Spring naar bijdragen

Aanbevolen reacties

Geplaatst

246thlu.png

Het leven van een scheidsrechter

Iedereen weet wel waarover ik praat als ik het heb over die irritante mannen in de afwijkende kledij op een voetbalveld. Voor degene voor wie het nog niet duidelijk is, dat zijn de scheidsrechters. Degene die de beslissingen moeten nemen op de juiste momenten, degene die het altijd zwaar te verduren krijgen. Deze mannen hebben ervoor gekozen de leiding te nemen over wedstrijden op topniveau. Ze moeten elke week weer presteren en wanneer ze één fout maken, worden ze er gelijk op afgerekend. Ze fluiten dan de volgende wedstrijd een niveau lager en moeten weer knokken. Velen mensen begrijpen er niets van dat je scheidsrechter wil worden, ook in mijn omgeving. Inderdaad, ook ik wil scheidsrechter worden. Een cursus doen is zo gedaan, je komt gewoon bij zes bijeenkomsten en moet slagen voor de spelregeltoets. Het gaat er echter om wat je doet met de wedstrijden die je fluit. Je moet je bewijzen en dat is vaak nog erg lastig. Ook al neem je de juiste beslissing, in de ogen van één van de partijen doe je het altijd fout. Het is dan ook afwachten of je kan bereiken wat je zo graag wilt; fluiten in het betaalde voetbal.

[spoiler=Uitleg]In dit blog zal ik mijn eigen wedstrijden gaan beschrijven die ik moet fluiten. Op dit moment zijn dit nog wedstrijden bij mijn club, omdat ik wacht op mijn eerste wedstrijd voor de KNVB. Verder zal ik af en toe een blog gaan schrijven over de scheidsrechters in het betaalde voetbal. Misschien vinden de meeste dit geen leuk onderwerp, maar ik hoop dat ik toch mensen kan boeien met eens wat anders.

Geplaatst
  • Auteur

246thlu.png

Het leven van een scheidsrechter

Iedereen weet wel waarover ik praat als ik het heb over die irritante mannen in de afwijkende kledij op een voetbalveld. Voor degene voor wie het nog niet duidelijk is, dat zijn de scheidsrechters. Degene die de beslissingen moeten nemen op de juiste momenten, degene die het altijd zwaar te verduren krijgen. Deze mannen hebben ervoor gekozen de leiding te nemen over wedstrijden op topniveau. Ze moeten elke week weer presteren en wanneer ze één fout maken, worden ze er gelijk op afgerekend. Ze fluiten dan de volgende wedstrijd een niveau lager en moeten weer knokken. Velen mensen begrijpen er niets van dat je scheidsrechter wil worden, ook in mijn omgeving. Inderdaad, ook ik wil scheidsrechter worden. Een cursus doen is zo gedaan, je komt gewoon bij zes bijeenkomsten en moet slagen voor de spelregeltoets. Het gaat er echter om wat je doet met de wedstrijden die je fluit. Je moet je bewijzen en dat is vaak nog erg lastig. Ook al neem je de juiste beslissing, in de ogen van één van de partijen doe je het altijd fout. Het is dan ook afwachten of je kan bereiken wat je zo graag wilt; fluiten in het betaalde voetbal.

[spoiler=Uitleg]In dit blog zal ik mijn eigen wedstrijden gaan beschrijven die ik moet fluiten. Op dit moment zijn dit nog wedstrijden bij mijn club, omdat ik wacht op mijn eerste wedstrijd voor de KNVB. Verder zal ik af en toe een blog gaan schrijven over de scheidsrechters in het betaalde voetbal. Misschien vinden de meeste dit geen leuk onderwerp, maar ik hoop dat ik toch mensen kan boeien met eens wat anders.

Geplaatst

Orgineel en leuk idee, ben benieuwd hoe dit wordt vervolgd, succes.;)

Geplaatst

Ik ben, net zoals de anderen, zeer benieuwd. Heel erg origineel dit!

Geplaatst

Ik ben zelf een echte arbitrage gek, bij deze ben ik erg benieuwd wat je plannen hier mee zijn :).

Geplaatst

Ben ook zeer benieuwd, ik had dit idee ook al een tijdje dus ga dit zeker volgen :)

Geplaatst

je hebt helemaal gelijk, kben zelf ook scheids. Ik fluit al 3 jaar. vorig seizoen floot ik al de finale van een D1 toernooi (1ste klasse). Maar ind, je doet het nooit goed. Als je hoort wat je over je heen krijgt, dat is niet normaal.....

Geplaatst

zat ook aan zo'n concept te denken, toch maar niet gedaan. ik wens je veel suc6

Geplaatst

Leuk idee. Was nog niet in me opgekomen.

Geplaatst

Tof idee Joost! Maand of twee á drie geleden die documentaire gezien over scheidsrechters op het EK? Succes.

Geplaatst

Leuk idee, ik ben benieuwd naar de nieuwe update. Ik zit er zelf ook aan te denken om ref te worden, maar wat moet je allemaal doen om bijvoorbeeld de C1 vs C2 te doen?

Geplaatst
  • Auteur

246thlu.png

Wedstrijdverslag; Zeddam 4 vs Terborg 5

19 september 2010

Een wedstrijd tussen twee teams in de zevende klasse BC. We bevinden ons in regio Oost en ik heb de eer om deze wedstrijd te leiden. De wedstrijd vind plaats op het terrein van de plaatselijke voetbalvereniging van Zeddam. Om kwart voor elf zet ik mijn eerste stappen op het terrein "de Padevoort". Een lekker flesje AA-drink ging er wel in en ik besloot maar eens even de wedstrijd te gaan bekijken die al aan de gang was. Voor een kwartiertje natuurlijk, want dan moet ik de formulieren en de pasjes maar eens gaan checken. Alles blijkt in orde en ik besluit me om te gaan kleden voor de warming-up. Na deze lekkere warming-up pak ik mijn kaarten en notitieblok, het is tijd om te beginnen. De aanvoerder van Terborg weet de toss te winnen en hierdoor mag Zeddam aftrappen.

Wedstrijden in de zevende klasse zijn natuurlijk niet van het hoogste niveau en het tempo ligt dan ook erg laag. Wat wel opvalt is dat de spelers in dit soort teams de ruimte fantastisch zien en er wordt dan ook lekker gevoetbald door beide partijen. Zelf heb ik niets te doen, totdat de spits van vv Zeddam na zestien minuten spelen zich door de verdediging van de tegenstander wurmde. Deze ervaren rot in het vak omspeelde de doelman alleen deze dacht daar anders over. Met zijn benen schopte hij de speler van Zeddam onderuit in de zestien. De penalty die ik gaf was onomstreden en de rode kaart ook. De strafschop werd benut en zo stond de thuisploeg met één tegen nul voor. Ondanks dat Terborg met tien man stond te spelen was het toch een gelijk opgaande wedstrijd. Na 45 minuten floot ik voor de rust en de mannen waren ook toe aan hun kop thee en voor sommigen ook een lekkere sigaret.

Na de pauze wist Zeddam er gelijk nog een doelpunt in te prikken. Twee nul, een gelopen zaak met zoveel ervaring. Tegen tien man moet dit natuurlijk te doen zijn. Het volgende doelpunt liet ook al niet snel op zich wachten. Een mooie avond werd simpel afgerond door de uitstekend spelende spits van de thuisclub, 3-0 en geen vuiltje aan de lucht. Zo leek het, totdat een verdediger van Zeddam besloot de bal met zijn hand uit het doel te slaan. De doelman kwam te ver zijn doel uit en de speler van Terborg zag dit. Hij speelde de bal met een mooie boog over de keeper en de verdediger die bijna op de lijn stond heen. Deze reageerde hierop met een reflex waardoor ik weer een penalty en een rode kaart moest geven. Ook uit deze strafschop werd gescoord en zo stond het naast de 3-1 ook weer tien tegen tien. Uiteindelijk kwam er toch weer een team met een overtal situatie te spelen. De linksbuiten van vv Zeddam schoot een afgeketst schot van de spits op doel. Een leeg doel, want de keeper was uitgespeeld. De rechtsback van Terborg liet echter zien dat hij een geweldige redding in huis had. Hij plukte de bal uit het doel. Hij zwaaide naar me en hij wist alweer hoe laat het was. Een rode kaart en een penalty volgde weer. De derde elfmeter werd ook weer benut en zo eindigde deze wedstrijd in een geflatteerde 4-1 overwinning voor de thuisclub. Een saaie wedstrijd om te fluiten, ook al moest ik genoeg in actie komen...

Geplaatst

Mooie update. Ik heb laatst ook een wedstrijdje van de plaatselijke E3 gefloten. Helaas hadden zij 'maar' met 25-0 verloren.

Geplaatst

Geweldige update, ik vind het prachtig om te lezen hoe deze wedstrijden verlopen! :D

Geplaatst

originele novelle! je schrijft ook heerlijk :D!

Geplaatst

Zeer interessant om te lezen zou toch mooi zijn als ik kan zeggen dat ik blog van de volgende Nederlandse topscheidsrechter heb gelezen toen hij nog onbekend was. Je schrijfstijl is ook erg mooi mocht het niet lukken als scheidsrechter kan je altijd nog journalist worden. In ieder geval veel succes met je novelle en carrière!

Onlangs hier 0

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.