Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Wil een nieuwe game starten maar gisteren weer een hotfix uitgebracht we zitten ondertussen al aan de 1.31.4. 

Iemand ervaring met victoria 2? Nummer 3 komt binnenkort volgens mij uit. Wellicht schaf ik die aan.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben ondertussen gestart met een Luck of the Irish + Spanish Fly run. Ik ben totaal niets crazy van plan in deze run. Geen rush voor een world conquest of iets in die richting. 

image.png.3a7cb102ec4faea9b8c3ed1713841892.png

Luck of the Irish is binnen. Nu nog een PU over een land in Iberia krijgen. Probleem is alleen een beetje dat Castile dus al rond 1460-1470 een PU had over Aragon, Navarra en Portugal. Portugal en Navarra zijn alle geannexeerd, maar Aragon nog niet. Omdat Castile dus nooit Granada heeft geannexeerd, kunnen ze nu nog steeds geen Spain vormen.

Granada en Castile hebben geen eens een war met elkaar gehad tot nu toe. Om een of andere reden vond Castile het leuk om Tunis als ally te hebben, wat ook weer een ally is van Granada. Dat is denk ik de reden geweest.

Ik had trouwens bijna een PU over France kunnen krijgen. We hadden allebei de Valois dynasty en France had geen heir. Binnen 15 dagen ofzo krijgen ze opeens een nieuwe ruler van een andere dynasty. Dus nu worden ze door de Bourbon dynasty geleidt.

Ik had trouwens een nieuw plan om France tot mij PU te maken: Ik ga GB vormen als Ireland en dan kun je het via de mission tree forceren. Enige probleem: De leagues zijn net gevormd en France is de leider van de protestant league. Als ik dus nu een war start tegen France, dan joint iedereen van de protestante league ook meteen in die war... 

Op dit moment heb ik trouwens 1 vassal: Finland. Ik denk dat de meeste dat wel konden raden. France, Castile en Muscovy zijn mijn allies.

Voornaamste doel nu wordt dus een PU over Castile krijgen op een manier. Ze hebben nog geen eens de juiste dynasty, dus dat gaat nog wel even duren... Geen idee hoe makkelijke opgave dit ook gaat worden. En andere moet ik Spanish Fly maar op een andere manier zien te behalen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei timpy00:

Kan iemand mij iets over deze game vertellen. Krijg heel erg Rome total war vibes. Dat vind ik altijd wel een fijne game.

Is heel andere type game helaas. EU4 moet je zien als een diepe economie + oorlogssimulator

De battles doe je niet zelf, en praktisch alles (trade, diplomatie, missies, technologie) is 3 stappen complexer dan TW.

Als ik een rangschikking zou moeten maken qua complexiteit zou het wss zijn: TW games - Civilization - Endless Legend/Space 2 - Crusader Kings - EU4

Als je nog nooit een paradox game hebt gespeeld is crusader kings een goeie om mee te beginnen. CK2 is gratis denk ik op steam. Deze games hebben een hoge leercurve en ook wel veel dlc, dus je moet echt wel zeker zijn als je eraan begint. Er zijn wel veel giden en youtubers te vinden

Ik heb zelf eigenlijk ook nog neit veel gespeeld in EU4 (en daarmee bedoel ik 75u, om je een idee te geven). Ik wil wel terug herbeginnen, maar de complexiteit maakt me dan nerveus en dus doe ik iets relaxter dat ik al kan :p zoals FM of ES2

bewerkt door AntiChrist7
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De base game van CK2 is volgens mij inderdaad gratis, de DLCs kosten wel geld. Persoonlijk heeft CK2 me nooit heel erg weten te pakken. 

Als je nu aan EU IV begint, bestaat er ook een subscription optie, waarbij je alleen de base game koopt en de DLCs via de subscription voor een maandelijks bedrag kan spelen. Gezien de grote hoeveelheid DLCs zou ik je dat aanraden.

Over mijn huidige game:

image.png.fc49eab2f4468cea43d6cf8b32d11c9f.png

Volgens mij heb ik een beetje mijn krediet in Europa verspilt. Op dit moment heb ik een coalitie van 33 landen. En dat waren er zelfs meer, want ik heb via via er voor weten te zorgen dat een truce heb gekregen met een paar landen.

Kans om emperor te worden is dus wel verkeken. De HRE haat me. Maar het ontmantelen is ook een drama. Al de electors etc. zitten dus in de coalitie.

Ter info: France en Milan zijn mijn junior partners. Spain en Muscovy zijn mijn allies. De rest van de Europese landen heeft een truce met me of zit in de coalitie (Ottomans uitgezonderd, die hebben niet veel AE).

Gecombineerd zijn onze troepen een stuk groter de coalitie, maar zoveel landen vechten is toch echt een drama om te doen. En eigenlijk komt de coalitie toch om de 15 jaar weer terug komen dan als de truce voorbij is. Dus daar schiet ik ook niet echt veel mee op.

Ik heb wel een dom idee bedacht, wat ik misschien maar niet uit moet voeren: Tussen de truces door wil ik een HRE vassal (of meerdere) gaan feeden. Op die manier wil ik dan maar de HRE onschadelijk gaan maken. Ik ben alleen bang dat het heel erg dom is. Ik verlies Spain dan als ally (ik hoop nog steeds dat we dezelfde dynasty krijgen, zodat ik de PU dan forceren) en mogelijk maak ik dan ook de Ottomans boos en die wil ik er echt niet bij hebben in de coalitie... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei MisterX:

Dan heb je zeker geen toegang tot iets soortgelijks als de steam workshop zeker? Dat is wel vaker een probleem bij Epic. Ik heb FM20 ook via Epic, maar daar is dan wel de Editor en een plek voor mods wegbezuinigd. 

Volgens mij is dat ook het geval met dit spel.

Dat heeft denk ik te maken dat Epic, maar bijvoorbeeld ook Google Stadia,  veel werkt met Cloud Saving.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei FMNOOB:

Volgens mij is dat ook het geval met dit spel.

Dat heeft denk ik te maken dat Epic, maar bijvoorbeeld ook Google Stadia,  veel werkt met Cloud Saving.  

Via een omweg kun je mods via de steam workshop vaak alsnog importeren, maar dat is een heel gedoe en mods worden niet automatisch geüpdate. Dus de mogelijkheden zijn er wel, maar gewoon heel omslachtig. 

Ik heb de game sowieso al via steam, dus dan voegt het voor mij weinig toe om hem nu gratis op te pikken. Sowieso heb ik op zowel steam als epic al een hele rij aan spellen die ik nooit heb gespeeld, maar gratis waren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kon het niet laten om de Origins DLC aan te schaffen. Een game gestart met Mali je start gelijk met een disaster en moet een aantal missies voltooien om er vanaf te komen. Tot nu toe veel plezier van de nieuwe mission tree gehad. 

Het is mij uiteindelijk net voor 1500 gelukt om van het disaster af te komen. Het is best lastig als je in oorlog bent en er steeds rebels opduiken in je land. 

eu4_4.thumb.png.64e4004b9499dc6c40aee8fd8aa8cd5c.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb dus mijn oude Aragon-Spain save weer opgenomen (pre-Leviathan) en net imperialisme unlockt, dus ga wss nu eens in turbo gaan qua conquering. Als je zo gigantisch bent geworden geef je niet meer zoveel om de fijne marges, dus weet niet of ik er zoveel van leer.

Is zeker een game die ik in 2022 eens deftig ga spelen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij heb ik Leviathan wel gekocht, maar eigenlijk niet gespeeld... Geen idee of ik Origins dan wel moet gaan kopen. Weer eens een game starten is wel leuk. Al merk ik wel dat je na de start vaak snel op stoom komt en daarna redelijk eenvoudig over iedereen heen kan walsen. De AI is niet de slimste en bied niet heel veel weerstand. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja het is niet dat de AI veel weerstand biedt, het is meer dat je niet zoveel land kan krijgen in peacedeals omdat ze zoveel warscore + aggressive expansion (+ coalitie gevaar) geven. Zeker niet als je games zoals Civ ofzo gewoon bent waar coalities en warscore niet echt een ding zijn.

Moet ook wel zeggen dat ik nog niet genoeg aan vassal feeding doe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 3-1-2022 om 12:07 zei MisterX:

Volgens mij heb ik Leviathan wel gekocht, maar eigenlijk niet gespeeld... Geen idee of ik Origins dan wel moet gaan kopen. Weer eens een game starten is wel leuk. Al merk ik wel dat je na de start vaak snel op stoom komt en daarna redelijk eenvoudig over iedereen heen kan walsen. De AI is niet de slimste en bied niet heel veel weerstand. 

In Afrika kan je idd helemaal snel op stoom komen. Nu wel forse tegenstand van Spain wordt wel een uitdaging om die te verslaan. Ze hebben ondertussen Aragon, Portugal, half Italië en half Marokko/Tunesië  overgenomen. Mijn moraal is een stukje lager en ik minder eenheden en manpower. Eens kijken hoe we dat kunnen omdraaien. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei cairo:

Ik ben er klaar voor om Spain aan te vallen en Europa binnen te dringen.

Trade city verplaatst naar Zanzibar waarbij ik bijna alles pak. 11 gold mines in bezit. Ik merk dat ik steeds minder gold uithaal tot welk lvl upgrade jullie de gold mine provincies? @AntiChrist7 @MisterX

eu4_map_MAL_1680_05_14_2.thumb.png.6cfdf7813fc11627e99ab7165b637ec3.png

10 production is beste voor goudmijnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

36 minuten geleden zei MisterX:

Die 10 production heb ik ook ooit gehoord. Daarna neemt volgens mij de kans op toe dat de productie halveert ofzo. Al moet ik zeggen dat ik meestal niet heel erg bezig ben met alle gold mines. Voordat ik er veel heb, ben ik vaak al op het punt dat ducats een non issue zijn. 

Ja daarna word de kans op depletion een stuk hoger geloof ik. Vooral aan het begin van het spel als je een goudmijn heb is snel naar 10 gaan echt wel overpowered.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei cairo:

Ik ben er klaar voor om Spain aan te vallen en Europa binnen te dringen.

Trade city verplaatst naar Zanzibar waarbij ik bijna alles pak. 11 gold mines in bezit. Ik merk dat ik steeds minder gold uithaal tot welk lvl upgrade jullie de gold mine provincies? @AntiChrist7 @MisterX

eu4_map_MAL_1680_05_14_2.thumb.png.6cfdf7813fc11627e99ab7165b637ec3.png

Ik heb inderdaad ook iets gehoord dat je ze maar moet deven tot een zeker level, maar eerlijk gezegd, nu zit ik in mijn spain game in 1690 op 500+ ducats per maand, en komt er nog eens een paar duizend per jaar binnen aan treasure fleets, dus ik let er niet zo meer op :p zal me erin verdiepen als ik een deftige game start

Link naar opmerking
Deel via andere websites