Jump to content

Europa Universalis IV

Tomasson
 Share

Recommended Posts

Om een of andere reden is de kwaliteit van je afbeelding echt dramatisch. Ik kan de getallen geen eens goed lezen... 

Met welk leger begon je dit gevecht? Ik zou zeggen dat je met minstens 2 meer moet beginnen dan de enemy. Die twee zijn dan 2 cav die kunnen flanken. Oftewel je hebt dan meer aanvallers.

Het lijkt erop dat de enemy startte met 11 infantry en 7 cavarly. Dat is 18 in totaal. Dan zou ik in eerste instantie 20 units sturen. Misschien 1-2 al extra in de reserve. De rest zou later kunnen joinen. Met 20 units zit je ook meteen aan je combat width aan het begin van de game. Dus wat dat betreft ook mooi. Meer units doen toch niet mee aan het gevecht.

Als je per keer een te klein leger stuurt, dan krijgt het eerst klappen en verlies je inderdaad meer units. 

Ja zie het nu ook. zal iets te maken hebben met het resizen van 34inchmonitor ofzo waar MU niet tegenkan...

precieze aantallen/volgorde weet ik al niet meer, heb het niet meer opgezet sindsdien. Maar zit tien jaar ver en 0 manpower door 1 oorlog en scripted rebels is niet precies hoopgevend... En dit is dan nog 1 van de betere starts die ik had.  Zal zien in toekomstige batttles of ik nog goeie voorbeelden heb

Ik denk écht dat je een basisding fout doet of iets mist, want ik loop met dezelfde tips en strategieën over een 3x zo groot Spanje heen met de Papal States. Maar het is vrij moeilijk om zo uit het niets te zeggen wat dan precies ;c 

3 uur geleden zei PJHoutman:

Ik denk écht dat je een basisding fout doet of iets mist, want ik loop met dezelfde tips en strategieën over een 3x zo groot Spanje heen met de Papal States. Maar het is vrij moeilijk om zo uit het niets te zeggen wat dan precies  

Ja daar twijfel ik niet aan. Maar niemand kan me zeggen wat....Zoals gezegd, ik denk dat ikalle basisregels respecteer: Check tech en moraal en discipline, probeer slecht terrein te vermijden. Vermijd onnodige attirition. Zorg dat je troepenverdeling goed is (dus beperk cavalarie tenzij je polen of een horde bent). Maar ik blijf moeite hebben om gevechten decisief te winnen. Paar voorbeeldjes (ptobeer imgur omdat vorge keer zo slecht was van kwaliteit)

https://imgur.com/a/dtGTL7d

Ok als je Emperor bent en je hebt een manpower pool van 70k is dit geen issue. Maar ik wil op termijn ook kleinere landen kunnen spelen.

gaat nu wel beter als Bohemia, maar vooral omdat je zo snel veel PU's/Vazallen kan maken. Duke of burgundy is nog niet dood (1490), dus als die doodvalt sta ik tegenover frankrijk+castille/Aragon+venice, en aan mijn kant heb ik enkel de ottomans die 1500 in debt zitten....

Heb je in dit soort gevallen ook een schermprintje van als de battle nog bezig is? Daar staat meer informatie op. 

22 minuten geleden zei AntiChrist7:

Duke of burgundy is nog niet dood (1490), dus als die doodvalt sta ik tegenover frankrijk+castille/Aragon+venice, en aan mijn kant heb ik enkel de ottomans die 1500 in debt zitten....

In een van de laatste patches hebben ze dat event aangepast, ik ken daardoor niet meer de precieze details, maar volgens mij ligt het er nu aan welke kant Burgundy kiest. Het kan zomaar zijn dat Burgundy ook aan jouw zijde vecht. De emperor + Ottomans en Burgundy zouden in staat moeten zijn om Frankrijk en deze allies te verslaan.

Gewoon eerst volledig op Venice richten en die zo snel mogelijk uit de war krijgen. Dan komt vervolgens zo'n beetje alles vanuit dezelfde kant qua aanval. Als Burgundy jouw kant kiest, dan hoef je zelfs France volgens mij alleen maar te white peacen. Het is dus een volledig defensive oorlog in dat geval. Ticking war score is in je voordeel. Dat helpt een hoop in zo'n war.

Nee,tijdens de battles letik er enkel op of ik achterlig in moraal, tactics en discipline, en dat was in geen enkele keren het geval. Het is ook niet dat je meer kan doen :) het is geen total war

Weet ook niet precies wat het event gaat geven, vooral niet omdat Marie al dood is. Burgundy stelt wel niet zoveel meer voor, ze hebben flink op hun doos gekregen van Savoy. Maar durf wedden dat de Ottomanen niet gaan joinen, zo'n geluk heb ik meestal wel

moeiijk te zeggen als je er neit bij vermeldt dat je recent hebt gespeeld he. Red hawk is bezig met een A-Z serie en heeft ook enkele nation guides, miss dat je daaruit inspiratie kan halen? ik ga zelf vooral voor achievements.

Vind het toch raar/maf vinden dat oorlog meestal herleid is tot zsm elkaars land neersiegen.

Mijn laatste game was een paar maanden geleden en heb ik hier beschreven. Dat was een The Three Mountains achievement run. Dat ging eigenlijk makkelijker dan verwacht.

Ik heb geen idee wat ik wil. Over het algemeen probeer ik ook voor 1 of meerdere achievements te gaan. En het doel moet uiteindelijk een uitdaging zijn. Concreter heb ik of niets voor ogen. Ik zat te denken aan iets als "where are the penguins now?", omdat dat de minst behaalde achievement is. Maar misschien moet ik dat combineren met een WC ofzo. Maar ik ben nog niet overtuigd van dat idee. 

Ik ben even wat dingen aan het testen om te zien of ik met Hawai'i tot een world conquest kan komen. Uit zo'n run komt onderstaand screenshot.

image.png.ae58101721afa077ca33f53535bd5be1.png

Top 4 great power zitten allen heel dicht bij elkaar. En kijk welk land er rond 1550 er al tussen staat :mrgy:

Dit klinkt in ieder geval alsof een world conqueste met Hawai'i haalbaar is. 

Waarschijnlijk missen jullie een land in de top 4: Ming. Ming bestaat helemaal niet meer. Het is nu Yue, Qi, Shun, Min, Wu, Ning, ... En dat allemaal zonder mijn toedoen. Ik heb daar helemaal geen invloed op gehad. 

• 2 weeks later...

Ik heb besloten wat meer te gaan delen over mijn game. Om dit topic niet daarmee te vervuilen, heb ik er een novelle topic voor aangemaakt:

Mogelijk vinden mensen die dit topic wel lezen, maar het novelle board niet, ook interessant. Daarom even een eenmalige heads up in dit topic hierover. 

• 2 weeks later...

Ik heb het ook nog eens gespeeld afgelopen maand. Niet echt meer na 1600 gespeeld want geen zin niet echt meer, en had min of meer al bereikt wat ik wou.

ChyJc3H.jpg

Zuid-Afrika, Madagaskar, wat provincies in Oost-Afrika ingenomen, alsook de eilanden uit de Indische oceaan. Grootste deel van Indonesië in handen (en wat niet zijn vazzals die ik nog moet integreren). Grootste deel v. Filipijnen in handen (opnieuw nog enkele vassals, Ternate ook nog een vazzal). Heel wat eilandjes in de stille oceaan. Bijna volledig Australië gekoloniseerd en ook een deel van west-Canada en de staat Washington ook (al is dat een klein beetje mislukt omdat ik de mechanics niet goed ken van tribal nations en federations).

Misschien moest ik het nog wat opschonen, China gaan aanvallen en ook India (voor de outflow te verhinderen), en Papoea-Nieuw Guinea koloniseren, en de rest integreren. Malacca is verder wel één van de rijkste landen en verrassend makkelijk ook. Misschien zelfs één van de makkelijkste runs die ik tot op dit moment heb gehad.

Great Power sta ik rank 1, en de trade node Malacca is gedeeld eerste met English Channel (iets rijker, maar is niet helemaal een end node door de outflow naar de Bengal trade node), en Vijayanagar is best vrij sterk. Ik had misschien Bengal moeten aanvallen of allieren om te beschermen tegen Vijayanagar, ofwel iets actiever zijn in China.

Enige nadeel aan Malacca is de lage manpower in begin, maar makkelijk omzeilbaar door merc armies.

• 2 weeks later...