Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Eerst: 1560 is Ming al geexplodeerd?, Na de dlc : 1560 heeft Ming Muscovy al klop gegeven?

Nog steeds vrij makkelijk voor Ming om te exploderen, alleen hebben ze nu hulp van de speler nodig. Tweede oorlog tegen Ming had ik ze op 20 war exhaustion na hun 150k troepen geslacht te hebben en direct na het peacen explodeerden ze :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik de verhalen hoor, is patch 1.20 een hele makkelijke patch voor WC. Ik lees over zeer korte tijd om te coren tegen 1 ADM per province. En dan kun je ook nog eens heel Ming in 1 war annexen, zonder boven 100% OE te komen?! Ik mag serieus hopen dat dat niet waar is. Ik heb 1.20 zelf nog niet gespeeld, heb de DLC ook nog niet gekocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik de verhalen hoor, is patch 1.20 een hele makkelijke patch voor WC. Ik lees over zeer korte tijd om te coren tegen 1 ADM per province. En dan kun je ook nog eens heel Ming in 1 war annexen, zonder boven 100% OE te komen?! Ik mag serieus hopen dat dat niet waar is. Ik heb 1.20 zelf nog niet gespeeld, heb de DLC ook nog niet gekocht.
Absolutism op max krijgen betekend ook extra admin efficiency. Men had verwacht dat Absolutism gecapped zou zijn maar dat is dus niet zo. Florryworry had door een Papal States>Shan>France>Prussia run op een gegeven moment 96% admin efficiency daardoor, kon 2000 development van de Ottomans pakken voor 70% OE en had 200 admin points nodig om te coren :D Heel veel provincies inderdaad 0 of 1 admin.

Zijn nu mensen die een One Tag WC rond 1700 klaar hebben :r

bewerkt door ForzaUtreg
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach, met exploits zoals deze was dat in iedere patch wel mogelijk. Ik vind 1700 niet heel bijzonder. Volgens mij is het ooit iemand gelukt om rond 1580 ofzo een one tag WC te doen?! Dat is nu nog eens een kunst. En nee, een WC rond 1700 klaar hebben, heb ik zelf nooit gedaan. Maar ik denk dat ik het best in een voorgaande patch kon doen als ik echt zo snel klaar wilde zijn. In de WC die ik gedaan had, was ik volgens mij zo rond 1750-1760 ofzo klaar, maar had toen nog heel wat jaren nodig voor de one faith achievement. Weet de exacte datum van de one tag WC niet meer. Rond 1775-1780 had ik ook alles geconvert in ieder geval. En van de One tag had ik toen al diverse jaren af kunnen halen als ik wat secuurder was geweest. @ForzaUtreg wat is eigenlijk het nut van Papal State -> Shan ... France en Prussia kon ik begrijpen volgens de wiki, maar die eerste twee snap ik niet helemaal, hoe zorgen die tags ervoor dat je meer admin efficiency krijgt? Als ik trouwens de wiki bekijk is een Sweden -> Prussia -> France run ook wel erg interessant om goedkoop te kunnen coren. Over Papal State of Shan ik dus alleen niet vinden waarom dat admin effiency oplevert. Of is dat alleen voor het morale of discipline gedeelde van belang? bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@MisterX Hij ging Shan om Protestant te worden, France en Prussia voor een decision (l'etat c'est moi +10%) en event (Frederick William's Absolutism +20%) die max Absolutism omhoog krijgen. Zweden heeft ook een +20% event maar die stacked niet met die van Prussia. Eindresultaat was dus 66% admin efficiency bovenop de 30% admin efficiency via tech waardoor je alles voor 4% krijgt ipv 100% (AE, overextension, coring cost, integration cost, warscore cost). Waarom hij begon als Papal States geen idee, ik gok vanwege een goede basis in Europa
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De pope kan +5% discipline krijgen. Hij gaat voor max discipline en wil die modifier dus hebben. Daarom begon hij als de pope, dan kan hij die modifier krijgen. Anders is dan niet mogelijk. Dat geeft daar dus mee te maken, niet met de administrative efficiency.

De modifiers van prussia en werden stacks helaas niet?! Dat is jammer. Nou ja, gelukkig ook maar. Anders was coren voor negatieve admin waarschijnlijk zelfs mogelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nieuwe game begonnen met Ayutthaya (zonder Mandate of Heaven). Wil The White Elephant, The Spice must Flow and Land of Eastern Jade binnenhalen. Tot ik Ming tegenkom maar weinig uitdaging in de regio, Malacca en Khmer waren zo verslagen. Nu Pasai en Brunei aanpakken, dan heb ik ongeveer alle provincies die ik moet hebben om Malaya te vormen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ja, ik heb geen eens de tijd gehad om 1.20 te spelen en nu al is er weer een nieuwe patch. Dat mag van mij best iets minder vaak. Zeker omdat we nu toch wel zo goed als zeker een half jaar moeten wachten. Volgende komt waarschijnlijk in oktober / november pas. Dan had deze best pas in juni ofzo kunnen komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nieuwe game begonnen met Ayutthaya (zonder Mandate of Heaven). Wil The White Elephant, The Spice must Flow and Land of Eastern Jade binnenhalen. Tot ik Ming tegenkom maar weinig uitdaging in de regio, Malacca en Khmer waren zo verslagen. Nu Pasai en Brunei aanpakken, dan heb ik ongeveer alle provincies die ik moet hebben om Malaya te vormen.

35TDPOD.jpg

XRbWvoT.jpg

En klaar. Toen Ming instortte was het vrij snel gebeurd, gewoon een kwestie van tijd. Ook nog een paar CNs in Australia en westkust VS, nu nog Market Control binnenhalen en dan zit t er wel op voor deze game, ga echt niet lang verder spelen met die verschrikkelijke vloekende paarse kleur.

30udo1r133uy.jpg

bewerkt door PJHoutman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik speel III ipv IV. Eerst een paar korte potjes gedaan om de gameplay een beetje door te krijgen enzo, nu voor het echie bezig met Burgundy. Heb nu een jaar of 40 gespeeld en het loopt goed. Werd na 10-15 jaar Emperor en vanaf toen liep het soepel. De alliance met Oostenrijk gaat ook goed. Als Emperor een 'Imperial Liberation' oorlog tegen Frankrijk gevoerd, waarna ik Frankrijk heb gedemonteerd in allemaal kleine staten, die ik nu een voor een vazal wil maken (of er een Personele Unie mee krijg). Frankrijk is nu nog 4 verspreide regio's en ik heb nog altijd de 'Imperial Liberation' cb.

Zit een beetje met de verdere doelen voor de komende tijd. Ben nu drie keer op rij als Emperor gekozen en als ik geen gekke dingen ga doen blijft dat voorlopig zo. Ben nu verreweg de sterkste op het vasteland. Engeland is als eiland redelijk ontastbaar omdat ik qua naval niets voorstel, dus de gebieden op het vasteland afpakken gaat ook moeilijk worden. Brandenburg is wel behoorlijk aan het veroveren in het oosten van Duitsland, ik verwacht dat daar op termijn de grootste bedreiging vandaan gaat komen.

Een optie is om me op kolonisatie te gaan richten, maar dan moet ik mijn sliders behoorlijk gaan ombuigen en ik weet niet in hoeverre me dat in Europa gaat tegenwerken. Binnen de Katholieke Kerk liggen voor mij niet echt mogelijkheden.

bewerkt door Hwb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lekker Hwb. Heb III nooit gespeeld, maar schijnt ook een hele goede game te zijn. Waarom heb je voor III ipv IV gekozen?

Zelf toch nog besloten om verder te gaan, wil alle eilanden tussen Azië en Amerika binnenhalen, inclusief Japan, Socotra, Zanzibar en Sri Lanka.

Lr4jn4e.jpg

Aardig op weg, maar Friesland (;c ;c ;c ;c ;c) is zich net op Sulawesi komen vestigen, dus die moeten eraf. Wel net mijn eerste oorlog met een supermacht gewonnen, heb Comoros en wat Amerikaanse provincies gepakt van Castille. De paar eilanden die nu nog bezet zijn zijn in bezit van Great Britain, dus daar zal ik ook nog tegen moeten vechten. Heb wel bij lange na de grootste vloot en meeste inkomen, dus ik denk niet dat ze me heel erg dwars kunnen zitten. Manufactories is gespawnd in mijn gebied, dus qua tech loop ik ook niet zo ver achter op de Europeanen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lekker Hwb. Heb III nooit gespeeld, maar schijnt ook een hele goede game te zijn. Waarom heb je voor III ipv IV gekozen?

Jaren geleden samen met Victoria II van mijn broertje gekregen. Zelf vooral Victoria gespeeld, maar na veel positieve verhalen van anderen (oa m'n zwager) toch ook maar met EU begonnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

paint.net

Nog iets ingewikkeld wat je daar in moet doen? Ziet er namelijk best wel vet uit vind ik.

Ik ga zo mijn eerste game sinds lange tijd opstarten. Ik denk dat het er een gaat worden met een van de Hordes boven Ming. Manchu / Qing vormen, emperor of china worden en ik denk dat ik die ene met x grain provinces ownen als Horde dan ook wel mee kan pikken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog iets ingewikkeld wat je daar in moet doen? Ziet er namelijk best wel vet uit vind ik.

Ik ga zo mijn eerste game sinds lange tijd opstarten. Ik denk dat het er een gaat worden met een van de Hordes boven Ming. Manchu / Qing vormen, emperor of china worden en ik denk dat ik die ene met x grain provinces ownen als Horde dan ook wel mee kan pikken.

Gewoon de betreffende provincies selecteren met de magic wand en dan copy pasten naar je wereldkaart-template.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iemand die het volgende weet:

Je kunt van tributaries Gold, manpower of monarch points vragen. Bij sommige tributaries is dit alleen Gold of manpower, bij andere mag alles. Iemand enig idee wat het verschil maakt?

Land is dan te klein om monarch points te geven volgens mij

Link naar opmerking
Deel via andere websites