Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Film Topic

Kyrill

Aanbevolen berichten

Januari

Films

1. icon_on_demand.pngMudbound (Dee Rees, 2017) :: 6.8

2. internet.pngPerfetti sconosciuti (Paolo Genovese, 2016) :: 7.5

3. bios.pngThe Disaster Artist (James Franco, 2017) :: 7.0

4. internet.pngMayhem (Joe Lynch, 2017) :: 5.0

5. internet.pngHappy Death Day (Christopher Landon, 2017) :: 6.9

6. bios.pngThe Greatest Showman (Michael Gracey, 2017) :: 7.2

7. internet.pngThe Foreigner (Martin Campbell, 2017) :: 6.8

8. bios.pngThree Billboards Outside Ebbing, Missouri (Martin McDonagh, 2017) :: 7.8

9. bios.pngDarkest Hour (Joe Wright, 2017) :: 7.9

10. internet.pngLast Flag Flying (Richard Linklater, 2017) :: 7.4

11. bios.pngGoodbye Christopher Robin (Simon Curtis, 2017) :: 7.1

12. bios.pngThe Post (Steven Spielberg, 2017) :: 7.2

13. bios.pngI, Tonya (Craig Gillespie, 2017) :: 5.8

14. bios.pngThe Shape of Water (Guillermo del Toro, 2017) :: 7.7

15. bios.pngThe Florida Project (Sean Baker, 2017) :: 6.0

Series

16. icon_on_demand.pngThe End of the F***ing World - Seizoen 1 (Jonathan Entwistle, Lucy Tcherniak, 2017): Aflevering 1 t/m 8 :: 7.0

17. icon_on_demand.pngNew Girl - Seizoen 5 (Elizabeth Meriwether, 2016): Aflevering 8 t/m 22 :: 8.0

18. icon_on_demand.pngPeaky Blinders - Seizoen 1 (Steven Knight, 2013): Aflevering 1 t/m 6 :: 7.8

19. icon_on_demand.pngPeaky Blinders - Seizoen 2 (Steven Knight, 2014): Aflevering 1 t/m 6 :: 8.3

20. icon_on_demand.pngPeaky Blinders - Seizoen 3 (Steven Knight, 2016): Aflevering 1 t/m 6 :: 8.2

21. icon_on_demand.pngPeaky Blinders - Seizoen 4 (Steven Knight, 2017): Aflevering 1 t/m 6 :: 8.3

22. internet.pngVikings - Seizoen 5 (Michael Hirst, 2017): Aflevering 7 t/m 10 (nog niet af gezien)

Statistieken

Totaal 15 films (maandgemiddelde: 15.0) gekeken:

- Kort (t/m 20 min.): 0.

- Middel (21 t/m 75 min.): 0.

- Lang (meer dan 75 min.): 15.

Totaal 51 afleveringen van series gekeken.

Totale speelduur: 3821 min.

Aantal films / series herzien: 0.

Best beoordeeld: Peaky Blinders - Seizoen 2, Peaky Blinders (8.3, 1ste dit jaar).

Slechtst beoordeeld: Mayhem (5.0).

Media-verdeling

bios.png 9.

internet.png 6.

icon_on_demand.png 7.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Januari

Films

1. Moonlight (Barry Jenkins, 2017) :: 7.9

2. Snatch (Guy Ritchie, 2000) :: 8.1

3. The Guardian (Andrew Davis, 2006) :: 7.1

4. The Rainmaker (Francis Ford Coppola, 1997) :: 7.2

5. Wanted (Timur Bekmambetov, 2008) :: 6.3

6. Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark (Steven Spielberg, 1981) :: 7.9

7. Indiana Jones and the Temple of Doom (Steven Spielberg, 1984) :: 7.6

8. Indiana Jones and the Last Crusade (Steven Spielberg, 1989) :: 8.1

9. Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (Steven Spielberg, 2008) :: 6.7

10. 6 Days (Toa Fraser, 2017) :: 5.3

11. Blade Runner (Ridley Scott, 1982) :: 8.0

12. Spotlight (Tom McCarthy, 2015) :: 8.2

13. Dunkirk (Christopher Nolan, 2017) :: 8.0

Series

1. The Unit - Seizoen 1 (David Mamet, 2006) :: 8.0

2. The Unit - Seizoen 2 (David Mamet, 2007): Aflevering 1 t/m 4 :: 7.8

3. Black Sails - Seizoen 1 (Robert Levine, Jonathan E. Steinberg , 2014): Aflevering 1 t/m 6 :: 8.3

4. This Is Us - Seizoen 1 (Dan Fogelman, 2016): Aflevering 1 t/m 3 :: 8.1

Statistieken

Totaal 13 films (maandgemiddelde: 13,0) gekeken:

- Kort (t/m 20 min.): 0.

- Middel (21 t/m 75 min.): 0.

- Lang (meer dan 75 min.): 13.

Totale speelduur: 2742 minuten.

Totaal 26 afleveringen van series gekeken.

Best beoordeelde film: Spotlight (8.2).

Slechtst beoordeelde film: 6 Days (5.3).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lage cijfers voor I, Tonya en The Florida Project Justin, hoe komt dat?

The Florida Project heb ik wel echt te laag gerate merk ik, die is de laatste dagen wel aardig gestegen in mijn hoofd. Moet ik nog ff aanpassen eigenlijk.

Wat betreft I, Tonya. Tja, ik weet het eigenlijk niet zo goed. Er word goed geacteerd maar ik vond de film veel te fragmentarisch ofzo. In het begin werkte de humor leuk, maar ik begon me best wel te irriteren na een tijdje, al heb ik geen idee waaraan precies. Het hele verhaal pakte mij gewoon echt to-taal niet. Acteerwerk en alles was gewoon dik in orde maar als de film niet boeit houdt het gewoon op voor mij. Maar ik ben zeer waarschijnlijk de enige ongeveer die zo negatief is hoor. ;c

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Darkest Hour gezien vanavond. Uitstekende biopic, met precies de juiste verwerking van Churchill's scherpe humor zonder hem als een soort burn-machine neer te zetten. Was ook blij dat er geen gefingeerde relatieproblemen bijkwamen. Vond Oldman zeer sterk spelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier mijn maandlijstje. Over Amelie en La vita è bella kan ik trouwens kort zijn. Dat is gewoon niet mijn type film, en voor mij persoonlijk een beetje te druk.

2018

Films

31. tv.pngThe Great Gatsby (Baz Luhrmann, 2013) :: 2.0 recensie_ong.png

32. tv.pngHome Alone 2: Lost in New York (Chris Columbus, 1992) :: 6.0

33. tv.pngLe tout nouveau testament (Jaco Van Dormael, 2015) :: 5.0

34. tv.pngHugo (Martin Scorsese, 2011) :: 6.5 recensie_ong.png

35. internet.pngThe Prestige (Christopher Nolan, 2006) eye.gif :: 7.5 recensie_ong.png

36. internet.pngShaun of the Dead (Edgar Wright, 2004) :: 7.5

37. internet.pngStar Wars (George Lucas, 1977) eye.gif :: 7.5

38. internet.pngStar Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (Irvin Kershner, 1980) :: 7.5

39. internet.pngStar Wars: Episode VI - Return of the Jedi (Richard Marquand, 1983) :: 7.8

40. internet.pngStar Wars: Episode I - The Phantom Menace (George Lucas, 1999) :: 3.0

41. internet.pngHot Fuzz (Edgar Wright, 2007) :: 5.5

42. internet.pngIn Bruges (Martin McDonagh, 2008) :: 8.5

43. internet.png12 Years a Slave (Steve McQueen, 2013) :: 7.0

44. internet.pngLittle Miss Sunshine (Jonathan Dayton, Valerie Faris, 2006) :: 7.0

45. internet.pngLe fabuleux destin d'Amélie Poulain (Jean-Pierre Jeunet, 2001) :: 3.5

46. internet.pngKimssi pyoryugi (Hae-jun Lee, 2009) :: 8.5

47. tv.pngTakers (John Luessenhop, 2010) :: 3.5

48. tv.pngA Knight's Tale (Brian Helgeland, 2001) :: 6.2

49. tv.pngMeru (Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi, 2015) :: 7.0

50. tv.pngMystic River (Clint Eastwood, 2003) :: 7.2

51. tv.png'71 (Yann Demange, 2014) :: 6.8

52. tv.pngBig Game (Jalmari Helander, 2014) :: 5.0

53. tv.pngLa vita è bella (Roberto Benigni, 1997) :: 3.0

54. internet.pngA History of Violence (David Cronenberg, 2005) :: 7.5

55. internet.pngZero Dark Thirty (Kathryn Bigelow, 2012) :: 7.0

56. tv.pngFruitvale Station (Ryan Coogler, 2013) :: 8.5

57. tv.pngThe Island (Michael Bay, 2005) :: 5.5

58. tv.pngTrance (Danny Boyle, 2013) :: 6.8

Series

59. tv.pngFriends - Seizoen 9 (David Crane, Marta Kauffman, 2003): Aflevering 16 t/m 24 :: 7.5

60. tv.pngFriends - Seizoen 10 (David Crane, Marta Kauffman, 2004): Aflevering 1 t/m 18 :: 7.0

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat idee kreeg ik er wel bij ja. Naam komt wel voorbij in de film een enkele keer, maar het had inderdaad zomaar gekund. Op het einde [spoiler=einde (spoiler niet belangrijk voor het verdere verhaal)]gooien ze er nog ff snel een joekel van een reptiel in

voor een vage link met de voorgaande films.

bewerkt door Justin
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kong: Skull Island (Jordan Vogt-Roberts, 2017) **½

Beter dan verwacht.

Het gebeurt niet vaak dat een regisseur zich kan onderscheiden in dit soort films, maar Vogt-Roberts slaagt daar op sommige momenten toch wel in. Die scène waarin [tekst]de helikopters werden neergehaald[/tekst] mocht er echt wel zijn en ook later worden er af en toe wat leuke dingen gedaan met de camera en de sfeerschepping. Weet niet of hij veel te maken had met het monster design zelf, maar dat was ook een prima meevaller. Vooral die skull crawlers zagen er best goed uit.

Verder wel een beetje jammer om hier een blik topacteurs voor open te trekken. Personages zijn wandelende clichés en veel karakterontwikkeling hoef je uiteraard ook niet te verwachten. Niet dat dat mijn grootste zorg is, maar om zo'n John Goodman of Brie Larson dan hier een beetje dom in te zien rondlopen, tja.

Film kon me geen 2 uur boeien, maar de strakke en vaak ietwat verrassende regie van Vogt-Roberts en het toffe monster design zorgen dat ik hier wel 2,5* aan kwijt kan.

Magnus (Benjamin Ree, 2016) ***

Degelijke docu, die wel duidelijk voor het grote publiek bedoeld is.

Ree houdt het allemaal relatief eenvoudig. Hij vertelt een simpel, maar goed opgebouwd chronologisch verhaal dat loopt van de kindertijd tot het [tekst]eerste wereldkampioenschap[/tekst]. Wie Carlsen al kent hoeft geen grote verrassingen te verwachten, al waren de beelden uit zijn kindertijd en met zijn familie best leuk om te zien.

Enige minpuntje is dat de narratief die tijdens de Anand-Carlsen wedstrijd werd voorgesteld de dingen veel spannender maakten dan ze in werkelijkheid waren. Leek een beetje alsof Carlsen heel goed wegkwam met 2-2 tijdens de rustdag en na een relaxte dag met familie over Anand heen walste. In werkelijkheid kwam hij nooit echt in de problemen voor de rustdag en was het vooral Anand die matig speelde erna.

Al bij al vrij aardige docu voor wie Carlsen nog niet kent, anderen zullen hier niet veel mee missen. 3*.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat idee kreeg ik er wel bij ja. Naam komt wel voorbij in de film een enkele keer, maar het had inderdaad zomaar gekund. Op het einde [spoiler=einde (spoiler niet belangrijk voor het verdere verhaal)]gooien ze er nog ff snel een joekel van een reptiel in

voor een vage link met de voorgaande films.

Ok. Dus. Heb hem ook even gekeken.

Volgens mij is het dus wel degelijk de bedoeling dat de film een link is naar minstens één van de vorige delen. En dan waarschijnlijk het eerste. Zo staat het op Netflix:

sxchSZE.png

Dusja, gewoon een duidelijke referentie naar de eerste film. Maar wat is die link dan precies? Ik heb er ook het raden naar eigenlijk. Zit met een pak vragen na afloop zo :cab: Vond het gegeven met die nieuwe energiebron op zich wel boeiend maar ik moet zeggen dat ik anderhalf uur verder eigenlijk niet veel wijzer ben geworden en niet voor de volle 100% snap hoe dat nu juist werkte met die dimensies.

Wat betreft de link naar de eerste film, er zijn toch een paar kleine momentjes. Bijvoorbeeld wanneer die zwarte vriend op aarde [tekst]dat meisje gaat redden in dat vernielde gebouw zie je in de rook toch wat beweging die eventueel van een monster kan zijn[/tekst], en op het einde wanneer hij opgebeld wordt dat [tekst]z'n vriendin op terugweg naar de aarde is zegt hij "have you lost your mind? you're having her come back to these.. things?"[/tekst]. Maarja, dat laatste shot :-D Ik schrok ook keihard, [tekst]wat een gigantisch ding[/tekst].

Mijn probleem is nu vooral ook dat ik deze qua timing moeilijk kan plaatsen. Er wordt namelijk [tekst]in het begin van de film helemaal geen melding gemaakt van monsters, het lijkt vooral op een 3de wereldoorlog uit te draaien als die nieuwe energiebron niet werkt. Dus deze film kan zich niet afspelen ná de eerste film, want toen liep er al een groot monster rond in New York. Speelt hij zich dan af vóór de eerste film? Nee, dat kan ook niet, want als je hier al op het einde een gigantisch monster ziet dat groter is dan wolken blijkbaar ( :cab: ) hoe kan daar dan in Cloverfield 1 geen enkele melding over zijn?[/tekst] Zo veel vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Brawl in Cell Block 99

Holy shit. Vince Vaughn!! History X is kinderspel ivm rauwheid en keihard in beeld gebrachte actie in deze film.

7,8/10

The Post

Interessante film over wel/geen persvrijheid in USA. Zelfs Streep viel me mee. Wat een blik aan sterren.

7

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9IAX884.png

Charlie en Hannah gaan uit (2017)

Charlie en Hannah zijn twee twenty-something vriendinnen in een grote stad die een spontaan avondje uit gaan. Eerst bij wat vriendinnen, daarna naar de kroeg, allemaal heel basic. Om de avond wat interessanter te maken nemen ze beide iets ("het is geen drugs!") - en interessant wordt het inderdaad..

Dit zal waarschijnlijk één van de meest creatieve films van het jaar zijn, maar eveneens één van de vreemdste dingen die je zult zien. Afgaande op het plot verwacht ik nog enige melancholie maar het gaat eigenlijk een heel andere kant op. Regisseur Bert Scholiers (dit is zijn debuutfilm) brengt op sommige momenten gewoon een ode aan de B-film met absurde situaties, amateuristische props, of zelfs een hele scene die zo uit Suspiria geknipt lijkt te zijn. En wanneer ook flatgebouwen beginnen te praten, weet je dat je beter alle zin voor realiteit laat varen en je lekker laat meestromen op deze rivier van ongebreidelde fantasierijke beeldvorming.

3.5*

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Begonnen aan de Mad Max reeks. Eerste viel echt serieus tegen zeg, tand des tijds is niet mals geweest. Twee was iets beter, eindelijk een soort van post-apocalyptisch sfeertje. Iets meer actie ook gelukkig. Morgen 3 met Tina Turner (:cab:), die schijnt heel slecht te zijn.

Ik vond Mad Max ook echt helemaal niks, dus ben nooit aan de rest (behalve Fury Road in de bios 2 jaar terug dan) begonnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Columbus (2017) 10qmjqq.png

Een typisch Sundance filmpje, waar hij begin dit jaar ook in premiere ging, over een meisje uit de kleine stad Columbus in het midwesten van de VS, die in plaats van haar eigen dromen na te leven liever thuis bij haar afkickende moeder blijft. Op één van haar wandelingen door het stadje leert ze een Koreaanse jongen kennen die op bezoek is bij zijn vader die in het ziekenhuis ligt. Een heel mooi, traag stukje observerende cinema die vooral uitblinkt door de zachte beelden en ditto soundtrack. Je zou het bijna gezapig kunnen noemen, maar daarvoor is het te mooi geschoten en zat er teveel oog voor detail in. Maar het is tegelijk ook een echt gevoelsfilmpje, met zoals ik hier en daar al lees, een vleugje Linklater er doorheen. En hoofdrolspeelster Haley Lu Richardson is indrukwekkend.

Deze net gezien en ik ben best wel heel erg onder de indruk eigenlijk. Heel intiem, maar voor mij werd het ook zeker nooit gezapig. De cinematografie is erg fraai en het acteerwerk van John Cho en zeker Haley Lu Richardson (ook een erg leuke meid om te zien, overigens) was zeer sterk. Ook de dromerige soundtrack kwam bij mij perfect aan. Ik weet niet precies waarom, maar dit soort serene rust zoals in deze film is iets waar ik echt enorm van kan genieten. Momenten dat ik echt zo tot rust kom, ik heb dat heel weinig. Films als Lost in Translation en Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring deden hetzelfde voor mij, en die staan beide in mijn top 10. Zover wil ik met deze prent nog niet gaan, maar dit is wel de eerste 4,5* beoordeling van mij in hele lange tijd.

Ik heb het gevoel dat ik nog veel meer over deze film zou willen zeggen, maar ik heb er niet echt een goede omschrijving voor op dit moment.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren eindelijk eens de tijd genomen voor Enter the Void. Zwak acteerwerk, dun verhaal, boeddhistisch pamflet. Het zal allemaal wel. Visueel misschien wel de indrukwekkendste film die ik ooit gezien heb, Noé en Debie trekken echt alle registers open. Fenomenaal kleurenpalet, bijna goddelijk camerawerk. Bijna zin om hem vanavond nog eens op te leggen. Die opening credits alleen al, zit meer cinema in dan 90% dat tegenwoordig uit Hollywood komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Enter The Void is bij mij ook zo'n film die al jaren staat te wachten maar ik ook nog niet heb opgezet, misschien omdat ik onbewust dan nog altijd wel een potentieel meesterwerkje op me heb staan wachten ofzo. :D

I, Tonya (2017) - Nogal lichtzinnig maar evenzeer vrij plat portret van schaatster Tonya Harding, die ontzettend getalenteerd was maar nooit echt de top haalde vanwege haar boerse afkomst en gedrag. Zit behoorlijk wat humor in, meer dan wat je verwacht in een biopic, waardoor je het toch niet meer al te serieus neemt - zeker wanneer personages ook gewoon tegen de camera beginnen praten. 3*

Phantom Thread (2017) - Het schijnbare afscheid van Daniel Day-Lewis, en die haalt nog één keer alles uit de kast in alweer een masterclass acteren. Jammer dat de film niet hetzelfde niveau haalt uiteindelijk. Phantom Thread is een mooie film, visueel gezien, een heel subtiele ook, maar is eigenlijk qua plot iets te mager en qua duur iets te lang. 3*

editje; op 2 na nu bijna alle genomineerden voor Beste Film gezien, mis enkel nog Darkest Hour, die Churchill film met Gary Oldman -waarvan ik vooral hoop dat ie niet zo bloedjesaai wordt als Lincoln een paar jaar terug- en The Post maar de combo Spielberg/Hanks/Streep ga ik vriendelijk voor bedanken wss :cab:

bewerkt door Simonsav
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Enter The Void is bij mij ook zo'n film die al jaren staat te wachten maar ik ook nog niet heb opgezet, misschien omdat ik onbewust dan nog altijd wel een potentieel meesterwerkje op me heb staan wachten ofzo. :D

I, Tonya (2017) - Nogal lichtzinnig maar evenzeer vrij plat portret van schaatster Tonya Harding, die ontzettend getalenteerd was maar nooit echt de top haalde vanwege haar boerse afkomst en gedrag. Zit behoorlijk wat humor in, meer dan wat je verwacht in een biopic, waardoor je het toch niet meer al te serieus neemt - zeker wanneer personages ook gewoon tegen de camera beginnen praten. 3*

Phantom Thread (2017) - Het schijnbare afscheid van Daniel Day-Lewis, en die haalt nog één keer alles uit de kast in alweer een masterclass acteren. Jammer dat de film niet hetzelfde niveau haalt uiteindelijk. Phantom Thread is een mooie film, visueel gezien, een heel subtiele ook, maar is eigenlijk qua plot iets te mager en qua duur iets te lang. 3*

editje; op 2 na nu bijna alle genomineerden voor Beste Film gezien, mis enkel nog Darkest Hour, die Churchill film met Gary Oldman -waarvan ik vooral hoop dat ie niet zo bloedjesaai wordt als Lincoln een paar jaar terug- en The Post maar de combo Spielberg/Hanks/Streep ga ik vriendelijk voor bedanken wss :cab:

Jou kennende ga je die beide kut vinden :cab:

ik vond Hour een 8 en post een 7

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Februari

Films

25. internet.pngTrust (Hal Hartley, 1990) :: 6.5

26. internet.pngChasseur (Christopher Soren Kelly, 2013) :: -

27. dvd.pngThe Mechanic (Simon West, 2011) eye.gif :: 6.5

28. dvd.pngMechanic: Resurrection (Dennis Gansel, 2016) eye.gif :: 5.0

29. internet.pngThe Cloverfield Paradox (Julius Onah, 2018) :: -

30. internet.pngKill List (Ben Wheatley, 2011) :: 6.8

31. internet.pngFiore (Claudio Giovannesi, 2016) :: 7.4

32. dvd.pngPatriots Day (Peter Berg, 2016) eye.gif :: 7.0

33. bios.pngCharlie en Hannah gaan uit (Bert Scholiers, 2017) :: 7.0

34. dvd.pngSkyfall (Sam Mendes, 2012) eye.gif :: 7.0

35. dvd.pngSpectre (Sam Mendes, 2015) eye.gif :: 6.3

36. internet.pngCamp Belvidere (Oriana Oppice, Astrid Ovalles, 2014) :: -

37. internet.pngI, Tonya (Craig Gillespie, 2017) :: 6.5

38. bios.pngPhantom Thread (Paul Thomas Anderson, 2017) :: 6.9

Series

39. internet.pngBlack Mirror - Seizoen 3 (Charlie Brooker, 2016): Aflevering 1 t/m 6 :: 8.1

40. internet.pngBlack Mirror - Seizoen 4 (Charlie Brooker, 2017): Aflevering 1 t/m 6 :: 8.2

41. internet.pngTom vs. Time - Seizoen 1 (Gotham Chopra, 2018): Aflevering 1 t/m 6 :: 7.0

Statistieken

Totaal 14 films (maandgemiddelde: 16.0) gekeken:

- Kort (t/m 20 min.): 1.

- Middel (21 t/m 75 min.): 2.

- Lang (meer dan 75 min.): 11.

Totaal 18 afleveringen van series gekeken.

Totale speelduur: 2264 min.

Aantal films / series herzien: 5.

Best beoordeeld: Black Mirror - Seizoen 4 (8.2, 1ste dit jaar).

Slechtst beoordeeld: Mechanic: Resurrection (5.0).

Media-verdeling

bios.png 2.

dvd.png 5.

internet.png 10.

Link naar opmerking
Deel via andere websites