Spring naar bijdragen

Aanbevolen reacties

Geplaatst

2zz3p7a.png

===

De laatste tijd ben ik erg geïnteresseerd geraakt in muziek gerelateerde documentaires, de zogeheten rockumantary. Mede geïnspireerd door dergelijke topics ontstond bij mij het idee om middels dit topic mijn favorieten met jullie te delen. Het is de bedoeling dat ik hier verschillende documentaires ga bespreken. Ik ga proberen verschillende soorten documentaires te bespreken. Bekend, onbekend, lang, kort, oud en nieuw, de bedoeling is om het redelijk divers te houden. Af en toe zal ik proberen in te haken op de actualiteit en zal ik aankondigen als er iets relevants op teevee komt. De meeste beelden die ik wil laten zijn zijn legaal te bekijken op het internet, helaas zal dit niet voor alles gelden maar ik geloof dat jullie de weg op het wereld wijde web wel kunnen vinden.

===

1. A Skin Too Few: The Days of Nick Drake

2. 24 Hour Party People

bewerkt door Bm

Geplaatst
  • Auteur

2zz3p7a.png

===

De laatste tijd ben ik erg geïnteresseerd geraakt in muziek gerelateerde documentaires, de zogeheten rockumantary. Mede geïnspireerd door dergelijke topics ontstond bij mij het idee om middels dit topic mijn favorieten met jullie te delen. Het is de bedoeling dat ik hier verschillende documentaires ga bespreken. Ik ga proberen verschillende soorten documentaires te bespreken. Bekend, onbekend, lang, kort, oud en nieuw, de bedoeling is om het redelijk divers te houden. Af en toe zal ik proberen in te haken op de actualiteit en zal ik aankondigen als er iets relevants op teevee komt. De meeste beelden die ik wil laten zijn zijn legaal te bekijken op het internet, helaas zal dit niet voor alles gelden maar ik geloof dat jullie de weg op het wereld wijde web wel kunnen vinden.

===

1. A Skin Too Few: The Days of Nick Drake

2. 24 Hour Party People

bewerkt door Bm

Geplaatst
  • Auteur

iy0sc4.png

-1-

A Skin Too Few: The Days of Nick Drake (2000)

Nick Drake was een Britse zanger. Zoals meerdere kunstenaars kwam de grote erkenning voor werk pas na zijn dood. Gedurende zijn carrière bleef de echte doorbraak uit, inmiddels is zijn werk onder een groot deel van het publiek bekend en krijgt het lovende kritieken. Drake bracht drie albums uit gedurende zijn leven. In 1969 kwam zijn debuut cd Five Leaves Left uit, gevolgd door Bryter Layter uit 1970 zijn laatste album Pink Moon kwam uit in 1970, vier jaar voor zijn dood.

dt9YsLyhtGo

In de film A Skin too Few(2000) van de Nederlandse documentairemaker Jeroen Berkvens wordt het leven van Nick Drake geportretteerd. Een hoofdrol hierin is weggelegd voor zijn zus [/size]. Ook zijn muzikale vriend Paul Weller komt uitgebreid aan het woord. De film geeft een mooi kijken in het leven van de zanger vanaf zijn jeugd tot zijn dood. Ook de muziek van Drake is veelvuldig te horen.

Bekijk A Skin too Few via Holland Doc

bewerkt door Bm

Geplaatst
  • Auteur

1hwe8j.png

-2-

24 Hour Party People

Slechts 42 mensen waren getuigen van het eerste optreden van Sex Pistols in Manchester. Een nietszeggend optreden zou je zeggen. Niets bleek minder waar want een groot gedeelte van de aanwezige zou deel gaan uitmaken van de opkomst van de muziek scene in Manchester, achteraf zou het optreden de naam The gig that changed the world meekrijgen. De belangrijkste aanwezige: Tony Wilson, een televisie presentator die verschillende shows had lopen op een lokale zender. Een van deze shows is een muziek show, waarin nieuwe lokale bands een kans krijgen zich te presenteren voor een breder publiek. Één van deze bands is Joy Divison. Wilson is zo onder de indruk dat hij ze coute que coute wil binden. Uiteindelijk zorgt dit voor de oprichting van Factory Records een label dat Manchester zou doen veranderen in Madchester een stad vol seks, drugs en vooral muziek.

1vvGp_VPeLI

24 Hour Party People is een redelijk absurde film waarin de verandering van Manchester onder de invloed van Factory Records veranderd. De opkomst van de New Wave, indie, Britpop en de rave cultuur wordt prachtig in beeld gebracht. Dit alles gebeurd uit het oogpunt van Tony Wilson die wordt gespeeld door de Engelse komiek Steve Coogan . Tony Wilson krijgt the maken met de ego's en problemen van bands en artiesten die stijf staan van de drugs en problemen binnen zijn legendarische discotheek The Haçienda.

2rzx5ec.png

Voor degenen die films als Control over Ian Curtis of de documentaire Joy Divison hebben gezien lijkt het misschien alsof er aan een aantal zaken snel voorbij wordt gegaan, dit komt omdat het een breder verhaal betreft dan het verhaal van één band. Heb je deze nog niet gezien raad ik je aan eerst deze te kijken, hierdoor worden bepaalde facetten uit de andere films een stuk duidelijker. Beide films zal ik later nog bespreken.

7TAS0WHWlOA

Geplaatst
  • Auteur

Teevee tip: Behind the Wall - Pink Floyd vanavond (13-05) om 22:40 op Canvas.

Onlangs hier 0

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.