Jump to content
Pinolero

Age of Empires II

Recommended Posts

Koop die HD versie anders ff, die heb ik op Steam en dat werkte toen met Dans wel prima online.

HD staat er om bekend veel lag te hebben in vergelijking met de andere platforms. Ik zou zelfs kijken naar Gameranger of Voobly, die hebben bij mijn weten minder lag (dat geldt in ieder geval voor Voobly en volgens mij ook voor Gameranger).

Volgens mij kunnen jullie beiden ook op Voobly spelen zonder dat iemand het spel hoeft te kopen / downlaoden:

Voor Acquafresca geldt de 'normale' installatie van Voobly, net zoals hij ooit Gameranger heeft gedownload en geïnstalleerd.

Voor Bart geldt de volgende link: https://www.reddit.com/r/aoe2/commen...ing_up_voobly/

Als je de stappen goed doorlopen hebt, kun je gewoon tegen iedereen spelen, ongeacht of je de originele game had of de HD versie. Nadeel voor jullie: NR is typisch Gameranger. Op de andere platforms vindt je bijna geen NR-games.

Kijk maar of jullie wat hebben aan deze suggestie.

(voor de duidelijkheid: Ik heb geen ervaring met het stappenplan bij die link)

Edited by MisterX

[quote name='Acquafresca'] Ga maar alvast game downloaden, knallen we vannacht een potje. [/QUOTE] Heb je die HD version op steam Halit? 5 euro dacht ik. Vind 'm erg mooi ogen. Goede versie. Wil best een potje met Bartje old skool meedoen binnenkort. Echt al heel lang niet gespeeld. @MisterX Weet niet waar het verhaal van lagg vandaan komt, maar nergens last van. Oogt erg gemakkelijk via Steam.

[quote name='Dansmeister'] @MisterX Weet niet waar het verhaal van lagg vandaan komt, maar nergens last van. Oogt erg gemakkelijk via Steam.[/QUOTE] Laat vanaf het begin van deze post duidelijk zijn: steam is best oké. Ik speel er zelf ook zo nu en dan wat potjes. Als het echt een drama zou zijn, zou ik er nooit spelen. Volgens mij is dat verhaal over de lag wel de algemene consensus op het internet. Google er maar eens op. Ik heb zelf ook die ervaring op steam, waardoor ik mezelf ook aansluit bij deze consensus. Een voobeeldje: Een boar lure zonder loon op HD is groot risico door de lag. Dus daar doe ik eigenlijk altijd eerst loom en daarna pas de boar lure. Op voobly, offline of bij een lan-game heb je dat veel minder. Daar lure ik de boars zonder enige moeite zonder loom. Er waren trouwens twee aspecten die speelde, de mogelijke lag was niet het enige. 1. Je bent bang voor lag 2. De ene heeft HD en de ander de gewone versie en je zoekt een manier om te spelen. Dan zeg ik: Ik beveel Voobly aan als oplossing. Met beide versies kan er via Voobly tegen elkaar gespeeld worden, terwijl op Voobly de lag over het algemeen minder is dan bij steam. Als zij graag de potjes via steam willen spelen: dat zal ook geen grote problemen opleveren. Er is dan wel iemand die het HD-spel nog zal moeten aanschaffen en mogelijk heb je iets meer lag. Maar ook via deze weg kun je prima wat potjes spelen, zonder al te veel problemen.

[quote name='Dansmeister'] Heb je die HD version op steam Halit? 5 euro dacht ik. Vind 'm erg mooi ogen. Goede versie. Wil best een potje met Bartje old skool meedoen binnenkort. Echt al heel lang niet gespeeld. @MisterX Weet niet waar het verhaal van lagg vandaan komt, maar nergens last van. Oogt erg gemakkelijk via Steam.[/QUOTE] Heb de HD gekocht idd. Van middag ook een potje op steam gespeeld. Behoorlijk laggy om eerlijk te zijn

Heb de HD gekocht idd. Van middag ook een potje op steam gespeeld. Behoorlijk laggy om eerlijk te zijn

Kutsteam

Goh, heerlijk potje BF net gehad als Goths. Kwam neer op een NR game (al was dat niet afgesproken). Infantry spam + Bombard Cannons is OP. De kampen van alle vier de tegenstander met de grond gelijk gemaakt. Helaas gebeurde dat ook bij ons. Turks OP... Dus uiteindelijk waren alle kampen gesloopt en ging iedereen bij de tegenstanders bouwen. Was een kwestie wie elkaar als eerste in zou halen. Zou ik sneller alles veroveren dan de Turks, of zou ik de Turks inhalen en daarmee een einde maken aan de game. Helaas wonnen de Turks. Ondanks het verlies, was het toch een enorme bazenpot. In dit soort gevallen kan ik ook NR zeker waarderen.

Dat is toch de bedoeling van een NR. Iedereen die zijn army tot de max heeft geupgradet en exploit de zwakheden van zijn tegenstander. Turks zijn laat in de game sowieso op met de bombard canons en towers. Wss had jij hem in de castle age of vroeg in de imp kapot gemaakt met je huskarls die uit je barracks lopen(vind ik compleet belachelijk overigens). Al zijn mass scorpions en hussars ook wel degelijk tegen huskarls.

[quote name='Acquafresca'] Heb de HD gekocht idd. Van middag ook een potje op steam gespeeld. Behoorlijk laggy om eerlijk te zijn [/QUOTE] Hmm.. de paar potjes die ik met @Barteh deed, had ik er in ieder geval geen last van. Maar speel dan ook al tijden niet meer. Mocht je binnenkort een keertje met hem spelen, moet hij mij maar even appen. Doe ik een potje mee. Vond het vroeger altijd wel leuk om te spelen.

Dat is toch de bedoeling van een NR. Iedereen die zijn army tot de max heeft geupgradet en exploit de zwakheden van zijn tegenstander. Turks zijn laat in de game sowieso op met de bombard canons en towers. Wss had jij hem in de castle age of vroeg in de imp kapot gemaakt met je huskarls die uit je barracks lopen(vind ik compleet belachelijk overigens). Al zijn mass scorpions en hussars ook wel degelijk tegen huskarls.

De game had geen no rush regel, je kon dus al heel vroeg aanvallen. Ik vind dat je in de meeste games met vreemden totaal niet op je allies kunt bouwen, waardoor een vroege aanval vaak niet echt tot de opties behoord in dit soort Black Forest games. Turks zijn best OP. Volgens mij is er ongeveer niets dat Bombard cannons en die janissary echt goed countert. Een van de sterkste combinaties die er bij mijn weten zijn. Goths hebben vooral de tactiek 'Spam units' en dat is. Dat is ook de reden waarom de huskarl in de barracks gemaakt kan worden en waarom ze 10 extra max population krijgen.

Ik heb pas zelf ook het voorrecht te hebben om met de Turks te spelen (Meeste games worden op voobly met random civs gespeeld). De NR-regel bestaat en dus de imperial age halen is niet altijd het geval. Ik heb de game vooral verdedigend gespeeld, totdat het lukte om met een goede economie de imperial age te halen. Janissary's en bombard cannons gemaakt. En weg was de tegenstander (Mayans). Dat was trouwens in een 1 vs 1, waarin gold heel vaak een issue vormt op lange termijn (daarom worden Turks alleen als OP gezien in teamgames met trade).

Ik had net toch een mooie ally: bereikt de feudal age in ongeveer 27 minuten en bereikt de castle age in ongeveer 50 minuten. De overige spelers waren toen allen al in de imperial age. Aan zo'n ally heb je echt compleet niets. En dan probeer je hem nog bij te sturen door hem op dingen aan te spreken, maar dan negeert hij alles. Hij was de flank, maar had geen zin om zijn kan te wallen (map = Black Forest). Geweldig hoor zo'n ally. Ik ben verbaasd dat de game uiteindelijk toch door mijn team gewonnen werd. Ik was nooit echt fan van de Saracens, maar deze keer verliep alles lekker. 1000+ units vernietigd, zo'n 300 units verloren en zo'n 200 gebouwen gesloopt. Geen verkeerde score, al zeg ik het zelf :) Mijn andere twee ally's waar ik wel op kon bouwen, kwamen beide ook wel uit op de 1000+ kills, dus ik was blij met die allies.

Steam heeft blijkbaar de naam van AoE II: HD veranderd naar AoE II (2013) met het oog op de komende AoE II Definitive Edition. Ik ben wel benieuwd hoe goed AoE II DE gaat worden. Of het echt een verbetering is t.o.v. het origineel of dat er toch nog heel veel bugs in zitten.

https://store.steampowered.com/app/813780/Age_of_Empires_II_Definitive_Edition/

Ze snappen wel hoe mensen geld betalen voor deze game. Het origineel was heel populair. Toen hebben ze de HD versie uitgemelkt. En nu komen ze maar net een DE-editie. Of mensen de game nog maar een keer via die weg willen kopen...

Wordt dit spel onder de leden van dit forum nog wel eens gespeeld?  

Wat houdt een Definitive Edition in dan eigenlijk?

Mij lijkt het wel weer eens leuk om te spelen,.

1 uur geleden zei Pino:

Hierna komt er geen nieuwe meer.

3 uur geleden zei Pino:

Volgens mij is de game vanaf de grond af opnieuw opgebouwd met wat QoL updates en nieuwe civs (boven op alle civs van HD). Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij kun je dan ook in en uitzoomen tijdens het spelen. Grafisch heeft het een update gekregen, zodat het 4k aan kan, ...

Op 18-10-2019 om 14:26 zei Pino:

Hier wordt vast een hoop verteld over DE.

Edited by MisterX

Op 18-10-2019 om 14:26 zei Pino:

Ondertussen komen er meer beelden los. Blijkbaar was er eerst een verbod om beelden uit de beta te streamen, maar dat is sinds een paar dagen opgeheven.

Ik ben zelf vooral benieuwd of het een beetje wil aan slaan. Als je nu online wilt spelen, is het verdeeld over een hoop verschillende plekken (Voobly, Steam, Gameranger, ...). Ik zou het wel mooi vinden als DE alles bij elkaar weet te brengen en dat iedereen over stapt. Ik verwacht niet dat ik zelf heel snel over ga stappen. 

Iemand al ervaring met AoE II: DE? Ik niet. Volgens verhalen heb je volgens mij wel een zeer goede pc nodig. Toch wel jammer als dat zo is. AoE II kon op echt iedere pc.