Jump to content

Awaydays / Groundhops

Crouch

Recommended Posts

Gisteren met mijn voetbalteam bij Crvena Zvezda (Rode Ster Belgrado) tegen Novi Pazar geweest... Wat een gekkenwerk joh!

Het was de laatste wedstrijd van een vrij succesvol seizoen met tot dan toe 30 overwinningen, 6 gelijke spelen en nog geen nederlaag. Donderdag wonnen ze de beker ook nog eens en om de supporters te bedanken was het gratis entree in dit duel. Ideaal dus voor ons zuinige Nederlanders :D

In het begin zaten we wat aan de zijkant van de tribune waar ook de harde kern zat, dachten mooie plek om dat te aanschouwen maar een deel van de harde kern kwam naar ons toe met het ietwat dringende verzoek om meer richting hen te gaan zodat het om hen heen in ieder geval zo vol mogelijk zat en niet allemaal te verdeeld. Toen vlak na het begin van de wedstrijd iemand vlak achter ons werd aangevallen door 2 gemaskerde 'supporters' werd ik wel een partij bang maar het was daarna weer redelijk onder controle.

In de eerste helft waren de Ultra's nog vooral bezig met het toezingen en supporteren maar we zagen al paar keer wat gemaskerde jongens van de ene tribune naar de andere klimmen dus er stond nog van alles te gebeuren. Geen lekker gevoel als je van dat soort dingen op de tribune ziet terwijl je zelf daar als een onwetende toerist met je in de Fanshop gekochte 3e shirtje op de tribune zit...

image.png.8df4c3b82019684be5b8308865056b13.png

In de tweede helft werd duidelijk wat het plan was, waar ikzelf bij binnenkomst werd gecontroleerd en moest laten zien dat ik geen muntjes had waarmee ik iemand pijn zou kunnen doen (succes met zo'n sintelbaan om het veld) had een van de ultra's een goedgevulde juten zak met vuurwerk dat netjes werd verdeeld onder zijn gemaskerde vriendjes. Die gingen vervolgens overal op de verschillende tribunes staan en dat leverde onderstaande spektakel op:

Daarna werd de wedstrijd nog even stilgelegd omdat er een klein rookbommetje werd gegooid... Uiteindelijk eindigde de wedstrijd in 2-2 met een paar mooie goals maar van het voetbal heb ik veel minder meegekregen dan van alle commotie en het spektakel om me heen. Grappig dat ik op sommige momenten echt bang was van de voor mijn gevoel opgefokte sfeer terwijl er ook nog gewoon ouders met kinderen in hetzelfde vak stonden ;c

image.thumb.png.7208b4661d6118cc2e0b7a281a1d9278.png

@Willemtof man! Waren er (überhaupt) uitsupporters? Zo ja, waren daar geen ongeregeldheden mee? Novi Pazar is namelijk een stadje in Servië, maar de inwoners zijn voornamelijk uit (Bosnische) moslims. Dat is niet altijd een gelukkige combi met de Servische rooms-katholieken, vandaar mijn vraag :D 

@Keeza Nee er waren geen uitsupporters inderdaad, dit verklaart misschien wel waarom... Toen we terug naar onze appartementen liepen kwamen we trouwens volgens mij nog langs het kantoor van de sportclub Crvena Zvezda, daar stonden wat politieagenten in volledige uitrusting. Leek mij dat dat was om eventuele aanvallen ofzo van andere supporters op dat pand te voorkomen :classic_ninja:

Afgelopen zaterdag was het dan eindelijk zo ver. Eerste keer Sclessin. Stond al lang op mijn verlanglijst ( vooral na de Red or Dead spandoek tegen Anderlecht.)  Helaas kon degene die met mee ging niet de hele dag dus geen Luik centrum helaas. Maar goed dan maar wat later vertrekken. Onze halve Pool ff geappt waar ik het beste kon parkeren thnx @Zawisza. Straat wat genoemd was stond al vol maar uiteindelijk een mooie stoep gevonden waar mijn auto nog prima paste. Stond er ook al 1 dus als die er mag staan dan ik ook. Lopend richting het stadion. Google Maps gaf rechtdoor aan maar mensen met Standard t-shirts gingen naar rechts. Dus die maar gevolgd. Ze hoorden dat we Nederlands waren maar het Standard werd geantwoord Qui Standard. En dat was voldoende om verder geen aandacht aan ons te besteden. Leuk wandelingetje met een aantal cafe's waar de thuis fans al lekker aan het indrinken waren en na zo'n 10 a 15 minuten doemde het stadion op

6csmSMJ.jpg

JM1LhY5.jpg

Even uitzoeken waar onze plaatsen waren. Leuk uitzicht trouwens. En hadden kaarten onder 1 van de twee Ultra groepen en in de buurt van het uitvak. Hadden wel een stoeltje maar niemand ging zitten dus was het een veredelde statribune. Ook prima hoor

9DMp7PE.jpg

3O26COp.jpg

wpB4e6z.jpg

d6I24co.jpg

Zaten recht tegenover de andere Ultra groep Inferno. Helaas bleef het hier vooral bij vocale steun. Op een mini fakkeltje na. Maar ook dat was al zeer indrukwekkend. Drinken kost er bijna niets trouwens. Twee halve liters en twee cola 9,30. Kunnen ze hier in Zuid Limburg nog wat van leren

s8YXWXc.jpg

Die boven ons deden dat dan toch wat beter met fakkels. Vloog nog een beker richting de keeper van Cercle Later nog een opstootje in de 16 bij Cercle wat overigens ook het hoogtepunt was in de tweede helft. De wedstrijd zelf , Zwaar kut echt een slechte wedstrijd zeker van de thuis kant. Maar goed voor het voetbal komen we niet zoals een wijs user hier al eens zei. Wedstrijd 2/10 ervaring 8/10 en dat laatste is wat belangrijk is. Na afloop nog ff een lekker broodje mexicano besteld om het stadion heen. Dit is wel een stadion waar ik nog eens terug kom. Alleen kijken voor een bob dan en dagje Luik met avond wedstrijd en om het stadion eten en drinken. Veel beter wordt het niet hoor volgens mij

At0EXqc.jpg

kb05QLm.jpg

RJvml0K.jpg

asXZTV5.jpg

OCcD3R2.jpg

Deze wedstrijd werd overigens mogelijk gemaakt door @cimbomcu Thnx nogmaals

Toch maar weer een goed voorbeeld waarom supporters over het algemeen een schijthekel hebben aan de lokale driehoek. Polonia wilde de titel vieren, Lublin wilde vol gaan voor playoffs, maar de burgemeester besloot onder druk van de politie dat doeken niet binnen mochten. geen support en een zaadwedstrijd als gevolg.

nadat lublin doeken binnen gesmokkeld had kreeg polonia ook groen licht, wat resulteerde in een beetje vuurwerk, maar vanwege tijdgebrek niet half zo goed was als dat t zou moeten worden. Goed, Lublin door een late goal in de playoffs. Maar goed, voetbal boeit me niet

en zoals de supporters van polonia dat omschrijven;

piękna futbolu twarzą kibice;

The beauty of football is made by supporters.

8976954A-B008-4458-88F5-927ED187CB73.jpeg

5563A491-FD2F-4B54-B849-A89CDF814264.jpeg

A6958CB1-800A-49B7-BB2E-3A921BB443E4.jpeg

6E4732C1-B2FA-4294-A8C0-B90A40359E95.jpeg

BDC82B23-E1CD-4F10-A66D-21C30ACF777B.jpeg

A10DEE53-91D7-4DBC-8C5D-53D567B247EC.jpeg

1F0BE1AE-257E-48D4-99F5-6AA6574D7530.jpeg

19AD2685-FB4E-460F-B926-939C37D6D1CA.jpeg

9D9992FD-8D4B-49ED-B450-C3B9D3C7FF1A.jpeg

F3EE359C-FD09-4D8C-84B1-8487A34C075A.jpeg

9 van de 10 competities zijn klaar. Nog twee potjes dit seizoen;

Chemik Bydgoszcz - Notec Łabiszyn

Zawisza Bydgoszcz - Chemik Bydgoszcz (finale beker)

Dat brengt de statistieken vooralsnog op 67 wedstrijden in 5 landen. 42 stadions waarvan 32 nieuw dit seizoen. Geen verkeerde statistieken

Vorige week zondag was dan de laatste hop. Nog een keer Zitterd aangedaan. Van te voren de stad in met collega. Helaas was het fan cafe dicht. Maar daar was ik de dag er voren al. Bier smaakte goed net als het oosters borrelplankje. Wedstrijd was niet om aan te zien maar gelukkig was het op de tribune beter:classic_love:. Na afloop moest het bier op blijkbaar want ipv 6 betaalde je nog maar 2 voor een halve liter

IMG20230528142729.jpg

IMG-20230528-WA0026.jpeg

IMG20230528145208.jpg

IMG-20230528-WA0031.jpeg

IMG-20230528-WA0052.jpeg

• 2 weeks later...

Langzaam beginnen de roosters voor volgend seizoen uit te komen. Wij hebben echter nog een wedstrijd gepland staan als afsluiter van 2022/2023. Met 68 wedstrijden vind ik dat best een geslaagd seizoen, alhoewel ik verwacht daar komend seizoen overheen te gaan. 

Spanning voor morgen begint goed te stijgen. Bekerfinale tegen Chemik Bydgoszcz. Bij overwinning stromen we in in de landelijke beker, wat betekent dat we met heel veel geluk een thuispot (of uitpot) tegen een club als Lechia, Legia, Lech krijgen. Dat zou me een partij heerlijk zijn, en niet te vergeten chaos.

Voor nu alle ogen op 1930, alhoewel het stadion al vol moet zijn om 1830. Ultras dingen jwt. Daarna hopelijk stary rynek onveilig maken met de groep. :classic_ninja:

• 1 month later...

Jaaaaa we zijn weer begonnen. Seizoenskaarten Eupen zijn binnen dus dat we zaterdag in Eupen waren is geen verrassing. Echter hoorde ik en collega van een andere collega dat Alemannia Aachen vrijdag al zou spelen tegen Wuppertal. Twee titelfavorieten tegen elkaar. Al ruim 20000 kaarten verkocht dus wat besloten collega en ik wij gaan naar Aachen. Vrijdag kaarten gekocht kijken hoe we het beste er naar toe kunnen zodat we beide kunnen drinken. Hem ophalen , Bus naar Heerlen vanaf mij en dan de snelbus naar Aachen. Was echter niet zo snel. Maar goed op tijd in Aachen , daar eten wat drinken en lopend vanuit de stad naar stadion. Collega is dit jaar ( 2023 ) naar 23 wedstrijden geweest en maar twee wedstrijden wist de thuisclub te winnen ( Emmen en RKC Ja hij is een Ajacied ) Met ruim 27000 supporters was het stadion goed gevuld. Bier halen was een drama. Zelf bijna de eerste helft niet gezien door dat ik bier was halen. Collega was bijna de gehele tweede helft weg om bier te halen. Komt ie de trap op penalty en 1-1. Gaat naast mij zitten 1-2..... Weer geen overwinning voor hem. Later nog ff de stad in was zeer gezellig 

KSrI9Zf.jpg

9U3miTz.jpg

IeMv0DY.jpg

WCmYKJD.jpg

sKQHjkS.jpg

lBOdXQx.jpg

haKo5Ai.jpg

Brak en na de tering toch op tijd om de zelfde collega op te halen voor Eupen. Afgesproken om 12 uur zodat we voor de wedstrijd nog ff Eupen ik konden gaan. Daar gegeten wat gedronken en dan naar mijn huis. Stadion was aardig gevuld en tegen de verwachting kwam Eupen zelfs 2-0 voor. Collega was al bezig yes eindelijk mijn vloek verbroken maar je raden het al. Het werd 2-1 en in de blessuretijd zelfs 2-2. Die gast brengt gewoon ongeluk maar daarna wel gezellig wezen stappen dus het weekend was geslaagd

WBna3Yd.jpg

K9IKJdn.jpg

saHxx0H.jpg

sEAdpaD.jpg

Op 20-6-2023 om 23:43 zei Grote Ree:

En is de vrouw ook van de harde kern? Of ben je via-via bij de club terecht gekomen?

sorry ben weinig op het forum te vinden. vrouw haat voetbal. Zelf mijn weg naar t stadion gevonden en ken nu paar gasten. Support ur local he

21 mei; Zawisza 1 - 0 Chemik - Bekerfinale

Goed, het mag dan al een flinke tijd geleden zijn, maar ik had nog niks erover getypt. Ga het voor deze ook kort houden, want zoveel herinner ik me niet meer. Weet wel dat ik heel de dag er naar uit keek. Stad was goed gevuld en rond 20;00 was het startsignaal. Heb zelf nog nooit zoveel volk meegemaakt op de tribune, dus qua alles was dit een perfecte voorbode op de aanstaande derby tegen Elana. Dan gelukkig wel met enigszins uitsupport. Vaders uitgenodigd vanuit Nederland, dus wordt een mooi weekend.

image.thumb.png.00d002ed0f5be68b1d61e4a244569678.png

Tijdens de bekerfinale hadden de ultras 2 tifo's. Gezien ik dit wist, besloot ik aan de andere kant te staan. Leuk voor de foto's, minder leuk voor de beleving. Wel gewaagd die tweede tifo, terwijl je bijna de 1-1 om je oren krijgt maar goed. Puchar jest nasz! Over paar dagen is de loting voor de landelijke beker waar we dus instromen. Hopen op een leuk potje thuis, of een mooie awayday (en dan niet in Rzeszów).

image.thumb.png.c12ace9830c153de9c844dbac5ca9835.png

22 juli HNK Rijeka 4 - 0 NK Rudes

Goed, tijdens vakantie kwam het toevallig uit dat Rijeka thuis speelde. Verder geen interessante tegenstander, maar zo uitgekozen dat we die dag in Rijeka verbleven en de pot meegepakt kon worden. Uurtje vanaf het appartement op Krk, dus een prima uitgangspunt. De dag zelf spendeerden we bij het strand, waar het echte stadion van Rijeka ligt. Deze wordt echter verbouwd (geen idee waarom en hoe want het staat niet in de schijnwerpers). Tot dat stadion open is, spelen ze op een soort trainingscomplex. Zonde, want het uitzicht is hier een stuk minder.

image.thumb.png.0c58c20ee095653dceb68a38724dbb61.png

Voor de wedstrijd bezocht werd, stormde het en even was ik bang dat ik hem ging cancellen. 30 mm neerslag, geen paraplu en geen overdekte tribune. Ben toch niet gek. Maar goed, zon scheen dus uiteindelijk vriendinlief en hond achter gelaten en op pad naar het stadion. Hier kwamen colonnes met harde kern voorbij. Zin in het nieuwe seizoen.

image.thumb.png.780c261b2ddb0069276e1a54830443c4.png

Wedstrijd zelf ging vrij eenvoudig naar Rijeka. Ook op de tribunes was het de Armada die het meeste geluid maakte. Jammer dat er geen overkapping is, want echt galmen/spoken deed het niet. Prima pot, niks bijzonders. Maar leuk om meegemaakt te hebben. Enige nadeel is dat ik een hele heuvel op heb geklommen, terwijl ik aan de andere kant moest zijn. Ach goed voor de conditie.

25 juli - Dinamo Zagreb 4 - 0 FC Astana

Goed, de laatste (voor nu). Vriendinlief weer overgehaald, en vooruit het mocht. Een CL-voorronde tegen Astana. Kaartje online gefixd, in Ljubljana uitgeprint en naar het stadion. Allemaal vrij eenvoudig. Sfeertje ging lekker hard. Net als de regen aan het einde van de 1e helft. Nadeel was dat ik toen helemaal alleen zat op een groot oppervlakte. Viel blijkbaar op en binnen 3 sec stond er een gast van de harde kern naast me. Of ik de camera even wilde inleveren. Nee? Uiteindelijk was het de memory card. Ook nee. Dus deleten alles. Nja dat deed ik maar. Daar gingen de vakantiefoto's en foto's van Zagreb. Foto's zijn me minder heilig dan m'n tanden. Zeker gezien ik alleen was in een vreemd land waar ik de taal niet sprak. 

image.thumb.png.65841c7f084d48ea0ea55d20d6528249.png

Goed, hoe kom ik aan deze foto's? Ik had toch alles verwijderd? Klopt. Heb ik daarna gewoon schijt gehad en foto's gemaakt? Klopt ook. Iets meer stiekem, maar goed. Zo snel geïntimideerd ben ik ook weer niet. De rest is gerecoverd. Dat kan namelijk met de nieuwste camera's (zelfs die van 10 jaar oud). Wist ik dat voor ik alles verwijderde? Misschien. Op de gok. Dat programma zoeken, kostte me wel een heel uur van m'n dure tijd. Goed. De pot, 4-0. Leuk. Spits staat in interesse van Feyenoord. Wordt een geval Bozenic. 

image.thumb.png.7d17e03a12bf51e0f21d3145b06b18bb.png

Na de wedstrijd weer heerlijk zeiknat geregend. Was het het waard? Jawel. Nieuw avontuur? Jazeker. Kom ik hier nog een keer terug? jawel. Maak ik dan gewoon foto's? Uiteraard.

Groetjes en tot de volgende!

• 2 weeks later...

Zawisza Bydgoszcz 0 - 0 Elana Torun / 12 augustus 2023, 19:46

Goed. Ons Ber vraagt, dus dan draai ik. De derby. De eerste derby in Bydgoszcz voor ruim 12 jaar. De jaren ertussen speelde Zawisza over het algemeen hoger. In april 2022 zouden de teams ook tegen elkaar uitkomen, alleen besloot Elana in februari zichzelf failliet te laten verklaren. Hierdoor ging het feestje niet door. Gelukkig (nja, Wloclawia was leuker geweest) promoveerden ze direct, waardoor de derby terugkwam. 

Goed, het schema is al een maandje of twee uit en sinds die dag stond 12 augustus dikgedrukt, cursiefgedrukt en onderstreept in de agenda. Ik was sinds een weekje in Polen weer na een roadtrip door Europa, dus ik kon er zonder enige moeite bij zijn. Speciaal voor de gelegenheid vader Zawisza uitgenodigd uit de lage landen, om hem het "van zoon op vader"-gevoel te geven, wat eerder bij Excelsior al gelukt was. 

Matchday begon om 8:00. Weinig slapen, dan weet je dat het een belangrijke pot is. Weinig eten in de middag en rond 16:00 avondeten bij de plaatselijke pierogarnia. Goed matchday voer onder genot van een Ksiazece Czerwony Lager (aanrader). Op dezelfde dag besloot één van Polens grootste rappers (bedoes) een concert te geven in Bydgoszcz (waar hij geboren is), met gratis toegang. Dit i.c.m. de derby maakte de stad een drukke bedoeling. Niet alleen van mensen, ook van onze vrienden in het blauw.

Goed, klokslag 19:00 waren we in het stadion en zochten we ons plekje op. Helaas zat iemand met gilles de la tourette achter ons die ik al kende van potjes bij Chemik. Helaas vraag je? ik heb er geen probleem mee als iemand veel scheldt, maar het moment dat je elke 3 sec opschrikt omdat hij zichzelf óf hard op de knieën slaat óf een trap tegen je stoel geeft, is bloedje vervelend.

De tribunes stroomden vol en de wedstrijd begon op het symbolische tijdstip 19:46 (oprichtingsjaar). Waar ruim 1000 man in het uitvak passen, kwam Elana slechts met 500 en een beetje. Dit was inclusief vrienden uit Myszków, Oswiecim (Auschwitz), Lódz en Kalisz. Doordat Widzew op dat moment tegen LKS speelde (toevallig op dezelfde dag.. ;)), miste een grote groep uit Lódz. Wisla en Ruch waren ook niet te bekennen.

image.thumb.png.e8372e3233cdb2d84900e0cb0a1c65eb.png

Zawisza werd ondersteund door ruim 4000 man. Hiervan was er een flinke delegatie uit Lubin (Zaglebie), kenmerkend in het oranje gekleed. Ook Pogon Lebork, Wloclawia Wloclawek en Gornik Walbrzych hadden de reis ondernomen om de vrienden uit Bydgoszcz te supporten. Gezien Lks niet bij Widzew welkom was, kwam ook een groep uit Lódz. Tychy speelde zelf tegen Wisla Kraków (goh, zelfde dag....). 

image.thumb.png.1c5d0016a0de74f5522eee5e2dc30e8d.png

Aan het einde van de eerste helft liet Zawisza een tifo zien met een tekst in de vorm van "er is geen kracht om ons te laten stoppen van roken", samen met 4 letters waarvoor iedere voetbalfan weet wat ze betekenen. Een paar minuten later kwamen er drie mannen onder vandaan met een mooie bivakmuts op die wat fakkels afstaken. De toon was gezet. De eerste keer pyro in Bydgoszcz sinds Kotwica Kolobrzeg thuis 2 seizoenen terug. De burgemeester had ze gewaarschuwd dat bij een volgende pyro het stadion gesloten zou worden. Met de pyro tegen Elana, staken de ultras een mooie grote middelvinger op.

De wedstrijd zelf was als een echte derby, wachtend op een goal. Zawisza was twee maal heel dichtbij kort voor rust, maar hij wilde er niet in. Na rust gingen ze door waar ze gebleven waren. In de tussentijd begon Elana met een kleine pyro-actie. Eerst wat stroboscoopjes, gevolgd met een fakkelzee. Als je beseft wat voor controle een uitvak heeft voor de wedstrijd, is het een applaus waard om te zien hoeveel Elana kon meenemen. Zeker gezien de cijfers in mankracht.

image.thumb.png.6f36409f860496d2094e96637039494f.png

image.thumb.png.93cf0d4463f33ee01f6aa113d78cc722.png

Terwijl Elana zich omkleedde om terug te gaan naar normaal, ging er een doek bij Zawisza overheen. "De enige juiste kleuren". Onder het doek werden kleine stroboscoopjes afgestoken. Voor het doek rookbommen in het zwart blauw en wit, gevolgd met wat fakkels. Dit allemaal gedurende een lofzang richting Torun; "Jebac, Jebac Elane".

image.thumb.png.f1dbc352add149bfbd907b5c56b3ebd0.png

De wedstrijd bloedde langzaam dood. Enkele kansen die allemaal niet erin gingen. In de 85e minuut ging een laatste doek omhoog aan Zawisza kant. En hier zit in mijn ogen een mooi verhaal aan. De wedstrijd speelde zich af in midden augustus. Een periode waarin veel mensen met vakantie zijn. Er was uiteraard veel commentaar op, maar ondanks dat kon Zawisza een groep op de been krijgen waar veel clubs in de Ekstraklasa (en daarbuiten) voor zouden uitwijken. Een doek werd langzaam uitgerold met de tekst "Wat is dat, onder de palmboom?" Waar uiteraard direct duidelijk is wat het is.

image.thumb.png.a60434d3101ce87480bc0ed5995af31d.png

Even leek dit het slotstuk van de avond te worden. Het doek ging omlaag, echter het tekstdoek bleef staan. Palmy werd subtiel vervangen door palamy. De tekst betekende nu "wat dat is, laten we het verbranden". Een fakkelzee die zich uitstrekte over een groot deel van de gehele tribune als gevolg.

image.thumb.png.6c78b1e8c1f5cb83e09cac46e470085c.png

Begrijp me niet verkeerd, dit is niet op het niveau van clubs als Lech Poznan en Legia Warszawa. Zowel in tifo als in pyro. Maar als je bedenkt dat Zawisza op het 4e niveau speelt voor het 3e seizoen op rij; de seizoenen hiervoor op amateurveldjes in de 8e divisie heeft gevoetbald; en er dan toch 4000 man op de been worden gebracht met zo'n passie. Dan is dat allemaal maar bewonderingswaardig. 

image.thumb.png.12a130fb835549ccd969e2373b4b8106.png

De wedstrijd bleef een bloedeloos gelijkspel, maar Zawisza liet zien dat wat er ook gebeurd, de club mag rekenen op de trouwe support van de aanhang.

Zawisza nigdy nie zginie.

• 3 weeks later...