Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Zojuist mijn Commonwealth game afgerond. Dit plaatje somt mijn laatste jaren mooi op. Om hem echt te begrijpen raad ik je aan even bij de Achievements te kijken. ;c Ergens in de komende dagen doe ik een uitgebreidere samenvatting.

[spoiler=]

5foefs.jpg

Goed. Zoals eerder gezegd had ik dus besloten om in de laatste zoveel jaar niet mijn vassals en PU Frankrijk te integreren. Niet alleen had ik een ronduit treurige toevoer van Diplo points, ik heb besloten toch maar voor de Poland can into space achievement te gaan, en daar had ik al mijn monarch punten voor nodig.

Na de PU op Austria eens flink door de HRE heen geknald. Ik kon elke vijand en elke coaltie makkelijk aan met mijn manpower(900+k op het eind), maar iets echt bijzonders had ik niet genoeg tijd meer voor. Ming, Tibet, Ottomans waren allemaal nog veel te groot en die gasten hadden wel voor 900% warscore aan provincies. Ben dus aal het eind ook een beetje de ambitie kwijt geraakt om echt veel te veroveren nog. Portugal heb ik nog wel terug in een PU gekregen, maar dat mocht ook de tweede keer geen stand houden. Het land ging in Revolutionary mode vanwege de vele rebellen, terwij ik niet de schepen had om mijn troepen tussen al die provincies heen en weer te schepen. Stacks van 70 rebellen waren meer de regel dan de uitzondering daaro. In de revolutie verbraken zij de PU en dus probeerde ik nog maar 'even' de revolutie te crushen voor de achievement. Uiteraard te weinig tijd voor gehad.

En toen werd het alsnog een beetje micro-managen, en is de revolutie het beste wat mij overkomen is in deze hele game. Het was namelijk een prachtige game, maar ik zal waarschijnlijk nooit meer een game met Poland tot 1820 afmaken. Als de Poland can into Space nu niet gebeurd zal het nooit meer gebeuren. Het verbreken van de Union zorgde er dan ook voor dat ik qua diplo points op de max (ipv er overheen) diplo relations zat. En wel, het resultaat kun je in het plaatje hierboven zien. In Juni 1819, 6 maand voor het eind van de game was er genoeg diplo points binnen om level 32 te unlocken. Thank god. Hier nog een laatste map voor de wereldsituatie. In het Rood zie je voormalig PU Portugal. Helaas zit hier ook ally Castille + zijn CN bij, maar voor Europa/Azie geeft het een degelijk beeld. Er had nog meer ingezeten, maar ik heb er iig weer wat meer over geleerd.

14430ig.jpg

Mijn volgende game ben ik iig ook alweer aan begonnen. Portugal is het dit keer geworden. Wordt mijn eerste serieuze poging tot koloniseren.

[spoiler=Tipje van de sluier]1E0F74D409070E31AC9C5F1844D76EE5107801F4

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Huhu Beest. Bijna heel Afrika te pakken. Ying en Yang geloof die de slavenhandel overheerst :mrgy: Apartheid zal wel niet bestaan hebben in deze wereld.

Kongo is ook een Nice uitdaging ja! Heb die eens geprobeerd met mijn veel te trage laptop, maar had er wat te weinig vooruitgang mee. Wel een uitdaging die ik zeker nog eens wil doen. Hoe ben je begonnen? Wachten tot je daar bent dmv koloniseren of gewoon een no-CB war op een van die gasten? [MENTION=7019]Barteh[/MENTION];

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moraalridder als ik ben heb ik de slavernij al lang afgeschaft :huhu:

Kongo is wel een heftige uitdaging ja, zelf meerdere malen aan gestart maar het duurt toch wel erg lang voor de game interessant wordt, en dan loop je telkens rond 1500 tegen problemen aan met westernizen/Portugal/rebels, dus toen maar gestopt na een poging of 5.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziek veel provincies met ziek veel basetax. Ming zou best interessant kunnen zijn voor een WC (al heb je die al, zou niet weten waarom je dat nog een keer zou willen doen ;c). Zodra je western bent ben je verreweg het sterkste land op aarde.

Ik heb trouwens niet eens die Kow-Tow achievement gehaald :cab::cab: Misschien dat ik speciaal daarvoor de game nog eens moet opstarten.

bewerkt door Wokulski
Link naar opmerking
Deel via andere websites

True, Azië is wel een beetje een ondergeschoven kindje. Al heb je met Ming wel een hele hoop flavor events, die je vervolgens overigens weer kwijt bent zodra je westernized. Mja voor deze achievement was het wel een toffe uitdaging.\

Kow Tow zit er overigens niet meer in, ik heb alle Hindu landen van de kaart geveegd dus het is niet meer mogelijk een Dharmic subject te krijgen. ;c Jammer joh.

bewerkt door Wokulski
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In hoeverre is dit leuker/toffer en of simpele of ingewikkelder dan Crusader Kings 2? Zelfde makers/uitgevers. Is het nog uitgebreider enzo? En wat is een schappelijke prijs voor dit spel dat augustus 2013 uitkwam?

CK 2 vind ik wel tof maar heb het niet heel lang gespeeld/volgehouden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7a92342f8d0e85df87535fe4789a2b95.png

Goh, nog nooit gezien dit. Brabant was de emperor, maar viel opeens onder een PU met Brandenburg. Ze hoefden ook nog maar één reform om heel het HRE als vassal te krijgen.

Da's wel bizar ja. Ik heb eerder al vaker de emperor(Ironisch genoeg maakte mijn telefoon daar met autocorrect sloerie van) vassal gemaakt en dan wordt er gewoon een nieuwe emperor gekozen.

In hoeverre is dit leuker/toffer en of simpele of ingewikkelder dan Crusader Kings 2? Zelfde makers/uitgevers. Is het nog uitgebreider enzo? En wat is een schappelijke prijs voor dit spel dat augustus 2013 uitkwam?

CK 2 vind ik wel tof maar heb het niet heel lang gespeeld/volgehouden...

Wel, ik heb CK2 in mijn steam library en daar snap ik echt geen pepernoot van. Ik vind EU IV persoonlijk makkelijker, al zit er wel een learning curve in. Je komt echter een heel eind met de in-game tutorial, wat let's plays(YouTube) en door gewoon af en toe wat vragen hierin te droppen. Met alle DLC erbij ben je nog wel wat geld kwijt, maar de base game heb je al voor minder dan een tientje volgens mij. (Allkeyshop even kijken). Toevallig is er ook nog 24 uur de Paradox Humble Bundle, daar kun je ook voor 15 euro de game + de eerste DLC oppikken. Krijg je er nog wat andere gratis games bij in het proces.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thnx!! [MENTION=12820]Roprop[/MENTION]; klinkt goed. Hoor net als van PJ op steam dat ie in deze game al zeker 600 uur heeft zitten :)

Zelf CK2 ook maar 3 uurtjes gespeeld. Maar zou eens kijken via recensies of dit wat voor mij is. Denk het wel :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Da's wel bizar ja. Ik heb eerder al vaker de emperor(Ironisch genoeg maakte mijn telefoon daar met autocorrect sloerie van) vassal gemaakt en dan wordt er gewoon een nieuwe emperor gekozen.

Dat is ook de normale gang van zaken, maar in sommige gevallen zijn er geen andere mogelijke landen en dan wordt de HRE opgeheven.

Zelf CK2 ook maar 3 uurtjes gespeeld. Maar zou eens kijken via recensies of dit wat voor mij is. Denk het wel :)

Er is ook een demo, misschien wel een tip voor jou.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[MENTION=7019]Barteh[/MENTION]; je bent een ziek mannetje

Ik ben redelijk nieuw met dit spel. Ik heb al heel veel geleerd van [MENTION=6528]RikH 013[/MENTION]; en van let's plays, maar om een of andere manier verneuk ik het altijd na aantal jaar. Volgens mij wil ik te snel landjes veroveren.

bewerkt door Sanel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh, lekker hoor. Alleen Afrika pakken vind ik al vrij strak, laat staan bijna heel Zuid-Amerika erbij. Overigens zie ik op het eerste oog ook meteen een paar aparte(maar toffe) dingen in Europa. Groot Burgundy, kleine Ottomans en Croatia(:D) Gefeliciteerd hoor, mooie achievement :

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb net even de demo gespeeld. Ik kom al niet door de tutorial bij object 7/10 lukt het me niet. Moet de provincie Meath selecteren met rechtermuisknop. Maar dat werkt niet als ik rechtermuisknop indruk :r ;e

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thnx!! @Roprop; klinkt goed. Hoor net als van PJ op steam dat ie in deze game al zeker 600 uur heeft zitten :)

CK2 ben je de ruler en in EU4 ben je het land. Zit echt een verschil in. Uiteindelijk is EU4 in de basisprincipes makkelijker omdat je geen rekening hoeft te houden met individuele belangen etc.

[MENTION=3816]Sanel[/MENTION]; Zweden, Denemarken, Tuscany, muscovy en France/Spain zijn altijd leuke vervolgen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

pm2ZJqT.jpg

Ik ben begonnen met Ottomans. Al wat landjes gepakt in korte tijd, nu helemaal reinforcen om dan richting Serbia en Hungary te gaan. Austria is mn ally dus die zullen me wel helpen in Hungary. Austria bewust als ally gepakt omdat ik veel heb gelezen dat die vrij OP kunnen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat heb jij gedaan joh? 0 manpower over en maar 11k troepen.

Ik zou al je troepen mergen en verder mercs maken om je leger op te vullen (alleen infantry mercs). Beetje manpower besparen en je hebt toch voldoende geld. Tenzij je voorligt op schema en extra moet betalen, military tech ook verhogen. Scheelt je ook weer.

Volgens mij heeft hij ook die pop-up vlaggetjes allemaal uitgeschakeld. Ik zie er nu in ieder geval geen. Dan krijgt hij geen melding als hij kan investeren in een nieuwe tech. Sommige van die pop-ups vind ik niet echt nuttig, maar de meeste vind ik zeer handig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij heeft hij ook die pop-up vlaggetjes allemaal uitgeschakeld. Ik zie er nu in ieder geval geen. Dan krijgt hij geen melding als hij kan investeren in een nieuwe tech. Sommige van die pop-ups vind ik niet echt nuttig, maar de meeste vind ik zeer handig.

Heb ik niet. 0 manpower komt omdat ik fucking veel oorlog moest voeren in korte tijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites