Spring naar bijdragen

Nieuwe ontwikkelingen in het conflict tussen Noord- en Zuid-Korea

Aanbevolen reacties

Geplaatst

[spoiler=waarom hier?]Ik wist niet waar dit anders te plaatsen, dus vandaar hier.

korea_308827e.jpg

Noord-Korea schiet op huizen Zuid-Korea

Gepubliceerd: 23 november 2010 08:24 | Gewijzigd: 23 november 2010 08:29

ANP

Het leger van Noord-Korea heeft dinsdag tientallen granaten afgevuurd op een Zuid-Koreaans eiland, meldde het Zuid-Koreaanse leger. Zestig �* zeventig huizen staan er in brand. Volgens de Zuid-Koreaanse televisie zijn daardoor gewonden gevallen, waaronder minstens vier militairen.

Het Zuid-Koreaanse ministerie van Defensie zegt dat het leger uit zelfverdediging reageerde door terug te schieten op Noord-Korea. Het leger is in de hoogste staat van paraatheid in niet-oorlogstijd.

De bevolking van het eiland Yeonpyeong is naar bunkers geëvacueerd. De stroom is er uitgevallen. Televisiebeelden tonen dat minstens vier grote rookpluimen opstijgen van het eiland.

Bij het eiland Yeonpyeong waren in 2002 en 1999 ook al problemen tussen de twee landen, die op zeer gespannen voet leven. Noord-Koreaanse marineschepen overschreden de zeegrens en openden het vuur op Zuid-Koreaanse schepen. De Noord-Koreaanse schepen trokken zich terug toen er versterking van Zuid-Korea in aantocht was. Bij de incidenten vielen enkele doden. Een Zuid-Koreaans schip zonk.

Noord-Korea is een zeer geïsoleerd streng-communistisch land. De overheid steekt veel geld in defensie, waaronder de ontwikkeling van atoombommen. Deze week is een Amerikaanse gezant zich rot geschrokken toen hij een rondleiding kreeg in een centrum met zeer veel centrifuges om uranium te verrijken.

Bron: nrc.nl

Het conflict lijkt dus verder te escaleren, na het gezonken schip van de Zuid-Koreaanse marine.

• Antwoorden 99
  • Weergaven 66
  • Aangemaakt
  • Laatste antwoord

Bijdrages in dit topic

Geplaatst
  • Auteur

[spoiler=waarom hier?]Ik wist niet waar dit anders te plaatsen, dus vandaar hier.

korea_308827e.jpg

Noord-Korea schiet op huizen Zuid-Korea

Gepubliceerd: 23 november 2010 08:24 | Gewijzigd: 23 november 2010 08:29

ANP

Het leger van Noord-Korea heeft dinsdag tientallen granaten afgevuurd op een Zuid-Koreaans eiland, meldde het Zuid-Koreaanse leger. Zestig �* zeventig huizen staan er in brand. Volgens de Zuid-Koreaanse televisie zijn daardoor gewonden gevallen, waaronder minstens vier militairen.

Het Zuid-Koreaanse ministerie van Defensie zegt dat het leger uit zelfverdediging reageerde door terug te schieten op Noord-Korea. Het leger is in de hoogste staat van paraatheid in niet-oorlogstijd.

De bevolking van het eiland Yeonpyeong is naar bunkers geëvacueerd. De stroom is er uitgevallen. Televisiebeelden tonen dat minstens vier grote rookpluimen opstijgen van het eiland.

Bij het eiland Yeonpyeong waren in 2002 en 1999 ook al problemen tussen de twee landen, die op zeer gespannen voet leven. Noord-Koreaanse marineschepen overschreden de zeegrens en openden het vuur op Zuid-Koreaanse schepen. De Noord-Koreaanse schepen trokken zich terug toen er versterking van Zuid-Korea in aantocht was. Bij de incidenten vielen enkele doden. Een Zuid-Koreaans schip zonk.

Noord-Korea is een zeer geïsoleerd streng-communistisch land. De overheid steekt veel geld in defensie, waaronder de ontwikkeling van atoombommen. Deze week is een Amerikaanse gezant zich rot geschrokken toen hij een rondleiding kreeg in een centrum met zeer veel centrifuges om uranium te verrijken.

Bron: nrc.nl

Het conflict lijkt dus verder te escaleren, na het gezonken schip van de Zuid-Koreaanse marine.

Geplaatst

Moet zowat het belachelijkste conflict ooit zijn eigenlijk, beide bevolkingsgroepen zijn precies dezelfde.

Nuja, hopen dat ze een beetje hun verstand gebruiken.

Geplaatst
  • Auteur

Dezelfde bevolkingsgroep? Qua etniciteit wel, maar qua ideologie al lang niet meer. In Noord-Korea is het communisme zo geïndoctrineerd dat de meeste mensen ook echt geloven in het communisme volgens mij. Dit is allemaal de nasleep van de Koude Oorlog en de Containment Policy die Amerika heeft uitgevoerd. Als Amerika zich niet had teruggetrokken uit Vietnam was het ongeveer hetzelfde daar afgelopen, met een communistisch Noorden en een kapitalistisch Zuiden.

Geplaatst

De huidige Noord-Koreaanse bevolking kent geen andere ideologie. De meesten hebben nog nooit een westerling in het echt gezien, er is alleen staatstelevisie, al het onderwijs wordt door de overheid geschreven, het staatshoofd wordt gepresenteerd als een God. Een levende legende. Er worden allemaal rare dingen opgeschreven om de bevolking te laten geloven dat het staatshoofd echt goddelijk is. Zo is Kim Jong-il geboren op de hoogste berg van Noord Korea terwijl er op moment een dubbele regenboog aan de hemel verscheen. In werkelijkheid is hij ergens in Syberië geboren. En de eerste keer dat hij ging golven, schoot hij direct elf hole-in-ones. Verder staan er verschrikkelijk veel boeken op zijn naam, en ook nog films en opera's.

Geplaatst

Ik moet iedere keer denken aan dat poppetje uit Team America World Police als ik over Kim Jong-Il lees.

Geplaatst

Ik zeg het jullie, de VS zullen binnen nu en een paar jaar Noord-Korea binnenvallen, China gaat dan Noord-Korea steunen, waardoor er een WO III ontstaat, een soort nieuwe Koude Oorlog, tussen het communisme, de islam en de westerse wereld.

Geplaatst

Voor China is de VS qua economie veel te belangrijk om dat te riskeren, en andersom ook.

Geplaatst
Ik zeg het jullie, de VS zullen binnen nu en een paar jaar Noord-Korea binnenvallen, China gaat dan Noord-Korea steunen, waardoor er een WO III ontstaat, een soort nieuwe Koude Oorlog, tussen het communisme, de islam en de westerse wereld.

Wanneer ze binnenvallen, is er geen sprake meer van een Koude Oorlog, maar juist van een echte oorlog. Ik denk dat het bij dreigen blijft. Men is eerder bang van elkaar dan dat men denkt elkaar te kunnen domineren.

Geplaatst

En wat heeft de Islam dan te maken met een eventuele oorlog tussen VS en Noord Korea?

Geplaatst

Normaal gezien zullen zij dan de wereld gaan overheersen omdat de rest te zwak is. Ik raad Europa aan om dan geen kant te kiezen, ook al denk ik dat dit niet gaat gebeuren.

Geplaatst

Ik denk niet dat de VS dat zouden doen omdat er daar volgens mij ten eerste geen olie in de grond zit en ten tweede ze heel misschien wel iets geleerd hebben van het verleden. Vietnam. Irak.

Geplaatst

Ja en toen legde je CoD af

Geplaatst
  • Auteur

Zo'n oorlog zou Amerika veel te veel geld gaan kosten. Ook een soort van herhaling van Vietnam zal het niet worden, want Amerika heeft geen geld om Zuid-Korea nog extra bij te staan.

Daarbij is het duidelijk dat Amerika binnen nu en 20 jaar de leidende rol, de politie rol, de wereld op moet gaan geven. Omdat het geen middelen meer heeft om de gigantische krijgsmacht te financieren (herhaling van de Geschiedenis >> Groot-Brittannië)

Geplaatst

Als het daar echt helemaal ontploft dan houdt maar rekening met een nucleaire oorlog ;)

Geplaatst

Jij zegt het ons? :cab:

Er komt gewoon helemaal geen oorlog, en als die er komt dan gaat China zeker niet Noord Korea steunen. Die blijven gewoon neutraal.

En wat heeft de Islam nou met dit conflict te maken? :cab:

Geplaatst

Ik hoop niet dat ik moet, maarja levert wel weer mooie verhalen op.

Geplaatst

Echt he wat heeft Islam hiermee te maken. Ik hoop natuurlijk niet dat er een oorlog komt, maar ben wel benieuwd naar welke kant Rusland gaat kiezen.

Geplaatst

Atoomwapens hebben is het punt niet, want als ze ze durfen te gebruiken gaat de hele wereld uit z'n dak en dan is noord-korea een grijs vlekje op de kaart.

Geplaatst
Ik hoop niet dat ik moet, maarja levert wel weer mooie verhalen op.

:mrgy:

Onze eigen Duke

Geplaatst
Heeft Noord-Korea nou atoomwapens?

Ja. ICBM Atoom wapens, maar die zijn waarschijnlijk niet van voldoende kwaliteit om de Verenigde Staten te bereiken. Zuid Korea zouden ze zeker bereiken.

Onlangs hier 0

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.