Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Ik wil best beginnen, maar ik denk niet dat ik dit weekend tijd heb. Kan zo zijn dat het me twee weken kost om die 25 jaar vol te maken, dus beter als iemand anders begint.

15 jaar regency zal je niet krijgen trouwens hoor.

Oh, dan heb ik blijkbaar iets gemist ofzo. Van mij mag je best beginnen. Verwacht ook niet dat ik 25 jaar binnen een dag erdoor heen knal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1150 ondertussen. Koning is nog maar 30 jaar oud, en heeft nu al 4000 prestige met twee koninkrijken terwijl hij op elk moment een koninkrijk kan uitroepen over Bretagne. Ik hoop aan de 8000 te raken voor hij sterft, om zo een rijk te kunnen uitroepen.

o4avpn6moytom.png

Leuk gevechtje. We hebben vier oorlogen gehad: een Iers-Schots offensief (waarbij we een county winnen voor een vazzal), een Iers-Lothiaans offensief (waarbij we een county winnen door een de jure claim), een defensieve oorlog tegen opstanden van mensen uit Bretagne die stemrecht willen hebben voor de zoveelste keer en we hebben meegeholpen met de Galicianen om de moslims te crushen. Met succes!

h8ds7r3chdnxw.png

nbkklwh9y2dtz.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

http://www.allkeyshop.com/catalogue/search.php?q=europa+universalis+iv&sort=releasedateDesc

Voor 15 euries heb je de twee belangrijkste imo (Common Sense en Art of War) al. Imo is de game niet echt meer speelbaar zonder.

Oké, welke DLC zijn er eigenlijk allemaal, wat voegen ze toe en wat is voor jou de volgorde van belangrijkheid van iedere DLC.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet ik oprecht allemaal niet meer. Heb ze praktisch allemaal sinds release. El Dorado en Conquest of Paradise zijn voor koloniseren, Common Sense en Art of War zijn voor development & Oorlogsvoeren en zijn imo de enige die echt essentieel zijn. Res Publica is voor republieken en Mare Nostrum is voor Naval verbeteringen. En dan heb ik de meeste wel denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

http://www.eu4wiki.com/Downloadable_content

Daar heb je een hele lijst. Toen ik met EU IV begon, waren de eerste drie al uit en heb ik een pack gekocht waar naast de basegame ook deze drie DLC's in zaten. Eerlijk gezegd weet ik dus niet hoe het spel zonder deze DLCs is.

Art of War, Common Sense en The Cossoacks vind ik persoonlijk de beste DLC's (in die volgorde). Ik denk dat ik deze drie ook ver boven de eerste drie zou zetten, maar nogmaals: Ik heb nooit zonder die gespeeld, dus weet niet precies wat nu uit die DLC's is en wat de base game is.

El Dorado is leuk als je je eigen nation wilt maken met eigen national ideas etc, maar voegt in mijn ogen niet veel toe. In Mare Nostrum heb ik me eigenlijk nog te weinig verdiept. Ik denk dat ik deze als middenmoot ga zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

The Cossacks heb je ook nog idd. Belangrijk voor de Hordes ;c Wel een goeie DLC volgens mij ja

Ik denk vooral aan bonussen van Estates eigenlijk ;)

Al waren hordes wel OP toen die dlc uit kwam. Ik heb trouwens al een tijdje niet meer met hordes gespeeld. Ik mag hopen dat die toch iets generft zijn? Je kon als non-reformed horde toen gewoon gaan voor een WC en bij blijven met western nations in tech, ondanks je tech penalty...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lakigigar heeft geen DLCs, volgens mij is dat op zich geen eens een probleem als eerste: DLC's toevoegen levert toch geen problemen op?

Wat mij betreft doen we Art of War en Common Sense. Volgens mij hadden de meeste deze twee wel. Eigenlijk vind ik de cossacks ook, maar dan zouden meer mensen die verplicht aan moeten schaffen, heb ik het idee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan ook wel wachten, want ik ga wel sowieso nog de DLC kopen (ik wacht gewoon op wat kortingen (summer sales)), maar ik heb eigenlijk amper EUIV gespeeld; Daarom dat ik ook wil beginnen (zodat ik niet te veel fout kan doen :p ).

Maar ik ga beginnen, als het niet lukt dan zien we het wel. 25 jaar dus hé? :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Begint al goed. Hongarije zit in het begin al in een regency council, en wellicht zal ik dat de gehele 25 jaar moeten uitzitten. Zoals het er nu naar uitziet, kan ik misschien een jaar of twee oorlog voeren (er is al een heir door een event doodgegaan). Ik heb het eigenlijk moeilijk, denk niet echt dat ik slimme dingen aan het doen ben. Maar bon, ben wel goed bezig om Hongarije naar de Catholics te converten, en relaties met het westen uit te bouwen. Voorlopig na zeven jaar oorlog vermeden (op een ally na die ons in een oorlog heeft geroepen terwijl ik niets gedaan had). Heb ook nog een lening moeten nemen omdat ik niet wist dat maintenance van army & fleet automatisch verhoogd werd dan... Denk wel dat ik die zo meteen kan terugbetalen. (dus dat zal zo een 20 ducaten verneukt zijn en mogelijk iets meer... )

Onze zelfgekozen rivalen zijn Polen, Wallachie en de Ottomanen. Servie was dat ook, maar is al opgegeten door de Ottomanen.

Onze allies zijn Bavaria, Bohemia, Oostenrijk, Bosnie & Saxony. Ook een heleboel royal marriages waarbij het met de Bohemen wel eens prijs kan zijn.

Goede relaties ondertussen met Venetie, Teutonic Order, Litouwen, Napels en de Pauselijke staat (waar we een kardinaal aan kunnen leveren hebben).

Nog niets gedaan met het leger.

Ons doel is 50 prestige winnen.

Trade vooral gefocust op Ragusa en Wenen, maar ik heb het idee dat het standaard al goed stond. Venetie wil ik ook wel in investeren.

Twee advisor slots bezet.

+2 procent missionary strentgh (2 vd 4 counties al geconvert van orthodox naar katholiek). Moet er nog 2 doen, al wordt het bij ééntje best lastig (en ben ik bang om revolts uit te lokken) (2)

+20 procent better relations over time (1)

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

http://www.filedropper.com/hungary14691111 bestand (ik hoop dat dit de juiste manier is en het juiste bestand (gewoon de savegame?)

sog0xvwroqslx.png

wrdethnob7e0k.png

pskwhzdzavbny.png

o9bfwfsqxulf4.png

5rkfkqz9yww7z.png

8epucd7hixmnd.png

xjx4gtcdjtvsu.png

Vergeet niet:

- inflatie in de gaten houden

- missionarie (er is een missionary actief, maar dat gaat niet vooruit (ook al laat je de missionary op volle kosten draaien (heeft geen zin dus daarom geen maintenance). De advisor die voor een missionary voordeel zorgde is spijtig genoeg gestorven vooraleer ik het laatste deel heb geconverted.

- we hebben een claim

- 4 nieuwe buildings gezet (3 castles in de meeste tax-producerende counties en een market place in de county met de gunstigste trade stats).

- kies een idee groep (heb ik gespaard voor de volgende speler)

Succes en plezier!

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

CKII - 1185 ondertussen.

Mijn koning werd een keizer na vooral een heel erg lang beleid waarin net voldoende prestige werd gehaald (8000). En mijn zoon werd - electoraal dan nog - verkozen tot de nieuwe koning van Schotland.

4qk8hwy0exe0n.png

Daarmee werd met de titels van keizer van Ierland, koning van Ierland, koning van Bretagne, koning van Wales en koning van Schotland Fergal I de nieuwe keizer van Ierland. Lethlobur is de nieuwe heir. Verder waren er wel een paar oorlogen. Engeland heeft een zeer sterke periode achter de rug waar het veel kracht en kunde uitstraalt, en waar ik één oorlog van verloor (en een gebied moest afstaan). Schotland had meer last van rebellen, en ondanks een minder middenstuk werd het eindresultaat ongeveer hetzelfde als het beginresultaat.

aqcmzjw0awfrl.png

Dit is mijn hoofdstad. Ik weet niet of jullie dit goed vinden voor 11185.

le47xyfrv3c9k.png

Het Keizerrijk Ierland. Galloway heb ik moeten afstaan aan Engeland. Teviotdale en Galloway wil ik zeker nog terugveroveren. Katanes van Noorwegen in het Noorden ook. En mogelijk ook de twee zuidelijke counties uit Noorwegen (Cornwall en nog één hoewel ik geen de jure claims meer heb). IJsland wil ik verder ook nog. Ik verwacht wel dat ik het relatief rustig hou, en me eerder focus op stabilisatie van het keizerrijk voorlopig

b7eztcqqet8cj.png

Het Iberisch Schiereiland was ook aan verandering onderhevig. Ik heb dus zoals gezegd in feite maar één keer de Galiciers geholpen (hoewel het zeer belangrijk en doeltreffend was).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens barteh was er blijkbaar een manier om die regency te omzeilen. Ik zou hem ook niet weten. Ik zie op mijn mobiel de afbeeldingen niet, al ligt dat aan mijn mobiel verwacht ik.

Zal ik als tweede of wil een ander eerst?

Heb je trouwens nog met dlc's gespeeld of niet?

Editie afbeeldingen nu wel zichtbaar.

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er bestaat idd een event chain met bekende Regent Hunyadi en de dame Habsburg als heir. Laki heeft blijkbaar andere keuzes gemaakt, maar dat is zijn goed recht.

Van mij mag jij nu hoor William. ;) Ik heb nog een aantal daagjes wat druk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kende dat niet echt, moet zeggen dat ik wel beetje onervaren ben in dit spel, dus verschiet er niet van als ik domme keuzes heb gemaakt (zoals dat van die regent dat je dat kon omzeilen (wat ik dus niet wist). Niet met DLC gespeeld verder (mss heeft het daar ook wel iets mee te maken).

Ow wacht eens, ja ik heb zo een event gehad dat een regent uit Oostenrijk ofzo kon regeren (maar er waren heel wat negatieve dingen aan verbonden) dus heb ik dat geweigerd, maar ik wist niet dat die regent maar tijdelijk zou regeren. Ook heeft de heir maar 1-1-2 gehad ofzo (dat stond ook bij die keuzes). Ik had een andere heir waar ik een jaar of 5 moest op wachten vervolgens, maar die is doodgegaan, en dan heb ik 18 jaar moeten wachten voor dat mijn nieuwe heir volwassen werd.

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een interegnum hebt krijg je volgens mij altijd eerst een koning en daarna pas een heir. Dus zodra je een koning hebt (duurt meestal 1-2 jaar) dan kan je knallen. Voor Hongarije heb je volgens mij nog wel events om een Habsburg op je troon te krijgen ook aan het begin.

Hungary werkt iets anders. Je krijgt al heel snel een event waarbij je je ruler kunt kiezen, maar dan krijg je eerst een 15 jaar regency. Alleen als je het geluk hebt om een ruler te krijgen voordat event oppopt, ontloop je het regency. Die kans is erg klein en vereist veel restarts. Denk dat het event begin 1445 meestal wel komt.

Volgens je kiezen tussen goede regency counsil en slechte heir of andersom.

Dat de heir sterft tijdens regency is wel erg pech hebben. Dan duurt de start helemaal lang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

France of Muscovy geen optie als eventuele ally jongens? :D Wel nice dat we Austria en Bohemia (als ik het goed zie) als allies hebben, over het algemeen wel twee sterke landen volgens mij

EDIT: Wat lul ik, we zijn ally met Austria, no way dat we France dan kunnen krijgen :mrgy:

bewerkt door ForzaUtreg
Link naar opmerking
Deel via andere websites