MisterX Geplaatst 10 februari 2022 Share Geplaatst 10 februari 2022 Probeer bij dat soort wars je op 1 land te focussen. Even alle provincies siegen. En dan vrede sluiten voor wat geld. En hop naar het volgende land. Dan kun je er vaak nog wel wat extra geld uithalen. Forts op logische plekken kan ook helpen trouwens. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AntiChrist7 Geplaatst 10 februari 2022 Share Geplaatst 10 februari 2022 Ik had great horde volledig plat, maar Uzbek land was amper in te geraken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 12 februari 2022 Share Geplaatst 12 februari 2022 Ik ben klaar met mijn huidige game. Toch een aantal leuke achievements binnen weten te slepen: Deze had ik blijkbaar nog niet. Ik doe vaak ook niet zoveel met navy. Ik merkte sowieso tijdens mijn huidige run dat ik altijd sailors te kort kwam. Ik eindigde volgens mij met een cap van zo'n 1 mln. ofzo, maar ik krijg er net maar 1k per maand. En als ik mijn fleet verplaatste kostte dat iets van 3k... Volgens mij was het trouwens de flagship van de Mamluks waardoor ik deze achievements binnen kon slepen. Ik heb zo'n beetje geen enkele generaal zelf gerecruit. Continu de beste generaals bij mijn subjects weggeplukt. Ik had daardoor continu 6/6 generals die vaak ook nog eens 4 of 5 siege pips hadden. Ideaal. De eerste grote war was tegen Spain. Spain was een beast in mijn game. Ze hadden zo goed als geen concurrentie in de New World, dus ik denk dat ze iets van 80-90% van de New World onder hun controle hadden. Dat was daardoor niet bepaald een makkelijke tegenstander. Ze hadden heel veel troepen, waardoor deze achievement werd binnen gesleept. Een tweede war tegen Spain was uiteindelijk een stuk makkelijker. De laatste war was vond ik wel de leukste. Dat was zo'n beetje echt een wereld oorlog. Ik denk dat de nations Op een gegeven moment voor een Hegemony gekozen. De bonussen zagen er gewoon wel leuk uit. Blijkbaar groeit het automatisch naar 100% Strength. Ik heb hier verder eigenlijk niets voor gedaan. Ik heb me zelfs geen eens in Hegemony's verdiept. Geen idee wat de nadelen zijn. Ik zag wel dat alle landen opeens een -100 relation penalty hadden... Redelijk laat in de game kreeg ik opeens een regency queen. Toen had ik al heel wat trading bonuses. Blijkbaar voldeed ik op dat moment aan de eisen om deze achievement binnen te slepen. Ik wist eigenlijk geen eens van het bestaan van deze achievement af. Dat was een leuke bonus. Dit was de achievement waar het me om te doen was. Het werd een leuk sinterklaas cadeau: Op 5 december 1764 werd de laatste peace deal verstuurd. En een dag later popte de achievement op. Op papier zou dit een van de moeilijkste achievements moeten zijn. Maar in de praktijk voelde dit eigenlijk aan als een redelijke chill game... Dat komt vooral door alle vassals die gewoon het werk voor mij deden... In hele grote lijnen de strategie: Improve relations met de daymio's. Via enforce peace en seperate peace deals wist ik een groot deel van Japan te veroveren. Als tributary of Ming valt Japan je niet aan. Rond 1480 heb ik de tributary status gecanceld en ben ik een alliance met ze aan gegaan. Met Ming als ally heb ik Japan om de knieën gekregen. Ming deed daarbij het zwaarste werk. In de peace deal heb ik Kyoto gepakt en werd ik zelf de Shogun. In Zuid-Oost Azië heb ik vervolgens een hele vassal swarm opgebouwd als power base. Daarna ben ik naar de hordes gegaan. Op een gegeven moment is Ming geëxplodeerd (geen eens door toedoen van mij). Dus toen heb ik in no time heel China toegevoegd aan mijn vassal swarm. Vervolgens was het vooral de kunst om west te pushen. Volgende stap was India en alle hordes. En vanaf daar Europa in. In Europa trof ik 4 sterke landen aan: Austria, Spain, Ottomans en GB. Dat is ook de volgorde waarin ik ze aangevallen heb. Om deze landen op de knieën te krijgen heb ik wel een aantal keer de truces gebroken. Maar ja. Met zoveel vassals hoef je zelf bijna niets te coren. Dus genoeg admin om je stability op te krikken na een truce break. En je bent zo sterk dat coalitions ook niet meer bestaan. AE is dan gewoon een nutteloos nummer geworden. Dit is een overzicht van het einde van de game. Ik heb op dit moment 234 vassal. Het voordeel van Shogun zijn is dat alle vassals geen diplo slot kosten. Al de vassals kosten dus helemaal niets extra's. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AntiChrist7 Geplaatst 13 februari 2022 Share Geplaatst 13 februari 2022 Mijn "probleem" met de game is gewoon dat ik geen battleskan doen. Ik volg alle regels: gebruik een generaal, heb betere tech, heb betere nummers, probeer het terrein te gebruiken, etc.. en toch eindigen battles die ik overtuigend zou moeten winnen met evenveel doden langs beide kant. laatste voorbeeld: Ik heb betere tech, een betere generaal, 50% meer troepen, en tochbeiden evenveel doden....En dit gebeurt gewoon continu Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 13 februari 2022 Share Geplaatst 13 februari 2022 Je weet dat meer troops niet altijd uitmaakt? Er is een factor 'combat weight'. Dat is het maximum aantal dat tegelijk vanaf de eerste rij kan aanvallen. Meer units dan het maximum doet niet heel veel. Nou ja, als een unit zo goed als dood is, kan het veranderd worden door een ander unit dat nog wel volledig in tact is. Maar heel veel meer dan combat weight + 2/4 units heb je echt niet nodig. Je kunt dan beter een deel achter de hand hebben die naar de battle sturen als de battle al gaande is als reinforcement. Dat is vaak veel effectiever dan alles in 1x. En na het winnen van battles is het vaak handig om juist achter de army aan te gaan om hem helemaal te killen via een stack whipe. Dat zijn de battles die er naar mijn idee echt toe doen. Dan moet de enemy de army helemaal opnieuw opbouwen. Volgens mij speel je zelf op een hele grote resolutie. Je screentjes zijn daarom voor mij niet meer leesbaar. Het is zo klein geworden. Daar kan ik helaas niets meer van zien. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AntiChrist7 Geplaatst 13 februari 2022 Share Geplaatst 13 februari 2022 (bewerkt) komt door 34inch scherm. In dit geval was mijn stack ook in 2 gesplitst Dat Chasen probeer ik meestal wel, maar vaak zie je dat ze sneller dan jou zijn en 4/5 provincies in eigen gebied dan duiken. Is toch iets dat meer geautomatiseerd zou moeten kunnen worden, zoals rebel suppression. helpt ook niet dat ze regelmatig je forts negeren 13 februari 2022 bewerkt door AntiChrist7 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AntiChrist7 Geplaatst 16 februari 2022 Share Geplaatst 16 februari 2022 Dat is net mijn geluk. De ruler van mijn enige ally (Bohemen) is malovolent, -20 redenen als ik ze ten oorlog roep :p En voor een of andere reden vind Zweden het heel leuk om onder de Denen te zitten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AntiChrist7 Geplaatst 24 februari 2022 Share Geplaatst 24 februari 2022 Dan begin ik eens deftig met EU4 en nu voel ik me dirty... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 24 februari 2022 Share Geplaatst 24 februari 2022 5 uur geleden zei AntiChrist7: nu voel ik me dirty... Uh, wat bedoel je hier mee? Prima gamepje toch? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AntiChrist7 Geplaatst 24 februari 2022 Share Geplaatst 24 februari 2022 1 uur geleden zei MisterX: Uh, wat bedoel je hier mee? Prima gamepje toch? Ja, maar dan begin ik eindelijk eens deftig met EU4 en dan valt Russia irl binnen... Wat gaat dat geven als ik eens utrecht speel? Hoeveel pech heb ik gehad als mijn gold mine depleted was op 10 dev? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 24 februari 2022 Share Geplaatst 24 februari 2022 1 uur geleden zei AntiChrist7: Ja, maar dan begin ik eindelijk eens deftig met EU4 en dan valt Russia irl binnen... O zo, die link had ik even niet gelegd. 2 uur geleden zei AntiChrist7: Hoeveel pech heb ik gehad als mijn gold mine depleted was op 10 dev? Ik ken de wiskunde er achter niet uit mijn hoofd, maar heel vreemd is het niet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 3 maart 2022 Share Geplaatst 3 maart 2022 Er is blijkbaar weer een nieuwe patch. Heeft iemand zich hier al verdiept in de nieuwe patch? Ik ben meestal blij als ik 1 game per patch kan voltooien. En dan komen er iedere patch weer tientallen nieuwe achievements bij. Zo red ik het toch nooit om alle af te werken?! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AntiChrist7 Geplaatst 5 maart 2022 Share Geplaatst 5 maart 2022 Op 3-3-2022 om 21:13 zei MisterX: Er is blijkbaar weer een nieuwe patch. Heeft iemand zich hier al verdiept in de nieuwe patch? Ik ben meestal blij als ik 1 game per patch kan voltooien. En dan komen er iedere patch weer tientallen nieuwe achievements bij. Zo red ik het toch nooit om alle af te werken?! Van wat ik heb gelezen ligt de focus op de AI en zijn forten, en spammen ze die weer... ik blijf wel even op 1.32. Man de ottomanen zijn zo'n pest om tegen te vechten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 5 maart 2022 Share Geplaatst 5 maart 2022 25 minuten geleden zei AntiChrist7: Van wat ik heb gelezen ligt de focus op de AI en zijn forten, en spammen ze die weer... ik blijf wel even op 1.32. Man de ottomanen zijn zo'n pest om tegen te vechten Klinkt juist als een verbetering. Heel veel AI verwijderden al hun forts waardoor je ze via een blitzkrieg snel kon verslaan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AntiChrist7 Geplaatst 5 maart 2022 Share Geplaatst 5 maart 2022 15 minuten geleden zei MisterX: Klinkt juist als een verbetering. Heel veel AI verwijderden al hun forts waardoor je ze via een blitzkrieg snel kon verslaan. Ja, maar ze kunnen het eigenlijk niet financieren dus bouwen ze minder leger, of breken het later weer af. Ook is het niet leuk om je continu door een fortenzee te moeten bewegen. Anyway, is maar wat ik lees op reddit. Maarja, is er ooit al een patch gereleased die geen hotfix nodig heeft? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 5 maart 2022 Share Geplaatst 5 maart 2022 21 minuten geleden zei AntiChrist7: Ja, maar ze kunnen het eigenlijk niet financieren dus bouwen ze minder leger, of breken het later weer af. Ook is het niet leuk om je continu door een fortenzee te moeten bewegen. Oh, ik dacht dat ze juist de economie van de AI verbeterd hadden, waardoor ze nu de forts juist wel konden financieren. Als ze dat nog steeds niet kunnen, dan is het een slechte wijziging. 22 minuten geleden zei AntiChrist7: Anyway, is maar wat ik lees op reddit. Maarja, is er ooit al een patch gereleased die geen hotfix nodig heeft? Ik denk het niet. Maar op zich is het ook wel logisch dat duizenden gamers veel meer tegen komen dan een paar testers. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FMNOOB Geplaatst 24 maart 2022 Share Geplaatst 24 maart 2022 Er is weer een Europa Universalis IV bundel bij Humble Bundle. Voor € 1.00 kun je het basisspel kopen en met de maximale bundel van € 18.19 krijg je er 32 dlc bij. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 25 maart 2022 Share Geplaatst 25 maart 2022 21 uur geleden zei FMNOOB: Er is weer een Europa Universalis IV bundel bij Humble Bundle. Voor € 1.00 kun je het basisspel kopen en met de maximale bundel van € 18.19 krijg je er 32 dlc bij. Is 32 DLCs de full game? Minder dan 20 euro voor de full game zou een no-brainer moeten zijn voor mensen die in dit spel in willen stappen. Nu is je kans om heel goedkoop in te stappen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FMNOOB Geplaatst 25 maart 2022 Share Geplaatst 25 maart 2022 6 uur geleden zei MisterX: Is 32 DLCs de full game? Minder dan 20 euro voor de full game zou een no-brainer moeten zijn voor mensen die in dit spel in willen stappen. Nu is je kans om heel goedkoop in te stappen. Ik volg het spel niet intensief om het met zekerheid te zeggen, maar er staat wel 'the complete bundle' Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 25 maart 2022 Share Geplaatst 25 maart 2022 (bewerkt) 7 minuten geleden zei FMNOOB: Ik volg het spel niet intensief om het met zekerheid te zeggen, maar er staat wel 'the complete bundle' Ik heb alles al, behalve wat graphics packs die game playwise totaal niets uitmaken. De vraag was dus vooral voor nieuwe spelers. Dan moeten ze het zelf maar even uitzoeken. 25 maart 2022 bewerkt door MisterX Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AntiChrist7 Geplaatst 27 juni 2022 Share Geplaatst 27 juni 2022 Eurgh ik blijf sucken in deze game. Heb wel de achievements gehaald die ik wou met Russia, dus dacht iets te spelen dat dichter bij het HRE lag. Ik probeer dus Bohemia en volg de guide van Red Hawk, maar ik verlies superveel manpower aan die scripted Hussite rebellen en mijn eerste oorlog tegen Hungary. Ben al superveel herstart zodat de dominostenen wat deftig vallen. Ik snap gewoon niet wat ik fout doe in battles. ik let op alle basisregels. Ik check morale en tech, ik val enkel aan als ik in de meerderheid ben. Ik let op attirition/ supply limit, ook in de winter. Ik probeer slecht tereinte vermijden (dus niet op forten of over rivieren). En elke keer verlies ik gewoon bijna evenveel troepen als de tegenstander, zelfs al val ik met een dubbele stack aan. Het gebeurt gewoon zo vaak dat het niet meer gewoon "slechte rolls" kunnen zijn De enige manier dat het deze run beter gaat is omdat ik mercs heb ingezet en door een event een 3sterren generaal heb gekregen... Probleem is dat het gewoon zo'n sneeuwbal is. Je verliest meer mannen dan zou moeten, dus moet je langer recuperen, dus duurt het langer voor je volgende oorlog is... etc Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 27 juni 2022 Share Geplaatst 27 juni 2022 Heb je hier toevallig iets aan? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AntiChrist7 Geplaatst 27 juni 2022 Share Geplaatst 27 juni 2022 Niet direct. Wat hij zei wist ik allemaal al, en het gaat hier om de jaren 1450... dus je zou geen verschillen moeten zien in tech/discipline/unit quality dat de verschillen in verliezen verklaart. Zoals hij zegt op het einde, het maakt niet uit welke modifiers je stackt als je geen manpower hebt. Wel dat is nu mijn probleem en daar stopt hij.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 27 juni 2022 Share Geplaatst 27 juni 2022 Heb je er wel eens over nagedacht dat je niet perse een battle aan moet gaan? Je kun ook provinces siegen en armies negeren. Vervolgens probeer je vooral kleine stacks te verslaan. Bijvoorbeeld 10k vs 3k. Dat moet gewoon een easy win zijn. Zeker aan het begin is manpower altijd een issue. Daarvoor heb je ook mercenaries. Ik maak daar altijd veelvoudig gebruik van. Ik denk dat ik in mijn laatste game honderden mercenary units op het einde had. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AntiChrist7 Geplaatst 27 juni 2022 Share Geplaatst 27 juni 2022 Het is niet omdat jij armies negeert dat de AI dat doet he. Een fort besiegen zonder een gigantisch numeriek voordeel is tegen de AI zeggen "he val me maar aan op je fort", dat heb ik al ondervonden. En naturlijk probeer ik battles te doen tegen kleinere stacks, maar die moeten er zijn, en dan mag je ook niet proportioneel veel manpower verliezen. neem nu onderstaande battle. gevochten op een vriendschappelijk fort (dus als verdediger), 3 sterren generaal, in waves aangevallen, zoals het filmpje aanduidt om je moraal hoog te houden. Gelijke tech en moraal. Ik eindig met praktisch dubbel zoveel troepen, maar toch verliest de AI er amper 2000-3000 meer.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten