Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Hardlopen

Arsène

Aanbevolen berichten

27 minuten geleden zei Gert:

Naar een hardloopschoenen winkel gaan is wel echt een aanrader. Die maken dan opnames over hoe je loopt en hoe je je voeten neerzet. Schoenen zijn wel prijzig maar zeker een goede investering.

Heb ik inderdaad een aantal jaren geleden gedaan, en toch deze (Asics) schoenen aangeschaft. Blokje een de binnenkant geloof ik omdat ik iets naar binnen liep met mijn voeten geloof ik. Maar is al een aantal jaren geleden en misschien zijn de schoenen in die tijd toch te klein geworden (was toen 18/19 jaar). Maar zou ook kunnen dat ik de veters te strak had aangetrokken gister, heb namelijk de andere keren totaal geen last gehad ergens van. 

Mooie prestaties trouwens (y)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook weer begonnen na wat blessures, inclusief scheur in mijn hamstring. Ging niet heel lekker in het begin, maar loop nu weer steeds makkelijker. Ga nu proberen mijn 4km naar de 16:00 te brengen, een 5/6/7km rond de 06:00 per km te lopen en dan nog een keer een soort coopertest; in 12 min zoveel mogelijk lopen en daarna rondje uit wandelen. Zo heb ik een beetje afwisseling.

Heb mijn resultaten tot nu in spoiler gezet

Spoiler

cd6bf1bde506e2e8d27ffc022050d7d6.png

3bec2d75445fb90d1d9812dcdceb649e.png

3a44c15301d00587c394791fe657457c.png

b21c71bf692c62b42dcdb5357998aae8.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Jespresso:

Ook weer begonnen na wat blessures, inclusief scheur in mijn hamstring. Ging niet heel lekker in het begin, maar loop nu weer steeds makkelijker. Ga nu proberen mijn 4km naar de 16:00 te brengen, een 5/6/7km rond de 06:00 per km te lopen en dan nog een keer een soort coopertest; in 12 min zoveel mogelijk lopen en daarna rondje uit wandelen. Zo heb ik een beetje afwisseling.

Heb mijn resultaten tot nu in spoiler gezet

Inhoud verbergen

cd6bf1bde506e2e8d27ffc022050d7d6.png

3bec2d75445fb90d1d9812dcdceb649e.png

3a44c15301d00587c394791fe657457c.png

b21c71bf692c62b42dcdb5357998aae8.png

Lijkt me pittig zo na een hamstring blessure. Lekker veel gelopen zo te zien. Knap al die 4:39. Benieuwd hoe je er over paar weken voorstaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei 007mark:

Heb ik inderdaad een aantal jaren geleden gedaan, en toch deze (Asics) schoenen aangeschaft. Blokje een de binnenkant geloof ik omdat ik iets naar binnen liep met mijn voeten geloof ik. Maar is al een aantal jaren geleden en misschien zijn de schoenen in die tijd toch te klein geworden (was toen 18/19 jaar). Maar zou ook kunnen dat ik de veters te strak had aangetrokken gister, heb namelijk de andere keren totaal geen last gehad ergens van. 

Mooie prestaties trouwens (y)

Ik zou weer terug naar een winkel gaan om een nieuwe loopanalyse te laten doen plus een paar nieuwe schoenen. 

Ben nu aan mijn derde paar bezig en ze hebben bij het derde paar een neutrale schoen aanbevolen. De twee daarvoor ook met een blokje. Ben steeds neutraler gaan lopen dus. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Gert:

Lijkt me pittig zo na een hamstring blessure. Lekker veel gelopen zo te zien. Knap al die 4:39. Benieuwd hoe je er over paar weken voorstaat.

Thanks! Ja het gaat niet van harte moet ik zeggen, die 4:39 moest ik er echt uit persen maar biedt wel perspectief. Heb het nooit echt zo bijgehouden dus heb nu wel het gevoel dat er veel meer inzit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb voor het eerst in mijn leven last van een shin split (scheenbeenvliesontsteking). Paar weken terug al, toen even een weekje rust genomen qua hardlopen en was het voorbij.

Tot vorige week, toen weer last van gekregen. Zijn schoenen die ik al jaren draag (zelfde model dan), dus dacht dat het daar niet echt aan zou liggen. Heb het toch geprobeerd met andere schoenen (die ik draag in de sportschool, maar zouden ook geschikt voor hardlopen zijn), maar daar alleen maar meer last van gehad. In de toekomst maar eens langs een speciaalzaak ofso, maar dat is nu natuurlijk geen optie. 

Denk dat ik langzaam maar zeker de conclusie moet gaan trekken dat het niet (direct) met materiaal te maken heeft. Maarjah hoe kom ik er dan vanaf. Zeker nu het zo'n beetje het enige excuus is om buiten te komen, baal ik er erg van. 

bewerkt door Sophomore
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 4-4-2020 om 19:17 zei Sophomore:

Heb voor het eerst in mijn leven last van een shin split (scheenbeenvliesontsteking). Paar weken terug al, toen even een weekje rust genomen qua hardlopen en was het voorbij.

Tot vorige week, toen weer last van gekregen. Zijn schoenen die ik al jaren draag (zelfde model dan), dus dacht dat het daar niet echt aan zou liggen. Heb het toch geprobeerd met andere schoenen (die ik draag in de sportschool, maar zouden ook geschikt voor hardlopen zijn), maar daar alleen maar meer last van gehad. In de toekomst maar eens langs een speciaalzaak ofso, maar dat is nu natuurlijk geen optie. 

Denk dat ik langzaam maar zeker de conclusie moet gaan trekken dat het niet (direct) met materiaal te maken heeft. Maarjah hoe kom ik er dan vanaf. Zeker nu het zo'n beetje het enige excuus is om buiten te komen, baal ik er erg van. 

Shin splints ;)

Kan zijn dat je wat anders bent gaan lopen waardoor je nu hier last van krijgt. Als ik jou was zou ik er ook mee naar een fysio gaan als je er echt last van blijft houden. Die kan ook je beweging bekijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt kut idd :(

Hier komen er scheurtjes in de schoenen. Hoop dat ze nog wat weken draagbaar blijven met de maatregelen :D

Gisteren lekker rondje gemaakt in natuurgebied met brede paden. Was heel goed verantwoord. 5km tempo en 5 km rustiger. Die 5km tempo in 21:22. Komende tijd proberen om die 5 onder de 21 minuten te lopen. Toch een mooi doel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Gert:

Gisteren lekker rondje gemaakt in natuurgebied met brede paden. Was heel goed verantwoord. 5km tempo en 5 km rustiger. Die 5km tempo in 21:22. Komende tijd proberen om die 5 onder de 21 minuten te lopen. Toch een mooi doel.

Netjes hoor. 5km onder 21 is een mooi tempo. 

Zelf zaterdagochtend met heerlijk weer een 7km gelopen in 40 minuten, lekker rustig tempo maar wel lekkere kilometers gemaakt.

Vanavond weer tijd voor een snelle 4km. Hoop dat ik rond de 18:00 kan lopen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Gert:

Succes vanavond :) Dan eet je erna pas je avondeten neem ik aan?

Thanks

Ja, zorg dat ik op mn werk rond 16:15 nog ff wat eet, ben 17:15 thuis dus vrijwel gelijk daarna ga ik lopen. Ben anders bang dat ik tussendoor ergens een stop in de bosjes moet maken, zou niet de eerste keer zijn. :D

bewerkt door Jespresso
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Erwin.:

Shin splints ;)

Kan zijn dat je wat anders bent gaan lopen waardoor je nu hier last van krijgt. Als ik jou was zou ik er ook mee naar een fysio gaan als je er echt last van blijft houden. Die kan ook je beweging bekijken.

Lol zal in de toekomst geen Engelse termen meer gebruiken.

Hm zou kunnen.

4 uur geleden zei Jespresso:

Daarvoor moet je echt een fysio raadplegen inderdaad, is een hele vervelende blessure.

Vrees dat er niets anders opzit als het terug blijft komen, al is het nu geen optie natuurlijk.

Vanochtend overigens een kleine 5km pijnvrij gedaan, wel in een erg laag tempo. Geen last gehad. Rust lijkt dus zeker te helpen, al is het zo niet ideaal natuurlijk. 

bewerkt door Sophomore
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou je loop laten analyseren. Je land waarschijnlijk te veel voor op je voeten. Dan is de druk (te) groot op je schenen. Schijnbaar helpen die compressiekousen daar ook tegen, maar ik heb die zelf nooit geprobeerd.

Voorlopig ook vooral op zachtere ondergronden lopen totdat je er vanaf bent. 

bewerkt door The Saint
Link naar opmerking
Deel via andere websites

43 minuten geleden zei The Saint:

Schijnbaar helpen die compressiekousen daar ook tegen, maar ik heb die zelf nooit geprobeerd.

Kan ik beamen. Niet van mezelf, maar vanuit het korfbal heb ik veel mensen meegemaakt die last hadden van shin splints. Veel zijn toen van die kousen gaan dragen en schijnt erg goed te werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Shin splints moet je echt mee uitkijken @Sophomore.

Het klinkt enorm onschuldig, maar je kunt hier jaren last van houden als je dit niet goed aanpakt en kom je er dus nooit van af.

Doorlopen is absoluut niet de bedoeling, ook al heb je een keer minder last en loop je langzamer.

Dingen die je kunt doen:

- Andere zooltjes of schoenen (je zegt dat je die schoenen al jaren hebt. Kan zijn dat ze aan vervanging toe zijn, want op een moment gaat de demping eruit).

- Schenen koelen met icepacks paar keer per dag (ik deed ze in voetbalsokken)

- Rust houden. Ga fietsen of roeien instead om toch in beweging te blijven.

De grootste fout die bij shin splints genomen worden is denken dat je er van af bent na een paar dagen niets gedaan te hebben. Het kan soms tot wel een maand duren alvorens de ontsteking echt verdwenen is en als je geen maatregelen neemt kan het maanden duren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor je tips Lazy!

Heb al jaren hetzelfde model schoenen, vervang ze regelmatig (denk twee à drie paar per jaar).

Schenen koelen is een goede.

Heb wat gewichten en buikspieroefeningen waar ik nu mee bezig ben. Denk dat ik dat rennen voorlopig even niet meer doe dus. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites