Jump to content
Wegens succes verlengd! Bestel nu jouw Mystery United shirtje met korting. Gebruik de code 'managersutd'🔥 ×

Recommended Posts

Gepost
2 uur geleden zei Satyr:

Het is eigenlijk de grootste valkuil die er is. Kijk naar Peter Wright, die bij wijze van spreken elke leg een ander setje pakt. Je kunt jezelf helemaal gek maken over gewicht en set-up, dus ik zou zeggen: Kies een mooie pijl met een mooie set-up en ga daar altijd mee gooien. Niet wisselen, gewoon altijd gooien met jouw pijlen, dan ga je uiteindelijk wennen aan die pijl en voor een recreatieve darter is dat prima. 

In de afbeelding hieronder zie je een bijna standaard pijl/set-up, zoals mijn vrouw die heeft, en daaronder mijn ieniemienie pijl. Ik gooi met 26 gram, met hele korte shafts en 150 micron (=dikke/stevige) peerflights. Mijn vrouw heeft iets langer dan normale shafts en 100 micron (= normale dikte) standaard flights. Mijn pijl is echt wel apart, hij is zwaarder dan normaal (21/24 gr is normaal), ik heb superkorte shafts en dikke rare flights. Maar dat werkt voor mij. 

Vrijwel alle PDC toppers gooien met gewone flights en shafts trouwens. Humphries heeft dan weer hele lange shafts, maar over het algemeen is 'doe maar normaal' de te volgen route.

@Elsjorro1990

20250114_131237.jpg

Duidelijk, volgens mij had je me een dergelijk antwoord al eens gegeven. 

Is het dan zo dat je die korte shafts en die wat zwaardere pijlen vanaf dag 1 bent gaan gebruiken, of is dat wel een kwestie geweest van: Ik gooi nog wel eens de pij in het goede vakje, laat ik eens kijken of het met een zwaardere, bollere, of minder zware pijl beter gaat? 

Ik gooi zelf met veel te dure MvG pijlen, en vrij normale shafts. 

Meestal gaat dat super kut, en soms gooi ik dan een leg uit in 85 ofzo:-D 

Gepost

Ga hier steeds vaker richting de 60 gemiddeld. Gooi laatste tijd ook thuis weer wat meer, dus dat helpt wel. Ook in competitie een niveautje hoger, en meer tegenstand zorgt er toch voor dat je zelf ook beter gaat gooien. Heb al jaren dezelfde pijlen ook; Harrows Atomic van 26g. Medium, kunstof/plastic shafts, wat eigenlijk heel normaal is. Flights dan ook gewoon de 'normale vorm':

Harrows Harrows Carbon Black - Dart Flights

Gepost

Ligt er ook een beetje aan wat je wilt en hoe je gooit. Wil je ze als Phil Taylor "stacken"/op elkaar stapelen, dan heb je weer een andere setup nodig dan als je, zoals de meeste darters, hem tegen je pijl aan wilt gooien aan de onderkant. Maar dat is misschien weer een stapje verder voor mensen die af en toe een pijltje gooien. Weet niet in hoeverre je gooit @Elsjorro1990

Verder is het ook een beetje uitproberen. Hier gooide ik vroeger altijd met een simpel setje pijlen, toen eens gaan kijken naar wat professionele pijlen en uiteindelijk uitgekomen op de pijlen van Joe Cullen. En dan de iets lichtere varient, de 21 grams. Daar gooi ik zelf nu het prettigst mee. Als het goed is, kan je bij dartwinkels ook een beroep doen op de expertise van de verkoper en ik dacht zelfs ook daar een pijltje gooien, waarna ze tips geven voor materiaal. Daar zien ze of de vlucht van de pijl goed is, of ze goed in het bord belanden en of er daarna mogelijk wat veranderd moet worden. Misschien ook een optie om eens te proberen.

Gepost (edited)

Zeer geflatteerde nederlaag vanavond in onze competitie. 7-2 eraf tegen de koploper, maar zelf overall de beste speler geweest met 62,48 gemiddeld. Zou ik altijd voor tekenen. Waren fases bij waar ik elke beurt wel een triple gooide.

Mijn single verloor ik 3-2. Eerste leg na 15 darts op een dubbel, alleen duurde even met uitgooien. Kwam later ook 1-2 voor met een 18-darter. Tegenstander gooide 180 en mistte net aan 101. Gooi ik zelf beurt erna 112 uit. Heerlijk wel. Beslissende leg ook na 8 beurten op Dubbel 4, maar hij gooide uit. Verlies ik dus met 64 gemiddeld. Zie je in onze divisie niet veel.

Beide koppels ook verloren, omdat mijn maat echt niets gooide. Zonde. Gooide daar zelf ook nog een 171 tussen met 3x T19 ;c

Edited by 007mark
Gepost (edited)
15 minuten geleden zei La Pulga:

2 9 darters op een avond. Leuk hoor 

joost is sneller :-D 

En dan toch nog verliezen met 10 punten hoger gemiddeld :-D

Edited by joostmakaay
Gepost

Ik gooide gisteren in 4 scorende beurten 3x 180, maar geen 9 darter.

leg 3: 180, 100, 180, 41,

leg 4: 180, de rest hebben we het maar niet over

verloor nog met 4-3 ook

Gepost (edited)

Gister ook een bizarre single partij gegooid voor mijn doen. Had in de Round Robbin al een 20-darter gegooid en begon mijn single met 180 in mijn eerste beurt. Dat is natuurlijk altijd lekker. Volgde ik niet op met geweldige beurten, maar uiteindelijk in 22 pijltjes klaar. Tops ging er direct met 1 pijl in. 

Tweede leg ook 2 beurten van 100 of meer. Mistte daar 1 pijl op een dubbel, maar keurig uit in 21 darts. Daarna was de derde leg denk de beste van de hele avond. Hij start met 140-100-100. Zelf zet ik daar met 95-100-98 eigenlijk prima scores tegenover. Mis uiteindelijk een 18-darter op Bullseye voor een 77-finish, waarna hij uit gooit met 1 pijl. Maar ook daarna weer een prima leg waarbij ik de wedstrijd beslis met een 93-finish (19-T14-D16). Zeer tevreden mee :)

image.png.03f0ed8806328579c457989a10bf15d0.png

Edited by 007mark