Pino Gepost May 23, 2019 Share Gepost May 23, 2019 10 uur geleden zei Sophomore: Het is al een fusieclub... Maar toen leefde ik ook niet en dus had ik ook niks met Rapid JC of Roda Sport. Ik heb wel wat met Roda JC en die club zou bij een fusie verdwijnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Satyr Gepost May 23, 2019 Share Gepost May 23, 2019 Er wonen in Zuid-Limburg, met Sittard als bovengrens, 660.000 mensen. Dat is net zoveel als in heel Friesland. En daar is het voor twee voetbalclubs al lastig om uit de rode cijfers te blijven. Laat staan met drie op een veel kleiner oppervlak in Zuid-Limburg. Het is dus kiezen voor drie kleine clubs in de marge of kijken of je één redelijke club kunt opzetten. Rationeel gezien is de tweede optie beter, maar gezien de onderlinge problemen van zo'n beetje alle steden, stadsdelen en wijken met elkaar, zal dat nooit gebeuren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pino Gepost May 23, 2019 Share Gepost May 23, 2019 Naja voor veel supporters is het dan gewoon zo dat hun club niet meer bestaat en er een compleet nieuwe club ontstaat, daar kun je niet zomaar ineens daar maar fan van worden..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nom de Guerre Gepost May 23, 2019 Share Gepost May 23, 2019 Fijn dat het rationeel zo'n goed idee is, maar voor de betrokkenen is het emotioneel geen optie. De rivaliteit tussen de clubs hoort voor een deel bij de identiteit van iedere club, het maakt de clubs deels tot wat ze zijn. Wat betekent het voetbal zonder rivaliteit? Voor mij is deze rivaliteit is inherent aan het voetballen en alles er om heen. Het is ook leuk om een collega te stangen omdat zijn clubje verloren heeft van jouw club, het kan andersom ook je hele weekend en week verzieken, maar het zijn toch de wedstrijden waar je naar uit kijkt, soms jarenlang. Voor mij kun je de rivaliteit met Roda en MVV niet los zien van de identiteit en als men door een fusie die spanning uit het voetbal haalt, zou dat voor mij (en met mij vele supporters, van alledrie de Zuid-Limburgse clubs) evengoed meteen het voetbal kunnen opruimen, want dan komt daar toch niemand meer naar kijken, zeker in eerste instantie niet. Misschien dat er bij succes een aantal gloryhunters c.q. successupporters komen kijken, maar het zou vele jaren duren vooraleer zo'n fusieclub een eigen fanbasis opbouwt. De vraag is of een fusieclub zo'n lang leven beschoren is zonder fans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Satyr Gepost May 23, 2019 Share Gepost May 23, 2019 Je laatste alinea's zijn aannames. Om de hoek ligt een vrij succesvolle fusieclub (Genk), maar ook een club als MK Dons zou 'nooit' overleven en die trekken gemiddeld ook 9000 man in League Two, en ruim 13.000 man in hun degradatiejaar. Ik ben het met je eens dat een nieuwe club hier vast geen succes wordt, maar de minderheid meent altijd maar dat er niemand komt omdat hun het een slecht idee vinden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kavinos Gepost May 23, 2019 Share Gepost May 23, 2019 Dus de mensen in Limburg zien liever hun eigen club verdwijnen dan ervoor te zorgen dat je in het weekend lekker naar het stadion kan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Satyr Gepost May 23, 2019 Share Gepost May 23, 2019 4 minuten geleden zei Kavinos: Dus de mensen in Limburg zien liever hun eigen club verdwijnen dan ervoor te zorgen dat je in het weekend lekker naar het stadion kan? Ja. Maar dat zal overal zo zijn he? Ik zie Heerenveen en Cambuur ook niet gezellig een FC Friesland worden, bijvoorbeeld. Er is hier in Zuid-Limburg ook best vaak sprake van een 2e liefde, met name Mechelen en Aachen worden gerust als favoriete club genoemd. Dat zou ik dan zelf niet kunnen, ik volg best een aantal teams en ben echt wel fan van een paar, maar ze zullen nooit Heerenveen kunnen benaderen. Dat is hier dus anders. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pino Gepost May 23, 2019 Share Gepost May 23, 2019 11 minuten geleden zei Kavinos: Dus de mensen in Limburg zien liever hun eigen club verdwijnen dan ervoor te zorgen dat je in het weekend lekker naar het stadion kan? Bij de 2e optie verdwijnt de club ook. En geen fusie betekent niet voor alle clubs dat ze verdwijnen natuurlijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nom de Guerre Gepost May 23, 2019 Share Gepost May 23, 2019 48 minuten geleden zei Satyr: Je laatste alinea's zijn aannames. Om de hoek ligt een vrij succesvolle fusieclub (Genk), maar ook een club als MK Dons zou 'nooit' overleven en die trekken gemiddeld ook 9000 man in League Two, en ruim 13.000 man in hun degradatiejaar. Ik ben het met je eens dat een nieuwe club hier vast geen succes wordt, maar de minderheid meent altijd maar dat er niemand komt omdat hun het een slecht idee vinden. En hoe moeilijk heeft Genk het de eerste tien jaar van haar bestaan gehad? Daar is het niet bepaald rozengeur en manenschijn geweest vanaf het begin. Voor iedere geslaagde fusieclub, is er ook een voorbeeld te vinden van een mislukte fusieclub. Jij noemt Genk, ik noem Germinal Beerschot. MK Dons is trouwens geen fusieclub, maar een club die van locatie is gewisseld. Wimbledon trok weg uit Londen en vestigde zich in Milton Keynes. Wellicht zijn het aannames, maar ik kan ze staven met bewijs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nom de Guerre Gepost May 23, 2019 Share Gepost May 23, 2019 21 minuten geleden zei Kavinos: Dus de mensen in Limburg zien liever hun eigen club verdwijnen dan ervoor te zorgen dat je in het weekend lekker naar het stadion kan? Je onderschat de emotie die hier een rol bij speelt. Vergelijk het qua emotie met een voorgestelde fusie tussen Ajax, Utrecht (of Den Haag) en Feyenoord om een FC Randstad te vormen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pino Gepost May 23, 2019 Share Gepost May 23, 2019 Ik heb ook liever Roda in de KKD dan een fusieclub in de Eredivisie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Satyr Gepost May 23, 2019 Share Gepost May 23, 2019 Het probleem hier zijn de landsgrenzen. Kerkrade ligt letterlijk tegen Duitsland aan (de Nieuwstraat is aan de ene kant Nederlands en als je oversteekt zit je in Duitsland) en Maastricht wordt van België gescheiden door een rivier. Sittard ligt op 5 minuten rijden van Duitsland en België. Al die mensen uit Sittard, Kerkrade en Maastricht zijn dus op papier Nederlander, maar hebben dus een hele andere achtergrond. Bij Ajax/Feyenoord/Utrecht is het gewoon haat en nijd, hier in Limburg passen de clubs niet bij elkaar. Je kunt metaal, karton en wol ook niet samenvoegen tot één bruikbare stof, zeg maar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nom de Guerre Gepost May 23, 2019 Share Gepost May 23, 2019 De antropologische kenmerken van de bevolking zullen zeker een rol spelen, dat ben ik met je eens. Rationeel zullen er prima argumenten aan te voeren zijn, maar emotioneel ga je er met de betrokkenen nooit uitkomen. Die situatie is voor mijn gevoel niet uniek voor Zuid-Limburg, die weerstand tegen een fusie ga je bij de meeste clubs en in de meeste regio's tegenkomen, mocht je het daar ooit opperen. De noodzaak voor een FC Randstad of FC Friesland is er nu niet, maar mocht je het daar ooit voorstellen, dan zou je dezelfde rationele argumenten van schaalvergroting en economische voordelen kunnen aanvoeren, terwijl je op dezelfde door emotie ingegeven weerstand stuit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djurovski Gepost May 23, 2019 Share Gepost May 23, 2019 Clubs als Ajax en Feyenoord hebben ook veel supporters uit andere provincies. Die beleving is daarbij heel anders dan supporters die echt fan zijn van hun cluppie uit hun stad of er vlakbij Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nom de Guerre Gepost May 23, 2019 Share Gepost May 23, 2019 Dat begrijp ik, maar een dergelijk scenario zou ook veel weerstand oproepen onder de supporters, of ze nu wonen in de regio of niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kavinos Gepost May 23, 2019 Share Gepost May 23, 2019 Duidelijk allemaal ? Heb in ieder geval iets los gemaakt. Was vooral erg nieuwsgierig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cimbomcu Gepost May 24, 2019 Share Gepost May 24, 2019 Maar de discussie is volgens mij ook niet nodig? Dit gedoe van Roda heeft volgens mij niet veel met een fusie te maken of dat er teveel clubs zijn. Maar gewoon onverstandig beleid met dat hele gedoe van die miljonair. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nom de Guerre Gepost May 24, 2019 Share Gepost May 24, 2019 14 minuten geleden zei cimbomcu: Maar de discussie is volgens mij ook niet nodig? Dit gedoe van Roda heeft volgens mij niet veel met een fusie te maken of dat er teveel clubs zijn. Maar gewoon onverstandig beleid met dat hele gedoe van die miljonair. Iemand opperde het idee dat een fusie wellicht een oplossing is. Overigens... https://www.vi.nl/nieuws/roda-topschutter-engels-verkiest-tweede-bundesliga-boven-eredivisie Transfervrij volgens mij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cimbomcu Gepost May 24, 2019 Share Gepost May 24, 2019 Dat is wel echt lelijk nieuws. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Satyr Gepost May 24, 2019 Share Gepost May 24, 2019 Hij zat zonder contract, dus niet onverwacht. Ik vraag me dan wel af wat Sandhausen betaald aan salaris, want voor je lol ga je daar niet heen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pino Gepost May 24, 2019 Share Gepost May 24, 2019 2 uur geleden zei cimbomcu: Maar gewoon onverstandig beleid met dat hele gedoe van die miljonair. Nee, het is al vele jaren eerder dat het gewoon een puinhoop is bij Roda. Met als dieptepunt het ontslag van Molenaar en de aanstelling van vd Luer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nom de Guerre Gepost May 24, 2019 Share Gepost May 24, 2019 5 uur geleden zei Satyr: Hij zat zonder contract, dus niet onverwacht. Ik vraag me dan wel af wat Sandhausen betaald aan salaris, want voor je lol ga je daar niet heen. Tweede Bundesliga, volgens mij is dat vergelijkbaar met middenmoot Eredivisie qua salarissen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pino Gepost May 24, 2019 Share Gepost May 24, 2019 1 uur geleden zei Nom de Guerre: Tweede Bundesliga, volgens mij is dat vergelijkbaar met middenmoot Eredivisie qua salarissen. En natuurlijk grotre kans om naar de Bundesliga te gaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cimbomcu Gepost May 24, 2019 Share Gepost May 24, 2019 8 uur geleden zei Pino: Nee, het is al vele jaren eerder dat het gewoon een puinhoop is bij Roda. Met als dieptepunt het ontslag van Molenaar en de aanstelling van vd Luer. Ja zal wel, maar zat die gast niet vast was er niks aan de hand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pino Gepost May 24, 2019 Share Gepost May 24, 2019 38 minuten geleden zei cimbomcu: Ja zal wel, maar zat die gast niet vast was er niks aan de hand. Dan nog heb je een incapabel bestuur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts