Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Ik wil m'n eerste DLC gaan kopen, zag dat Art of War bij een van de essentials stond, maar hoor graag of mensen andere ook ten zeerste aanbevelen.

Maar over het kopen van een DLC nog een vraag: ik zie echt gigantische prijsverschillen, op steam kost het 20 euro en ik zie CD keys staan van 1 euro, waarbij ik me dus afvraag of dat betrouwbaar is. Waar kopen jullie je DLC's?

@MisterX @Chimpa @PJHoutman

bewerkt door Keko
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik koop ze gewoon via steam, zodat ik zeker weet dat het geld naar Paradox gaat. Er zijn vrij regelmatig DLC sales op Steam, dus je hoeft niet alles nu aan te schaffen. Ik weet even niet uit mijn hoofd welke DLCs precies wat doen, MisterX kan je daar vast beter mee helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 29-5-2020 om 17:36 zei Barteh:

Altijd lekker op zo een keysite. Heb nog nooit een key niet onvangen. Ik ga niet vijftien keer 10-20 euro overmaken naar een bedrijf voor hetzelfde spel. Dat vind ik gewoon oplichting. 

Dit inderdaad. Ethisch misschien niet helemaal verantwoord (illegaal is het niet overigens), maar ik vind het nog minder ethische verantwoord hoe Paradox, EU4 spelers zo schaamteloos uitmelkt. 

Wat dat betreft raad ik aan de post van PJHoutman te checken op pagina 1 van het gamedeals topic (via mobiel citeren vanuit ander topic is een ramp).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 29-5-2020 om 16:30 zei PJHoutman:

Ik weet even niet uit mijn hoofd welke DLCs precies wat doen, MisterX kan je daar vast beter mee helpen.

Ik heb ook geen flauw idee meer wat door welke DLC nu is toegevoegd aan het spel. Ik weet wel dat Art of War wel onder de essentials valt, om het zo maar te noemen. Je krijgt veel meer controle over je subjects en bij war over wie de gesiegede provinces controleert (en dus wie ze kan krijgen in een peace deal). Allemaal van dat soort dingen.

Alles bij elkaar is de game inderdaad best duur, zoals @Barteh zegt. Aan de andere kant heb ik er ook vele te veel uur in gestoken. Als ik dus bekijk hoeveel geld je erin stopt en hoeveel plezier je eruit krijgt, vind ik de balans geen eens zo erg scheef.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei MisterX:

Alles bij elkaar is de game inderdaad best duur, zoals @Barteh zegt. Aan de andere kant heb ik er ook vele te veel uur in gestoken. Als ik dus bekijk hoeveel geld je erin stopt en hoeveel plezier je eruit krijgt, vind ik de balans geen eens zo erg scheef.

Het is maar vanuit welk perspectief je het bekijkt. Als je ziet wat voor minimale toevoegingen (doch soms cruciale), zeker t.o.v. de vanilla versie, worden toegevoegd vind ik de balans wel vaak ver te zoeken bij Paradox. Maar goed, aan het eind van de dag moet iedereen zelf beslissen of het de Steamprijs waard is of niet. 

Om nog terug te komen op de orginele vraag: G2A  & Art of War is wat mij betreft de meest cruciale DLC. Daarnaast heb ik zelf Common Sense en Rights of Men die (naar men zegt) ook must's zijn. El Dorado staat nog op mijn lijstje aangezien ik merk dat opties die ik nu daadwerkelijk mis in deze DLC zijn inbegrepen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Chimpa:

Dit inderdaad. Ethisch misschien niet helemaal verantwoord (illegaal is het niet overigens), maar ik vind het nog minder ethische verantwoord hoe Paradox, EU4 spelers zo schaamteloos uitmelkt. 

Wat dat betreft raad ik aan de post van PJHoutman te checken op pagina 1 van het gamedeals topic (via mobiel citeren vanuit ander topic is een ramp).

Ik ben zeker geen fan van DLC, maar bij Paradox weet je in ieder geval wel zeker dat de game a) speelbaar blijft zonder DLC b) gratis updates blijft krijgen zonder DLC. Zeker recent (ook na de nodige kritiek aan hun adres) heeft de DLC vooral gezorgd voor flavour - iets waar je imo best voor mag betalen - in bepaalde regio's ipv game mechanics. 

Het zal interessant zijn wat er gebeurt bij de release van CK3, of ze dan meer de kant op gaan van een season pass waarbij je een maandelijks bedrag betaalt om de DLC binnen te hengelen, of dat ze het huidige beleid blijven handhaven. 

bewerkt door PJHoutman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil m'n eerste DLC gaan kopen, zag dat Art of War bij een van de essentials stond, maar hoor graag of mensen andere ook ten zeerste aanbevelen.

Maar over het kopen van een DLC nog een vraag: ik zie echt gigantische prijsverschillen, op steam kost het 20 euro en ik zie CD keys staan van 1 euro, waarbij ik me dus afvraag of dat betrouwbaar is. Waar kopen jullie je DLC's?

@MisterX @Chimpa @PJHoutman
Je kunt ook gewoon even de Steamsale afwachten. Weet dat een week of twee geleden er een uitgeversweekend van Paradox was waarbij alle DLC 50% goedkoper waren. Dat maakt de drempel om het via Steam te halen als iets lager
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan iemand mij uitleggen waarom ik met twee legers (allebei een general) van in totaal meer dan 120k man het verlies van één leger wat in totaal een ruime 50k man heeft? En dat terwijl de battle ook nog eens plaatsvond bij het beschermen van mijn eigen fort (die nog niet in hun bezit was). Ik mis volgens mij nog wat aspecten wat invloed heeft op de battles.

afbeelding.png.6e5590f89722cf0ea3fbbce9ef03ed4b.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Terrain, discipline, morale, military tactics, military tech level (unit pips), ... Mogelijk is deze lijst nog geen eens volledig.

https://eu4.paradoxwikis.com/Land_warfare

Hier vind je veel uitleg.

Edit: Een van de punten die mij hier al opvalt, is de meer Cannons voor Aragon. Zeker late game heeft dat een grote impact. 

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De nieuwe patch wel maar heb niet de DLC.

Vooral de estates zijn een stuk uitgebreider en daarmee ook aanzienlijk ingewikkelder. Wat ik vooral erg fijn vind is dat je nu al voordat je een oorlog start, direct in één oogopslag al kan zien hoeveel legers de tegenstander heeft en wat hun manpower is. Scheelt een hoop gezoek en opgetel in de ledger.

Wat verder opvalt is dat de kaart van Europa enorm veranderd is. Talloze nieuwe kleine landjes die erbij zijn gekomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei MisterX:

Is dit positief of negatief voor jou?

Kan ik nog niet goed over oordelen. Ben met o.a. @Chimpa een multiplayergame in Azië begonnen, dus heb nog niet veel met Europa van doen gehad.

Vind wel dat Frankrijk er nu echt als een gedrocht uitziet. Het is nu opgedeeld in twee stukken, versnipperd door allerlei kleine landjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Grote Ree:

Kan ik nog niet goed over oordelen. Ben met o.a. @Chimpa een multiplayergame in Azië begonnen, dus heb nog niet veel met Europa van doen gehad.

Vind wel dat Frankrijk er nu echt als een gedrocht uitziet. Het is nu opgedeeld in twee stukken, versnipperd door allerlei kleine landjes.

Zo was het in het begin van EU4 volgens mij ook. Veel vassals en personal unions.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 14-6-2020 om 21:04 zei MisterX:

Iemand de nieuwe patch al gespeeld? Zo ja, incl. nieuwe DLC? Wat zijn de ervaringen? Ik heb hem nog niet gespeeld. 

Heb van de Steam Sale gebruik gemaakt om alle DLC die ik nog miste (MoH, CoC, RoM, Mare Nostrum, Dharma, Emperor) te halen. Kan daardoor niet zo goed zeggen welke delen van de game precies uit Emperor komen, maar de nieuwe HRE mechanics zijn wel aardig (had van mij nog een stuk uitgebreider gemogen, al zit ik pas in 1490) en de Estates rework is ook beter dan gewoon elke paar jaar alle points binnenklikken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit spel een tijd geleden gekocht, maar nooit echt gespeeld. Heb me voorgenomen om dit spel te gaan spelen en 'te leren', omdat de potentie dat het een vette game is, heel groot is.

Maar holy shit. Ik snap serieus 0,01% en dat is na de tutorial lol

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Sacioli:

Dit spel een tijd geleden gekocht, maar nooit echt gespeeld. Heb me voorgenomen om dit spel te gaan spelen en 'te leren', omdat de potentie dat het een vette game is, heel groot is.

Tutorial ingame is ook niet al te best meen ik mij te herinneren 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Sacioli:

Op Youtube staat een 7-delige tutorial van 45 minuten per aflevering van quil18, die is best prima. Nu ik dit typ, besef ik me ook dat het wellicht eruit ziet als een flauwe grap, maar dit is wel een beetje de tijd die je moet investeren om het spel te begrijpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Keko:

Op Youtube staat een 7-delige tutorial van 45 minuten per aflevering van quil18, die is best prima. Nu ik dit typ, besef ik me ook dat het wellicht eruit ziet als een flauwe grap, maar dit is wel een beetje de tijd die je moet investeren om het spel te begrijpen.

Je bedoelt deze serie? Kleine notitie die ik er dan bij wil maken: Deze gids is al ruim 4 jaar oud. Ik heb geen idee welke features er ondertussen allemaal veranderd zijn. Hetzelfde geldt voor de DLCs die gebruikt zijn vs de DLCs die Sacioli heeft. Daar kan ook nog een verschil tussen zitten.

Het globale beeld van wat je moet doen, zal vast nog wel steeds kloppen, maar niet alles is 1 op 1 over te nemen in een game per nu. Dat moet wel duidelijk zijn als je dit gaat bekijken.

Ik denk wel dat het volgen van dit soort guides wel de manier is om sneller beter te worden in deze game. Anders snap je er denk ik niet snel iets van. Alles is best complex. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat klopt wel, ik merkte al een paar kleine verschillen toen ik er naar keek (vorig jaar), maar de algehele werking van het spel komt redelijk goed uit de verf.

Kies voor het begin in ieder geval een makkelijke nation. Castille, zoals in de tutorial, is ideaal omdat je op het begin enkel hoeft te bekommeren om kleine nations om je heen en het almachtige Frankrijk nog even z'n gang kan laten gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites