Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Europa Universalis IV


Tomasson

Aanbevolen berichten

Wl9Vkr4.png

 

29 augustus 1511. Geen AI die daar aan kan tippen en deze achievement is binnen. Tevens 'Not so sad a state' binnen gehaald. Verder niet veel bijzonderheden over deze game als Portugal.

 

EaPBuJb.jpg

 

Muscovy -> Russia run puur voor de achievement. Daarom heb ik niet echt huisgehouden. Verbazend genoeg kan ik met deze provinces toch al een army van 100k op de been houden... Nou ja, 96k is de force limit. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Tevens de achievements 'Time Bandit' en 'Networking' binnen weten te slepen.

 

Geen screentje, maar kort verhaal: England misbruikt voor 'subsidize my love': Ally drie Irish minors en subsidize +/- 2 ducats. Delete forts / army om geen negatieve balans over te houden. Done.

 

Geen screentje, maar kort verhaal: 'Nobody wants to die' binnen gesleept. Is ook niet echt boeiend, Gewoon 1 oorlog winnen, province coren en klaar.

 

Geen screentje, maar kort verhaal: The Chrysanthemum Throne binnen gesleept met Uesugi. Niet echt bijzonder. Als vassal kun je gewoon alles een voor een veroveren. Dan Japan vechten en winnen. En dan nog Ainu en Ryukyu veroveren. Stelt niet veel voor. Door pech (een ally wilde al Japan in een eerder stadium aanvallen en daarom een truce) pas rond 1475 afgerond. Rond 1460 zou best mogelijk moeten kunnen zijn. Voordeel van vassal zijn: AE is non-issue. Coalities zijn niet mogelijk. Dus op het einde had Japan zo'n 350 AE ofzo.

 

Zo gaat bovenstaand lijstje met 'makkelijke' achievements wel heel erg hard ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

xRCGN5D.jpg

 

Bengal Tiger stelt ook niet heel veel voor. Simpele oorlog tegen paar kleine landen om een landgrens met de Timirids te krijgen. Daarna één goede war tegen de Timirids en de achievement is binnen te noemen nadat de core binnen is. Timirids hebben over het algemeen veel rebels en zijn daarom niet heel sterk. Samen met een tech-voordeel, en Delhi en Uzbeks als allies was de war tegen de Timirids zelf ook heel makkelijk. Ik heb deze achievement in 1487 binnen gehaald, maar ik durf te beweren dat je hem ook gerust rond 1460 al binnen kunt hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had een screen gemaakt van mijn Ottomaanse rijk. Helaas was die te groot... Momenteel bezig met de Mare Nostrum challenge. Nog drie provincies rond de Zwarte Zee nodig. Verder al flink ver in Italië en nog drie provincies op de Balkan nodig. Uiteindelijk gaat vooral Frankrijk een zware kluif worden en de twee provincies op GB.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[quote name='MisterX']Klinkt goed. Wat is je doel @cairo ? En wat bedoel je met L.U.? Lessern Union? Meeste is het dan anders om. Juist Aragon als lessern Union. Komt door de iberian Wedding event. [/QUOTE]Ik gok Leading Union ;) @Reinoud Mare Nostrum run? bewerkt door ForzaUtreg
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Argon is idd leading. Ondertussen is castille los gebroken en ondersteund door een aantal landen dus Argon bestaat bijna niet meer Napels ook niet meer. Net een oorlog gewonnen tegen ottomans en brandenburg. Ik was samen met Frankrijk. Ottomans is wel grotste en sterkste land dat er is. Heb 4 provincies kunnen afpakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat me niet lukken om die machtsblokken te kraken. Twee flinke oorlogen overleefd. Wel wat verliezen geleden, maar in Afrika dus te overzien. Flink terug gekomen, bijna heel Italië veroverd en eilanden in Middellandse Zee. Nu na twee flinke oorlogen flink terrein in Europa verloren en loop te vaak in militaire tech achter dat ik het niet ga redden. Even kijken hoe ik m'n volgende poging ga aanvliegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Focus op Wien en westernize. No way dat je achter loop op mil tech. Die is altijd het makkelijkst om bij te krijgen omdat oorlogen dip en adm kosten. Daarbij zou ik zeggen, focus niet alleen West, je kunt ook Oost en Zuid en dus sterker worden op die manier. En dan pas je op West focussen. Daarbij zou je mogelijk ook eerst France ofzo allien en met zijn hulp bijna alles doen, en hem pas op het laatst verraden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb te weinig info om die vraag te kunnen beantwoorden. Techvoordeel is niet enige dat uitmaakt. Lijstje va mogelijke oorzaken:

 

- verschil in morale

- verschil in discipline

- verschil in tactics

- verschil in combat with

- terrain

- River Crossing - General. Een of twee sterren zegt niet alles. Is gebaseerd op totaal numver of Pips. Kun je de exacte kracht noemen?

- infantry/cavarly/artillery combat abilities

- samen stelling van je army (hoeveelheid infantry, cavarly, artillery)

- ...

- pech

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kingdom of Jeruzalem, start als Cyprus, wacht totdat Ottomans de Mamluks verslaan, snipe de benodigde province en klaar. Klinkt erg makkelijk toch? De game liep alleen anders: Door een event werd ik een vassal van de Mamluks. De Ottomans steunde mijn onafhankelijkheid (de andere rivals hadden daar geen zin in). Omdat ik weet dat de Ottomans toch de Mamluks altijd verslaan (en een tech voordeel hadden), verklaarde ik de Mamluks de oorlog. Vervolgens zat ik opgesloten op een eiland, omdat mijn ports geblokkeerd werden (Ottomans, waarom kom je niet met je fleet...) en op het land winnen de Mamluks de slag van de Ottomans. Dikke fail dus :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Slechte rulers gehad ofzo? 5 levels achter lopen. Te veel militaire ideagroups misschien?

 

Wel twee mil ideas genomen. Juist met het idee om sterker te staan. Te veel voor of achterlopen in tech levert veel corruption op. Had heel veel diplo over, toch meer vassaliseren dus.

 

Wat is goede verhouding inf, calv en art? Hou nog altijd 8/2/5 aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Wel twee mil ideas genomen. Juist met het idee om sterker te staan. Te veel voor of achterlopen in tech levert veel corruption op. Had heel veel diplo over, toch meer vassaliseren dus.

 

Wat is goede verhouding inf, calv en art? Hou nog altijd 8/2/5 aan.

 

Voorlopen (ahead of time) geeft geen corruption hoor, het verlaagd de corruption juist, al weet ik niet of dat nu voor alle 3 geldt, of alleen voor ADM en DIP. Over MIL twijfel ik. Het is alleen dat je corruption krijgt als de techlevels te veel van elkaar afwijken.

 

Er is in mijn ogen niet 1 goede verhouding. Zolang de verhoudingen meer niet scheef zijn dat je te veel cav hebt en dus een penalty krijgt of dat art in de voorste rij komt. Dat zijn dingen die altijd waar moeten zijn. En het liefst heb je een volledige voorste rij (of in ieder geval gelijk of groter dan je tegenstander. In dat geval neem ik dus meer infantry over het algemeen ipv art. Ligt ook een beetje aan het geld dat je te besteden hebt. Als dat weinig is, neem je ook meer infantry.

 

Over het algemeen ziet mijn ideale army er als volgt uit: Als de combat width x is, dan wil ik x-4 infantry, 4 cav en x art. Maar of dat altijd (financieel) haalbaar is, is maar de vraag. Dan bezuinig ik dus als eerste op art.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb te weinig info om die vraag te kunnen beantwoorden. Techvoordeel is niet enige dat uitmaakt. Lijstje va mogelijke oorzaken:

 

- verschil in morale

- verschil in discipline

- verschil in tactics

- verschil in combat with

- terrain

- River Crossing - General. Een of twee sterren zegt niet alles. Is gebaseerd op totaal numver of Pips. Kun je de exacte kracht noemen?

- infantry/cavarly/artillery combat abilities

- samen stelling van je army (hoeveelheid infantry, cavarly, artillery)

- ...

- pech

 

Ik heb tech 23 en castille 21

 

2ebvd5t.png

29ygwt4.png

r1mmhd.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelijke tactics, gelijke discipline, mss dat je net iets betere units (zal niet heel veel uitmaken), maar veel minder morale. Voor mij geen twijfel waarom castile dik wint. Die hebben zo'n groot morale voordeel. 30% meer ofzo. Dat is best enorm. Ik had het kwam gevonden als jij won. Ik acht een stack wipe van jouw army zelfs waarschijnlijker dan dat jij zou winnen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelijke tactics, gelijke discipline, mss dat je net iets betere units (zal niet heel veel uitmaken), maar veel minder morale. Voor mij geen twijfel waarom castile dik wint. Die hebben zo'n groot morale voordeel. 30% meer ofzo. Dat is best enorm. Ik had het kwam gevonden als jij won. Ik acht een stack wipe van jouw army zelfs waarschijnlijker dan dat jij zou winnen...

 

Volgens mij waren die balkjes van moraal in het begin allebei vol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Volgens mij waren die balkjes van moraal in het begin allebei vol.

 

Ik had het over het max. morale. Dat is 4.6 voor Portugal en 6.0 voor Castile. Dat verschil is dus best groot.

 

Ik durf ook te zeggen dat jouw balk aan het begin daarom niet volledig vol was: Een vol balkje is gelijk aan het max. morale van alle participanten in de battle. In jouw geval dus 6.0. Jij begon met 4.6, wat dus betekent dat je balkje ongeveer 75% vol was aan het begin.

 

http://www.eu4wiki.com/Land_warfare#Combat_sequence

 

Hier staat in formules uitgelegd hoe de battle er aan toe gaat.

 

Ik zal kort morale uitleggen, omdat de rest van de parameters redelijk gelijk zijn en hier dus niet van doorslaggevende rol is. Op basis van max. morale wordt de morale damage bepaald. Een hoger max. morale heeft dus de volgende voordelen:

- Je start met meer Morale aan de battle (balkje is voller)

- Je doet per dice roll meer Morale damage dan de enemies, dus het balkje van de enemy gaat sneller achteruit.

 

Het geval: Het balkje van de tegenstander raakt veel en veel sneller leeg. Dat is ook te zien in je screen. Jouw balkje zit op nog maar een kwart, terwijl Castile nog steeds op iets van 75% zit. Veel hoger dus. Op het moment dat je balk helemaal leeg is, kun je niet meer verder vechten en verlies je de battle, zoals je ziet.

 

Wat je voor een vervolgende war zou kunnen doen, zijn meer opties:

- Groter leger. Gewoon meer units tegen het probleem aan gooien dus. Ik zie dat jullie beide armies ongeveer even groot waren (qua voorste rij). Een paar units erbij en je krijgt de flanking bonus. nog meer artillery en je krijgt meer units die aan kunnen vallen. Al denk ik toch dat je al snel moet denken aan een army dat 2 keer zo groot is als het leger van Castile, voordat je kans maakt.

- Militaire ideas: Volgens mij krijgt Castile inderdaad +10% morale in nation ideas. En blijkbaar hebben ze ook militaire idea groups gekozen, waardoor ze nog meer morale hebben gekregen. Jij kan die natuurlijk ook nemen.

- Voordeel halen uit terrain. Laat ze jou aanvallen in de mountains, het liefst met een river crossing. Dit alleen zal niet het verschil maken, maar in combinatie met bovenstaande kan het zeker helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   In plaats daarvan plakken als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...