Jump to content

Wielrennen - Algemeen


Recommended Posts

37 minuten geleden zei FlyD:

Gelukkig komt er steeds meer positief nieuws naar buiten. Geen hersenschade, geen vitale delen,... dat gaat de goede kant op.

 

Over de aankomst: Vooral die harde finishboog begrijp ik niet. Ik denk dat de klap daartegen de grootste schade heeft veroorzaakt. De UCI moet daarin betere richtlijnen voorzien.

 

Wat betreft Groenewegen: De DSQ is zeker te begrijpen (en terecht), maar we mogen niet vergeten dat bijna elke sprint iemand van zijn lijn afwijkt. Groenewegen wijkt minder dan een halve baan af. Fabio wil door een gat waarvan je weet dat het er niet gaat zijn. De elleboogbeweging van Groenewegen is raar, maar kan volgens mij te maken hebben met volledig kapot zijn icm de hoge snelheid. Je ziet ook dat zijn fiets een rare beweging maakt, net voor die beweging. Maar Groenewegen heeft zijn naam niet mee, dus dat zal de discussie moeilijker maken.

 

Wat mij betreft moet de UCI hier ook betere richtlijnen voorzien en die ook volgen. Dus bijvoorbeeld vanaf nu iedereen die van zijn lijn DSQ.

 

 

Wat de fuck is dit dan :D Groenewegen gooit zich er letterlijk voor, niets te maken met 'kapot zijn door hoge snelheid'. Op het moment dat Jakobsen dat gat in duikt is dat gat er ook gewoon, het gaat past dicht op het moment dat Groenewegen zijn lijn afsluit.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 4.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Interessante lijst wel. Dat een Bouhanni hier bijv nog in staat en Valverde en T. Martin als enige niet sprinters. Groenewegen de enige die pas halverwege het decennium is begonnen.

Als je de Tour wil winnen en INEOS echt het vuur aan de schenen wil leggen, heb je echt helemaal niks aan Groenewegen. Dat is een type sprinter die pure ballast is in een klassementsploeg. Hij kan eig

Van der Poel trapte 20 seconden lang 1000 watt in Strade Bianchi, met een piek van bijna 1400. Nog even en hij kan zonne-energie gaan vervangen

Posted Images

3 minuten geleden zei PJHoutman:

Wat de fuck is dit dan :D Groenewegen gooit zich er letterlijk voor, niets te maken met 'kapot zijn door hoge snelheid'. Op het moment dat Jakobsen dat gat in duikt is dat gat er ook gewoon, het gaat past dicht op het moment dat Groenewegen zijn lijn afsluit.

Heb je de vertraagde weergave van de sprint ook gekeken? ik zeg trouwens niet dat hij kapot is door de hoge snelheid. Het gaat over kapot zijn in combinatie met de hoge snelheid. In die vertraagde weergave zie je dat Groenewegen zijn fiets daardoor een rare beweging maakt wat de elleboogbeweging kan verklaren. 

 

Verder denk ik dat iedereen die de sprint zat te kijken wist dat de kans klein was dat je aan die kant van Groenewegen ging kunnen passeren. Dat betekent niet dat ik het goed wil praten, maar zoals aangehaald wordt er in bijna elke sprint van de lijn afgeweken. Als dat 90% van de tijd ongestraft blijft gaan de renners het blijven doen.

Link to post
Share on other sites
1 uur geleden zei NicoHaak:

Of juist steviger en wat schuiner aflopende zoals in de Tour. Dit is idd waardeloos.

Vooral dit. Er kunnen toch vast wel hekken ontworpen worden die een soort van meeveren (staal aan de onderkant - sterk rubber aan de bovenkant oid) zodra iemand er in valt, waarna die renner niet over de grond schaaft maar op bijvoorbeeld matten oid. Dan staat het publiek e.d. maar wat verder erachter.

 

Ben benieuwd wat ze gaan doen in ieder geval met reglementen omtrent sprinten. Heb het nog een paar keer teruggezien, maar hij is niet de eerste die op die manier van zijn lijn afwijkt, maar in dit geval was er gewoon geen ruimte meer voor Jakobsen.

Link to post
Share on other sites
1 minuut geleden zei FlyD:

Heb je de vertraagde weergave van de sprint ook gekeken? ik zeg trouwens niet dat hij kapot is door de hoge snelheid. Het gaat over kapot zijn in combinatie met de hoge snelheid. In die vertraagde weergave zie je dat Groenewegen zijn fiets daardoor een rare beweging maakt wat de elleboogbeweging kan verklaren. 

 

Verder denk ik dat iedereen die de sprint zat te kijken wist dat de kans klein was dat je aan die kant van Groenewegen ging kunnen passeren. Dat betekent niet dat ik het goed wil praten, maar zoals aangehaald wordt er in bijna elke sprint van de lijn afgeweken. Als dat 90% van de tijd ongestraft blijft gaan de renners het blijven doen.

Ik heb de sprint nu zo'n 10 keer gezien, ook vertraagd, waaronder van bovenaf. In die beelden zie je overduidelijk dat Groenewegen bewust Jakobsen wil afhouden. 

Link to post
Share on other sites
2 minuten geleden zei PJHoutman:

Ik heb de sprint nu zo'n 10 keer gezien, ook vertraagd, waaronder van bovenaf. In die beelden zie je overduidelijk dat Groenewegen bewust Jakobsen wil afhouden. 

Dat klopt. Ik beweer ook nergens dat dit niet zo is.

Link to post
Share on other sites
50 minuten geleden zei Zeus:

Feit blijft wel dat we dit al heel vaak hebben gezien. Lefevre ook die nu bijzonder ferm is in zijn uitlatingen terwijl hij Cavendish nog verdedigde in de tijd dat hij onder contract stond bij hem. 

Dit verbaast je omdat...? Lefevere kennen we nu toch allemaal wel door en door?

Link to post
Share on other sites

Normaal gesproken ben ik het daar grotendeels mee eens, maar in deze situatie kijk ik er toch anders naar dan bij een triviale beslissing van een jury (geen tijdstraf voor aan plakbidon), ploeg (niet meerijden) of coureur (rijdt niet genoeg op kop) waar hij het niet mee eens is.

 

Dit is (of 'was' als we de laatste hoopgevende berichten mogen geloven) een zaak van leven of dood. Dan vind ik alle emotionele reacties compleet toelaatbaar (ofjah 'begrijpelijk'). 

Link to post
Share on other sites

https://www.ad.nl/wielrennen/het-gevaar-in-het-wielrennen-wordt-nooit-echt-aangepakt~ad709d00/

 

Citaat

De focus op Groenewegen is logisch, maar het leidt ook af van het onderliggende probleem. Dat van de veiligheid in het wielrennen. Ieder jaar klagen renners over de aankomst van de eerste etappe van de Ronde van Polen. Die wordt niet voor niets ‘the fastest sprint in procycling’ genoemd: de streep is getrokken in een afdaling. Daardoor loopt de snelheid op tot boven de tachtig kilometer per uur. Het verkleint de foutmarge aanzienlijk. Maar je kunt je ook afvragen hoe het in vredesnaam mogelijk is dat een pelotonssprint in de WorldTour wordt beveiligd door een paar simpele ijzeren dranghekken. Hoe kan het dat Jakobsen niet tégen de hekken viel, maar er dwars doorheen? Waarom is de minimumstandaard voor de beveiliging van een sprint zo laag? Wie keurt er goed dat die massasprint in een afdaling ligt? Waarom liggen er niet allang opblaasbare kussens langs de laatste honderden meters, zoals in het schaatsen?

 

Sterke column betreft bovenstaande van Zonneveld.

Link to post
Share on other sites

Beetje simplistisch open deuren intrappen, zoals altijd met ijdele Zonneveld. Dat die sprint zo gevaarlijk is hoorde je helemaal niet zo veel en er zijn zat aankomsten die aflopend zijn. Opblaasbare kussens gaan je val ook echt niet breken als je met 60 km/u over de kop gaat met je fiets. Ik zou je aanraden om vooral niet de columns van Zonneveld te lezen als je je interesseert voor wielrennen. 

Link to post
Share on other sites

Uiteraard is dat niet heel gek. Toch was het wel heel snel klaar met hem. Als dat nu zijn niveau is, zie ik het somber in voor hem straks in de Tour. In goede vorm had hij daar best tweede man kunnen zijn, nu zou hij al heel blij mogen zijn als derde in de pikorde. Bennett is nu gewoon beduidend beter, misschien zelfs Kuss ook.

 

Maar inderdaad maar eens kijken wat hij zometeen laat zien.

Link to post
Share on other sites

Ik vond Tom erg sterk. Kruiswijk de mindere. Terwijl ik zijn aanval de dag ervoor wel in orde vond. Denk dat ze alle 4 van Jumbo al voldoende niveau hebben. Ineos snapte ik geen zak van. Castroviejo en Froome op kop beuken. Op het moment dat Bernal minder goed was en zelfs in laatste wiel zat toen ging Froome nog even extra gas geven. Voor Ineos begrippen zag dit er erg ongeorganiseerd en slecht gecommuniceerd uit. Misschien dat Froome voor zijn eigen ego nog even wilde laten zien dat hij ondanks zijn achterstand in vorm/conditie hij dit toch nog wel even kon doen nog. Getuige ook wel dat hij een periode op kop alles gaf. Toen terug zakte naar plek 2 en Castroviejo het over nam en hij na enkele seconden toch weer op kop ging beuken voor korte tijd, waarna hij er geparkeerd af moest. En dan over Thomas maar te zwijgen die nog wel wat werk deed op t vlakke richting de slotklim maar daar aan de voet al direct niks meer kon betekenen.

Link to post
Share on other sites

Bernal was niet slecht, maar wilde gewoon zien hoe de concurrentie eruit zag. Deed Roglic ook al eens. Zie je wel vaker. En ik denk dat INEOS gewoon ouderwets de controle op zich wou nemen. Hoog tempo in de hoop nog mannen van Jumbo te lossen. Maar daar ging het gewoon niet hard genoeg voor. Tegelijkertijd was de tactiek van Jumbo eigenlijk hetzelfde: controleren door een redelijk hoog tempo. Maar daar zit je Bernal niet mee dwars. Nu maakt het niet zoveel uit, maar in de Tour moet je dit niet doen. Een constant hoog tempo bergop rijden is prima voor Bernal, je moet hem dan juist voor keuzes stellen en de kop op dwingen. Dan kan je hem eventueel slopen. Als Jumbo denkt de INEOS-trein te kopiëren en dat was het hangt het uiteindelijk alsnog sterk af van hoe goed en constant Roglic straks is.

Link to post
Share on other sites
6 uur geleden zei Zeus:

Bernal was niet slecht, maar wilde gewoon zien hoe de concurrentie eruit zag. Deed Roglic ook al eens. Zie je wel vaker. En ik denk dat INEOS gewoon ouderwets de controle op zich wou nemen. Hoog tempo in de hoop nog mannen van Jumbo te lossen. Maar daar ging het gewoon niet hard genoeg voor. Tegelijkertijd was de tactiek van Jumbo eigenlijk hetzelfde: controleren door een redelijk hoog tempo. Maar daar zit je Bernal niet mee dwars. Nu maakt het niet zoveel uit, maar in de Tour moet je dit niet doen. Een constant hoog tempo bergop rijden is prima voor Bernal, je moet hem dan juist voor keuzes stellen en de kop op dwingen. Dan kan je hem eventueel slopen. Als Jumbo denkt de INEOS-trein te kopiëren en dat was het hangt het uiteindelijk alsnog sterk af van hoe goed en constant Roglic straks is.

 

Mogelijk zien ze niet de noodzaak om Bernal er af te rijden. Als ze ervan uitgaan dat Roglic tijd kan pakken in de TT. Toch is dat dit jaar wel een risico met slechts 1 TT die voor de helft bergop is en pas op dag 20.

Link to post
Share on other sites

Bernal moest zelfs een gat laten. Dat terug zakken waar je op doelt zoals Riis toen bijv voor het eerst zo opzichtig deed tijdens de Tour om zo zijn concurrentie te pijlen dat was hier denk ik niet het geval. Is Ineos ook helemaal niet het team naar om dat te doen. Tonen normaal hun spierballen door vooraan te zitten met de kopman. 

Link to post
Share on other sites
  • Rogier. changed the title to Wielrennen - Algemeen
  • Richarð. locked, unlocked, pinned and unpinned this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...