Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Waren wel mooie tijden, één leger met Aziatische units, één leger met Russische units en één met Westerse units die dan allemaal op hun eigen plek moesten vechten totdat je er per ongeluk een omdraaide en met je tech 15 Chinese units tegen tech 25 Prussia moest vechten en je zo 100k man weggevaagd zag worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sowieso irritant dat de regels steeds veranderen. Was net met Ragusa Oostenrijk + Hongarije aan het afslachten zodat ik die Kroatische provincies kon pakken, roepen ze drie jaar nadat de oorlog begon nog even de hulp van Castile in. Klaar oorlog, al mijn provincies bezet en game over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mja de key to hordes is dan ook gewoon net zolang soldaten tegen het probleem aangooien tot het is opgelost ;c

Klopt. Hordes geven eigenlijk te veel goede bonussen om te reformen imo. Die CB zijn fijn ivm AE, je kunt simpel van een crap ruler af komen en je hebt bijna onbeperkte manpower. Waarschijnlijk vergeet ik nog wat voordelen maar goed

Ik dacht zelfs na over quantity, omdat ik een tekort aan manpower had. Uiteindelijk toch niet gedaan en rond 1640 is het manpower probleem toch opgelost. Dus gewoon units tegen het probleem aangooien was niet echt een optie. Geld voor een groot leger trouwens ook niet, zat continu op iets van 50-70% van de force limit. Financieel gezien was meer niet mogelijk. Nu zou het moeten lukken. Alles schiet opeens zo omhoog. Volgens mij is 20 jaar tijd ofzo mijn army 2x zo groot geworden en zit ik inderdaad continu op max manpower. Ik heb de game gestart om eens met een horde te spelen (nooit eerder gedaan), maar nu denk ik dat ik maar eens voor The Great Khan achievement ga en misschien dat ik voor de fun nog eens de HRE ga ontmantelen ofzo.

En eerst kon je ook nog eens western units recruiten van westerse cores, maar dat is er tegenwoordig wel uit denk ik toch? Al hebben ze dat wel gecompenseerd door het verschil in units minder groot te maken.

Hordes krijgen geen nieuwe type units. Dus de infantry en cavarly die je in 1444 hebt, heb ik nu rond 1680 nog steeds. Geen enkele upgrade gehad. Alle andere tech groups krijgen steeds betere units, hordes dus niet. Alleen cannons krijgen een upgrade. Ik heb zo het idee dat dit dan ook de reden is waarom ik sinds ongeveer 1600 het opeens een stuk lastiger ging krijgen tegen Western tech units en ondertussen heb ik het idee dat ik zelfs in China geen eens meer 1 vs 1 kan vechten, maar meer man nodig heb, ondanks betere morale, discipline, tactics, etc.

Sowieso irritant dat de regels steeds veranderen. Was net met Ragusa Oostenrijk + Hongarije aan het afslachten zodat ik die Kroatische provincies kon pakken, roepen ze drie jaar nadat de oorlog begon nog even de hulp van Castile in. Klaar oorlog, al mijn provincies bezet en game over.

Is dat alweer veranderd? Eerst kon niets, toen tot 2,5 jaar en nu zelfs nog langer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hordes krijgen geen nieuwe type units. Dus de infantry en cavarly die je in 1444 hebt, heb ik nu rond 1680 nog steeds. Geen enkele upgrade gehad. Alle andere tech groups krijgen steeds betere units, hordes dus niet. Alleen cannons krijgen een upgrade. Ik heb zo het idee dat dit dan ook de reden is waarom ik sinds ongeveer 1600 het opeens een stuk lastiger ging krijgen tegen Western tech units en ondertussen heb ik het idee dat ik zelfs in China geen eens meer 1 vs 1 kan vechten, maar meer man nodig heb, ondanks betere morale, discipline, tactics, etc.

Ik weet hoe het werkt ja, maar ze hebben een paar patches geleden de non-western units sterker gemaakt, en ik dacht ook de hordes, dat is wat ik bedoelde. Maar heel veel verschil met voorheen zal het niet maken nee. En nee, natuurlijk kun je niet meer 1 vs 1 vechten rond 1600. Ik kan me nog wel herinneren dat ik tegen het einde van de game met Kazan 5 vs 1 vocht tegen Zweden of een HRE Oostenrijk, en er maar met een nipte zege uitkwam. Was wel leuk, met troepenmachten van 500k rondtrekken. 25k man die per keer doodgingen aan attrition.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik dacht zelfs na over quantity, omdat ik een tekort aan manpower had. Uiteindelijk toch niet gedaan en rond 1640 is het manpower probleem toch opgelost. Dus gewoon units tegen het probleem aangooien was niet echt een optie. Geld voor een groot leger trouwens ook niet, zat continu op iets van 50-70% van de force limit. Financieel gezien was meer niet mogelijk. Nu zou het moeten lukken. Alles schiet opeens zo omhoog. Volgens mij is 20 jaar tijd ofzo mijn army 2x zo groot geworden en zit ik inderdaad continu op max manpower. Ik heb de game gestart om eens met een horde te spelen (nooit eerder gedaan), maar nu denk ik dat ik maar eens voor The Great Khan achievement ga en misschien dat ik voor de fun nog eens de HRE ga ontmantelen ofzo.

Is dat alweer veranderd? Eerst kon niets, toen tot 2,5 jaar en nu zelfs nog langer?

Ik weet hoe het werkt ja, maar ze hebben een paar patches geleden de non-western units sterker gemaakt, en ik dacht ook de hordes, dat is wat ik bedoelde. Maar heel veel verschil met voorheen zal het niet maken nee. En nee, natuurlijk kun je niet meer 1 vs 1 vechten rond 1600. Ik kan me nog wel herinneren dat ik tegen het einde van de game met Kazan 5 vs 1 vocht tegen Zweden of een HRE Oostenrijk, en er maar met een nipte zege uitkwam. Was wel leuk, met troepenmachten van 500k rondtrekken. 25k man die per keer doodgingen aan attrition.

The Great Khan achievement heb ik toen idd gehaald. Ming etc kon ik eigenlijk simpel verslaan. Tegen Oostenrijk etc was het eerst een kwestie van zij jou laten aanvallen en zorgen dat de battles op je eigen terrein waren, en plains zodat je die bonussen kreeg. Ik had geloof ik ook quantity gepakt ivm de cost reduction. Ook had ik toen Aristocratic groep, maar toen zat er nog leader shock +1 en die zie ik er nu niet meer bij. Ik had er iig voor gezorgd dat mijn cavalry en leader shock bonussen maximaal waren zodat ik maximaal gebruik kon maken van de horde bonus. Toen had ik dus ook +3 leader shock (dus ik kwam altijd met leaders van 5 of 6 shock) en met quality/aristocratic/horde hadden mijn cavalary ook iets van 50% extra damage (ik gebruikte ook bijna alleen cavalary en artilery). Maar goed dat was wel al bijna een jaar geleden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben uiteindelijk voor defensive gegaan, dus geen quantity. Ik heb nu alleen totaal geen idee meer waarom ik voor defensive ben gegaan, volgens mij heb ik niets aan die hele idea group... Ik heb nu het idee dat alleen naval ideas een slechtere keus was geweest als militair idea...

edit: Wat is trouwens de normale tijd dat Spain, Portugal etc in Azië opduiken? Spain heeft wat provinces van Kilwa gepakt, maar raakt deze kwijt aan rebels.. France heeft die provinces onder Mutapa gekoloniseerd en GB is bezig met Madagaskar. Een beetje erg laat, lijkt me...

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5LjgfKt.png

1782 en ik vind het wel genoeg geweest. Geen zin meer om de laatste 40 jaar ook nog te spelen. De game eigenlijk gestart om eens met een horde te spelen, kijken hoe dat gaat. Voor de grap ben ik op een gegeven moment Orthodox geworden, maar dat vond ik maar niets, dus ben ik maar weer naar Sunni terug over gestapt. Uiteindelijk The great khan achievement en het ontmantelen van de HRE (ook al heb ik die achievement al) als doelen gesteld, en die rond 1750 behaald. De doelen zijn nu dus een beetje weggevallen en dus mijn plezier in de game ook. Ik zou de grenzen nog wat mooier kunnen maken ofzo, maar dat is niet echt boeiend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor het eerst met Engeland bezig. Bevalt vooralsnog goed. Op het vaste continent vier provincies gepakt. Heb goede hoop dat ik met ally Oostenrijk de Fransen kan verslaan :)

Eindelijk verder kunnen gaan. Parijs is in handen van de Britten :) Nu alleen zorgen dat ik Pitou van ally Portugal kan krijgen. Had eigenlijk wel verwacht dat ik het direct van ze kon kopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog verdere doelstellingen voor je game? Meeste gevaar lijkt wel over nu de Fransen weg zijn?

Zelf bezig geweest met het behalen van Basileus. Heb zo'n twintig keer moeten herstarten vooraleer ik goed vertrokken was en het duurde vrij lang voor ik de laatste nodige provincies van Venetië kon afnemen. Zijn al heel het spel geallieerd met de Fransen (die me dan nog eens cockblocken met hun defender of the faith) dus duurde even voor ik m'n moment kon uitpikken.

rApuSKW.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met nog 70 jaar te gaan toch wel veel vertrouwen gekregen in de Over a Thousand achievement met Austria(Knop verwijderd van HRE). Zit nu op 670 met nog ruim 150 provincies met 1 druk op de knop geïntegreerd. Misschien wel meer, heb niet de moeite genomen ze te tellen ;c World Conquest was ook best mogelijk geweest als ik Castille, Engeland en Ming niet zo lang alleen had gelaten. Ik miste net dat ene beetje geluk(Exploderende Ming of een PU over Spanje of Engeland) om serieus te gaan pushen voor WC ook. Richt me nu dan maar op het grotendeels veroveren van Afrika, Europa en Azië. Daar ga ik een heel eind mee komen denk ik :) Maps zal ik de volgende keer even maken, was het nu even vergeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[MENTION=2328]King XVI[/MENTION]; wat een lelijke mod gebruik je... Ik kan de grens tussen jou en LIthuania geen eens vinden. Normaal verschillen die kleuren toch veel meer van elkaar? Nog doelen nu je de achievement binnen hebt? Of stop je nu?

[MENTION=12820]Roprop[/MENTION]; Klinkt als een leuke game. Ik zie je screentje wel een keer verschijnen ;)

[MENTION=14230]Lakigigar[/MENTION]; CK II ken ik niet echt, geen idee hoe goed je nu bezig bent dus. Kan er weinig zinnigs over zeggen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind die mapstijl juist prachtig, beetje afwisseling is welkom na al die uren vanilla map ;c Heb ondertussen Italië en Tunesië ook veroverd maar daar stopt het. Ik kan helemaal niks doen omdat Frankrijk alles blokkeert. Ik kan uiteraard wel proberen met mijn 300k troepen tegen 250k Franse troepen maar dat zal uitdraaien op een afslachting vrees ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12052497_1628018980798895_7377070341910387112_o.jpg

Leuk wat aan het verderspelen met Ierland. Die Brian is wel een sterke koning hoor. Het is nog maar 1120 en ik zit al even ver als de vorige keer in 1250. Engeland is back, maar Frankrijk valt helemaal uiteen, en ook Schotland is in twee gesplitst. Beetje kopie van de vorige game, maar dan wel met Bretagne erbij smile emoticon.

Nog een klein stukje Wales, de rest van Schotland, en de onafhankelijkheid van Vlaanderen garanderen die fucking oorlog winnen tegen france/england zonder mij xd maar die worden langs alle kanten aangevallen (rebellen enzo).

Noorwegen zal ik wellicht ook aanvallen. Om die stukjes Noorwegen op de Britse eilanden te krijgen + IJsland. Zweden ga ik wellicht wel wat helpen met Noorwegen aan te vallen. Denemarken ook maar niet speciaal. En misschien eens meedoen met de kruistochten, maar focus me liever op Europa dan op Israel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind die mapstijl juist prachtig, beetje afwisseling is welkom na al die uren vanilla map ;c Heb ondertussen Italië en Tunesië ook veroverd maar daar stopt het. Ik kan helemaal niks doen omdat Frankrijk alles blokkeert. Ik kan uiteraard wel proberen met mijn 300k troepen tegen 250k Franse troepen maar dat zal uitdraaien op een afslachting vrees ik.

Ik snap je reden, maar dan zou ik toch voor een ander kiezen. Maar goed, ieder zijn smaak.

Probeer het gewoon eens zou ik zeggen. Beetje tactisch kiezen welke battles je aangaat enzo. Geen idee hoe jij het verder doet op het gebied van financiën, manpower, tech etc. ivm France. En het zou me niets verbazen als France een deel van zijn leger in India ofzo heeft zitten. Wie niet waagt, wie niet wint ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het wel een mooie map modus. Past goed in de tijdsperiode imo. Het is ook best handig om ff te kijken wat voor generaals Frankrijk heeft. Dat kun je in de de ledger opzoeken: stel ze hebben een 6/6 monster rondlopen en jij wat prutsers dan wordt het een heel lastig verhaal ook al kies je veel goede battles uit qua locatie. Ik weet niet hoe jij zit met idea's (defensive bijvoorbeeld)? Als hun troepen behoorlijk wat attrition nemen zou het heel goed zijn om ze naar jou toe te laten komen: het duurt wel ff voordat ze bij Istanboel zijn (je hoofdstad neem ik aan?). Door die attrition kunnen ze waarschijnlijk niet met hele grote legers door je gebieden lopen. En die kun je dan makkelijker slopen omdat jij grotere legers kunt gebruiken. Beetje Russische tactieken.. Heb je die idea's niet dan valt die theorie af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dit spel ook, maar nooit echt iets van begrepen.

Hoe begin je met dit spel? Of beter: Hoe kun je dit spel leren?

In ieder geval door met een makkelijk land te beginnen. De Ottomans bijvoorbeeld. Kijk wat let's plays, zoek dingen die je niet gebruikt op op de wiki(heel uitgebreid) of vraag het even hier of aan één van de spelers hier op steam. Het spel heeft een vrij steile leercurve, maar is in zijn essentie vrij makkelijk uit te leggen en te leren. Daarnaast is een deksel op je neus krijgen als je een fout maakt tamelijk leerzaam. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites