Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Ik begin persoonlijk niet meer aan een game voor de komende week. Volgende DLC komt uit op 9 Juni en die ziet er vrij nice uit. Denk erover om dan een Tag-Swap game te doen. Begin ik er ook een novelleke over. 1820 zal ik ivm de aankomende vakantie wel niet halen, maar zo kan ik mooi alle nieuwe mechanics bekijken en wie weet help ik de beginnelingen er nog een beetje mee ;c

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stond zo'n trucje om snel aan IA te komen als Emperor op het net. 1487 en heb de Privilega Revoked :cab: Instant WC in principe. Weet eigenlijk niet of ik met deze game moet doorgaan, aan de andere kant ga ik de nieuwe DLC voorlopig toch nog niet kopen denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is mij wel eens gelukt rond 1470, waarbij alle landen van de HRE instemde met de reform. Instant win voor iedere oorlog. Meteen de oorlog verklaard aan zo ongeveer ieder land waarvoor ik een CB had en de vassals winnen wel... In 1470 al onoverwinnelijk. Die game was niet heel lang interessant, heeft het jaar 1500 volgens mij geen eens gehaald...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stond zo'n trucje om snel aan IA te komen als Emperor op het net. 1487 en heb de Privilega Revoked :cab: Instant WC in principe. Weet eigenlijk niet of ik met deze game moet doorgaan, aan de andere kant ga ik de nieuwe DLC voorlopig toch nog niet kopen denk ik.

Nieuwe DLC is het IA systeem iig compleet vernieuwd. Ik vind de verbeteringen die erin genoemd worden iig heel interessant en denk dat ik hem gewoon redelijk snel gaan kopen. Is het mij wel waard voor de uurtjes die ik in dit spel gestopt heb ;c

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[MENTION=3816]Sanel[/MENTION]; In mijn geval was het met Austria inderdaad, toen net AoW uit kwam. Dat was 1.8 ofzo? Nu lukt dat trucje niet meer, is via patches gefixed. [MENTION=7785]Yitushita[/MENTION]; heeft dus een ander trucje gebruikt. Geen idee of hij Austria heeft gebruikt.

[MENTION=12820]Roprop[/MENTION]; is er al iets bekend over een nieuwe update? Ik moet zeggen dat ik EU IV al een tijdje neit meer heb gespeeld en ook niet echt het nieuws bijgehouden heb. Wat zijn de dingen die gaan veranderen en wanneer is de update te verwachten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de echt precieze details kun je het beste even de Developer Dairies doorlezen. Bieden een vrij duidelijk overzicht van de grote dingen die verbeterd zijn. Een korte samenvatting van mijn kant:

Development

In plaats van Base tax, manpower en production per province zal elke province zijn eigen 'Development niveau' hebben, die je dan op verschillende manieren kunt vergroten. Hoe meer development een province heeft, hoe meer de provincie waard is als het ware. Ook zullen de Buildings zoals die nu bestaan enorm veranderen. Buildings kosten geen monarch points meer en er zullen veel buildings verdwijnen. Hoe veel buildings je in een provincie kunt bouwen hangt af van het terrein waarin het ligt en de devolopment van je provincie.

Parlement

Engeland krijgt een nieuw overheidssysteem, namelijk een parlement. Je moet wetten door de democratie binnen het land laten gaan. Hoe dit precies gaat werken weet ik nog niet, maar deze DD geeft een aardige samenvatting

Forten

Ook het bouwen van een fort is compleet vernieuwd. Forten worden enorm duur in upkeep en die zal je waarschijnlijk alleen in bijzondere provincies gaan bouwen. Ook krijgen ze een soort van Zone of Control, wat je weer een tactisch nieuw onderdeel geeft aan het opbouwen van je rijk. Klikkie

HRE

Imperial Authority bouw je niet langer door éénmalige acties, maar stijgt(of daalt) met een vast percentage afhankelijk van vrede in de empire, het aantal gelovigen, het aantal princes en het aantal Free cities. Dit laatste is iets nieuws. De Emperor kan een aantal Free Cities(10 uit mijn hoofd) aanmerken die de emperor een bonus in inkomen en manpower geven. Dit zijn één-province leden en iedere aanval op hen callt automatisch de emperor in als ally. Uitbreiden binnen de HRE wordt dus een beetje ingeperkt op deze manier.

Religies

Protestantisme en Buddhisme hebben een flinke update gehad. Het protestantisme kun je nu ook per land bespelen. Zo kan de Church of Sweden je bijvoorbeeld een bonus geven in Discipline, tax modifier en stability cost, terwijl de Schotse Protestantse kerk ervoor kan kiezen een bonus in Missionary Strength te krijgen. Die dingen noemen ze dan 'Aspect of Faith'

Subject Interaction

Je kan nu nog beter omgaan met je vassals/colonial nations/Protectorates. Van Simpele dingen als een ruler van jouw dynasty op hun troon zetten tot het enforcen van jouw cultuur op ze.

Lees de Dairies maar eens door. Heel interessant wel. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is mij wel eens gelukt rond 1470, waarbij alle landen van de HRE instemde met de reform. Instant win voor iedere oorlog. Meteen de oorlog verklaard aan zo ongeveer ieder land waarvoor ik een CB had en de vassals winnen wel... In 1470 al onoverwinnelijk. Die game was niet heel lang interessant, heeft het jaar 1500 volgens mij geen eens gehaald...

Is dat met Austria?

Ja hier dus hetzelfde maar dan dus ietsje later. Wel iedereen als vassal nu ja. Die exploit van 1470 hebben ze er uit gepatcht maar waar het nu op neer komt is de "improve relations with elector X"-missions chainen. Deed het met Oostenrijk maar kan met iedereen, zolang je maar emperor bent.

Nieuwe DLC is het IA systeem iig compleet vernieuwd. Ik vind de verbeteringen die erin genoemd worden iig heel interessant en denk dat ik hem gewoon redelijk snel gaan kopen. Is het mij wel waard voor de uurtjes die ik in dit spel gestopt heb ;c

Zag ik ja. Nouja ik ben een beetje EU moe ook wel nu, heb El Dorado ook nog niet en de rest wel dus de game is prima speelbaar zoals hij nu is. Kan zijn dat ik deze game bewaar voor nu en dan tussendoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[MENTION=12820]Roprop[/MENTION]; ik zal ze binnenkort eens doorlezen, als ik tijd heb. Of misschien beter gezegd: Als ik er tijd voor vrij maak... [MENTION=7785]Yitushita[/MENTION]; je kunt op een of andere manier die mission heel vaak achter elkaar krijgen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Idee is heel simpel, je hebt een missie die ongeveer altijd beschikbaar is als je emperor bent en een elector hebt met relaties tussen de 0 en 50. De missie is om die relaties te verhogen tot 100 en dan krijg je wat monarch points, prestige/legitimacy, en het belangrijkste is 5 IA voor. Het idee is dat je je elector allied, military acces geeft en relaties improved en de missie volbrengt. Je kunt de missie niet twee keer achter elkaar doen dus je moet iets anders tussendoor doen (accumulate money bijvoorbeeld, neem een lening, skip een dag, je faalt je missie en je kunt verder). Dan ga je door naar de volgende elector, enzovoorts. Op een gegeven moment heb je alle electors gehad en dan komt je missie niet meer, dus zodra je de 100 hebt bereikt issue je een embargo en revoke je de military acces, dat brengt je relaties terug tot ongeveer 52/53, en als je een paar jaar wacht zit je weer onder de 50 als het goed is en komt de missie terug. Als je dat ritme eenmaal goed te pakken hebt kun je echt als een trein door de reforms heen.

Ware het niet dat vlak voor de tweede reform Burgundy Gelre aanviel. Dat schopte alles in de war, want de call to arms accepteren betekende een enorme relatie boost met het hele HRE (waardoor de missie dus niet meer terugkomt) en weigeren zorgt voor een breuk in je relatie die jaarlijks herstelt en dus schopt het je hele patroon in de war. Uiteindelijk maakte het eindeloos gejuggle tussen embargoes en die weer revoken, gifts, alliances en die dissolven, warnings, insults, subsidies, military acces geven en revoken, zeg maar gerust alles in het boekje om de relaties met zeven electors tegelijk op het goede peil te krijgen het nog best wel leuk, maar het is eigenlijk vooral een goedkoop trucje. ;c Als je geluk hebt en niemand valt het HRE aan in die eerste jaren kun je nog zoveel jaren sneller klaar zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mods werken dingen soms net iets anders. Normaal gezien moet je wel iedere province coren. Niet gecorede provinces geven overextension (OE). En als je boven de 100% OE komt, krijg je negatieve events die je wilt voorkomen, je rebels gaan sneller naar 100%, ... Dat wil je niet. Door coren gaat de OE die komt door die provincie weg. En een gecorede provincie levert meer geld op.

Je bedoelt Sevilla ipv Lissabon. Dat is de naam van de node waar Portugal en Castile / Spain het van moeten hebben. Je hebt daarnaast ook nog de Venice end node.

Ik zal binnenkort is een game starten met een gewone map van EU. Maar je moet dus altijd coren? Anders krijg je toch ook minder stability ofzo? Ik moet ook zeggen dat ik de game nu offcieel heb + alle grote DLC's.

Als ik ergens een trade post bouw waar helemaal geen trade route ligt. Maakt het dan wel uit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe kan ik mijn force limits verhogen?

Meer land veroveren, ideas verbeteren (force limit modifier ..%). Alle provincies die je hebt moet je coren (behalve als je als een core hebt, klikken op de provincie dan zie je wie een core heeft). Als je te veel provincies niet coret (is dat een woord?) dan krijg je o.a. rebellen en dat is fucked up.

Ik focus niet zo persoonlijk op stability omdat je dat makkelijk kan boosten via het menu. Diplomatic power moet je koesteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind rebellen sowieso kut. Maar als je die provincie coret, dan kunnen er toch nog steeds rebellen komen? Ben bijvorobeeld nu NL en in Indonesië krijg ik ineens in 2 provincies in totaal 40 rebellen om me oren :cab: Ik zag wel dat het eraan zat te komen, maar vraag me dan af hoe je dat kan voorkomen. Om nou telkens 50 Militair power te gebruiken vind ik ook zonde.

[MENTION=3816]Sanel[/MENTION];

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind rebellen sowieso kut. Maar als je die provincie coret, dan kunnen er toch nog steeds rebellen komen? Ben bijvorobeeld nu NL en in Indonesië krijg ik ineens in 2 provincies in totaal 40 rebellen om me oren :cab: Ik zag wel dat het eraan zat te komen, maar vraag me dan af hoe je dat kan voorkomen. Om nou telkens 50 Militair power te gebruiken vind ik ook zonde.

[MENTION=3816]Sanel[/MENTION];

Probeer local autonomy te verhogen. Die zit bij het menu links onder je vlag. Volgens mij zei Barteh ergens dat je daar ook een stukje leger kan neerzetten, krijg je minder rebellen.

http://www.eu4wiki.com/Local_autonomy maar ik lees: so it's usually not possible to manually change the autonomy of distant overseas provinces at all

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet als beginner ook niet beginnen met Nederland ofzo. Ottomans/Castille/France zijn de landen die je moet nemen als beginnende speler. Leer je al heel veel. Als je in een gebied bent, waar je veel culteren hebt zijn Humanist Ideas net engels.

61dc87c43e04e83b441abf25493a3e9c.jpg

ef9db21ca1fae7f79f74736acd2e4166.jpg

Zo lomp. Ik heb Unify Islam niet gehaald omdat Thatta geen moslim wilde worden. Heb er echt 50 jaar mee geknoeid. Als ik wist dat het zover zou komen, was ik wel eerder richting Commonwealth gegaan. De laatste x aantal jaren kunnen me gestolen worden. Austria ging een oorlog in zonder mij en werd direct kapot gemaakt. Het was dat ik met Spanje bezig was, anders had ik de tegenstander ook de oorlog verklaard. Als ik geen oorlog voerde, was mijn maandelijks balans bijna +700. Vond t wel lekker haha.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Begin het wel aardig door te krijgen. Lekker koloniseren met Castille totdat ik geen heir meer had en uiteindelijk in een PU belandde met Frankrijk en ik als onderdaan. Oorlog gestart om vrij te komen maar uiteindelijk verloren. Was net Australie aan het koloniseren :(

Alleen snap ik echt niet wat ik met Defender of the Faith moet. Ben ook al een paar keer paus geweest, maar geen idee wat ik ermee aan moet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Europa Universalis IV #2

Als paus krijg je de mogelijkheid om landen in sommige sommige omstandigheden uit de katholieke kerk te gooien. Daarnaast kan je door punten te verzamelen sommige events triggeren die je dan bonussen geven(stabiliteit etc)

Daarnaast krijg je een casus belli(crusade) vs landen die geen christen zijn.

Defender of the faith geeft je ook bonussen(discipline, miss strength etc) en daarnaast ook een extra missionaris. Wel wordt je direct gecalld als een land crusade begint tegenover een vd landen met jouw godsdienst.

Frankrijk in je eentje verslaan is vrijwel onmogelijk de eerste 100 jaar. Had een game met Engeland, waar ik Austria ally had. Ik verklaarde de oorlog en dat deden Bourgondy en zijn bondgenoot Castille ook. Toen waren ze voor altijd klein gemaakt. In Europa zijn allys voor mijn gevoel veel belangrijker dan in andere continenten

bewerkt door Acquafresca
Link naar opmerking
Deel via andere websites