Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

[h=2]Hotfix Patch 1.18.2 released[/h] 12 OKTOBER - BJORNB

- (Hot-)Fix for allies not joining wars when they should if playing without Cossacks DLC.

- Mayans can now reform their society

- Fixed issue with [TAG.] localization.

- Fixed seemingly impossible trigger tooltip for tribal reforms.

- Added missing description to global trade institution (all languages).

- Corrected war check in Brandenburg event about the Pawning of Neumark.

- Fixed subjects being sometimes set as the war leader for a day when loading a save.

- Fixed some achievements not checking for custom nations.

- Fixed that Daimyos didn't accept alliances with each other.

- Fixed a crash when ending a war during which the player changed tags.

- Added missing achievement icons in-game.

Een nieuwe game starten :banana:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren lopen klooien met de nieuwe patch, zonder dlc. Zijn me een paar dingen opgevallen:

- institutionalisering verspreiden erg langzaam. Delen van Europa krijgen al enorme penalties. Laat staan buiten Europa.

- het is mogelijk om via development een institution te laten groeien in een province. Maar voordat het vervolgens ver genoeg door je land verspreid is, ben je jaren verder. Dit kost zo'n 2000MP per institution. Als je land zo groot is als Ming, wil je misschien wel twee plekken van waaruit het zich gaat verspreiden, omdat het zo langzaam verspreid. En dus kost het twee keer zoveel MP. Overall kost het nieuwe systeem meer dan westernizing, maar door de development gooi je niet de MP weg, maar investeer je ze wel in je land.

- het veranderen van de primary Culture is lastiger. De eist was eerst dat de Culture van je capital de meest voorkomende Culture is. Nu is de eis van capital los gelaten, maar de Culture moet minstens 50% van het totale development hebben. Meest voorkomend is dus veranderd in een meerderheid.

- HRE kan geen Mughals meer vormen. Dat kan eerst wel (zie mijn WC run). Terecht dat dit gefixed is.

- succession wars in de HRE worden niet meer als no-cb gezien door de Emperor. Dit betekent dat de emepror niet meer deelneemt aan de war en zijn allies niet meer mag callen. In de oude situatie joinde de emepror altijd aan de zijde van de defender in een dergelijke war als de defender een Prince is. Net zoals gebeurt bij no-cb wars. Gelukkig is dit nu gefixed.

Zal vast nog wel wat vergeten zijn. Dit was trouwens op basis van wat klooien met wat cheats enz om te kijken hoe dingen uitpakte. Leuk als je de datum opeens in de toekomst zet. Alle rulers zijn 140 en sterven, me veel succession war. France had er maar drie tegelijkertijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vraagje ik wil mijn trade stad veranderen van trade note hoe kan je die wisselen. Ik heb Holland al als mijn hoofdstad gemaakt i.p.v. Brabant. Holland ligt in Engels kanaal trade note en Brabant in trade note champagne ofzo iets. Alleen nu heb ik nog steeds een penalty van - 45 procent als ik collect in het Engels kanaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij niet toch? Zijn 2 aparte dingen volgens mij. Ik weet wel dat het een betaalde feature is, dus misschien dat het daarom ook wel niet kan. Zal in de DLC Wealth of nations of Res Publica gezetej hebben.

Het zijn inderdaad twee aparte dingen, die echter wel samenhangen aan elkaar.

Met een dlc, ik denk inderdaad een van degene die jij noemt, heeft de splitsing inderdaad plaats gevonden. Op dat moment kunt je je trade capital verplaatsen, maar je capital in tact laten. Echter, op het moment dat je je capital verplaatst, wordt je nieuwe capital automatisch de trade capital. Of je hem nu wel of niet handmatig verplaatst hebt. Als je dus zowel je capital als je trade capital wilt verplaatsen, beiden naar een andere province, raad ik je ten zeerste aan om eerst je capital te verplaatsen, en dan pas je trade capital. Als je eerst je trade capital verplaatst en daarna pas je capital, eindigt je capital als trade capital.

Zonder dlc is je trade capital altijd je capital.

Ps: hoop dat het duidelijk is. Heb dit bericht op mobiel getypt en dat levert altijd onduidelijker teksten op. Rare autocorrects of juist gare typefouten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zijn inderdaad twee aparte dingen, die echter wel samenhangen aan elkaar.

Met een dlc, ik denk inderdaad een van degene die jij noemt, heeft de splitsing inderdaad plaats gevonden. Op dat moment kunt je je trade capital verplaatsen, maar je capital in tact laten. Echter, op het moment dat je je capital verplaatst, wordt je nieuwe capital automatisch de trade capital. Of je hem nu wel of niet handmatig verplaatst hebt. Als je dus zowel je capital als je trade capital wilt verplaatsen, beiden naar een andere province, raad ik je ten zeerste aan om eerst je capital te verplaatsen, en dan pas je trade capital. Als je eerst je trade capital verplaatst en daarna pas je capital, eindigt je capital als trade capital.

Zonder dlc is je trade capital altijd je capital.

Ps: hoop dat het duidelijk is. Heb dit bericht op mobiel getypt en dat levert altijd onduidelijker teksten op. Rare autocorrects of juist gare typefouten.

Thx ! zal eens kijken wat het doet een paar maanden later.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- % is weg, duurde dus idd een maand waarschijnlijk. Ik speel zonder die DLC's die jullie noemende. Zijn die aan te raden? Iemand ervaring met de nieuwe DLC?

Ik heb alle DLC's, behalve de nieuwste (nog geen tijd gehad om echt naar te kijken). De meeste vind ik echt een hoop toevoegen aan de game. Ik wil ze daarom zeker aanraden.

Bij DLC's heb ik het over de DLC die bij de patch hoort, niet al die grafische meuk of nieuwe muziek ofzo. Echt de DLC's met nieuwe mechanismes etc.

Conquest of Paradise, Wealth of Nations en Re Publica heb ik altijd gehad. Ik zou dus eigenlijk niet weten wat tot de base game hoort en wat tot deze DLCs behoort. Adviseren of deze wel of niet de moeite waard zijn, kan ik eigenlijk ik. Ik had een pack gekocht waar deze DLCs meteen in zaten, daarom had ik ze vanaf het begin.

Art of War is een must have. De beste DLC die er is. Dingen als het mothballen van je navy, Religious League war in Europa rond 1550 ofzo. Transfer occupations. Wars starten met claims van vassals / subjects. Army builder. Stuk voor stuk zeer nuttige toevoegingen. Als je deze nog niet hebt: Ga hem alsjeblieft kopen.

El Dorado. Een patch gericht op kolonisatie. Ik laat dat vaak links liggen en dan voegt deze patch niet heel veel toe, moet ik zeggen. Maar als je wel gaat koloniseren, levert deze patch meer flavour. Dingen als Pirate hunting, treasure fleets, Treaty of Tordesillas, ... Leuk als je gaat koloniseren, maar anders heb je er niets aan. Ook Amerika zelf heeft meer flavour gekregen, door de aanpassing van de diverse religies. Een laatste punt is dat je ook je eigen nation kunt ontwerpen en daarmee kunt spelen. Je kunt dus zelf je starting provinces, national ideas, ruler, etc kiezen. Allemaal leuk en aardig, maar het merendeel van de features gebruik ik niet. Ik zou prima zonder kunnen.

Common Sense is na Art of War denk ik de beste DLC. Je hebt met deze DLC veel meer invloed op je vassals. Veel meer interacties zijn mogelijk. Dat alleen al is de moeite waard om deze DLC te kopen. Verder hebben diverse religions een update gehad. Deze hebben een stuk meer flavor. Ik ben altijd wel een fan van dat soort toevoegingen. Iets als development is ook een leuke toevoeging. Tot nu toe was dit meer een dumpplek als je te veel MP had, sinds de institutions kun je deze optie ook gebruiken om sneller een bepaald instition kan accepteren. Zonder deze dlc kun je eigenlijk niet veel invloed uitoefenen op de verspreiding van de institutions, met development kan dat wel. En dan zijn er nog een aantal andere features die ook wel de moeite waard zijn.

The Cossacks. Ik zeg ook doen. Samen met Common Sense vecht het om een tweede plaats in mijn ogen. Ik ben wel fan van de estates. Ik vind het een zeer leuke toevoeging. Ik vind de diplomacy feedback ook leuk. Aan kunnen geven welke provinces je wilt hebben en als je ally dan in oorlog raakt met dat land, willen ze jouw vaak wel een enkele province geven in de peace deal. Dat moet trouwens ook vaak wel, met het nieuwe trust en favors system. Ik ben daar in ieder geval een groot fan van. Tevens worden Hordes een stuk leuker om te spelen met Horde Unity en razing. Zeker de moeite waard.

Mare Nostrum: Het heeft een paar leuke toevoegingen, maar echt fan ben ik nog niet. Veel wijzigingen zijn gericht op schepen en naval battles etc. Maar nog steeds vind ik navy maar een beetje meh meh. Eigenlijk komt het er bij mij vaak op neer dat ik veel light ships hebt, voor de trade, en een transportfleet. De rest boeit in de meeste wars totaal nog steeds niet. Deze DLC verandert dat niet. Het stuk dat je geen claims meer fabriceert, maar dat je nu een spy network opbouwt en daar bepaalde acties van kan doen (o.a. nog steeds claims fabriceren) vind ik wel een leuke toevoeging. Condottieri vind ik ook wel leuk. Tot nu toe weinig gebruikt, maar zeg dat er met de nieuwe patch een bepaalde alert is. Ik denk dat ik het daarom zo nu en dan wel zou gaan gebruiken in de toekomst. De AI huurde ze soms al wel in, wat wars onverspelbaarder maakt. Een goed punt, vind ik.

Right of Man kan ik nog niet veel over zeggen. Het ziet er wat mij betreft wel veelbelovend uit. Ik ga hem binnenkort denk ik wel aanschaffen. Misschien vanavond nog wel ofzo.

Note: Bij iedere DLC heb ik de highlights aangeven, de meeste bevatten wel meer toevoegingen.

Ik ben Brabant en katholiek, provincies die niet katholiek zijn convert ik. Maar naar verloop van tijd veranderd alles terug naar protestant. Hoe kan dat? Kan ik beter protestant worden dan?

Op een gegeven moment ontstaan er 3 CoR die provinces in de buurt converten naar protestant. Later komen er ook nog 3 CoR die provinces converten naar reformed. Alle drie de religions hebben hun voor en nadelen. Als je geen DLCs hebt, weet ik de verschillen niet echt. Het zou best kunnen dat alleen de bonus van religie anders. De extra flavour mechanism voor protestant en reformed zitten ook in een DLC. Met DLC's zou ik zeggen dat Reformed of protestant meestal meer opleveren en dat switchen geen verkeerde optie is. Catholiek is vaak alleen maar goed als je snel de emperor wilt worden én dit wil blijven. Zonder DLCs heb je geen last van de League Wars, dacht ik. Met de DLC El Dorado (feature Treaty of Tordesillas) heeft het ook zo zijn voor- of nadelen om catholiek te blijven als colonizer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb alle DLC's, behalve de nieuwste (nog geen tijd gehad om echt naar te kijken). De meeste vind ik echt een hoop toevoegen aan de game. Ik wil ze daarom zeker aanraden.

Bij DLC's heb ik het over de DLC die bij de patch hoort, niet al die grafische meuk of nieuwe muziek ofzo. Echt de DLC's met nieuwe mechanismes etc.

Conquest of Paradise, Wealth of Nations en Re Publica heb ik altijd gehad. Ik zou dus eigenlijk niet weten wat tot de base game hoort en wat tot deze DLCs behoort. Adviseren of deze wel of niet de moeite waard zijn, kan ik eigenlijk ik. Ik had een pack gekocht waar deze DLCs meteen in zaten, daarom had ik ze vanaf het begin.

Art of War is een must have. De beste DLC die er is. Dingen als het mothballen van je navy, Religious League war in Europa rond 1550 ofzo. Transfer occupations. Wars starten met claims van vassals / subjects. Army builder. Stuk voor stuk zeer nuttige toevoegingen. Als je deze nog niet hebt: Ga hem alsjeblieft kopen.

El Dorado. Een patch gericht op kolonisatie. Ik laat dat vaak links liggen en dan voegt deze patch niet heel veel toe, moet ik zeggen. Maar als je wel gaat koloniseren, levert deze patch meer flavour. Dingen als Pirate hunting, treasure fleets, Treaty of Tordesillas, ... Leuk als je gaat koloniseren, maar anders heb je er niets aan. Ook Amerika zelf heeft meer flavour gekregen, door de aanpassing van de diverse religies. Een laatste punt is dat je ook je eigen nation kunt ontwerpen en daarmee kunt spelen. Je kunt dus zelf je starting provinces, national ideas, ruler, etc kiezen. Allemaal leuk en aardig, maar het merendeel van de features gebruik ik niet. Ik zou prima zonder kunnen.

Common Sense is na Art of War denk ik de beste DLC. Je hebt met deze DLC veel meer invloed op je vassals. Veel meer interacties zijn mogelijk. Dat alleen al is de moeite waard om deze DLC te kopen. Verder hebben diverse religions een update gehad. Deze hebben een stuk meer flavor. Ik ben altijd wel een fan van dat soort toevoegingen. Iets als development is ook een leuke toevoeging. Tot nu toe was dit meer een dumpplek als je te veel MP had, sinds de institutions kun je deze optie ook gebruiken om sneller een bepaald instition kan accepteren. Zonder deze dlc kun je eigenlijk niet veel invloed uitoefenen op de verspreiding van de institutions, met development kan dat wel. En dan zijn er nog een aantal andere features die ook wel de moeite waard zijn.

The Cossacks. Ik zeg ook doen. Samen met Common Sense vecht het om een tweede plaats in mijn ogen. Ik ben wel fan van de estates. Ik vind het een zeer leuke toevoeging. Ik vind de diplomacy feedback ook leuk. Aan kunnen geven welke provinces je wilt hebben en als je ally dan in oorlog raakt met dat land, willen ze jouw vaak wel een enkele province geven in de peace deal. Dat moet trouwens ook vaak wel, met het nieuwe trust en favors system. Ik ben daar in ieder geval een groot fan van. Tevens worden Hordes een stuk leuker om te spelen met Horde Unity en razing. Zeker de moeite waard.

Mare Nostrum: Het heeft een paar leuke toevoegingen, maar echt fan ben ik nog niet. Veel wijzigingen zijn gericht op schepen en naval battles etc. Maar nog steeds vind ik navy maar een beetje meh meh. Eigenlijk komt het er bij mij vaak op neer dat ik veel light ships hebt, voor de trade, en een transportfleet. De rest boeit in de meeste wars totaal nog steeds niet. Deze DLC verandert dat niet. Het stuk dat je geen claims meer fabriceert, maar dat je nu een spy network opbouwt en daar bepaalde acties van kan doen (o.a. nog steeds claims fabriceren) vind ik wel een leuke toevoeging. Condottieri vind ik ook wel leuk. Tot nu toe weinig gebruikt, maar zeg dat er met de nieuwe patch een bepaalde alert is. Ik denk dat ik het daarom zo nu en dan wel zou gaan gebruiken in de toekomst. De AI huurde ze soms al wel in, wat wars onverspelbaarder maakt. Een goed punt, vind ik.

Right of Man kan ik nog niet veel over zeggen. Het ziet er wat mij betreft wel veelbelovend uit. Ik ga hem binnenkort denk ik wel aanschaffen. Misschien vanavond nog wel ofzo.

Note: Bij iedere DLC heb ik de highlights aangeven, de meeste bevatten wel meer toevoegingen.

Op een gegeven moment ontstaan er 3 CoR die provinces in de buurt converten naar protestant. Later komen er ook nog 3 CoR die provinces converten naar reformed. Alle drie de religions hebben hun voor en nadelen. Als je geen DLCs hebt, weet ik de verschillen niet echt. Het zou best kunnen dat alleen de bonus van religie anders. De extra flavour mechanism voor protestant en reformed zitten ook in een DLC. Met DLC's zou ik zeggen dat Reformed of protestant meestal meer opleveren en dat switchen geen verkeerde optie is. Catholiek is vaak alleen maar goed als je snel de emperor wilt worden én dit wil blijven. Zonder DLCs heb je geen last van de League Wars, dacht ik. Met de DLC El Dorado (feature Treaty of Tordesillas) heeft het ook zo zijn voor- of nadelen om catholiek te blijven als colonizer.

Ik heb momenteel the Cossacks, Art of war en Common Sense. Dus ik zit denk ik wel goed, El Dorado voegt weining toe denk ik misschien halen als die in de aanbieding is voor een paar euries. Mare Nostrum haal ik dan waarschijnlijk eerder al is navy idd niet echt boeiend helaas. Voor right of man maar even afwachten wat de ervaringen zijn.

Ik ben met mijn Brabant game overgestapt op Protestant echt veel beter geen gezeur meer, en de bijkomende voordelen. Dutch als accept cultuur gemaakt nu alles aan het switchen van Vlaams naar Nederlands. Als ik nu Friesland overneem en alles Dutch heb als cultuur wordt ik dan Nederland?

2ikfb4l.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb nu een paar uurtjes met The Cossacks gespeeld en weet nog steeds niet zo goed wat ik er van moet vinden. Ik vind persoonlijk heel dat favor/trust gebeuren en de Estates drie keer niks. Wil gewoon lekker kunnen rammen met een land ghehe. Op zich hebben die Estates wel toffe dingen zoals Grant Generalship enzo maar meh, dat hele min-maxing is niet echt aan mij besteed. Grote kans dat ik hem weer uit zet uiteindelijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom ik dit genre leuk vind, is juist het min-maxen. Als het gaat om estates, is dat juist een feature die je redelijk kunt negeren, zonder er al te veel last van te hebben. Soms, als je groeit, moet je eens een extra province aan de estate geven, maar daar blijft het wel bij. Als je wilt kun je er echter veel meer tijd in stoppen en daarmee wel meer voordeel eruit halen. Maar er zit eigenlijk geen moeten bij. Het is allemaal 'het kan'. Grant general vind ik trouwens geen eens de meest geweldige feature. Ik liever die 150 mil, dip en adm points iedere 20 jaar. Al komt de general daarna wel als een van de meest fijne dingen die ze geven. Of de goedkopere advisors. Meer Monarch power voor minder geld. Altijd handig. En vaak zijn de advisors ook de types die je vaak wilt hebben (voor mij in ieder geval wel).

Ik snap op zich wel waarom mensen favor/trust niet meteen geweldig vinden: Veel spelers spannen de AI maar al te graag voor hun karretje. Door deze feature wordt dit echter lastiger. Het vereist een meer tactische speelstijl, dan alleen maar rammen op doorgaan. Je moet nadenken wanneer je een AI wel of niet te hulp vraagt in een war. En of je het doet op basis van promise terretory of op basis van favors. Het is geen straight forward keus om de AI gewoon altijd te laten joinen. Weer een nieuw aspect om te min-maxen. Ik houd daar wel van, al kan ik me voorstellen dat niet iedereen daar fan van is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh, die 50% goedkopere advisors ja, ben helaas nog niet zo ver dat ik die kan betalen. Monarch Points is ook super chill natuurlijk. Ben zelf niet zo van het min-maxen, wil gewoon zoveel mogelijk land veroveren ghehe.

Had met die nieuwe patch maar weer een keer een Brandenburg gamepje gestart, nu 70 jaar bezig ofzo en echt alleen maar slechte events (prestige en stability hits) gehad so far. Al 70 jaar lang prestige dik in de min met als max -60 ofzo. Emperor geworden, female ruler daarna dus Emperor af, nu weer Emperor, ook Curia Controller dus lekker bonussen aan het verdienen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met die estates snap ik nog niet helemaal. Wel dat je die loyaal moet houden en niet meer dan 50 procent influnce moet geven. Beide kunnen voor looming disaster zorgen. Als ik het goed heb. Hoe werkt het dan met provincies geven enzo? Heeft iemand misschien een goed filmpje met uitleg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen filmpje, maar ik kan best een uitleg proberen te geven:

Je hebt influence, loyalty and territory.

Laat ik starten met Influence: Je wilt niet dat deze langdurig boven de 80% zit. 80% is het magische getal dat je wilt vermijden. Op het moment dat influence boven de 80% zit, ontstaat er een looming disaster. Dit is puur en alleen afhankelijk van influence. Toch is het handig als een estate veel influence heeft, maar niet boven de 80. Zo heeft iedere estate een bepaalde bonus. Hoe hoger de influence is, hoe groter deze bonus is. Laten we eens kijken naar de burghers met hun trade effeciency. Als de influence onder de 20 zit, is de bonus maar 5%. Bij een influence van 20-39 is de bonus 10%. Een influence van 40-59 resulteert in een bonus van 15%. En een influence van 60 of hoger resulteert in een bonus van 20%. Een hoge influence levert dus ook daadwerkelijk een hogere bonus.

Daarbij komt: Je hebt interacties met de estates. De hoogte van de voordelen hangen vaak ook af van de hoogte van de influence van de desbetreffende estate. Bijvoorbeeld: Ask for a contribution: [TABLE]

[TR]

[TD]Estates_influence.png[/TD]

[TD]0-49[/TD]

[TD]50-74[/TD]

[TD]75-99[/TD]

[TD]100[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Income.png[/TD]

[TD]+25%[/TD]

[TD]+50%[/TD]

[TD]+75%[/TD]

[TD]+100%[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Hier zie je, hoe meer influence, hoe meer geld het oplevert. Ook hier geldt dus weer: Meer influence = meer voordelen en dus beter. Maar let op de grens: Vanaf 80% start er een disaster. En hoe meer je boven de 80% zit, hoe sneller het disaster fires.

Loyalty: Loyalty bepaalt de bonus van de estate. Hoe meer loyal ze zijn, hoe beter de bonus. Er zijn in dit geval twee getallen om te onthouden: 40 en 60. Een loyalty onder de 40 is slecht. Dan verandert de bonus in een penalty. Ook zullen de provinces die onder controle staan van deze estate een penalty krijgen en unrest. Unloyal estates kun je op zich nog wel handelen zonder al te veel moeite. Je inkomsten / max manpower / ... is mogelijk is lager en je hebt wat meer unrest. Maar daar blijft het eigenlijk wel bij. In dit geval is er geen looming disaster ofzo. Puur en alleen de penalties. Een loyalty boven de 60 is uitstekend en je krijgt zelfs een extra bonus. Ideaal dus. Loyalty heeft de neiging om iedere maand richting 50% te veranderen. Als je dus meer dan 50% loyalty heeft, daalt de loyalty iedere maand een klein beetje. Als je minder dan 50% loyalty hebt, stijgt het maandelijks een beetje.

Territory: Afhankelijk van een hoop factoren (geen idee welke precies) eist een estate een bepaalt gedeelte van het development. Je moet estates toewijzen aan provinces. Afhankelijk van de estate heeft die province dan enkele voordelen. Deze kun je zien als je een province toe wilt wijzen aan een van de estates. Het percentage controlled provinces heeft invloed op de influence. Op het moment dat je een province geeft aan een estate, neemt de loyalty toe. Als je een province revoke, de loyalty neemt af. Als je een province revoke terwijl de estate disloyal is (loyalty < 40), dan is er een rebellion in die province.

Ik denk dat dit grotendeels de lijn is die ook in een video uitgelegd zal worden. Ik zou daar alleen geen filmpje van weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, zat met Ethiopia te kutten. Beetje nieuwe features testen enz. Ik had al een best lastige war gestart (iets van 20k tegen 30k). Vervolgens joinde de Mamluks met 30-35k aan de zijde van de tegenstanders... Ik kreeg geen eens een melding dat ze enforced peace deden. Misschien zo'n vlaggetje van een peace voorstel, maar die negeer ik eigenlijk altijd. Daar let ik echt nooit op. Ik verwacht bij enforced peace wel een schermpje zoals als iemand jouw aanvalt of als een ally om jouw hulp vraagt. Die hebt ik echter niet gehad.

Nou ja, de game was toch nog niet serieus, gewoon een bettje kutten met de nieuwe features. Gisteren RoM gekocht, dus eens kijken wat de coptics nu te bieden hebben. Heel dat mechanisme stelt compleets niet voor. Op het moment dat een Coptic nations een van de 5 plaatsen bezit en de plaats is coptic, en je krijgt een bonus per plaats die je zelf kunt kiezen. Eenmaal gekozen, kun je het niet meer veranderen. Met een beetje geluk kun je dus 5 keer in de gehele game een extra bonus kiezen. Meer dan dat stelt het niet voor. Dingen als de Curia (catholics), Deitys (Hindu), Church power (protestant), Fervor (Reformed) zijn allemaal veel leukere mechanisme om mee aan de slag te gaan, net Mesoamerican en South American religions (het spelletje om de religie te reformen). Het mechanisme van Fetishist lijkt een beetje op Hindu, maar je kunt meer keuzes erbij verdienen, dat klinkt ook wel leuk. Maar Coptic is niet leuk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites