Geplaatst 29 september 201014 jr. -1- Met schrik word ik wakker, zes uur maandagochtend. Sinds kort heb ik steeds vaker last van nachtmerries. Ik heb er nooit last van gehad. Tot afgelopen zomer. Het deed mij pijn om te zien dat een scheidsrechter zo werd aangepakt door media en politieke figuren. Het doet me denken aan mijn eigen ervaringen. Ik weet het nog als de dag van gister. De laatste wedstrijd van de Roemenen voor het EK 2004, winnen ze uit in Denemarken dan zijn ze zo goed als door. Verliezen ze punten dan is de kans veel kleiner, aangezien de Denen nog een wedstrijd tegoed hebben, Bosnië uit red. De Roemenen staan na 88 minuten nog steeds met 1-2 voor. Dan geeft mijn vierde man aan dat er nog minimaal vier minuten te spelen zijn. Het spel begint dan pas, de Roemenen pakken alle tijd van de wereld. Ik neem alle tijd op, ben het zat. Dat tijdrekken komen ze nog een keer tegen. En op het moment dat ik dat denk, valt het tweede doelpunt voor de Denen. Het is inmiddels de zesde minuut in de blessure tijd. Ik kijk op mijn horloge en zie dat er nog tien seconden staan. Ik laat de Roemenen aftrappen en nog een lange bal geven. Mijn horloge piept, ik neem mijn fluitje in de mond en wijs naar de middenstip. Voor dat ik weet sta ik niet meer alleen, ik krijg gelukkig hulp van mijn assistenten. We weten niet hoe snel we naar binnen moeten. De Roemenen laten duidelijk weten dat er teveel tijd is bijgetrokken. Eenmaal in de kleedkamer kijk ik mijn assistenten aan, ze glimlachen en zeggen eigen schuld dikke bult, ze roepen het over zich zelf Als ik thuis ben uit Denemarken, merk ik dat het niet onopgemerkt is gebleven in Roemenië. Hoe komen ze aan mijn e-mailadres?! Ik bel het hoofdkantoor van de UEFA. Ze melden mij dat ze niks hebben gezegd of verteld. Ik krijg de eerste drie weken na het “incident†meer dan drie duizend doodsbedreigingen. Zo hoeft het voor mij niet meer! En nu gebeurd dus het zelfde met collega en vriend Howard Webb. Hij heeft zelfs de president van Polen over zich heen gekregen. Waar is de beschaving?!
Geplaatst 29 september 201014 jr. Auteur -1- Met schrik word ik wakker, zes uur maandagochtend. Sinds kort heb ik steeds vaker last van nachtmerries. Ik heb er nooit last van gehad. Tot afgelopen zomer. Het deed mij pijn om te zien dat een scheidsrechter zo werd aangepakt door media en politieke figuren. Het doet me denken aan mijn eigen ervaringen. Ik weet het nog als de dag van gister. De laatste wedstrijd van de Roemenen voor het EK 2004, winnen ze uit in Denemarken dan zijn ze zo goed als door. Verliezen ze punten dan is de kans veel kleiner, aangezien de Denen nog een wedstrijd tegoed hebben, Bosnië uit red. De Roemenen staan na 88 minuten nog steeds met 1-2 voor. Dan geeft mijn vierde man aan dat er nog minimaal vier minuten te spelen zijn. Het spel begint dan pas, de Roemenen pakken alle tijd van de wereld. Ik neem alle tijd op, ben het zat. Dat tijdrekken komen ze nog een keer tegen. En op het moment dat ik dat denk, valt het tweede doelpunt voor de Denen. Het is inmiddels de zesde minuut in de blessure tijd. Ik kijk op mijn horloge en zie dat er nog tien seconden staan. Ik laat de Roemenen aftrappen en nog een lange bal geven. Mijn horloge piept, ik neem mijn fluitje in de mond en wijs naar de middenstip. Voor dat ik weet sta ik niet meer alleen, ik krijg gelukkig hulp van mijn assistenten. We weten niet hoe snel we naar binnen moeten. De Roemenen laten duidelijk weten dat er teveel tijd is bijgetrokken. Eenmaal in de kleedkamer kijk ik mijn assistenten aan, ze glimlachen en zeggen eigen schuld dikke bult, ze roepen het over zich zelf Als ik thuis ben uit Denemarken, merk ik dat het niet onopgemerkt is gebleven in Roemenië. Hoe komen ze aan mijn e-mailadres?! Ik bel het hoofdkantoor van de UEFA. Ze melden mij dat ze niks hebben gezegd of verteld. Ik krijg de eerste drie weken na het “incident†meer dan drie duizend doodsbedreigingen. Zo hoeft het voor mij niet meer! En nu gebeurd dus het zelfde met collega en vriend Howard Webb. Hij heeft zelfs de president van Polen over zich heen gekregen. Waar is de beschaving?!
Geplaatst 29 september 201014 jr. Ik ben benieuwd naar het vervolg. De doodsbedreigingen zijn schandalig natuurlijk, maar een schorsing voor Webb was wel op ze plaats geweest!
Geplaatst 29 september 201014 jr. Auteur -2- Mijn tweede “blunder†beging ik op het hoofdtoernooi in Portugal. Ik keurde in de verlenging van de kwartfinale Portugal - Engeland, een doelpunt af voor de Engelse. Dit viel niet in goede aarde bij de Engelse supporters, zeker niet toen het land ook nog eens verloor naar strafschoppen van de latere finalist. Dit keer was het zelfs zo erg dat ik onder politie begeleiding naar het vliegveld moest. Thuis in het “veilige†Zwitserland, bleek het niet minder. Ik heb zeven dagen moeten onderduiken. Zelfs mijn kinderen en vrouw heb ik vier dagen mogen niet zien. Ik wist dat supporters gek waren maar zo gek? Zo gek dat de scheidsrechter zijn leven niet zeker is. Ik heb uit bescherming van mijzelf en mijn gezin mijn e-mail niet geopend, maar laten openen door de politie, deze melde mij dat ik staatsvijand nummer een, van de Engelse, was op dat moment. Ik had meer dan het dubbele aan doodsbedreigingen gekregen. The Sun, was zelfs naar Zwitserland gekomen om mij uit te dagen en hebben een Engelse vlag in de weide naast mijn huis gelegd. Ik kon het niet meer aan, ik maakte de keuze en nam mezelf en mijn gezin in bescherming tegen deze boze en nare wereld. Ik stopte met het fluiten van wedstrijden op het allerhoogste niveau. Ik kreeg dat jaar nog wel de bronzen medaille omgehangen, ik was de nummer drie op het arbitrale mondiale niveau. De slapeloze nachten worden mij teveel, ik moet hier wat op vinden, ik besluit om te gaan praten met iemand die zegt nachtmerries te kunnen analyseren en te laten verdwijnen. Normaal ben ik redelijk sceptisch bij zulke mensen, maar niet geschoten is altijd mis. [spoiler=reacties] Heel leuk begin zeg. mooi begin, ben benieuwd naar het vervolg Goed begin en ook ik ben benieuwd hoe dit verder gaat! Ik ben benieuwd naar het vervolg. De doodsbedreigingen zijn schandalig natuurlijk, maar een schorsing voor Webb was wel op ze plaats geweest! Dank jullie wel voor de reacties! Hopelijk voldoet het;)
Geplaatst 30 september 201014 jr. Auteur -3- Na de zoveelste sessie heb ik er genoeg van, elke keer het zelfde liedje. “Weet u waar het is fout gegaan?†“Waarom bent u nu pas gekomen?†“Wat wilt u dat ik voor u doe?†Ik geef de vriendelijke man een hand en bedank hem voor zijn diensten, welke weet ik niet maar uit fatsoen schud ik de hand maar. Ik zeg dat ik me een stuk beter voel en vertel hem dat mocht het weer nodig zijn ik terug kom. Eenmaal thuis gekomen vertel ik mijn vrouw dat ik niet meer terug ga. De man heeft met zijn zinloze sessies alleen maar geld uit onze zak geklopt. Mijn vrouw kijkt verbaasd en reageerde verbaasd, “ik dacht dat het goed ging.†“Niet dus†antwoord ik kort. Ik heb voor mezelf besloten dat ik dit anders moet gaan oplossen. Ik start de computer op en zoek naar een mailtje in mijn inbox. Het mailtje van een kleine drie maanden geleden staat er nog. Uwe, We zoeken voor de wedstrijden in de weekenden nog een co-commentator die de scheidsrechterlijke beslissingen analyseert en verklaard. Na een zoektocht kwamen we bij jou uit, is dit iets? M.v.Gr Gunther Ik besluit Gunther te bellen dit gaat toch sneller dan de computer. Na twee keer proberen krijg ik Gunther eindelijk aan de lijn, hij zegt mij dat het aanbod nog steeds geldt en dat de vraag ernaar eigenlijk alleen maar groter is geworden door de discutabele beslissingen de afgelopen tijd. Ik zeg hem dat ik binnenkort naar Berlijn kom om te praten over een eventueel contract.
Geplaatst 3 oktober 201014 jr. Auteur -4- Na een jaar gewerkt te hebben voor het succesvolle Sportschau merk ik dat ik wat anders wil. Ik heb een jaar lang genoten en veel plezier gehad met collega’s. Daarnaast hebben ze me gedurende het seizoen ook een aantal keren doordeweeks gevraagd, voor de Europese wedstrijden van de Duitse teams. Tijdens een van de wedstrijden in het “buitenlandâ€, werd ik voor gesteld aan de voorzitter van een van de clubs, Gisela Oeri. Deze Duitse voorzitster is de baas van een club in mijn land, Zwitserland. Tijdens het gesprek kwam de positie van manager naar voren, zij vroeg wat mijn ambities waren, of ik nog verder wilde dan analist bij sportschau. “Maar natuurlijkâ€, antwoordde ik. Inmiddels zijn we dus aan het eind van het seizoen. Gisela Oeri heeft mij gedurende het seizoen een aantal keren gebeld. Gewoon om te vragen hoe het ging en of ik niks zag in een functie bij de club. Als man die het arbitrale kwartet ontvangt en verzorgt rondom de wedstrijden, het salaris zou beter zijn dan in Duitsland werd mij verzekerd. Ik heb toen aangegeven dat ik mijn contract van een jaar bij de ZDF wilde uitdienen en daarna verder zou kijken wat ik ging doen. Gisela Oeri staat inmiddels al vier keer op mijn voicemail, of ik met spoed wil terug bellen. Ik belde terug. Gisela begroete me amper en vroeg of ik niet even langs wilde komen, ze had mijn hulp nodig. Ik besloot om op haar aanbod in te gaan, wat ik kon verwachten wist ik niet. [spoiler=reacties] Dank voor de reacties Sorry deze keer voor het mindere stukje, ik ben er de afgelopen dagen niet echt bij, mijn schoonvader ligt namelijk in het ziekenhuis. :(
Geplaatst 3 oktober 201014 jr. goeie update man ben benieuwd wat je gaat doen met je leven ;) sterkte man met je schoonvader ( hoop dat het niks ernstigs is )
Geplaatst 4 oktober 201014 jr. Auteur -5- Inmiddels is het mij bekend wat ik op het kantoor van Gisela moest. Ze vertelde me dat ze me al een tijdje volgden, eerst om de scheidsrechters te begeleiden bij thuiswedstrijden. Maar ze waren zo onder de indruk van mijn analyse bij de Sportschau, niet alleen van de arbitrale beslissingen maar ook van het voetbal ansich. Ze vroeg mij of ik, Uwe Meier, manager wilde worden van FC Basel. Het gezicht van mijn vrouw begint een kleine glimlach te vertonen, ze weet dat dit mijn droom is. Verder gaan in de voetbal. Ik heb tijdens mijn periode bij de ZDF de trainersopleiding gevolgd om het spel beter te leren begrijpen maar ook om het spel te kunnen zien vanaf de andere kant, de kant van de manager. Gedurende de opleiding heb ik thuis wel eens laten vallen dat mocht de kans zich voordoen dat ik het best wilde proberen. Ik heb gekeken bij clubs in de derde divisie van Zwitserland om aan de slag te gaan. Zo kon ik mijn baan nog aanhouden, maar nu Basel langs komt ga ik mijn zaak verkopen. Het geeft mij een buffer, mocht het mislukken. Maar deze kans moet ik grijpen! Dit is de kans om weer terug te keren in het voetbal. Mijn vrouw geeft aan volledig achter mij te staan en vindt dat ik deze mogelijkheid moet grijpen. Ik bel Gisela op en vraag wanneer ze tijd heeft. Nu, antwoord ze. Ik maak voor een dergelijke belangrijke beslissing tijd zegt ze. Op het kantoor geef ik aan dat dit een te mooie kans is om te laten varen. Ik wil me bewijzen en me maar al te graag laten zien in het wereldje. Binnen het uur zijn we er uit. Ik wordt de nieuwe manager van FC Basel. Ik krijg een tweejarige contract wat ik in het bijzijn van de pers onderteken. Wat zij niet zien maar ik wel, ik ga per maand €25.000 verdienen. Dat is het dubbele van wat ik in Duitsland kreeg. [spoiler=reacties] patrique: goeie update man ben benieuwd wat je gaat doen met je leven sterkte man met je schoonvader ( hoop dat het niks ernstigs is ) Benjamin,, Leuke update, ben benieuwd! Sterkte met je schoonvader man! Dank jullie wel voor de reacties. Mijn schoonvader heeft een hartoperatie ondergaan:(
Geplaatst 8 oktober 201014 jr. Auteur -6- De belangrijkste aankopen van FC Basel op een rijtje, naast deze drie kwamen er nog drie andere. We kwamen tekort in onze voorhoede. Na Frei en Streller kwam er niks. We hebben Viduka transfervrij aangetrokken, daarnaast komt Marquinhos over op huurbasis van Internacional. We hebben nog een Fransman gehuurd (AS Monaco red.), die een belofte is en mag proberen bij ons te laten zien wat hij in huis heeft, zijn naam Bulot. Onder de verkopen twee keepers. Costanzo en Colomba waren van een redelijk niveau maar omdat zij de groei van Yann Sommer tegenhielden mochten zij vertrokken. Beide hadden de keuze uit meer dan tien clubs. De Argentijn Almerares vertrekt richting Alkmaar. Dit voor het mooie bedrag van 1,1miljoen euro. Dit leidt tot de volgende selectie:
Geplaatst 8 oktober 201014 jr. Sterke selectie, vooral van de spitsen ben ik fan. Veel succes met Basel! ;)