Jump to content

Fortuna Sittard

Allybra
 Share

Recommended Posts

De tweede thuiswedstrijd en deze was daadwerkelijk best leuk om te kijken. Let op; "leuk", niet "goed." Er gaat nog steeds heel veel mis en er waren fases in de wedstrijd waarin de ploeg collectief door de ondergrens zakte, maar we werden niet zoals tegen Heracles helemaal weggetikt. Het is wel een beetje jammer dat die verdiende gelijkmaker niet viel, maar qua veldspel zijn er dit keer wel lichtpuntjes te benoemen.

King Koselev was degelijk vandaag en kon aan die tegengoals niet zo gek veel doen. De doeltrappen waren niet altijd super, maar alors, aan hem heeft het niet gelegen. Dat stel halve zolen dat zich onze achterhoede noemt daarentegen... Goh, laten we eens beginnen met onze captain; Pinto. Naar voren toe doet hij heel ijverig mee en had hij een prima assist op de tweede goal van Damascan, maar verdedigend staat hij regelmatig te slapen en werd hij vaak weggespeeld door Nunnely, die dan gelukkig ook last heeft van het Rommedahlsyndoom; vaak langs z'n man maar zelden een zinnige voortzetting.

Onze rechtsback was dit keer Clint Essers. Leuk dat die jongen het weer mag proberen, maar die linksbuiten van Willem II ging er iedere keer langs en deze knaap heeft wel een goede voorzet in huis. Á propos, die Köhlert van Willem II, leuk spelertje hoor... Enfin, Essers dus... Hij doet z'n best en hij komt uit de eigen jeugd, maar hij heeft het gewoon niet op dit niveau. Die jongen probeerde ook iedere keer aan de drassige kant van het veld met de bal aan de voet te gaan lopen, terwijl die bal dus blijft liggen. Of strakke ballen over de grond proberen te geven. 

Ninaj was degelijk vandaag. Hij wint luchtduels, aanvallend gevaarlijk bij hoekschoppen, maar het is geen leider. Qua coaching amper aanwezig en daardoor niet echt een rustpunt achterin. Daarnaast brengt hij voetballend heel weinig. Opbouwend best wel een beperkte verdediger, die iedere keer door Willem II werd vrijgelaten, omdat onze Branislav geen idee heeft wat hij met die ruimte moet doen.

Zijn kompaan achterin was wederom dramatisch. Hij veroorzaakt een penalty door onhandig het duel in te gaan, maar als hij goed had opgelet, had die situatie en dat duel niet eens hoeven ontstaan. Ninaj geeft rugdekking aan Essers en geeft een inworp weg, waardoor hij nog uit positie is. Zo'n beetje het hele vak ziet dat er ruimte ligt. Als Amiot een paar meter verder naar binnen was gaan staan, waardoor Pinto ook verder naar binnen was komen te staan, was er niets aan het handje geweest. Nu geef je een domme penalty weg. Amiot gesticuleert veel, schreeuwt ook best wel wat, maar als je daarna zulke fouten maakt, dan word je door je teamgenoten niet serieus genomen. Ik hoop echt dat Ultee en Hofland die jonge Finse verdediger van Liverpool een kans geven. 

Ons middenveld was vandaag ook apart. Er stond namelijk maar één middenvelder op het veld; Jorrit Smeets. Die buffelde, bikkelde en stofzuigde, maar kon het allemaal amper belopen. Krappe voldoende op basis van inzet en het feit dat hij meestal een teamgenoot aanspeelt in plaats van balverlies te lijden. Hij viel vandaag geblesseerd uit, ik hoop echt dat het meevalt, want Fortuna kan Smeets niet missen.

Diemers stond overal en nergens en probeerde nadrukkelijk het spel te maken, maar dat betekende ook dat hij zelden op z'n positie stond en inmiddels heeft de hele Eredivisie wel door dat wanneer je Diemers aan banden legt, je Fortuna lam legt. Toch een paar leuke steekballetjes, maar Diemers heeft wel echt ondersteuning nodig om te kunnen shinen. Smeets kan niet alleen het defensieve stuk voor z'n rekening nemen. De derde middenvelder was voorheen ons rechtsback Passlack. Een enthousiaste draver, maar positioneel loopt hij ook overal en nergens. Je ziet dat hij op zich prima kan voetballen, maar het oogt vaak ongecontroleerd, wild en druistig.

Voorin heb ik medelijden met Karjalainen op rechts. Die jongen werkt hard, maar het is gewoon geen rechtsbuiten. Hij werkt hard, verdedigt netjes mee terug, maar hij heeft de snelheid en de actie niet om rechts voorin iets zinnigs uit te richten. Wat hij wel kan, is een bal vasthouden, kaatsen en sleuren, loopacties maken de diepte in. Laat die man in godsnaam eens centraal spelen, samen met Damascan.

Damascan liet vandaag eindelijk eens in de Eredivisie zien dat hij een gevaarlijke spits is. Twee prima goaltjes en een derde treffer die net niet viel (balletje uit een lastige hoek in het zijnet). De loopacties waren prima en hij deed ook moeite om aanspeelbaar te zijn. Als Diemers deze jongen vaker weg kan steken, dan zou dat prima kunnen werken.

Amadou Ciss is een vreemde eend in de bijt. Eigenlijk zou hij verhuurd worden, toen ging dat niet door en nu heeft hij ineens een basisplaats op links. Hij speelde ook prima. Fysiek sterk, snel, prima actie, alleen af en toe het overzicht kwijt. Nou ja, dat mag als je pas 20 bent. Hopelijk kan hij deze lijn voortzetten.

Invaller Sambou is ook iemand waar ik hoge verwachtingen van heb. Het oogt af en toe nog wat lomp en ongecontroleerd, maar er gaat altijd dreiging van hem uit, omdat hij puur op kracht of snelheid langs (of door) verdedigers kan komen. Hopelijk is hij snel wedstrijdfit en kan hij een grotere rol voor ons gaan spelen.

Eigenlijk is het belangrijkste voor ons dat de trainers afstappen van een 4-3-3-achtige opstelling, omdat we simpelweg de buitenspelers niet hebben. We hebben wel drie degelijke centrumspitsen, dus een 4-4-2 zou meer voor de hand liggen. Alors, we gaan het zien.

• 2 weeks later...

Weer twee buitenlanders d'r bij :D De selectie is een soort van kraskaart van Europa.

"Welke landen hebben we nog niet?"

"Wales, en eh... Zwitserland!"

En zie, een Welshman en een Zwitserse Afrikaan. We gaan het zien wat dit vreemdelingenlegioen paraat speelt. Ik blijf vertrouwen houden in Gün. Veel andere opties hebben we ook niet echt :cab: 

Twee Moldaviërs, twee Finnen, een Sloveen, een Slowaak, een Fransman, een Portugees, een Duitser, een Welshman, een Zwitser, een Turkse Belg, een Griekse Duitser, een Spanjaard, een Senegalees, een Albanees, een Engelsman, een Ghanese Belg, een Hongaar en een Senegalese Fransman. Oh ja, zes Nederlanders, met Fernandes erbij zeven.

• 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Kutwedstrijd gisteren. Zwakke eerste helft, iets betere tweede helft en het geluk dat RKC aanvallend ook redelijk onmachtig is. Domme rode kaart van Maatsen trouwens, waarbij ik het raar vond dat Sambou geen kaart kreeg voor het geprovoceer daar. Als speler moet je de bal laten liggen als het spel stilligt en niet er rondjes mee gaan lopen om tijd te rekken. De reactie van Maatsen blijft dom, maar opnieuw, raar dat Sambou geen kaart krijgt.

• 1 month later...
Op 27-8-2019 om 18:53 zei Nom de Guerre:

Weer twee buitenlanders d'r bij :D De selectie is een soort van kraskaart van Europa.

"Welke landen hebben we nog niet?"

"Wales, en eh... Zwitserland!"

En zie, een Welshman en een Zwitserse Afrikaan. We gaan het zien wat dit vreemdelingenlegioen paraat speelt. Ik blijf vertrouwen houden in Gün. Veel andere opties hebben we ook niet echt :cab: 

De Welshman en de Albanees zijn pleite, maar we hebben wel een Griekse Albanees, een Deen en een Venezolaan extra. :) 

Tegen Heerenveen was het trouwens een matige pot, maar goed, wel drie broodnodige puntjes gehaald in eigen huis. Als we buiten Sittard ook punten gaan halen, dan kunnen we ons netjes veilig spelen. Van de zomer zal Diemers wel vertrekken, dus hopelijk is de scouting al bezig met het binnenhalen van wat creativiteit, al zou Tekie dat ook kunnen.

• 2 months later...
12 minuten geleden zei Richarð.:

Is die Cenk Ergün trouwens nog Directeur Voetbalzaken bij jullie?

Ik durf even niet te zeggen of dat de opvolger is geweest van Aztopal. Volgens mij was hij een soort raadgever c.q. consultant voor Sjoerd Ars. Ars mag trouwens wat mij betreft opzouten, maar dat terzijde.

Edited by Nom de Guerre

Zojuist zei Nom de Guerre:

Ik durf even niet te zeggen of dat de opvolger is geweest van Aztopal.

Mmm, ok. Zat namelijk ff in de editor de wijzigingen van Hofland en Ultee door te voeren en zag ook dat Ultee Technisch Manager ging worden, wat Ars blijkbaar nu is. Echter staat Ars als een normale directeur in FM en die Ergün als Directeur Voetbalzaken.

Nu lees ik dat Ars Hoofd Int. Scout gaat worden, dus scout aangezien ze al een Hoofd Scout hebben met Ziakas, maar hij gaat wel de transfers doen, wat dus Directeur Voetbalzaken zou beteken.

1 minuut geleden zei Richarð.:

Mmm, ok. Zat namelijk ff in de editor de wijzigingen van Hofland en Ultee door te voeren en zag ook dat Ultee Technisch Manager ging worden, wat Ars blijkbaar nu is. Echter staat Ars als een normale directeur in FM en die Ergün als Directeur Voetbalzaken.

Nu lees ik dat Ars Hoofd Int. Scout gaat worden, dus scout aangezien ze al een Hoofd Scout hebben met Ziakas, maar hij gaat wel de transfers doen, wat dus Directeur Voetbalzaken zou beteken.

Ergün is volgens mij een soort raadgever annex consultant.

• 3 weeks later...