Djurovski Gepost January 6 Share Gepost January 6 Nr.24 Zeer sterke film over Noorwegen meest onderscheiden staatsburger en verzetsheld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Justin Gepost January 10 Share Gepost January 10 Die heb ik ook gezien van de week ja, vond die best prima. Vooral de 2e helft van de film. 7/10 Deze week in de bios naar Better Man en Nosferatu geweest. Better Man, vond ik zeker tof. Heb niet per sé wat met de muziek van Robbie Williams maar de film was wel leuk. Mooie choreografie ook bij de grotere scenes en Robbie is ook wel een vermakelijk persoon. Film sleept wel echt te lang aan, dit kost een half punt imo. 7,4/10 Nosferatu, ja deze vond ik echt tof. Visueel echt prachtig gemaakt. Geweldige shots en mooie decors. Hele sfeer van de film is ook fantastisch en kruipt echt onder je uit huid. Acteerwerk ook goed te noemen en ook de muziek was bijpassend. Soms ietsje te traag misschien en uiteindelijk heel soms mist het iet wat kracht maar ik geef deze film zeker een 8,4/10. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FMNOOB Gepost January 11 Share Gepost January 11 Flow (2024) Deze animatiefilm wilde ik graag zien en al helemaal na het winnen van een Golden Globe. Het gaat over een kat die uit nood in contact komt met andere dieren en daarbij een vriendschap ontstaat. Er wordt niet gesproken, want de dieren gebruiken hun 'eigen taal'. Het is een korte film (80 minuten ofzo) en dat is in dit geval goed genoeg. Alle dieren hebben herkenbare gedragingen, maar er zit ook wat menselijks bij. Een mooie film. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
delichris Gepost January 12 Share Gepost January 12 Gisteravond Rokjesnacht gezien op Prime. Wat een waardeloze flutfilm is dat zeg. Als iemand deze nog wilt zien dan zeg ik: "Doe het niet". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
007mark Gepost January 12 Share Gepost January 12 A Real Pain Voorstukje gezien toen ik bij een andere film zat en trok mij wel aan. Best 'lichte' film, ondanks dat er ook zware onderwerpen in voorkomen (Holocaust, concentratiekamp). Maar leuke film door de twee neven die in de hoofdrol spelen en totaal verschillende karakters hebben. Levert humoristische en bijzondere momenten op. Verder niet super bijzonder ofzo, maar keek wel lekker weg. 6,5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
007mark Gepost January 16 Share Gepost January 16 Op 10-1-2025 om 14:45 zei Justin: Nosferatu, ja deze vond ik echt tof. Visueel echt prachtig gemaakt. Geweldige shots en mooie decors. Hele sfeer van de film is ook fantastisch en kruipt echt onder je uit huid. Acteerwerk ook goed te noemen en ook de muziek was bijpassend. Soms ietsje te traag misschien en uiteindelijk heel soms mist het iet wat kracht maar ik geef deze film zeker een 8,4/10. Nosferatu Dat laatste herken ik eigenlijk wel. Vond ook enigszins traag gaan, maar wel een classis horrorfilm. Prima geacteerd en decors wel vet inderdaad. Maar was er ook niet helemaal van ondersteboven. 7,3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Justin Gepost January 16 Share Gepost January 16 Hmm ik was er wel aardig enthousiast over, een top 5 aan het eind van het jaar zit er bij mij best in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urbeto Gepost January 17 Share Gepost January 17 The Good, the Bad and the Ugly (1966): 8.5/10. Zoals inmiddels misschien hier wel bekend ben ik een liefhebber van filmmuziek. Deze film is op dat vlak natuurlijk één van de grote klassiekers. Ik heb de muziek die Ennio Morricone hiervoor componeerde al een aantal jaar op vinyl, maar de film zelf kijken was er op de iconische slotscene na nooit van gekomen (lees: de duur weerhield me). Vorige week ben ik er echter eens voor gaan zitten en ondanks dat het natuurlijk een gedateerde western is heb ik genoten van het morele schouwspel dat deze film de kijker aanreikt. Het acteerwerk is ook prima, al vind ik het gezien de filmduur ergens nog wel jammer dat eigenlijk alleen de persoonlijkheid van Tuco écht nader uit de doeken wordt gedaan. The Theory of Everything (2014): 8.3/10. Ik schreef elders net dat ik enorm genoten heb van The Day of the Jackal en de hoofdreden daarvoor was Ursula Corbero Eddie Redmayne. Daarom besloot ik vanavond om de film waarvoor hij een Oscar won maar eens aan te slingeren. De film is zoals denk ik wel bekend een biopic over Stephen Hawking en zijn relatie met Jane Wilde. Eddie Redmayne is hyperrealistisch als de alsmaar aftakelende Hawking en - tegelijkertijd - zijn wetenschappelijke contributies. Erg mooie film met eveneens een prachtige soundtrack, ditmaal van Jóhann Jóhannsson. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
007mark Gepost January 18 Share Gepost January 18 We Live In Time Citaat Florence Pugh en Andrew Garfield bundelen hun krachten en komen je hartje breken. Na een verrassende eerste ontmoeting, bloeit de liefde op tussen Almut en Tobias. In de tien jaar die volgen, rijgen ze samen bijzondere momenten aaneen: grote en kleine, gelukkige en moeilijke. Van eerste dates, via mijlpalen als samenwonen en de geboorte van hun dochter, terwijl de tijd die ze samen hebben steeds harder wegtikt. Vond het een mooie film, maar de tissues kunnen wel mee zeg. Tranentrekker. Desondanks goed verhaal en prima geacteerd. Soms even zoeken, omdat niet in chronologische volgorde de scenes worden afgespeeld zegmaar. Maar was niet heel afleidend. En @Bogatyr had duidelijk de verkeerde foto ingeleverd van Florence Pugh. In deze film absoluut wel een knappe dame 8,3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
delichris Gepost January 18 Share Gepost January 18 Van de week op Netflix Nr.24 gezien. Zeker een aanrader als je van oorlogfilms houdt. Het gaat over een verzetsheld. Lijkt wel wat op Soldaat van Oranje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urbeto Gepost January 19 Share Gepost January 19 Conclave (2024): 7.5/10. Gisteravond door enkele vrienden meegetrokken naar de bioscoop om Conclave te zien. In deze film kruipt Ralph Fiennes in de huid van een kardinaal die de zoektocht naar een nieuwe paus moet leiden. Men gaat met alle kardinalen in isolatie om dit proces in goede banen te leiden en vanaf dat punt wordt het interessant. De film onderzoekt thema's als macht, twijfel en corruptie in een setting zoals ik hem niet eerder heb gezien. Tel daar het aangrijpende acteerwerk van onder meer Fiennes en Stanley Tucci én de prachtig onheilspellende cinematografie bij op en je hebt een intrigerende thriller te pakken. Persoonlijk vond ik het einde een beetje teleurstellend, maar desalniettemin is dit een prima film om eens mee te pakken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
007mark Gepost January 25 Share Gepost January 25 Queer Citaat De nieuwe film van het team van Challengers. Gebaseerd op de gelijknamige novelle van William S. Burroughs vertelt Queer het verhaal van Lee (Daniel Craig), een aan drank en verlangen verslaafde Amerikaan die zijn dagen slijt in de kroegen van Mexico-Stad, ergens in de jaren vijftig. Alles in het leven van Lee is los-vast: hij heeft één allerbeste vriend en een paar vaste adresjes voor z’n dagelijkse vijf tot tien drankjes, maar verder glipt alles hem uit z’n handen. De komst van de jonge ex-soldaat Allerton (Drew Starkey) brengt daar iets van verandering in, en laat de al wat oudere Lee dromen van een ander leven. Niet meer helemaal alleen, maar met z’n tweeën. Op zijn 17e las regisseur Luca Guadagnino (Call Me by Your Name, Challengers) voor het eerst William Burroughs’ semi-autobiografische Queer. 36 jaar en acht films later is de film die hij sindsdien wilde maken er eindelijk: een surrealistische, zweterige en trippy reis door het Mexico-Stad van de jaren 50, druipend van verlangen (en seks). Door Daniel Craig (goh, verrassend he) was ik hier wel benieuwd naar. Hoe zou onze double-o-seven deze rol als queer man zou vertolken? Dat hij erin speelde was in mijn inziens een lichtpuntje, want ik vond er weinig aan. Een enigszins onbegrijpelijk verhaal waarin je niet echt lekker in komt. Tweede deel wordt wat beter, maar vooral het eerste uur is echt geen doorkomen aan. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
delichris Gepost January 25 Share Gepost January 25 Gisteren The Sentinel gezien op Netflix. Ooit deze film eens in 2007 of 2008. Een spannende thriller met Michael Douglas en Kiefer Sutherland in de hoofdrollen. Zeker een aanrader. Het gaat over de geheime dienst die de president moet beschermen, terwijl er een mol is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FMNOOB Gepost February 9 Share Gepost February 9 Companion Gisteren gekeken in de Bios. Staat omschreven als een thriller, maar zo spannend is het eigenlijk niet. Zie het zelf meer als een spannende comedy. Leuk, om een keer te zien, maar meer ook niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urbeto Gepost February 9 Share Gepost February 9 The Brutalist (2024): 8.5/10. Afgelopen vrijdag was het eindelijk tijd om The Brutalist op het grote doek te bekijken. De vele Oscarnominaties hadden mijn toch al hoge verwachtingen van dit migrantendrama recent nóg wat verder omhoog gestuwd. Je volgt in deze film de Hongaars-Joodse architect László Tóth (Adrien Brody) die na het overleven van Buchenwald naar Amerika vertrekt. De openingsscene van de aankomst op Ellis Island is werkelijk briljant gefilmd en dat stipt direct een van de twee grote pluspunten van deze film aan: de cinematografie. De in 70mm VistaVision geschoten shots zijn gedurende de hele film van adembenemende schoonheid. Tegelijkertijd leveren met name Adrien Brody en Guy Pearce - laatstgenoemde speelt een miljonair die Tóth uit enig eigenbelang onder zijn hoede neemt - Oscarwaardige acteerprestaties af. Ook zijn er weinig acteurs die tragedie zo pakkend kunnen portretteren als Brody en dat komt in dit drama veelvuldig naar voren wanneer we zien hoe Tóth met vallen en opstaan zijn weg probeert te vinden in zijn nieuwe thuisland. De immigrantenervaring in de film valt mijn inziens het best te vangen in een uitspraak van Harry Lee (Joe Alwyn) tegen Tóth: "We tolerate you." Het verhaal an sich weet door de gevoeligheid van dit integratiethema lange tijd te boeien, maar had zeker in de tweede helft van de film wel wat scherper (lees: korter) mogen zijn. Zeker als ik zie hoe abrupt het einde van de reguliere film - dus nog vóór de epiloog - is. Ter afsluiting: ik keek de film in Tuschinski. Ik was daar niet eerder geweest, maar wat een prachtige bioscoop. Dat alleen al is een aanrader, nu we het toch over architectuur hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
007mark Gepost February 9 Share Gepost February 9 Diamant brut Citaat De 19-jarige Liane wil niks liever dan weg uit het stoffige Fréjus, waar ze met haar moeder en zusje woont. Haar exitplan? De audities van realityserie Miracle Island, waar ze eindelijk 'iemand' kan worden. Niet heel bijzonder of geniaal, maar keek alsnog lekker weg. 6,5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Justin Gepost February 11 Share Gepost February 11 Op 9-2-2025 om 08:49 zei FMNOOB: Companion Gisteren gekeken in de Bios. Staat omschreven als een thriller, maar zo spannend is het eigenlijk niet. Zie het zelf meer als een spannende comedy. Leuk, om een keer te zien, maar meer ook niet. Die heb ik ook gezien vrijdag, sluit me bij je aan. Verhaal vind ik wel leuk en origineel in elkaar zitten maar de uitwerking had wel wat scherper of unieker gemogen. The Brutalist hoop ik ook nog mee te pakken @Urbeto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FMNOOB Gepost February 11 Share Gepost February 11 Nuevo orden (New Order) (2020) Een bruiloft binnen een rijk gezin wordt brut verstoord door een 'revolutie' die gaande is. Er is een revolutie en de top van de elite beweegt zich hierin mee. Helaas, krijg je als kijker zeer weinig info en wordt het na de bruiloft meer een mengelmoes van momenten, die je wel vaker ziet bij revoluties/opstanden. Tijdens het begin van de film leer je de personages kennen, maar na de bruiloft verdwijnt het ook weer na de oppervlakte. Hier zat ook meer potentie in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
007mark Gepost February 12 Share Gepost February 12 Op 9-2-2025 om 08:49 zei FMNOOB: Companion Gisteren gekeken in de Bios. Staat omschreven als een thriller, maar zo spannend is het eigenlijk niet. Zie het zelf meer als een spannende comedy. Leuk, om een keer te zien, maar meer ook niet. Op 11-2-2025 om 16:50 zei Justin: Die heb ik ook gezien vrijdag, sluit me bij je aan. Verhaal vind ik wel leuk en origineel in elkaar zitten maar de uitwerking had wel wat scherper of unieker gemogen. The Brutalist hoop ik ook nog mee te pakken @Urbeto Net ook geweest. Wel leuk verhaal inderdaad en grappig. Maar meer komisch dan echt een thriller, inderdaad. Desalniettemin zou ik hem wel aanraden. 7,5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djurovski Gepost February 14 Share Gepost February 14 Kong Skull Island Lekker wel om er tussendoor bij te pakken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
007mark Gepost February 16 Share Gepost February 16 When the Light Breaks Citaat Een dag uit het leven van de IJslandse student Una, wiens vriendje Diddi om het leven komt bij een tragisch auto-ongeluk. Het ene moment bekijken ze samen de zonsondergang, het volgende is hij weg. Niemand wist dat Una en Diddi elkaar zagen. Sterker nog: Diddi was juist op weg naar Reykjavik om het uit te maken met zijn long time girlfriend Klara. Met hulp van drank, hotdogs, muziek en opgekropte tranen, probeert Una de eerstvolgende zonsondergang te halen. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
delichris Gepost February 16 Share Gepost February 16 Ik gisteren de film Lee op Prime gezien. Dit is een hele mooie film over een model die later fotografe wordt tijdens WWII. Zeker een aanrader. Verwacht niet veel actie zoals je wel vaker in oorlogsfilms ziet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FMNOOB Gepost February 16 Share Gepost February 16 Deze week weer wat opnames kunnen kijken: Paranormal Activity 4 & Paranormal Activity: The Marked Ones Hetzelfde thema dat qua opbouw hetzelfde structuur heeft. Weer met 'zelf geschoten' beelden en het eind kun je altijd wel voorspellen. Leuk voor de fans, meer niet. Searching Leuk, dat je de gehele film door een computer of camerascherm kijkt. Helaas, is dit het ook. Film wist mij niet te boeien. De Oost Leuk, dat men een thema durft te filmen dat in Nederland gevoelig ligt. Het blijft alleen een zeer typische oppervlakkige Nederlandse film. Bepaalde punten aandikken, maar laat ook veel liggen. Top Gun: Maverick Dit is dan weer een topfilm. Nostalgie, maar in een modern jasje. Actiescenes zien er goed uit en Tom Cruise doet het top. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Justin Gepost February 18 Share Gepost February 18 The Order (2024) Prima thriller over een stugge FBI agent die achter een reeks bankovervallen aangaat. Hier blijkt dan veel meer aan de hand te zijn. Vooral enorm fraai geschoten en de muziek was zeer bevorderlijk voor de sfeer. Jude Law speelt de rol met verve, de rest is aardig. Technisch was de film dus uitstekend, qua verhaal en emotie vond ik het ietsje minder. Het weet nergens echt te beklijven en je krijgt ook niet een enorme band met de personages en het word ook nergens spannend. Toch een prima film voor een doordeweekse avond. 7/10 The Dead Don’t Die (2019) Gortdroge komedie film over een zombie uitbraak. Pas de tweede film van Jim Jarmusch die ik zie en hij heeft een ware sterrencast met Bill Murray en Adam Driver in de hoofdrollen en verder tal van grote namen in kleine bijrolletjes (Tilda Swinton, Danny Glover, Steve Buscemi, Austin Butler, Selena Gomez). Ik hou wel van die rustig voortkabbelende films in slaperige stadjes. Ook ligt daar meteen een klein nadeel. Hoewel zulke films voor mij altijd wel aardig scoren zullen het ook nooit hoogvliegers worden. Er zaten best wat komische momenten in maar uiteindelijk is het toch allemaal net wat te vergeetbaar. 6,5/10 Blue Velvet (1986) Na The Straight Story ook pas mijn tweede van David Lynch. Twee totaal andere soort films natuurlijk maar beide goed bevallen. Blue Velvet is een heerlijke, soms onvoorspelbare trip in de wat duistere kant van de samenleving. Sommige scenes zijn enorm heftig (de eerste scene dat Dennis Hopper in beeld komt bijvoorbeeld) en andere weer heel onschuldig, vooral die met Laura Dern. De balans hierin is goed, hoewel naar mate de film vordert het wel steeds meer een trip wordt naar het absurde. Desondanks blijft de film wel goed te volgen en zal het personage Frank Booth gespeel door Dennis Hopper mij altijd wel bijblijven. 8/10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
delichris Gepost February 18 Share Gepost February 18 6 minuten geleden zei Justin: The Order (2024) Prima thriller over een stugge FBI agent die achter een reeks bankovervallen aangaat. Hier blijkt dan veel meer aan de hand te zijn. Vooral enorm fraai geschoten en de muziek was zeer bevorderlijk voor de sfeer. Jude Law speelt de rol met verve, de rest is aardig. Technisch was de film dus uitstekend, qua verhaal en emotie vond ik het ietsje minder. Het weet nergens echt te beklijven en je krijgt ook niet een enorme band met de personages en het word ook nergens spannend. Toch een prima film voor een doordeweekse avond. 7/10 Deze heb ik onlangs ook gezien. Het was een interessante film vooral omdat het een waargebeurd verhaal is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts