Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×

Film Topic

Kyrill

Aanbevolen berichten

Laatst was Dunkirk er weer op. Die krijgt van mij echt een 2/10.

Echt waar heb ik naar zitten kijken. Dat vond ik de 1e keer al in de Bios, maar de vrouw wou hem graag zien. Je zit gewoon te kijken naar een grote groep soldaten die 6 keer proberen met de boot foetsie te gaan. Dat mislukt 5 keer, de 6e keer lukt het. Om te janken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Elsjorro1990:

Laatst was Dunkirk er weer op. Die krijgt van mij echt een 2/10.

Echt waar heb ik naar zitten kijken. Dat vond ik de 1e keer al in de Bios, maar de vrouw wou hem graag zien. Je zit gewoon te kijken naar een grote groep soldaten die 6 keer proberen met de boot foetsie te gaan. Dat mislukt 5 keer, de 6e keer lukt het. Om te janken. 

Ieder zijn ding maat, is prima. Maar hoe je plot nu omschrijft is wel ietsjes te kort door de bocht en simpel gesteld. Maar klopt wel weinig verhaal inzit maar het is niet heel veel nee, wel meer dan dit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij zijn net in de bioscoop naar de slag om de Schelde geweest. 

Enorm goede film, sowieso fan van onbekende slagen en fan van films waarin gewoon (in dit geval) Engels, Nederlands en Duits gesproken wordt. Mooie verhaallijnen over o.a het verzet, de Engelsen/Canadezen en een Nederlandse jongen in het Duitse leger. Mooi om te zien hoe die jongen veranderde gedurende film en je zelfs sympathie krijgt voor hem. 

Op naar hopelijk meer van zulke goede films

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aangezien er geen "FMTop 100's" meer zijn, vermoedelijk omdat er te weinig deelnemers zouden zijn, zou ik wel graag nog eens mijn top 100 delen met jullie (maar dan wel zonder fancy lay-out). Bijna 1000 films gezien trouwens (dat gaat wat sloom, maar goed voor mij gaat het echt om kwaliteit). Er zijn ongeveer 650 films die ik zeker nog wil zien in mijn leven. Als ik die 650 heb gezien, zullen het er wel meer zijn, maar ik probeer geregeld een film te kijken, en bij voorkeur dan één uit mijn watchlijst, of een andere erbuiten die ik toch echt wil zien.

Dit jaar wil ik bijvoorbeeld graag wat meer van Refn zien, wat meer van Tarantino, van Lanthimos en van Kar-wai Wong, wat recent goed ontvangen films, wat Aziatische films, wat meer van PTA en Argento onder andere, wat horrorklassiekers, wat meer Cronenberg, Jarmusch, Lynch, Sono, Wes Andersons, Ninagawa en bijvoorbeeld de 2 van Gan Bi, Robert Eggers en Yi'nan Diao. En onder andere ook de 3 Godfathers, Once Upon a Time in America en Seven Samurai.

1. Suspiria (1977)
2. The Neon Demon
3. Testről és lélekről
4. Kreuzweg
5. Eyes Wide Shut
6. Blade Runner
7. Respire
8. Kaguyahime no monogatari
9. Climax
10. Heathers

11. Videodrome
12. Valerie a týden divů
13. Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom
14. Spring Breakers
15. Taxi Driver
16. Midsommar
17. The Fly
18. Nightcrawler
19. Victoria
20. La haine

21. Fight Club
22. Gisaengchung
23. Reservoir Dogs
24. Ai no mukidashi
25. Badlands
26. Cidade de deus
27. A Clockwork Orange
28. Assassination Nation
29. Pulp Fiction
30. Nebraska

31. Bin-jip
32. Ex Drummer
33. Rear Window
34. The Shining
35. Home (2016, Belgium)
36. Good Time
37. Alien
38. Hjartasteinn
39. Grave
40. Manchester by the Sea

41. Thelma
42. Irrèversible
43. WolfWalkers
44. Carrie
45. Song of the Sea
46. Fucking Åmål
47. Whiplash
48. Black Swan
49. Herutâ sukerutâ
50. Sin City

51. The Wicker Man
52. Joker
53. Suzhou River
54. The Revenant
55. Utøya 22. juli
56. Il buono, il brutto, il cattivo
57. Le trou
58. Darbareye Elly
59. Sideways
60. The Wolf of Wall Street

61. American Honey
62. Mean Girls
63. Mandy
64. American Beauty
65. Lilja 4-Ever
66. 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile
67. Låt den rätte komma in
68. Drive
69. Psycho
70. Jodaeiye nader az simin

71. Shiki-jitsu
72. The Exorcist
73. Mustang
74. Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut
75. The Thing
76. Mean Creek
77. Hereditary
78. Hell or High Water
79. Arrival
80. Walkabout

81. Jigoku de naze warui
82. D'ardennen
83. Captain Fantastic
84. Despuès de Lucia
85. In Bruges
86. Jagten
87. The Guest
88. Christiane F. - Wir kindern vom Bahnhof Zoo
89. Vertigo
90. Revenge

91. Like Me
92. Lola rennt
93. Kokuhaku
94. Paris, Texas
95. Exit Through The Gift Shop
96. Sorry We Missed You
97. 2001: A Space Odyssey
98. Mysterious Skin
99. Ex Machina
100. True Romance

bewerkt door Laki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van je top twintig heb ik enkel Kreuzweg, Victoria, Nightcrawler, Spring Breakers en La Haine gezien. @LakigigarWaren wel gelijk één van de betere films die ik ooit heb gezien, vooral Victoria.

Ga je lijst zeker gebruiken als inspiratie bij een volgende filmkeuze. De zomer is voor mij dè periode om films(/series) te kijken; iets wat ik in de rest van het jaar nauwelijks doe. 

bewerkt door Sophomore
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Sophomoreik heb misschien wel een aparte filmsmaak, en vergeet niet dat ik zelf ook nog vrij veel moet zien. Ik heb op dit moment 1000 films gezien, maar er zitten nog steeds klassiekers bij ed die ik niet gezien heb. Zelfs films die in mijn straatje zouden moeten vallen, maar nog niet heb gezien. Hier en daar is er ook eens een herziening nodig van een bepaalde film omwille van tal van redenen (te moe, niet begrepen of te lang geleden toen mijn smaak nog licht anders was)

Volgende film is daar een voorbeeld van. Van 7/10 naar 10/10 omhoog

The VVitch: A New England Folktale: 10/10

Ik heb deze eindelijk zoals ik al een tijdje tracht te doen herzien. Ik herinner me bar weinig van de laatste kijkbeurt. Ik dacht zelfs dat ik hem nooit had uitgekeken. Nu blijkt wel dat ik me toch dingen herinnerde tot zelfs 5 tot 10 minuten voor de film. Alleen het echt laatste stuk herinner ik me totaal niet meer. Ik denk dat ik de vorige keer gewoon te vermoeid deze film heb gezien en er dus niet meer aandachtig bijzat. Hoe dan ook herinnerde ik me niets meer van de film.

Dat gezegd zijnde, ik denk wel tegenover vroeger of vier-vijf jaar geleden dat waar dit toen nog minder mijn type film was, dit nu wel volledig in mijn straatje valt. Dat valt me toch wel op. Beeld en geluid is gewoon wonderschoon. Het kan zijn dat de kwaliteit van de BR wel het verschil maakt tegenover wellicht een gepindakaaste versie ergens op het internet. Maar ook het thema boeit me een pak meer dan vroeger. Sowieso is de setting heel interessant, ook zeer realistisch en ook in zekere zin minimalistisch. Anderzijds ook wel het thema rond hekserij, occult, het geloof en het onverklaarbare. En dat soort films doen de laatste tijd het erg goed voor mij, ondanks maar misschien ook met dank aan mijn afkeer ervan, terwijl het tegelijkertijd enorm intrigerend is.

De setting is erg minimalistisch, maar dat is een goede keuze, want zo een realistische film heb ik nog niet gezien, of toch qua omgeving en setting. In feite op het begin na wanneer de familie verbannen wordt van het dorp en de plantage, speelt vrijwel de gehele film zich af in hun eigendom (boerderij) en een stuk bos. Dat zorgt voor de focus die er dan vervolgens komt om een heel geloofwaardige setting neer te zetten. Dat is dan ook gebeurd. Zonder al te veel bombast, wat deze film ook niet nodig had.

Verder is het thema eigenlijk een soort van variatie op "geesten" in de film, maar dan met heksen die de niche overnemen van geesten, en ook wel exorcismes en duiveluitdrijvingen. Anderzijds devieert het ook wel enorm op dat vlak van de "geestenfilm", al is het maar door het arthouse en surreële tintje van de film, alsook de acteerprestaties, productie, setting enzovoort. De spanning wordt traag opgebouwd, we krijgen soms erg dagelijkse activiteiten te zien, maar de paranoia en de angst voor het onzekere is heel de film aanwezig, en die spanning is dan ook te snijden voor mij, zonder dat er eigenlijk opvallend veel gebeurt. De film bewijst dat je niet per se "jump scares" nodig hebt om een goede horrorfilm te maken, maar ook subtiel een horror kan hebben die onder de kleren kan kruipen. Het is dan ook een horrorfilm met meer drama-elementen, maar toch een stuk meer horror dan het in mijn herinnering was.

Het sterk realistische dat zich vermengt met het surreële alsook hoe er gespeeld wordt met "perceptie", onrust, voortdurende dreiging, onwetendheid vind ik heel interessant om te zien, maar is ook ergens een spiegel voor ons. Je ziet ook iedereen aftakelen en dat er uiteindelijk als last resort niemand nog onaangeroerd blijft. Maar het blijft frappant dat dit soort toestanden ook echt gebeurden. Natuurlijk de hekserij op zichzelf niet, maar wel alles dat er bij komt kijken. Ik vermoed ook wel dat de tegenstelling toch wel voor een deel bewust is gedaan om het absurde van de beschuldigingen in die tijd toch naar boven te halen.

7nRrq4GGHd2RctkPJOB8u6aq1P0.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

The VVitch vond ik inderdaad erg sterk toen ik die een paar jaar geleden zag. Anna Taylor-Joy (van The Queen's Gambit) speelt het perfect. 

Vanavond had ik even geen zin in het EK (eerste wedstrijd) en ben ik naar het filmhuis gegaan om Quo Vadis, Aida? te kijken. Heftige film die je op momenten goed onder de huid gaat zitten. Er wordt amper muziek ingezet, wat het nog beklemmender maakt. De machteloosheid straalt er van alle kanten vanaf. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hele mooie lijst van favorieten heb je @Laki geweldig! Heb er 62 van 100 gezien.

Zelf gezien laatste tijd :

Hier overzichtje van hoge naar lagere beoordeling :

Kom Hier Dat Ik U Kus 

Misleidende titel beetje, das enige mindere dan ook gelijk. Film zelf is geweldig echt zwaar indrukwekkend. Wiene Dierickx is subliem als stiefmoeder Marie die letterlijk in elke scene een scene start en show steelt. Verder is jonge meisje die jonge Mona speelt fenomenaal goed, echt diepebuiging voor haar. Boek niet gelezen maar De Volkskrant vindt film niet voor boek onderdoen en zegt ook anders gedaan wordt aantal scènes. Heb ook veelvuldige gehuild. 

10/10

Du Riffi chez Les Hommes

Werd besproken en bekeken in seizoen 6 van The Americans. Blij dat ik hem ook ben gaan kijken. Uitstekende actie /misdaad en thriller film uit 1955. Van regisseur Jules Dassin Amerika ontvluchte omdat hij verdacht van werd gemaakt hij communist zou zijn. 

10/10

Blackbird 

Kate Winslet acteert goed maar haar personage kon ik niet uitstaan. Susan Sarandon als zieke Lily speelt subliem en Mia Wasikowska als Anna is ook erg goed. 

9/10

Verder oa nog ;

F9

Hersenen uit en genieten. 

A Quiet Place 1 en 2

Eerste deel blijft beste 

Talladega Nights Ballad of Ricky Bobby

Super grappig. Wil Ferell, Sach Baron Cohen en John C Reilly zijn geweldig. En die kinderen ga stuk hahaahah 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 2-7-2021 om 23:43 zei Titan:

The VVitch vond ik inderdaad erg sterk toen ik die een paar jaar geleden zag. Anna Taylor-Joy (van The Queen's Gambit) speelt het perfect. 

Vanavond had ik even geen zin in het EK (eerste wedstrijd) en ben ik naar het filmhuis gegaan om Quo Vadis, Aida? te kijken. Heftige film die je op momenten goed onder de huid gaat zitten. Er wordt amper muziek ingezet, wat het nog beklemmender maakt. De machteloosheid straalt er van alle kanten vanaf. 

Heftige materie. Ik heb net de trailer bekeken en denk dat ik liever nog Nederland - Tsjechie terugkijk, dan dat ik deze film ga zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 26-6-2021 om 10:36 zei Laki:

5. Eyes Wide Shut

<3

9. Climax
<3

Calvaire, Kadaver en Kriegerin kijken dan, passen goed bij de rest in u toplijst.

xxx Amnesia van Focus, ben blij u te horen Laki.

bewerkt door Bundy.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 6-7-2021 om 01:14 zei Bundy.:

Calvaire, Kadaver en Kriegerin kijken dan, passen goed bij de rest in u toplijst.

xxx Amnesia van Focus, ben blij u te horen Laki.

Calvaire al gezien, die stond op 109 dus viel er net buiten. Maar wel zeker fan van die film! Ook blij u te horen :)

Kadaver en Kriegerin nog niet gezien. Nog niet van gehoord trouwens. Vooral die laatste lijkt interessant. Eerste weet ik niet [heel erg lage rating trouwens op IMDb...], al zegt dat niet veel. Er zijn er ook wel heel veel die op mijn radar staan, maar nog geen tijd gehad heb om te zien, of een paar die ik nog eens wil terugkijken. Waaronder Blood Machines, Tenemos la carme, enzovoort, ... heel veel mooie films nog, ook van bekendere regisseurs zoals David Lynch. Maar ik denk dat in de verscheidene "new waves" ook nog wel wat valt te ontdekken.

In tussentijd gezien:

The Lighthouse: 8/10

Portrait de la jeune fille en feu: 8/10

Saint Maud: 8/10 (verrassend vlotte film, verwachtte iets heel abstract. Mocht wel een tikkie mysterieuzer, maar het is wel een thema dat me erg ligt, getuige enkele van mijn favoriete films)

Nomadland: 4/10 (laatste 30 min niet uitgekeken. Gelijkaardige structuur als Into The Wild, wat ik ook niet goed vond, alleen vond ik deze nog minder. Echt niet mijn ding. Ik kon mijn aandacht er niet meer bijhouden na een tijd...)

Possessor: 9/10 (gaat verder op het elan van zijn vader, met een 21ste eeuws tintje)

Chasing Ice: 8/10 (een documentaire die erin slaagt "human-induced climate change" te visualiseren. Een stuk beter dan Gore zijn lezing als klimaatdocumentaire)

Brawl in Cell Block 99: 7/10 (niet zo heel anders van de doorsnee wraakfilm, maar met veel meer rustmomenten en stijl. Alleen niet zo "serieus te nemen".)

Diego Maradona: 7/10 (erg solide, zelfde elan als Amy en Senna, maar onderwerp is nog net iets meer mijn ding)

Pompeii: 6/10 (eentje die ik s'morgens zag terwijl ik op een hond paste, dus een niet te moeilijke film genomen, met mijn interesse voor vulkanen wou ik deze eens zien, moeilijk begin om erin te komen maar leuk en vermakelijk eind... wel zeer clichè en flinterdun verhaal)

Changeling: 7/10 (niet helemaal my cup of tea (vooral de setting) maar hield mijn aandacht verrassend genoeg vast, erg solide film maar niet baanbrekend)

Gran Torino: 7/10 (meer mijn ding, opnieuw solide, maar niet perfect, wel behoorlijk overschat in toplijsten, al vond ik het vanuit sociologisch perspectief een heel interessante film. Alleen heb ik toch het gevoel dat het een beetje de mist ingaat in zijn boodschap. Desondanks totaal niet zo een film verwacht van Clint Eastwood).

bewerkt door Laki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Arsène @La Pulga @delichris

Rocky 7,5/10

Leuk eerste deel. Van genoten en wat gevecht aan het einde. 

Rocky II 7/10

Is weer 1 uur en 40 minuten heel veel drama en trainen. En dan max 10-15 het gevecht /boksen. Wel heel gaaf Stalone deze ook geregisseerd en geschreven heeft. Toch is weer veel van 't zelfde. Ik vond beide films leuk maar niet heel bijzonder. Heren, sorry. Laat voorlopig hier bij. Misschien ooit deel 3,4 en verder maar nu niet meer iig. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Kyrill:

@Arsène @La Pulga @delichris

Rocky 7,5/10

Leuk eerste deel. Van genoten en wat gevecht aan het einde. 

Rocky II 7/10

Is weer 1 uur en 40 minuten heel veel drama en trainen. En dan max 10-15 het gevecht /boksen. Wel heel gaaf Stalone deze ook geregisseerd en geschreven heeft. Toch is weer veel van 't zelfde. Ik vond beide films leuk maar niet heel bijzonder. Heren, sorry. Laat voorlopig hier bij. Misschien ooit deel 3,4 en verder maar nu niet meer iig. 

Het is ook het verhaal er om heen. Deel 3 en 4 vond ik persoonlijk wel heel mooi. Ook de muziek is geweldig.

Ik train/fitness ook vaak op de muziek van Rocky. 

bewerkt door delichris
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Arsène:

Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik niet teleurgesteld ben..

Ik snap je teleurgesteld bent. Omdat voorlopig niet verder ga met de reeks. Maar 7,5 en 7 zijn geen slechte cijfers hoor haalde ik op Havo en bij HBO niet heel vaak! 

37 minuten geleden zei delichris:

Het is ook het verhaal er om heen. Deel 3 en 4 vond ik persoonlijk wel heel mooi. Ook de muziek is geweldig.

Ik train/fitness ook vaak op de muziek van Rocky. 

Deel 1 en 2 vind ik iig weinig verhaal eromheen hebben. Ik ga zeker wel kijken maar eerst voorlopig andere dingen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

31 minuten geleden zei Srangaman:

Houden jullie ook ergens bij wat je hebt gezien? Zoals die lijst van @Laki?

Je hebt deze :

https://letterboxd.com/

Vriendje waar veel mensen opzitten.

Zelf houd ik sinds april 2006 wekelijks/dagelijks hier alles bij wat ik gezien heb:

http://whatiwatch.net/

Zo heb ik 2464 films gezien sinds april 2006 :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Srangaman:

Lekker zeg.. ben zelf meer van de series, maar een goede film kan me zeker bekoren.

Thx maat! Ja ik laatste jaren ook veel series zoveel dat ik op die site bijna niet meer bijhoud haha.

Heb oa laatste tijd gezien: The Americans seizoen 6 (alleen episode 10 nog te gaan laatste ooit pffff), Fear the Walking Dead seizoen 3 inmiddels, Star Trek Deep Space nine klaar met seizoen 6(elk seizoen is 26 episodes van 45 minuten haha maar heel erg goed vond seizoen 6 een 10) en tot slot Buffy the Vampire Slayer ben ik bezig met seizoen 7. Dit is voor mij nog ''rustig'' qua series stuk of 4/5 vorig jaar en jaar en jaar daarvoor keek ik er nog 8-15 tegelijk haha

Link naar opmerking
Deel via andere websites