Jump to content

Hardlopen

Arsène
 Share

Recommended Posts

2 uur geleden zei NicoHaak:

Normaal loop ik 4:30-4:50 per km en nu kwam ik op een gemiddelde van iets boven de 6 minuten per km uit. Dus dat is wel een enorm verschil. Wil het best wat vaker doen, maar dan neem ik denk ik 140 hardslag zodat ik hopelijk toch ergens 5:20-5:40 kan lopen. Dan loop ik toch in een fijner tempo al.

Ah, zou hier zelf te ongeduldig voor zijn en gaan versnellen denk ik😅. Ik ga zelf vaak kortere rondjes met een wat hoger tempo (voor mij). Misschien wel een keer goed om wat rustiger aan te doen en wat meer meters te maken. Dan zou een hartslagwaarschuwing van 150 of zelfs 155/160 denk ik een mooie grens zijn.

Hoeveel kilometer had je nu gemaakt aan 135 max?

Edited by Beppu

40 minuten geleden zei Beppu:

Ah, zou hier zelf te ongeduldig voor zijn en gaan versnellen denk ik😅. Ik ga zelf vaak kortere rondjes met een wat hoger tempo (voor mij). Misschien wel een keer goed om wat rustiger aan te doen en wat meer meters te maken. Dan zou een hartslagwaarschuwing van 150 of zelfs 155/160 denk ik een mooie grens zijn.

Hoeveel kilometer had je nu gemaakt aan 135 max?

Uiteindelijk bijna 12km. 

Zelf probeer ook wel altijd 160 als max te nemen als ik gewoon zelf ga lopen. Als ik dat doe dan kan ik vrijwel altijd lang op acceptabel tempo volbrengen. Als ik bijv halve marathon afstand doe, dan probeer ik altijd niet boven dei 160 te komen. Maar dat doe ik dan zelf in de gaten houden en niet als alert instellen op mijn horloge.

27 minuten geleden zei MetalMichael:

Met welke achterliggende gedachte had je 135 als max gesteld? @NicoHaak

Omdat ze aanraden om verschillende soorten trainingen te doen. Soms interval. Soms in een lage hardslagzone. Alleen weet ik eerlijk gezegt niet wat mijn omslagpunt is. Wat volgens mij nodig is om te bepalen wat je verschillende hartslagzones zijn. Dus nu heb ik die 135 maar zelf bedacht ;) :cab: 

• 3 months later...

Gaat hier heerlijk de laatste tijd. Loop elke week 2-4 keer een kilometer of 6-8. Je merkt dat wanneer je dit met regelmaat doet het echt steeds makkelijker gaat. Vorige week in Griekenland zelfs twee keer een ronde gedaan over het strand. De drempel om te gaan is er ook af als je lekker in vorm bent. Schoenen aan trekken en zonder moeite even een ronde doen.

Netjes.

Hier voor het eerst in maanden weer eens uberhaupt gesport. 2 kilometer en hele route idee gehad dat ik ging spugen. Geen pretje. Over 2 weken beginnen de selectietrainingen van de korfbal, dus komende 2 weken even flink wat keren hardlopen denk ik om enigszins een normale indruk te maken.

Rustig opbouwen mark. En beter jezelf niet onderspugen. 

Zelf een lopersknie-blessure sinds een maand ongeveer. Deed en halve marathon met een vriend. Doen we paar keer per jaar. Maar onderweg was het benauwd en laatste kilometers wilde mijn lichaam niet meer. Maar toch doorgegaan. Door heeft achteraf zijn tol geëist. Dus probeer vooral rust te pakken. Niet verder dan 5/6 te lopen als ik ga. Maar probeer het zo min mogelijk te doen. Maar soms is t even nodig om de kop leeg te maken. 

21 minuten geleden zei rich ruzzian:

Toen ik veel hard liep nooit 2 dagen achter elkaar gegaan ivm herstel van je lichaam

Mja met hoe slecht het die dinsdag ging, voelde ik gewoon dat ik dat beter moest doen ;c 

2 minuten geleden zei NicoHaak:

Klaar voor het nieuwe seizoen. 

Eerste training is 10 augustus, volgende week dinsdag dus. Hoop nog wel een paar keer de hardloopschoenen aan te trekken voor het zover is. 

Denk dat RR zijn tip wel de juiste is. Te weinig rust geeft wel grote kans op blessures bij het lopen. Je enthousiasme begrijp ik een valt te prijzen. Maar pas ook een beetje op je lichaam ookal voelt het allemaal goed 😉

• 2 weeks later...

Ben me een beetje aan het verdiepen in rek en strek oefeningen. Heb wat YouTube filmpjes gevolgd na de afgelopen sport sessies. Ik moet zeggen dat mijn lichaam al een stuk soepeler aanvoelt.

Hebben jullie een vaste routine na (of voor) je rondje? Of na andere sportactiviteiten natuurlijk buiten het hardlopen om. Wat werkt goed voor je en wat niet?

• 2 weeks later...
Op 15-8-2021 om 20:04 zei Beppu:

Ben me een beetje aan het verdiepen in rek en strek oefeningen. Heb wat YouTube filmpjes gevolgd na de afgelopen sport sessies. Ik moet zeggen dat mijn lichaam al een stuk soepeler aanvoelt.

Hebben jullie een vaste routine na (of voor) je rondje? Of na andere sportactiviteiten natuurlijk buiten het hardlopen om. Wat werkt goed voor je en wat niet?

Doe kort wat strekken voor het lopen. En bij een wedstrijd even warmlopen rustig. 

• 2 weeks later...

Hier na een week of zes zonder lippen vanwege mijn knieblessure deze week weer rustig begonnen. Zachte ondergrond en relaxed tempo en niet te lange afstand. Maandag begonnen met 4km en net er 5 opzitten. Was echt zo fijn om weer te kunnen lopen. En tot nu toe geen zere knie nog. Dus hopelijk met deze rustige opbouw weer pijnvrij opbouwen naar het niveau dat het was. 

16 minuten geleden zei NicoHaak:

Hier na een week of zes zonder lippen vanwege mijn knieblessure deze week weer rustig begonnen. Zachte ondergrond en relaxed tempo en niet te lange afstand. Maandag begonnen met 4km en net er 5 opzitten. Was echt zo fijn om weer te kunnen lopen. En tot nu toe geen zere knie nog. Dus hopelijk met deze rustige opbouw weer pijnvrij opbouwen naar het niveau dat het was. 

Lijkt me lastig, ook qua eten. Krijg je er dan siliconen voor terug?

Rustig opbouwen na een blessure vind ik altijd lastig, omdat je weet dat je meer kunt/kon en dan ga ik altijd forceren, met als gevolg nog meer kleine blessures. Succes!