Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Ik heb altijd zo'n hekel aan regency counsils. Dat is eigenlijk: Zet de game op fast forward voor een aantal jaar. Saladins Legacy is trouwens binnen en ik sta op het punt om Persia te vormen. Wilde net een oorleg beginnen tegen Muscovy (Russia gaat er niet komen, omdat Muscovy niet heel sterk is, Moskou is zelfs in bezit van Lithuania). En toen kwam de regency counsil... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelukkig was de regency eerder voorbij. Ik kreeg een of ander event. Het was wel een crappy ruler, maar ik kon weer aan de slag. En tijdens de regency hoefde ik me ook niet te vervelen: Mijn ally France dacht dat het leuk was om een wereldooorlog te starten. Zonder mijn hulp zou France volledige gesieged worden. Zelfs met mijn hulp was Paris op een gegeven moment onder controle van de enemies :-D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eindelijk krijg ik eens land van een ally in een peace deal. Het gevolg: Ik heb meer dan 100% overextension, omdat ik ook net zelf een oorlog had gewonnen en dus al hoog zat. En bedankt. Het omgekeerde doen, mag volgens mij geen eens in de game. Ik kan een ally volgens mij niet te veel land geven, want dan grijpt het spel wel in... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.4570205f162f2371891d5cd55874467c.png

Ming truce breaken zonder dat je de truce break penalty krijgt door misbruik te maken van het tributary systeem. 4 oorlogen in 20-25 jaar tegen Ming. Iedere keer zo'n 100% warscore aan provinces kunnen pakken. Het begint Ming nu op te breken... 

Voor de duidelijk wat ik met misbruiken van tributaries bedoel: Als een tributary geannexeerd wordt tijdens de oorlog, dan wordt Ming de nieuwe warleader. Als je tijdens de truce met Ming dus een tributary van Ming aanvalt dat op het punt staat om volledig geannexeerd te worden, dan weet je zo goed als zeker dat Ming de nieuwe war leader wordt en dus kun je, ondanks de truce, toch gewoon voor 100% warscore aan provinces krijgen.

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

eu4_map_MUG_1771_10_07_1.thumb.png.d315e69e15ed740f87a214f7128f1feb.png

image.png.99be6d3a01fde34370d8eea23aa9f946.png

Nou, deze run zit er weer op. The Caliphate heeft controle over de gehele wereld.

De new world is trouwens een grote puinhoop. Ik denk dat ik in de meeste regio's twee colonial nations heb. Mexico spant zelfs de kroon met 4 colonial nations. Ook lopen alle colonial nations kriskras door elkaar in sommige gevallen. Qua kleuren op bovenstaande afbeelding is dat geen eens goed te zien.

Financiën zijn ook geen probleem. Er komt maandelijks 18k binnen. Geen idee waar ik dat allemaal aan uit moet geven. Qua uitgaven zijn forts zelfs mijn grootste uitgaven post :-D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziet er als een mooie run uit! Lekker wat achievements behaald. 

Ik ben een game begonnen met Florence uiteindelijk onder de vlag van Tuscany gaan spelen. Ik wil het achievement The Prince of Egypt halen. Nu heb ik alle provincies van Egypte in bezit en is Cairo mijn hoofdstad, trade city is nog Florence. 

Nu krijg ik niet de optie om Egypte te vormen, heb ik iets over het hoofd gezien?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij het vormen van een nieuw land, maakt je hoofdstad zo goed als nooit uit. Voor Egypte moet je Egyptisch als primary culture hebben. Heb je dat?

Daarbij is Egypte een van de landen die je pas laat kunt vormen. Je hebt admin tech level 20 nodig. Ook dat kan dus een reden zijn waarom je de optie om Egypte te vormen nog niet ziet.

https://eu4.paradoxwikis.com/Egypt

Op deze site staat sowieso heel veel info over dit soort zaken. Daar zie je ook precies de vereisten om een ander land te vormen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei MisterX:

Bij het vormen van een nieuw land, maakt je hoofdstad zo goed als nooit uit. Voor Egypte moet je Egyptisch als primary culture hebben. Heb je dat?

Daarbij is Egypte een van de landen die je pas laat kunt vormen. Je hebt admin tech level 20 nodig. Ook dat kan dus een reden zijn waarom je de optie om Egypte te vormen nog niet ziet.

https://eu4.paradoxwikis.com/Egypt

Op deze site staat sowieso heel veel info over dit soort zaken. Daar zie je ook precies de vereisten om een ander land te vormen.

Thx! admin 20 heb ik, maar niet als primary culture zit nu met het probleem dat de cultuur minimaal 50% development van het totaal moet hebben. Enig idee hoe ik dit snel kan aanpassen? Tuscane culture provincies heb ik behoorlijk geboost. De grootste provincies wellicht van cultuur veranderen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 4-4-2021 om 21:39 zei MisterX:

Alleen States tellen mee. Je kunt dus provinces met Egyptian culture staten. Of juist andere unstaten.

Als je nieuwe provinces gaat staten: Je hoeft ze niet perse te coren, voordat ze meetellen. 

Thx! Heb de achievement binnen. 2 achievements behaald deze game nog een idee voor een 3e? Het is al 1775. image.png.9cd076e982a9566569f77a18fe683312.png

Ben je Litouwen ofzo? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 minuten geleden zei cairo:

Thx! Heb de achievement binnen. 2 achievements behaald deze game nog een idee voor een 3e? Het is al 1775. image.png.9cd076e982a9566569f77a18fe683312.png

Netjes.

Ik heb geen idee welke archievements je al hebt en welke niet en hoeveel land je precies hebt. Er komt niet meteen een logische naar boven bij mij die je ook kunt halen.

26 minuten geleden zei cairo:

Ben je Litouwen ofzo? 

Nee. Ik ben Provence :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

40 minuten geleden zei cairo:

Heb je de levitan DLC gekocht of alleen de gratis update? @AntiChrist7

Heb het nog niet gespeeld/opgestart, maar ben wat op reddit enzo gaan kijken, en ook de storepage ziet er niet echt goed uit.

https://www.pcgamer.com/new-europa-universalis-4-dlc-has-the-lowest-user-rating-of-anything-on-steam/

wou even een break nemen van fm, maar zal dus iets anders moeten vinden :)

bewerkt door AntiChrist7
Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 minuten geleden zei AntiChrist7:

Heb het nog niet gespeeld/opgestart, maar ben wat op reddit enzo gaan kijken, en ook de storepage ziet er niet echt goed uit.

https://www.pcgamer.com/new-europa-universalis-4-dlc-has-the-lowest-user-rating-of-anything-on-steam/

Ik wacht voorlopig ook maar even om het te spelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-4-2021 om 21:01 zei MisterX:

Een nieuwe game gestart. Het is me gelukt om binnen 35 jaar de #1 spot van Ming op de Great Power lijst over te nemen. Rara, met welk land? :-D

image.thumb.png.5ebea98c543e6cd84430dfc727df09c0.png

Deze game kan ik dus niet meer afmaken. Ik had geen back up van mijn save game.

Volgens mij was ik rond 1550 ofzo. Ik had iets te veel geluk met personal unions... Ik heb er al 10 gehad. 3 via missions, burgundy via de inheritence, en dan 6 via een war: France, Austria, Holland, Norway, Sweden en Lithuania.

Dus eigenlijk was iedere oorlog een makkie geworden... Ik had zelfs geen eens meer een land als Ottomans als eindbaas: Ottomans was namelijk verslagen door Byzantium (zonder mijn hulp).

Doel was om Kingdom of Jerusalem te vormen. Enige wat nog moest gebeuren is dat ik geen HRE meer moest zijn. Ik was al bezig met een rush naar India.

Maar nu mag ik dus helemaal opnieuw beginnen... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 29-4-2021 om 15:39 zei AntiChrist7:

Op 29-4-2021 om 16:02 zei cairo:

Ik wacht voorlopig ook maar even om het te spelen.

Er zijn een paar hotfixen uitgebracht. Iemand van jullie die al geprobeerd? Nog steeds zo slecht? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites