Jump to content
Tomasson

Europa Universalis IV

Recommended Posts

eu4_4.thumb.png.13dccdf1eff11bf33fe129866d508a10.png

Dit is de huidige kaart van Europa. De HRE is ondertussen opgeheven. Op een gegven moment was SIlesia HRE en de enige elector. Kinderspel om dan de HRE op te heffen. Er waren sowieso al bijna geen kandidaten meer. De League War is gewonnen door de Catholics, maar daarna is bijna iedereen geswitch naar een andere religie. Silisia, Lithuania en Aragon waren op het einde de enige kandidaten.

Op de kaart zijn mijn subjects niet zichtbaar. Hungary is mijn personal union. Nog niet geintegreerd. Er is een hele kleine kans dat ik hem inherent als mijn ruler sterft (1-2%). Goede reden om hem nog niet te integreren. Daarnaast heeft hij nog genoeg claims op de Ottomans. Het wordt eens tijd voor een echte battle. Russia is daar dus bijgekomen. Een groot deel van Russia is nog incognita. Ik weet wel dat Russia in het Oosten de oceaan heeft bereikt en dus echt groot is.

Ik heb nog twee andere subjects in Europa: East Frisia. Die kon ik diplo vassalizen en ik was op zoek naar een vassal voor Noord Duitsland. Hij heeft nog steeds 1 province en ik denk niet dat ik hem uiteindelijk veel provinces ga geven. Ik heb namelijk ondertussen ook een tweede subject in Noord-Duitsland: Ik heb ook een PU over Prussia weten te bemachtigen... Vraag me niet hoe. De alliance + RM ben ik pas aangegaan nadat ik een PU had over Russia. Binnen no-time had Prussia mijn dynastie en zaten ze zonder heir. Via een oorlog heb ik ze weten in te lijven...

eu4_6.thumb.png.40d39d92879af6ab2f9562d87651f21f.png

Amerika is niet heel spannend. Ik heb alleenheerser. Er zijn een paar natives in Noord-Amerika en dat was het eigenlijk wel. De rest is al ingelijfd. Mijn colonial nations maken niet veel claims. Daarom gaat het niet zo snel in Noord-Amerika. Misschien moet ik toch zelf maar claims gaan maken.

790749233_eu4_7-kopie.thumb.png.133ceda2edc34e305bf14c19fe874944.png

Afrika is nog niet echt boeiend. Vooral een paar provinces om trade vanuit Azië naar London te krijgen. Kilwa staat wel op het lijstje voor een van de volgende slachtoffers van mij. Eerst daar maar weer eens troepen krijgen.

eu4_7.png.011704722d68888401f00756eb69961d.png

Azië is ook nog niet echt veroverd. Tot nu toe vooral op veel plekken de trade centers gekaapt, zodat ik de trade opbrengsten kan stelen. Ik heb in ieder geval net de achievement 'A protected market' binnen gesleept. Anglican is niet echt super, maar om de paar jaar kan ik wel iets 'kopen'. Tot nu toe iedere keer voor mercantilism gekozen. Die staat ondertussen op 100%. Geen idee wat ik er nu mee moet. Stability is ook al lang 3. Geld stroomt al binnen. Geen idee waar ik dat nog aan uit moet gaan geven. Verder niet heel veel boeiende zaken...

Op dit moment zijn er nog maar 9 landen met minstens 500 development. Naast mijzelf, zitten hier ook 3 subjects van mij tussen: Russia, Prussia en English Mexico. Ming

Achteraf had ik beter voor religious kunnen gaan. Dan had ik standaard een goede CB tegen alle landen in deze omgeving. Nu moet ik het met claims blijven doen totdat de Imperial CB gebruikt kan worden.

Zelfs de war tegen de Ottomans stelde weinig voor. Nu wordt het wel zorg dat ik de Ottomans blijf aanvallen totdat ze niet bestaan. Anders weet ik zeker dat er steeds coalities gaan ontstaan en daar heb ik totaal geen zin. Voordeel van de komende wars tegen de Ottomans is dat ik colonialism CB kan gebruiken voor grote delen van hun land. 25% AE en 50% costs als ik het goed heb voor overseas provincies. 

Binnenkort krijg ik er ook de imperial CB bij. Dan heb ik een CB tegen elk land. Vanaf dan gaat de conquest pas echt hard, denk ik. 

Als er weer behoefte is aan nieuwe screentjes, dan hoor ik het wel. 

Weet iemand trouwens hoe je furnaces kan bouwen? Dan moet een provincie coal gaan produceren? Geen idee hoe dat precies werkt. Ik kan wel de furnace bouwen, maar coal wordt nergens geproduceerd.

Ik krijg trouwens al belachelijk veel geld binnen. Om mijn geld kwijt te raken spam ik maar universiteiten en andere gebouwen. 

Met interesse lees ik altijd dit topic, met als doel,  om het spel ooit aan te schaffen en nu heeft Humble Bundle een leuke Universalis IV bundel. Voor $1 heb je dus al Universalis 4 met 6 dlc.  Voor $17 zelfs met 17 dlc (Expension, packs, etc.). Die $1 tier die schaf ik sowieso aan, wat vinden jullie van de rest? 

Edited by FMNOOB

@FMNOOB

Waarom twijfel je nog? Hop, hop, kopen die hap. Ik zou voor het volledige pakket gaan. Als ik snel (heel snel) kijk, mis je dan alleen de meest recente DLC. De 17 dollar is eigenlijk te mooi om waar te zijn. 

Uiteindelijk het gehele pakket gekocht. Twijfelde 2 weken geleden nog om via een steam het basisspel aan te schaffen toen die in de aanbieding was en nu heb ik gewoon voor (iets meer dan) 5 euro meer de basis en 33 dlc.  En ik heb gekozen om het volledige bedrag te doneren naar een goed doel. Nog een mooie pluspunt:shine:

Edited by FMNOOB