Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Hardlopen

Arsène

Aanbevolen berichten

Zojuist zei Fantasy:

Een podoloog al eens bezocht ook @Thierryvane? Die 'meet' hoe je je voet neerzet tijdens het wandelen/rennen om te kijken of het misschien daaraan kan liggen.

Laatste jaren niet meer, nee. Vroeger wel zooltjes gehad. Maar daar heb ik eigenlijk nooit meer last van. Ook met voetbal 0,0 last. Oké, dat is vooral interval, maar toch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Thierryvane:

Hardlooptijgers! Ik ben 1,5 maand geleden begonnen met hardlopen om wat fitter te worden naast het voetbal. Ben begonnen met 2/3 kilometer op tempo (rond 4:30 per kilometer) en ben nu in een vrij relaxed tempo (rond 5:30 per kilometer) de 5 aan het rennen. Wil dit rustig opbouwen om zo die 5 kilometer steeds sneller te kunnen lopen. Vervelende is dat ik de laatste tijd mijn schenen begin te voelen na een paar kilometer. Simpele zoektocht op Google kom ik uit bij shin splints. Hebben jullie hier tips voor? Heb goed schoeisel van Nike, daar ligt het denk ik niet aan. Heb hier ook nog nooit last van gehad en heb eerder hardgelopen. 

Er zal ongetwijfeld al iets staan over deze 'blessure', maar kon het zo snel niet vinden.

Nog nooit eerder blessure aan de schenen gehad dus ik kan je niet helpen. Zou even naar de dokter gaan voordat je met kapot loopt misschien. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Thierryvane:

Laatste jaren niet meer, nee. Vroeger wel zooltjes gehad. Maar daar heb ik eigenlijk nooit meer last van. Ook met voetbal 0,0 last. Oké, dat is vooral interval, maar toch.

Zou dat toch eens checken dan. Als je bijvoorbeeld keihard je hiel eerst op de grond plempt tijdens het rennen of juist te veel op je tenen loopt (letterlijk) kan dat behoorlijk wat invloed hebben op je schenen, knieën etc. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Thierryvane:

Hardlooptijgers! Ik ben 1,5 maand geleden begonnen met hardlopen om wat fitter te worden naast het voetbal. Ben begonnen met 2/3 kilometer op tempo (rond 4:30 per kilometer) en ben nu in een vrij relaxed tempo (rond 5:30 per kilometer) de 5 aan het rennen. Wil dit rustig opbouwen om zo die 5 kilometer steeds sneller te kunnen lopen. Vervelende is dat ik de laatste tijd mijn schenen begin te voelen na een paar kilometer. Simpele zoektocht op Google kom ik uit bij shin splints. Hebben jullie hier tips voor? Heb goed schoeisel van Nike, daar ligt het denk ik niet aan. Heb hier ook nog nooit last van gehad en heb eerder hardgelopen. 

Er zal ongetwijfeld al iets staan over deze 'blessure', maar kon het zo snel niet vinden.

Zou sowieso even je voeten laten opmeten bij een hardloopwinkel. Je kan goede schoenen hebben, maar als je overproneert en je hebt schoenen voor onderpronatie, dan kan je last krijgen. Ik weet overigens niet of dat direct shin splints kan veroorzaken (het klinkt inderdaad alsof dat het is). Wat ik heb gelezen over shin splints is dat je vooral erg veel rust moet houden. Dat is wel balen als je net lekker op weg bent. Zou zoals de heren hierboven zeggen even langs de dokter gaan of een andere expert die je hier tips over kan geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe is het nu  @Thierryvane?

Ik heb het aantal hardloopsessies per week iets terug gedraaid omdat ik nu veel fitness. Ga nu een keer door de week en een keer in het weekend. Bevalt me goed: stuk minder last van kuitspieren. Komt misschien ook door het trainen van de benen in de sportschool maar ik denk dat het vooral door de langere rustperiode komt tussen de de runs in.

Gister een klein beetje uit de hand gelopen met dat schitterende weer: 17km gelopen🥵. Wel op een lekker relaxed tempo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Beppu:

Hoe is het nu  @Thierryvane?

Ik heb het aantal hardloopsessies per week iets terug gedraaid omdat ik nu veel fitness. Ga nu een keer door de week en een keer in het weekend. Bevalt me goed: stuk minder last van kuitspieren. Komt misschien ook door het trainen van de benen in de sportschool maar ik denk dat het vooral door de langere rustperiode komt tussen de de runs in.

Gister een klein beetje uit de hand gelopen met dat schitterende weer: 17km gelopen🥵. Wel op een lekker relaxed tempo.

Heb nu twee weken niet gelopen, even wat rust ingebouwd. Wil donderdag weer gaan kijken hoe het gaat. Laatste keer kwam ik amper de bocht door... Zo'n pijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mogelijk ben je ook te hard begonnen destijds door gelijk 4:30/km te gaan lopen. Hardlopen kan je beter net iets te langzaam opbouwen dan net iets te snel.

Maar goed wij kunnen wel van alles suggereren, ik denk dat je het beste een professional (Fysio, podoloog) kan raadplegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat Erwin zegt is echt een valkuil voor veel lopers. Te snel op een te hoog tempo en te ver lopen. Soms kan je dit conditioneel al aan, maar zijn je benen daar nog niet klaar voor. @NicoHaak heeft het volgens mij ook wel eens aangegeven dat je het best op een rustig tempo kan gaan lopen, hoe moeilijk dat mentaal ook is want je wil snel harder en je denkt ook snel dat je dat kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Beppu:

Wat Erwin zegt is echt een valkuil voor veel lopers. Te snel op een te hoog tempo en te ver lopen. Soms kan je dit conditioneel al aan, maar zijn je benen daar nog niet klaar voor. @NicoHaak heeft het volgens mij ook wel eens aangegeven dat je het best op een rustig tempo kan gaan lopen, hoe moeilijk dat mentaal ook is want je wil snel harder en je denkt ook snel dat je dat kan.

Idd, ideaal is dan een horloge die je hartslag live toont. Als je dan een maximale hartslag instelt voor een lange afstand, dan kun je mooi je duurvermogen trainen. Stel ik stel op mijn horloge een maximale hartslag in van 150, dan gaat ie steeds trillen als je eroverheen gaat. Dan loop je wel veel minder rap en intensief dan je zou kunnen. Maar het brengt je wel op termijn verder, wanneer je zulke trainingen ook doet. En voor opbouwen zou ik het idd altijd op deze wijze doen. Echt alleen maar grote kansen op fysieke mankementen als je je lichaam zo zwaar gaat belasten ineens. Wees zuinig op je lichaam. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelukkig heb ik daar nooit last van na blessure te snel tempo...

Mijn snelste tempo is al rete traag :-D. Ik ga morgen weer poging wagen jaren geleden ooit 16km gedaan. Het werkt ook niet motiverend als mensen zeggen je ''wandel'' tempo hebt en glas wijn meer kalorieen verbrandt dan 5 km hardlopen ofzo...

Ik vind het wel weer leuk inmiddels maar geef voorkeur met de immense koud voor als nog aan buikspieroefeningen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na een maandje stilstand hier ook nog even de schoenen aan getrokken. Een tientje op een uurtje tijd. Rustig tempo. In januari liep ik in totaal +100km. In februari had ik plots geen zin meer :classic_biggrin: Maar nu het zonnetje er terug is, krijg ik opnieuw zin. Beetje trachten af te slanken om mijn beach body op punt te krijgen voor de zomer er is :classic_laugh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had vanochtend mijn eerste wedstrijdje na 2 jaar. Terug opgebouwd na een knie blessure afgelopen zomer. Laatste keren trainen ging niet top, dus was wat huiverig. 11km loop in bossen met hoogtemeters en gezien de huidige conditie ging het maar volle tevredenheid. 6e plek vd 37. Hopelijk nu de discipline en gezondheid om hier verder op te bouwen. Was heerlijk zo'n run met meer mensen en support. Toch wel gemist. 

bewerkt door NicoHaak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei NicoHaak:

52 minuten en 59 sec

Vanwege het constante omhoog en omlaag lopen wel echt steeds een vrij hoge hartslag. Was echt gesloopt op het einde, maar geen spierpijn in de benen vanochtend. Mooie meevaller :D 

Mooi tempo! Helemaal gezien waar je vandaan komt. Nog meer races gepland in het voorjaar/zomer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Beppu:

Mooi tempo! Helemaal gezien waar je vandaan komt. Nog meer races gepland in het voorjaar/zomer?

Nog niet direct. Komende tijd even orienteren en bekijken welke loop ik nog doe in het voorjaar. Denk in April wel weer eentje op de planning zetten :) 

Kan zelf slecht tegen de hitte, dus de zomer loop ik meestal geen wedstrijdjes. Richt me dan meestal meer op wedstrijden in september/oktober. Ideaal hardloopweer voor mij in die periode.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 minuten geleden zei NicoHaak:

Nog niet direct. Komende tijd even orienteren en bekijken welke loop ik nog doe in het voorjaar. Denk in April wel weer eentje op de planning zetten :) 

Kan zelf slecht tegen de hitte, dus de zomer loop ik meestal geen wedstrijdjes. Richt me dan meestal meer op wedstrijden in september/oktober. Ideaal hardloopweer voor mij in die periode.

Ja heb hetzelfde. Ik ga mijn vorm en ritme wel proberen voort te zetten in de zomer, maar ben bang dat als we een lange warme periode gaan krijgen het moeizaam wordt. Eigenlijk hebben we het hele najaar en winter perfect hardloop weer gehad, op wat stormachtige dagen na. Geen vorst, graadje of 5, veel droogte: is het beste loopweer voor mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, heb er ook net een tientje opzitten om de week met te starten aan 5:24min/km. Zit nog ver van mijn wedstrijdtempo. Drie (of is het al vier? ) jaar geleden liep ik mijn beste halve marathon in een sub-5 (1:41:18).  Wil daar graag terug naartoe werken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Kami:

Zo, heb er ook net een tientje opzitten om de week met te starten aan 5:24min/km. Zit nog ver van mijn wedstrijdtempo. Drie (of is het al vier? ) jaar geleden liep ik mijn beste halve marathon in een sub-5 (1:41:18).  Wil daar graag terug naartoe werken. 

Dan kunnen we elkaar de hand schudden. 2 jaar terug deed ik mijn eerste halve marathon. Ik wilde deze in wedstrijdvorm lopen in Nijmegen, maar 2 weken voor de wedstrijd toen werd deze afgelast vanwege de 1e corono golf. Toen had ik daar wel naartoe getraind en was ik dus een prima conditie. Ik besloot toen zelf deze halve marathon te gaan lopen alsnog en dat ging toen lekker. Mijn tijd was 1:41:13. Daarna nog zes keer een halve gelopen samen met een vriend. Maar dat ging dan om bij te praten en niet op snelheid. Zit nu nog wel een stuk af vd conditie toen en wil net als jou ook weer naar dat niveau en dan hopelijk nog weer verder groeien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei NicoHaak:

Ik had vanochtend mijn eerste wedstrijdje na 2 jaar. Terug opgebouwd na een knie blessure afgelopen zomer. Laatste keren trainen ging niet top, dus was wat huiverig. 11km loop in bossen met hoogtemeters en gezien de huidige conditie ging het maar volle tevredenheid. 6e plek vd 37. Hopelijk nu de discipline en gezondheid om hier verder op te bouwen. Was heerlijk zo'n run met meer mensen en support. Toch wel gemist. 

Klasse, lekker bezig zeg  _O_ (y)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om op wat @NicoHaak en @Kami zeggen over conditie voort te borduren: waar lopen jullie het meest tegenaan? Last van de spieren of last van de longinhoud? Ik zelf merk dat ik het vaak in de kuitjes krijg en wat langere hersteltijd nodig heb dan ik graag zou willen. Conditioneel gaat het echt heel goed de laatste weken en daar loop ik niet meer echt tegen veel problemen aan. Al moet ik wel zeggen dat ik nog weinig echt snelle rondjes loop. Vaker wat langer op een iets lager tempo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk altijd wel tegen de longinhoud. Moet daar wel bijzeggen dat ik als kind astmatische bronchitis had. Dat is wel verbeterd hoe ouder ik werd. Maar dat is als ik erg inspan wanneer ik fiets of hardloop wel het eerste waar ik tegenaan loop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Beppu:

Om op wat @NicoHaak en @Kami zeggen over conditie voort te borduren: waar lopen jullie het meest tegenaan? Last van de spieren of last van de longinhoud? Ik zelf merk dat ik het vaak in de kuitjes krijg en wat langere hersteltijd nodig heb dan ik graag zou willen. Conditioneel gaat het echt heel goed de laatste weken en daar loop ik niet meer echt tegen veel problemen aan. Al moet ik wel zeggen dat ik nog weinig echt snelle rondjes loop. Vaker wat langer op een iets lager tempo.

Fysiek heb ik eigenlijk geen ongemakken. Het is meestal door tijdsgebrek dat ik niet genoeg aan trainen toe kom. Werk, andere hobby's, verenigingsleven, kinderen. En dan tussendoor eens proberen lopen of fietsen. 

Ik merk voor mezelf wel als ik een loopschema volg, ik er alles aan doe om geen enkele training te missen (3x lopen per week). Als ik geen schema volg, skip ik er algauw eens eentje. Of meer. Zo heb ik bv. in de hele maand februari geen enkele keer gelopen terwijl ik in januari meer dan 100km heb gelopen. Ups and downs heet dat zeker? :classic_tongue:

Link naar opmerking
Deel via andere websites