Jump to content

KNVB Beker

Ilias.

Recommended Posts

32 minuten geleden zei Djurovski:

Deventer is natuurlijk ook gewoon Gelderland aldus de NOS

20250227_213756.jpg

Het ligt in iedergeval niet in de Randstad, en voorderest is het allemaal een pot nat.

Toch wel jammer dat Go Ahead - Heracles niet de finale is geworden. Fuck die coëfficiënten, voor die clubs is zo'n finale er bij voorbaat al eentje voor de geschiedenisboeken.

17 minuten geleden zei Tim':

Toch wel jammer dat Go Ahead - Heracles niet de finale is geworden. Fuck die coëfficiënten, voor die clubs is zo'n finale er bij voorbaat al eentje voor de geschiedenisboeken.

Ze moeten gewoon het bekerticket het (één na slechtste) ticket maken, dan is het én nog een bijzondere prijs voor de mindere clubs, én heeft het weinig impact op de coëfficiënten. Heracles of Go Ahead Eagles in de Europa League moet je echt niet willen, daar moet gewoon een goede ploeg staan. Maar of Heracles of Utrecht in de 2e voorronde van de EL of CoL begint, maakt bagger weinig uit.

Weet overigens niet of dit regeltechnisch mag van de UEFA.

Edited by Rogier.

Laten we het volledige voetbal inderdaad lekker aanpassen zodat wij er het beste uitkomen op de coëfficientenranglijst. Gewoon schijt hebben aan kleine clubs voor wie dit wellicht een once in a lifetime opportunity is. Hup traditionele topclubs!

38 minuten geleden zei Rogier.:

Ze moeten gewoon het bekerticket het (één na slechtste) ticket maken, dan is het én nog een bijzondere prijs voor de mindere clubs, én heeft het weinig impact op de coëfficiënten. Heracles of Go Ahead Eagles in de Europa League moet je echt niet willen, daar moet gewoon een goede ploeg staan. Maar of Heracles of Utrecht in de 2e voorronde van de EL of CoL begint, maakt bagger weinig uit.

Moet dat ja? Ik gun de supporters van niet-topclubs ook een briljant Europees avontuur, ook al eindigt die vroeg. Laat ze maar een zo mooi mogelijke reis maken. Dat is de charme van voetbal en van verrassingen wat mij betreft.

26 minuten geleden zei bas huijsmans:

Laten we het volledige voetbal inderdaad lekker aanpassen zodat wij er het beste uitkomen op de coëfficientenranglijst. Gewoon schijt hebben aan kleine clubs voor wie dit wellicht een once in a lifetime opportunity is. Hup traditionele topclubs!

21 minuten geleden zei Tim':

Moet dat ja? Ik gun de supporters van niet-topclubs ook een briljant Europees avontuur, ook al eindigt die vroeg. Laat ze maar een zo mooi mogelijke reis maken. Dat is de charme van voetbal en van verrassingen wat mij betreft.

Maar het maakt die kleinere clubs onderaan de streep toch niet écht uit of ze EL of CFL spelen? Ik zou zoals Rogier al voorstelt voorstander zijn van het verdelen van een Conference League ticket via de KNVB Beker. Dan is het én qua voetbalromantiek mooi wanneer een club stunt en de beker pakt én je loopt qua coëfficiënten niet direct compleet achter de feiten aan als Nederland. Go Ahead zie ik in de CFL in een goed seizoen best een kans hebben (tegen Brann afgelopen jaar natuurlijk wat ongelukkig geweest), terwijl ze in de EL naar iedere waarschijnlijkheid acht keer het deksel op de neus zouden krijgen. Met enig succes in de Conference League opereren lijkt me daarmee in alle opzichten een briljanter Europees avontuur dan wanneer clubs van dergelijke allure in de EL actief zijn. Je hebt het jaren terug met de bekerwinsten van Groningen en Vitesse nog gezien, aan zulke EL-exercities valt weinig eer te behalen. 

3 minuten geleden zei Urbeto:

Maar het maakt die kleinere clubs onderaan de streep toch niet écht uit of ze EL of CFL spelen? Ik zou zoals Rogier al voorstelt voorstander zijn van het verdelen van een Conference League ticket via de KNVB Beker. Dan is het én qua voetbalromantiek mooi wanneer een club stunt en de beker pakt én je loopt qua coëfficiënten niet direct compleet achter de feiten aan als Nederland. Go Ahead zie ik in de CFL in een goed seizoen best een kans hebben (tegen Brann afgelopen jaar natuurlijk wat ongelukkig geweest), terwijl ze in de EL naar iedere waarschijnlijkheid acht keer het deksel op de neus zouden krijgen. Met enig succes in de Conference League opereren lijkt me daarmee in alle opzichten een briljanter Europees avontuur dan wanneer clubs van dergelijke allure in de EL actief zijn. Je hebt het jaren terug met de bekerwinsten van Groningen en Vitesse nog gezien, aan zulke EL-exercities valt weinig eer te behalen. 

Nee, dat zou mij om het even zijn. Het ging me meer om het feit dat ik liever een bekerfinale tussen Go Ahead en Heracles had gehad, want dat betekent voor veel supporters een droom die uitkomt qua Europees voetbal, terwijl PSV en AZ zich toch wel (zo goed als) elk jaar plaatsen. Of het Europa League of Conference League is, maakt mij niet zoveel uit. Maar wat mij betreft 'moet' het niet per se een betere club zijn. Die coëfficiënten zijn een leuk gevolg van goede prestaties, maar dat moet niet het doel zijn waarop je alles inricht. Want dan moeten we de tv-gelden ook maar voor 80 procent naar de top vijf laten gaan bijvoorbeeld.

41 minuten geleden zei Tim':

Nee, dat zou mij om het even zijn. Het ging me meer om het feit dat ik liever een bekerfinale tussen Go Ahead en Heracles had gehad, want dat betekent voor veel supporters een droom die uitkomt qua Europees voetbal, terwijl PSV en AZ zich toch wel (zo goed als) elk jaar plaatsen. Of het Europa League of Conference League is, maakt mij niet zoveel uit. Maar wat mij betreft 'moet' het niet per se een betere club zijn. Die coëfficiënten zijn een leuk gevolg van goede prestaties, maar dat moet niet het doel zijn waarop je alles inricht. Want dan moeten we de tv-gelden ook maar voor 80 procent naar de top vijf laten gaan bijvoorbeeld.

Maar dat heb ik ook hoor, prachtig zo'n finale. Al is het natuurlijk ook voor AZ een grote kans op weer eens een prijs na een hele lange tijd. 

Deels wel eens met de mensen hier hoor, als je stijgt moet er ook gewoon een zevende en een achtste club in het land op kunnen staan die goed mee doen in Europa. De niet-kwalificatie van Go Ahead was een foutje met een rottige loting.(Ik bedoel ze gingen er niet uit tegen een club uit Luxemburg) Het zou me verbazen als ze niet beter zouden kunnen de volgende keer, maar hoe vervelend ook het is wel behoorlijk essentieel. Als je ziet wat de Nederlandse clubs nu doen en ze staan nog steeds, maar achtste is toch ook door de slechte prestatie van Go Ahead. Die conference League voorrondes moeten eigenlijk gewoon gewonnen worden. Dus de conclusie is: zet Ajax daar maar neer.;c

2 uur geleden zei Urbeto:

Je hebt het jaren terug met de bekerwinst van (…) Vitesse nog gezien, aan zulke EL-exercities valt weinig eer te behalen. 

Vitesse werd het jaar ervoor vijfde. Precies de ploegen die je nu graag in de EL wil zien, toch?

Dat is de hele ellende met die coëfficiënten-discussie: we hebben in Nederland drie (en heel soms vier als AZ niet weer uitverkoop heeft gehouden) ploegen die regelmatig goed meedoen in Europa. Een vatbare bodem voor een vijfde ploeg van vergelijkbaar niveau lijkt er niet te zijn. Dus wie die vijfde - óf zesde óf zevende - ploeg dan ook wordt gaat weinig uitmaken. 

Nederland bevindt zich qua coëfficiënten in een accordeonbeweging. Zet het aantal ploegen uit, dan komt er een team in dat er niets te zoeken heeft. Daardoor dalen de coëfficiënten en gaan we terug naar minder ploegen, waardoor we het beter gaan doen en weer uitzetten. 

Als Nederland echt structureler mee wil gaan doen met meer plekken dan moet er meer geld binnengehaald worden door de clubs net buiten de top-3,5. Tot die tijd is het volledig nietszeggend of Utrecht, danwel Go Ahead, danwel PEC of Almere City die extra plaats in Europa pakt.

Daarnaast ben ik het met @Tim' eens dat de romantische kant van het voetbal vergeten wordt. Feyenoord heeft denk ik het meeste voordeel van betere coëfficiënten aangezien we het vaakst derde eindigden, maar er gaat toch geen seconde een gedachte over coëfficiënten door mijn hoofd als Heracles op het punt staat AZ uit te schakelen. Voor fans van die clubs is dit ‘once in a lifetime’. Bij NEC hebben ze het er nog steeds over dat Barcelona ooit op bezoek kwam.

5 uur geleden zei Urbeto:

Maar het maakt die kleinere clubs onderaan de streep toch niet écht uit of ze EL of CFL spelen?

Ik denk wel dat het uitmaakt. Als je amateurploegen hoort over bekerlotingen dan hoor je ze ook altijd zeggen dat ze het liefst tegen een Eredivisieploeg/topploeg spelen ipv een KKD ploeggie. Dat is toch hetzelfde met CFL en EL? Áls je kan kiezen speel je het liefst tegen een EL ploeg dan een CFL ploeg. En dan kijken we nog niet eens naar het startbudget dat er bij hoort, want dat levert toch ook al 1 miljoen extra op. Toch al snel 5 à 10 procent van een begroting van GAE of Heracles. Maar dit is ook een vraag die wij beiden niet kunnen beantwoorden aangezien wij niet voor een kleinere club zijn.

Wat het qua plek in de Conference League is, is wat PJ hierboven zegt. Je hebt gewoon niet echt een ploeg die consequent is buiten de Ajax, PSV, Feyenoord, AZ en Twente. De subtoppers zijn gewoon heel wisselvallig en kunnen het ene seizoen 4e worden en daarna 12e. Die sporadische overwinningen in de beker van andere clubs dan Ajax, PSV, Feyenoord, AZ en Twente gaan echt niet het verschil maken voor een plek 5 op de coefficientenranking of een plek 8. In het seizoen 2023/2024 hadden wij bijna het slechtste jaar van de afgelopen 5 coefficientenjaren en toen speelden Ajax, PSV, Feyenoord, AZ en Twente met zijn vijven in Europa.

Verwacht een overwinning voor Go Ahead eigenlijk, hoewel dat niet vanzelfsprekend is natuurlijk. Voetballen laatste tijd beduidend beter dan de Alkmaarders. Kijkend naar het ticket voor de Europa League, denk ik echter dat AZ gunstiger is.

Desondanks mooie wedstrijd gewenst aan beide supportersgroepen! Kan een mooi potje worden met 2 ploegen die altijd wel willen voetballen.