Dzsudzsak. Geplaatst 24 september 2015 Share Geplaatst 24 september 2015 Alright, thanks :) heb het 5 uur gespeeld volgens steam, en kan me herinneren dat ik er toen geen bal van snapte [emoji14] zal er eens induiken. Bedankt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 24 september 2015 Share Geplaatst 24 september 2015 Alright, thanks :) heb het 5 uur gespeeld volgens steam, en kan me herinneren dat ik er toen geen bal van snapte [emoji14] zal er eens induiken. Bedankt Je kan me altijd even toevoegen op steam(ropropzz), als ik er ben kan ik altijd even een vraagje beantwoorden. ;) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 24 september 2015 Share Geplaatst 24 september 2015 Ming is hier echt belachelijk groot. Tijd voor een echte oorlog dan maar, tussen het gemakkelijke landjepik in. 1120% warscore om heel Ming te annexeren, dus ik hoef niet te vertellen dat ik dat niet allemaal ga kunnen annexeren deze game :D We gaan kijken of we het een beetje kunnen gaan decimeren though. Gaat heel pittig worden met die immense hoeveelheid forten die ze er ook hebben staan. Daarom op hetzelfde moment altijd elders oorlog voeren en de Overextention proberen zo hoog mogelijk te houden, zoals ik dat al jaren en jaren doe. Mijn resterende doelen voor de komende jaren: - Frankrijk van de map verwijderen - Malacca veroveren(Trade Hegemon achievement) - Rest van Afrika pakken - Rest van Azie(minus Ming) pakken (Met speciale zorg voor India) - 1000+ provinces veroveren [spoiler=] Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 24 september 2015 Share Geplaatst 24 september 2015 Ik dacht, mss dat ik mijn Golden Horde game toch nog op pak, om de 1000 provinces te halen, maar ik heb er toch een stuk minder dan ik dacht. En ik zat blijkbaar al in 1780. In 40 jaar nog zo'n 400-500 provinces is toch iets te veel van het goede. Ziet er goed uit. Welk land is dat trouwens in Scandinavië? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 24 september 2015 Share Geplaatst 24 september 2015 Ik dacht, mss dat ik mijn Golden Horde game toch nog op pak, om de 1000 provinces te halen, maar ik heb er toch een stuk minder dan ik dacht. En ik zat blijkbaar al in 1780. In 40 jaar nog zo'n 400-500 provinces is toch iets te veel van het goede. Ziet er goed uit. Welk land is dat trouwens in Scandinavië? Mijn vassal Oldenburg. Zojuist mijn oorlog met King afgerond(ruim 15 jaar). 100% OE opgepakt, nog een aantal andere provincies en ik zie nu ook een aantal landjes vrijkomen door rebellen. Wel mijn gehele manpower Pool eraan en rebellen overal rondlopen. Die 9 jaar Regency die ik kreeg in de oorlog komt dus nog niet zo verkeerd uit. ;c Niets waar we niet uit moeten komen overigens, gewoon even wat rondjagen. Ik zit nu op een provincie of 720, met nog 50 jaar te gaan. En dan kan ik nog steeds gratis de hele HRE ingetogen. ^^ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Acquafresca Geplaatst 24 september 2015 Share Geplaatst 24 september 2015 In ieder geval door met een makkelijk land te beginnen. De Ottomans bijvoorbeeld. Kijk wat let's plays, zoek dingen die je niet gebruikt op op de wiki(heel uitgebreid) of vraag het even hier of aan één van de spelers hier op steam. Het spel heeft een vrij steile leercurve, maar is in zijn essentie vrij makkelijk uit te leggen en te leren. Daarnaast is een deksel op je neus krijgen als je een fout maakt tamelijk leerzaam. :D Om maar een voorbeeld van mezelf te geven; Met 120k zonder generaal, 80k aan Fransen aanvallen, en helemaal vernietigd worden :D Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 25 september 2015 Share Geplaatst 25 september 2015 Twee pogingen gedaan om de Blue big blob achievement te behalen. Beiden keren niet gelukt: 1. ik zat op zo'n 60 provinces rond 1465. Dat is prima op schema. Niets aan de hand. Ik kwam toen alleen achter een probleem: De game was geen ironman game. Dat vinkje was ik blijkbaar vergeten aan te zetten... 2. Het liep vanaf het begin niet echt lekker. Het uitbreiden ging al te traag naar mijn idee. En toen kreeg ik een coalitie tegen mij. Het was op zich wel een winbare oorlog, maar die oorlog zou te veel resources kosten om daarna nog te kunnen pushen naar de 100 provinces. Geen zin meer in een poging 3. Al moet ik zeggen dat ik tijdens de 2e run toch wel een andere achievement binnen wist te slepen: Azur semé de lis or. Blijkbaar had ik die nog niet (h)(h) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
King XVI Geplaatst 25 september 2015 Share Geplaatst 25 september 2015 Natuurlijk :B Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 25 september 2015 Share Geplaatst 25 september 2015 Dat is idd tamelijk verschrikkelijk. :wall: Ik had gisteren ook een mooie: Heir sterft in de oorlog, nieuwe heir van 3 oid. Koning sterft in dezelfde oorlog(al was die geen general) op 44-jarige leeftijd. Afin, 13 jaar regency oid dus. 5 jaar later dat event dat je moet betalen voor een getrainde medicus, waarin mijn heir dus uiteraard overleid: Interregnum. Na 3 jaartjes nog geen ruler en er komt een event om de Hasburg dynasty terug te brengen. Krijg je een heir van 0 jaar oud en dus een rdgency van 16 jaar :cry: Toen een event gekregen ja een jaar of 2 waarmee je voor 6 stability een soort republic wordt. Dan ook maar gedaan om niet 14 jaar door de goot te spoelen. Dat waren me iets te veel machtswisselingen en regencies voor 1 game eigenlijk. De eerste regency in de hele game ook :r Maar wel met 1 druk op de knop de HRE gevormd en dat waren blijkbaar al ruim 1100 provincies :D Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 26 september 2015 Share Geplaatst 26 september 2015 Serbia have set Ottomans as rival. Geschreven te 7 augustus 1448. Ik moest lachen toen ik deze melding zag... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
King XVI Geplaatst 15 oktober 2015 Share Geplaatst 15 oktober 2015 Nieuwe expansion aangekondigd: The Cossacks. For centuries, the European steppes were dominated by a unique warrior culture. The Cossacks were fiercely independent soldiers, and some of the elite cavalry of Poland and Russia through early-modern history. The Cossacks, the newest expansion to Paradox Development Studios’ best-selling historical grand strategy game Europa Universalis IV, pay homage to these legendarily proud people with a ton of new features that enhance the diplomatic game and give you new things to tend to during peacetime. The Cossacks will come to digital retailers and the Paradox store in late 2015. The central new mechanic is the Estate system. You can assign control of your provinces to local factions – priests, nobles, or even Cossacks! – sacrificing some income in the name of lower unrest, more manpower or cheaper cavalry. You must keep an eye these Estates, though! If they get too strong, they may make a move on your throne. If they feel neglected, they may interfere with efficient governance. - New Diplomatic Options: Let the world know what you think of your neighbors by setting a public attitude to foreign powers. - Tell The World What You Want: Designate neighboring provinces as “places of interest”, build trust with other nations, and entice allies with the promise of land for their support. - Tengri: Tengri is now a Syncretic faith, allowing it to tolerate a secondary religion as if it were a national faith. - Horde Unity and Razing: Nomadic nations now must pay attention the horde unity of their tribes – a unity that can only be maintained by the occasional pillaging - Improved Culture Change: You can now restore a previous culture to a converted province, or convert a province you hold to a culture that is not your own. - Native Policies: Set your policy for colonial encounters with natives. Are you focused on quick subjugation, peaceful growth or trading advantages? - Improved Espionage: New spy actions allow you to study the technology of more advanced countries and prod your rivals’ subjects towards independence. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 15 oktober 2015 Share Geplaatst 15 oktober 2015 Klinkt tof, zeker die diplomatieke imrpovements. Espionage ook eindelijk niet meer nutteloos. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wokulski Geplaatst 15 oktober 2015 Share Geplaatst 15 oktober 2015 Ze blijven maar komen met die uitbreidingen hè :huhu: Heb het spel zelf al enkele weken niet meer aangeraakt. Was begonnen met een Ottoman one tag WC en heb het idee dat ik het wel zou moeten kunnen halen (500 provinces in 1580, en geen land dat in de buurt komt qua militaire en diplomatieke strength) en dan heb ik ook nog eens een hoop domme fouten gemaakt. Maar ik ben er nu al weer op uitgekeken helaas. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 15 oktober 2015 Share Geplaatst 15 oktober 2015 Ik wil ook ooit nog eens een WC doen ja. Pittige uitdaging. Met mijn HRE kwam ik een heel eind, maar was Ming gigantisch geworden, en had ik de colonizers praktisch niet gesloopt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 15 oktober 2015 Share Geplaatst 15 oktober 2015 Ik ben benieuwd hoe deze punten verder uitgewerkt gaan worden. Klinkt wel leuk. Estate system klinkt als het systeem voor merchant republics en Ming en misschien dat nog een paar landen het al hebben (geen idee). Zouden ze dat systeem gewoon bij ieder land implementeren (en een klein beetje wijzigen)? Of is het een geheel nieuw systeem? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
King XVI Geplaatst 22 oktober 2015 Share Geplaatst 22 oktober 2015 Uitgebreide developer diary over het nieuwe diplomacy systeem dat met de nieuwe DLC komt. Ziet er flink verbeterd uit. https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/eu4-dev-diary-october-22nd-2015.887930/ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 22 oktober 2015 Share Geplaatst 22 oktober 2015 Mooie uitbrieidng... maar ze mogen wel eens wat meer in een pack steken, en geen dertigduizend uitbreidingen maken; Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 22 oktober 2015 Share Geplaatst 22 oktober 2015 Is nu eenmaal hun bussinessmodel. Kun je van vinden wat je wil, maar ze verkopen goed op deze manier, zeker aangezien toch veel mensen de base game voor een prikkie ergens ophalen. Al met al hebben ze zo alsnog flinke inkomsten per speler. Daar naast verbeteren ze de game steeds. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RikH 013 Geplaatst 23 oktober 2015 Share Geplaatst 23 oktober 2015 Game begonnen met The Knights. Eerste stap was om een alliance met Venice te krijgen, wat lukte. Vervolgens oorlog verklaard aan Byzantium, gewonnen dankzij Venice. Constantinopel geannexeerd, de rest van Byzantium als vassal gehouden. Daarna meteen begonnen met galleys spammen om samen met Venice maritieme superioriteit over de Ottomanen te krijgen. Ook lukte het me om een alliance met Polen te krijgen. Na een tijdje kwamen de Ottomanen aan de deur kloppen. Samen met Venice gedeeltes van de Ottomaanse vloot laten zinken maar uiteindelijk kon ik geen controle krijgen over de strait bij Constantinopel. Gelukkig wonnen we vroeg wat gevechten waardoor ik vroeg vrede kon sluiten. Uiteindelijk alleen de rest van de provincies van Byzantium aan de Ottomanen gegeven + 20 ducats. Zeer tevreden dat ik Constantinopel en Rhodes heb kunnen behouden + wat schade heb kunnen doen aan de Ottomaanse vloot. Nu 8 jaar truce, in de tussentijd galleys spammen en bidden dat de Ottomanen in een oorlog in het oosten zitten als de truce voorbij is. Dan is het een kwestie van de strait blokkeren en het Europese gedeelte van de Ottomanen siegen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Curly Geplaatst 23 oktober 2015 Share Geplaatst 23 oktober 2015 Is nu eenmaal hun bussinessmodel. Kun je van vinden wat je wil, maar ze verkopen goed op deze manier, zeker aangezien toch veel mensen de base game voor een prikkie ergens ophalen. Al met al hebben ze zo alsnog flinke inkomsten per speler. Daar naast verbeteren ze de game steeds. Ja precies. Voor de mensen die alle DLC kopen is het flink veel nieuwe content waardoor het spel altijd interessant blijft. En ook voor de mensen die de DLC niet kopen blijft het spel zich steeds ontwikkelen. Zonder die DLC's had Paradox die incentive niet. Als je het bijvoorbeeld vergelijkt met FM/FIFA etc die ieder jaar een nieuwe game uitbrengen valt het ook wel mee. EU bestaat nu 2 jaar en als je de ontwikkeling vergelijkt tussen bv FM 2014 en FM 2016 (of FIFA 2014 en FIFA 2016 los van de nieuwe consoles) dan heb je denk ik voor een vergelijkbaar bedrag veel meer nieuwe content IMO en het is beter over een jaar verspreid. Game begonnen met The Knights. Eerste stap was om een alliance met Venice te krijgen, wat lukte. Vervolgens oorlog verklaard aan Byzantium, gewonnen dankzij Venice. Constantinopel geannexeerd, de rest van Byzantium als vassal gehouden. Daarna meteen begonnen met galleys spammen om samen met Venice maritieme superioriteit over de Ottomanen te krijgen. Ook lukte het me om een alliance met Polen te krijgen. Na een tijdje kwamen de Ottomanen aan de deur kloppen. Samen met Venice gedeeltes van de Ottomaanse vloot laten zinken maar uiteindelijk kon ik geen controle krijgen over de strait bij Constantinopel. Gelukkig wonnen we vroeg wat gevechten waardoor ik vroeg vrede kon sluiten. Uiteindelijk alleen de rest van de provincies van Byzantium aan de Ottomanen gegeven + 20 ducats. Zeer tevreden dat ik Constantinopel en Rhodes heb kunnen behouden + wat schade heb kunnen doen aan de Ottomaanse vloot. Nu 8 jaar truce, in de tussentijd galleys spammen en bidden dat de Ottomanen in een oorlog in het oosten zitten als de truce voorbij is. Dan is het een kwestie van de strait blokkeren en het Europese gedeelte van de Ottomanen siegen. Hoe zit het met de PU tussen Polen en Litouwen? Is die getriggerd? Dan zou je toch in het voordeel moeten zijn tegen de Ottomanen (en evt Crimea) met Venice, Polen en Litouwen? (afhankelijk van de timing). Ik weet ook niet wat de mogelijkheden zijn om eventueel Hongarije of Oostenrijk op te pikken (wie zijn bv je mogelijke rivals?) of misschien zelfs de Mamluks? Georgië zou je ook nog naar kunnen kijken, maar dat kan ook gevaarlijk zijn met Qara Qoyunlu als Georgië uberhaupt nog bestaat. 10k Bosnische soldaten kunnen overigens ook net die push geven om de oorlog met de Ottomanen te kunnen winnen. Ik heb zelf nooit met de Knights gespeeld dus weet niet echt wat de mogelijkheden zijn hier, maar je kunt beter 3-4 sloten over de diplo limiet gaan en de Ottomanen klein houden dan binnen die limiet blijven en een vroege dood sterven Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RikH 013 Geplaatst 23 oktober 2015 Share Geplaatst 23 oktober 2015 Hoe zit het met de PU tussen Polen en Litouwen? Is die getriggerd? Dan zou je toch in het voordeel moeten zijn tegen de Ottomanen (en evt Crimea) met Venice, Polen en Litouwen? (afhankelijk van de timing). Ik weet ook niet wat de mogelijkheden zijn om eventueel Hongarije of Oostenrijk op te pikken (wie zijn bv je mogelijke rivals?) of misschien zelfs de Mamluks? Georgië zou je ook nog naar kunnen kijken, maar dat kan ook gevaarlijk zijn met Qara Qoyunlu als Georgië uberhaupt nog bestaat. 10k Bosnische soldaten kunnen overigens ook net die push geven om de oorlog met de Ottomanen te kunnen winnen. Ik heb zelf nooit met de Knights gespeeld dus weet niet echt wat de mogelijkheden zijn hier, maar je kunt beter 3-4 sloten over de diplo limiet gaan en de Ottomanen klein houden dan binnen die limiet blijven en een vroege dood sterven PU tussen Polen en Litouwen is hier geen ding helaas. Kan met niemand anders een alliance krijgen. Of ik ben te ver weg of ik ze vinden dat ik al teveel big power allies heb. Zelfs Ragusa wilde niet. Enige reden waarom Venice en Polen wel willen omdat zij de Ottomans hebben gerivalled en dat me een positieve modifier geeft. Ook zijn Oostenrijk en Hongarije rivals met Polen en Venice dus ook in dat opzicht kan ik geen alliance met ze krijgen. Zodra ik m'n eerste oorlog heb gewonnen door maritieme superioriteit ga ik waarschijnlijk Venice dumpen als ally en Oostenrijk oppikken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RikH 013 Geplaatst 23 oktober 2015 Share Geplaatst 23 oktober 2015 Genieten (d) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 23 oktober 2015 Share Geplaatst 23 oktober 2015 Lekker hoor. (Y) Zou tof zijn als je het voor elkaar krijgt, zijn vaak de leukste games. Zou alleen misschien wel je fort niet mothballen, tenzij je heel hun floot al gesloopt hebt. Dan kunnen ze er toch niet komen :) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RikH 013 Geplaatst 23 oktober 2015 Share Geplaatst 23 oktober 2015 Lekker hoor. (Y) Zou tof zijn als je het voor elkaar krijgt, zijn vaak de leukste games. Zou alleen misschien wel je fort niet mothballen, tenzij je heel hun floot al gesloopt hebt. Dan kunnen ze er toch niet komen :) Heb de hele oorlog lang controle op zee gehad dus het fort was niet nodig. Uiteindelijk is het dit geworden: Twee vragen: Constantinopel hoofdstad maken zodra autonomie daar verdwenen is? Krijg je 100% warscore als je je war goal 5 jaar bezet of is dat iets anders? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Curly Geplaatst 23 oktober 2015 Share Geplaatst 23 oktober 2015 Nee je wargoal geeft je een ticking warscore (0.X% per maand tot maximaal 25%). 100% warscore kun je alleen halen door alles te bezetten. En ja ik zou Constantinopel hoofdstad maken. Al is het maar omdat het kan ;) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten