Jump to content
Wegens succes verlengd! Bestel nu jouw Mystery United shirtje met korting. Gebruik de code 'manutd' 🔥 ×

Wielrennen - Algemeen


Moser

Recommended Posts

Haha geen fan van Visma? Wat bedoel je qua idiote acties? 

 

Ik denk dat de renners altijd idioot zullen doen, simpelweg omdat het hun wat oplevert en ze anders niet meekomen. De grenzen moeten dus 'extern' worden gesteld, anders lukt het niet. 

Link to comment
Share on other sites

Een discussie over gevaarlijke sprints en dan Sagan als positief voorbeeld nemen en Kruiswijk als negatief voorbeeld.

 

Bovendien vind ik het hebben van stuurmanskunst ook niet altijd iemand vrijpleiten. Pogacar afgelopen Tour klapt bijna tegen straatmeubilair maar wurmt zich last minute in het peloton, maar de reactie op zijn actie zorgt voor een valpartij verder in het peloton. 

Link to comment
Share on other sites

48 minuten geleden zei Kelvin:

Een discussie over gevaarlijke sprints en dan Sagan als positief voorbeeld nemen en Kruiswijk als negatief voorbeeld.

 

Bovendien vind ik het hebben van stuurmanskunst ook niet altijd iemand vrijpleiten. Pogacar afgelopen Tour klapt bijna tegen straatmeubilair maar wurmt zich last minute in het peloton, maar de reactie op zijn actie zorgt voor een valpartij verder in het peloton. 

Nee, jij leest het dus totaal verkeerd. Beide waren een negatief voorbeeld. Ik schets een simpele situatie van hoe valpartijen ontstaan. Niveauverschillen zijn een grote reden.

 

Kruijswijk kan niet goed sturen en vormt daarmee dus een gevaar voor het peloton (volgens mij ook op latere leeftijd begonnen (dat is vaak ook probleem met dit soort zaken). Sagan vormde een risico doordat hij door zijn vaardigheden veel agressiever door bochten kan rijden, waar andere renners dat niet zien aankomen (omdat ze simpelweg die vaardigheden niet hebben). 

 

15 uur geleden zei Lenstra:

Haha geen fan van Visma? Wat bedoel je qua idiote acties? 

 

Ik denk dat de renners altijd idioot zullen doen, simpelweg omdat het hun wat oplevert en ze anders niet meekomen. De grenzen moeten dus 'extern' worden gesteld, anders lukt het niet. 

Het is algemeen bekend dat Visma niet zo populair is het peloton door hun manier van rijden. Ik ben geen fan van de ploeg, nee, maar dat staat hier los van. Ik ben sowieso geen fan van een wielerploeg namelijk.

 

Kijkend naar de vele blessures en valpartijen was Visma een (dus niet de enige) ploeg die een groot veroorzaker is voor valpartijen. Als je er zo vaak bij ligt, ligt dat echt aan de manier van rijden. Zelf van Aert (iemand die echt wat kan met een fiets) valt ongelofelijk vaak.

 

Goed voorbeeld van een idiote actie is deze trouwens: https://www.wielerflits.nl/nieuws/tour-2024-gretige-wout-van-aert-crasht-in-razendsnelle-aanloop-naar-finale. Het scheelt dat van Aert hier enkel zelf onderuit gaat, maar met dit soort acties kan je makkelijk een grote valpartij veroorzaken. Maar dit soort tempoversnellingen naar een klim toe, zie je heel vaak. Dat doet Visma echt niet als enige. 10 km daarvoor gaat het in een slakkentempo en dan schreeuwen de ploegleiders: nu moet je voorin zitten en dan krijg je dit soort acties. Dit soort dingen kan je niet kapot reguleren. Dat kunnen echt alleen de renners en ploegleiders zelf aanpassen.

 

Of je moet verbieden dat ploegleiders actief mogen communiceren. Oortjes verbieden zelf is ook niet de oplossing (want het is in sommige situaties belangrijk dat renners kunnen communiceren met ploegleiders). Daarmee bedoel ik dat ploegleiders enkel mogen bevestigen dat ze gehoord hebben wat de renners tegen hen gezegd hebben en dus geen opdrachten meer mogen geven. 

 

Verder terug naar mijn voorbeeld:

 

Ik erger me sowieso aan klassementsploegen die denken voorin te moeten rijden in een sprintfinale. Je hebt er niets te zoeken met een treintje. Zet gewoon 1 man voor je klassementrenner en that is it. Je hoeft niet met een heel treintje (dat ook nog eens uitzakt), daar te zijn.

 

Het punt is dat je ook niet alle idiote acties kunt bestraffen. Want dan houd je weinig renners over in het peloton. Ik ben het eens dat je grenzen moet stellen, 100%, maar dan moet je zo consequent handhaven. Niet recht gesprint: automatisch terug naar het einde van de groep. Op de stoep gereden: uit koers. En dat moet je dan vanaf de jongste categorie al doen. 

Link to comment
Share on other sites

3 minuten geleden zei aron24:

Nee, jij leest het dus totaal verkeerd. Beide waren een negatief voorbeeld. Ik schets een simpele situatie van hoe valpartijen ontstaan. Niveauverschillen zijn een grote reden.

 

 

Nou, dan lees ik het niet verkeerd. Dan verwoord je het ontzettend onhandig. 

Link to comment
Share on other sites

7 minuten geleden zei Kelvin:

 

Nou, dan lees ik het niet verkeerd. Dan verwoord je het ontzettend onhandig. 

Volgens mij impliceert mijn zin vrij duidelijk de combinatie: 'meer risico'. Lijkt me gezien de context van de discussie nogal duidelijk dat dat niet per se positief is. Het citaat: 'neemt hij net wat meer risico in een bocht'.

 

Het kan zijn dat voor jou onduidelijk is, prima. Alleen in zo'n geval kan je, in mijn opinie, dan beter een vraag stellen in plaats van een onterechte conclusie aan mijn woorden te geven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...