Spring naar bijdragen

Stierenvechten: Traditie of dierenmishandeling 85 leden hebben gestemd

1. 1. Stierenvechten: Traditie of dierenmishandeling

• Een eeuwenoude Spaanse traditie, dus toestaan
    • Onnodig wreed: dierenmishandeling, dus afschaffen

Meld je aan of registreer je om te kunnen stemmen in deze peiling.

Aanbevolen reacties

Geplaatst
Catalonië verbiedt stierenvechten

Het parlement van de Spaanse regio Catalonië heeft woensdag het stierenvechten verboden. Van de afgevaardigden stemden 68 voor het verbod, 55 tegen en negen onthielden zich van stemming, berichtte de website van de Spaanse krant La Vanguardia.

Het stierenvechten lijdt in Catalonië al geruime tijd onder een afnemende belangstelling, die deze bijzondere tak van sport bedreigt en arena's waar de gevechten plaatsvonden, dwongen te sluiten. Het verbod is echter tot stand gekomen op initiatief van een dierenbeschermingsorganisatie.

Meningen verschillen

De meningen over dit verbod lopen sterk uiteen, volgens velen is slechts weer een manier van Catalonië om zich af te zetten tegen de rest van Spanje, dit tot grote ergernis van de liefhebbers van het stierenvechten, die vinden dat het stierenvechten een belangrijk onderdeel is van de Spaande cultuur.

Hoewel het lijkt op een politieke actie van Catalonië richting "Mardid". Ben ik wel blij dat er een begin wordt gemaakt aan het stoppen met deze zinloze wreedheid.

Dat dit voorbeeld maar gevolgd mag worden, zowel voor het stierenvechten als voor bijvoorbeeld de walvisvangst.

• Antwoorden 182
  • Weergaven 157
  • Aangemaakt
  • Laatste antwoord

Bijdrages in dit topic

Geplaatst
  • Auteur
Catalonië verbiedt stierenvechten

Het parlement van de Spaanse regio Catalonië heeft woensdag het stierenvechten verboden. Van de afgevaardigden stemden 68 voor het verbod, 55 tegen en negen onthielden zich van stemming, berichtte de website van de Spaanse krant La Vanguardia.

Het stierenvechten lijdt in Catalonië al geruime tijd onder een afnemende belangstelling, die deze bijzondere tak van sport bedreigt en arena's waar de gevechten plaatsvonden, dwongen te sluiten. Het verbod is echter tot stand gekomen op initiatief van een dierenbeschermingsorganisatie.

Meningen verschillen

De meningen over dit verbod lopen sterk uiteen, volgens velen is slechts weer een manier van Catalonië om zich af te zetten tegen de rest van Spanje, dit tot grote ergernis van de liefhebbers van het stierenvechten, die vinden dat het stierenvechten een belangrijk onderdeel is van de Spaande cultuur.

Hoewel het lijkt op een politieke actie van Catalonië richting "Mardid". Ben ik wel blij dat er een begin wordt gemaakt aan het stoppen met deze zinloze wreedheid.

Dat dit voorbeeld maar gevolgd mag worden, zowel voor het stierenvechten als voor bijvoorbeeld de walvisvangst.

Geplaatst

Niks meer voor deze tijd, goede zaak en hopen dat andere ´provincies´ het voorbeeld volgen :thumb:

Geplaatst

Traditie mag nooit een reden zijn om iets te behouden, dus het is meer en in plaats van of. Het is inderdaad dierenmishandeling en als er geen interesse voor is, waarom zou je het dan handhaven?

Geplaatst

Je mag sowieso geen dieren mishandelen, toch? Laat stierengevechten daar dan ook onder vallen in plaats van al die losse regels. Of zie ik dit helemaal verkeerd?

Geplaatst

Nee, dat zie je niet verkeerd.

Ik vind het terecht dat dit verboden gaat worden. Ze zeggen altijd dat het vele slachtoffers brengt bij de mensen, maar die dieren lijden er net zo erg of nog erger aan dan de mensen zelf.

Geplaatst

Erge dierenmishandeling dit. Hopelijk verbieden ze het ook in de rest van Spanje.

Geplaatst

Belachelijk dat het zo lang heeft moeten duren, ik vind het een verschrikkelijk iets om naar te kijken. Meestal hoop ik ook dat de stierenvechter gepakt wordt (als ik het überhaupt al eens zie), hoe mooi de tradities etc. ook zijn.

Geplaatst

Vergelijken vind ik lastig. Maar ik vind het beiden dierenmishandeling iig.

Geplaatst

Nee, eerder diervriendelijker aangezien ze ten minste daglicht zien en de ruimte hebben in de arena ;p.

Daarom is het ook behoorlijk hypocriet van mij/jullie. @Jona

Geplaatst

Je zou kunnen zeggen dat het beide dierenmishandeling is, maar dat een legbatterij in ieder geval iets meer nut heeft..?

Geplaatst

Eieren kunnen tegenwoordig ook kunstmatig geproduceerd worden en er zijn genoeg diervriendelijkere producten die eieren kunnen vervange. Stierengevechten hebben als nut dat het heel veel mensen wel vermaakt, heeft dus ook nut.

Geplaatst

Ja, vermaking of nut... Dan kies ik liever voor nut ipv vermaking, waar het stierenvechten voor bedoeld is.

Geplaatst
Belachelijk dat het zo lang heeft moeten duren, ik vind het een verschrikkelijk iets om naar te kijken. Meestal hoop ik ook dat de stierenvechter gepakt wordt (als ik het überhaupt al eens zie), hoe mooi de tradities etc. ook zijn.

²

Je zou kunnen zeggen dat het beide dierenmishandeling is, maar dat een legbatterij in ieder geval iets meer nut heeft..?

Ondanks het nut (vooral voor industrie en export (:cab:), niet voor consument) zie ik het ook als dierenmishandeling. Binnen twee jaar zal er wel een einde aan komen, dankzij de EU.

Geplaatst

Beetje domme poll.... Want het is alletwee natuurlijk. Ondanks dat het dierenmishandeling is, is het ook gewoon een traditie....

Geplaatst
Beetje domme poll.... Want het is alletwee natuurlijk. Ondanks dat het dierenmishandeling is, is het ook gewoon een traditie....

+1.

Geplaatst

Zodra de spanjaarden zelf inzien dat het niet leuk is voor de stieren wordt het vanzelf afgeschaft. Nu is dat, zo blijkt, niet zo en vind ik niet dat wij het recht hebben over de Spaanse traditie te oordelen. Oh en voor de wijsneuzen die met vergelijken komen m.b.t. situaties in het midden oosten of iets dergelijks, daar denk ik hetzelfde over. Wij hebben het recht niet daar over te oordelen.

Geplaatst
Vermaak heeft nut.

Daar heb je volledig gelijk in. Als een groepje een willekeurig iemand in elkaar trapt ter vermaak, heeft het nut.

Geplaatst
Is dit dan meer dierenmishandeling dan een legbatterij bijvoorbeeld?

Dan zou in principe vissen als sport ook een vorm van dierenmishandeling zijn.

Geplaatst

Tja, wat is nuttig? Je kunt uit vissen een bepaalde rusttoestand halen en het kan je voorzien van eten. Nuttiger dan bijvoorbeeld voetbal, zou je denken.

Onlangs hier 0

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.