Lukas Moodysson ook thema's als zelfontplooiing, groepsdruk en de toxiciteit van een middelbare school in het verhaal heeft weten te verweven. Het resultaat is een buitengewoon fijnbesnaarde film. Mooi! 

Autumn Sonata (1978): 8/10

Ingmar Bergman is met afstand de meest iconische Scandinavische filmmaker en Autumn Sonata is één van zijn grote klassiekers. Het verhaal is eenvoudig; een moeder (gespeeld door de fenomenale Ingrid Bergman) komt op bezoek bij haar inmiddels volwassen dochter (Liv Ulmann). Laatstgenoemde heeft ook haar zwaargehandicapte zusje in huis genomen, iets waar de moeder niet van op de hoogte was. Het tekent de familiedynamiek: moeder is een wereldberoemde pianist die nooit veel tijd heeft gespendeerd aan haar kinderen. Tijdens dit bezoek komen al deze opgekropte emoties opzetten. Het is een treffend portret van een ernstig verstoorde moeder-dochterrelatie. Het acteerwerk van Liv Ulmann vind ik bij vlagen wat over de top, maar enkel voor het laatste optreden van Ingrid Bergman zou je deze film eens een kans moeten geven. 

Keith (2008): 7.8/10

Net als bovenstaande films in de 90/100 minuten categorie. Natalie is een echte streber op school en de tennisbaan en doet er alles aan om naar een goede vervolgstudie te gaan. Dit wordt echter ietwat in de war geschud wanneer ze de excentrieke Keith als labpartner krijgt. Keith is vrij mysterieus maar ook rebels. Maar wat drijft hem? Wie is hij nu echt? Dat is de vraag die - tezamen met een stukje bildung aan Natalie's zijde - langzaam maar zeker uit de doeken gedaan wordt. Redelijk eenvoudige film, maar het verhaal wordt wel sterk neergezet. 

Overig: 

• High Fidelity (2000): 7/10
  • Election (1999): 7/10

September 5

Citaat

München, 1972. Tijdens de eerste na-oorlogse Zomerspelen in Duitsland schakelen de sportverslaggevers van de Amerikaanse zender ABC van de atletiekbaan naar het zwemmen en weer terug. Het B-team komt net binnenwandelen voor de avondshift als de hel losbarst: een gijzeling van Israëlische atleten in het Olympisch dorp. Regisseur/broekie Geoff (John Magaro) en zijn crew zijn de enigen met een camera in de buurt, en moeten ineens live verslag doen van een situatie waar ze totaal niet op voorbereid zijn. 

Wel interessant perspectief waaruit deze film is gemaakt. Haast beetje als een documentaire ook eigenlijk. Mooi om de struggle van de crew te zien tussen het graag willen brengen van nieuws, en zeker zijn dat bronnen kloppen. En tegelijkertijd als onervaren team op dit soort zaken moeten kiezen wat je wel/niet op beeld toont.

6,5

11 uur geleden zei 007mark:

September 5

Wel interessant perspectief waaruit deze film is gemaakt. Haast beetje als een documentaire ook eigenlijk. Mooi om de struggle van de crew te zien tussen het graag willen brengen van nieuws, en zeker zijn dat bronnen kloppen. En tegelijkertijd als onervaren team op dit soort zaken moeten kiezen wat je wel/niet op beeld toont.

6,5

Ben hier gister geweest en ik sluit me hier helemaal bij aan. 

Incendies (2010, Denis Villeneuve)

Eigenlijk de laatste van zijn oeuvre aan volledige speelfilms die ik nog moest. En wat voor een. Het begint al met die hele sterke opening met dat nummer van Radiohead. Daarna wissel je tussen de zoektocht van de tweeling en het leven van moeder Nawal. En vooral deze tweede verhaallijn beklijft. Haar leven is enorm heftig en onder begeleiding van sobere, maar een prachtige cinematografie wordt het mysterie steeds verder ontrafelt. Voor mij sloeg de ‘ontknoping’ in als een bom. Misschien hangt het ietwat van toevalligheden aan elkaar maar wat een mokerslag. Ik wil eigenlijk niet teveel vertellen want dan verklap ik het alleen maar, maar gaat het zien mensen.

9/10

Edited by Justin

22 uur geleden zei 007mark:

September 5

6,5

Dinsdag ook naar deze film geweest in de bios, knap dat je de hele film spanning voelt ondanks dat de je afloop al weet. Wat mij betreft wel iets hoger dan een 6,5!

A Complete Unknown

Citaat

Timothée Chalamet als Bob Dylan voordat 'ie Bob Dylan was. In A Complete Unknown is Bob nog maar een 19-jarig muzikantje uit Minnesota. Vanuit het New York van de jaren 60 belandt hij ineens bovenaan de hitlijsten met z'n folkliedjes. Van regisseur James Mangold, die eerder het leven van Johnny Cash vertaalde in Walk the Line. 

Mangold lokt je binnen met Timothée Chalamet, die de levende legende speelt als jonkie met teveel talent, teveel mooie meisjes om van te houden en te weinig levenservaring om het allemaal te behappen. Maar het is vooral de wereld om hem heen waar Mangold zijn camera op richt: Amerika in de jaren 60, waar times a-changing zijn, een nieuwe generatie (Joan Baez!) het stof van de folkmuziek blaast, protestsongs broodnodig zijn maar al snel hun authenticiteit verliezen en waar alles samenkomt in de wervelwind die Bob Dylan heet.

Erg van genoten. Goed gemaakt, karakter goed neergezet. En dat zeg ik zonder Bob Dylan goed te kennen. Echte fans van hem zullen daar dus zeker een betere beoordeling van kunnen geven, maar ik vond interessant en leuk om te kijken.

8,5