Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Documentaire-topic

Gast

Aanbevolen berichten

Ik kijk net op national greographic de eerste aflevering van 9/11 one Day in America terug. Zes delig docu met voornamelijk beelden vanuit de hulpdiensten enzo. Kan nog niet oordelen over de rest maar vind het tot nu toe mooi (weet niet welk woord het beste kan gebruiken in deze).

Ik dacht ik tip hem jullie nog even kun je hem nog terugkijken. Nu is volgens mij aflevering 4 op tv.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 31-8-2021 om 21:11 zei timpy00:

Ik kijk net op national greographic de eerste aflevering van 9/11 one Day in America terug. Zes delig docu met voornamelijk beelden vanuit de hulpdiensten enzo. Kan nog niet oordelen over de rest maar vind het tot nu toe mooi (weet niet welk woord het beste kan gebruiken in deze).

Ik dacht ik tip hem jullie nog even kun je hem nog terugkijken. Nu is volgens mij aflevering 4 op tv.

Gisteren een stuk van gezien wat over het Pentagon ging. Tnx voor de tip. Goed vertelt uit eerste hand zonder het langdradig over over de top drama te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 17-10-2021 om 12:19 zei La Pulga:

Ik heb zojuist de documentaire van Schumacher bekeken, best mooi en wist niet dat hij zo met Senna in gevecht was.

Deze heb ik gisteren ook gezien en het was inderdaad erg mooi en je ziet ook meteen hoe gedreven hij was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

https://www.npostart.nl/2doc/18-11-2020/VPWON_1289225

Sidik en de panter. Absolute parel 

Citaat

Sidik en de panter, vorig jaar tijdens Idfa bekroond als beste Nederlandse documentaire, gaat over het belang van je wortels kennen, over traditie en moderniteit, over natuurbehoud, over herstel en over verder leven met trauma’s. Het is bovendien een ode aan de mondelinge vertelcultuur, waarin het er niet per se toe doet of iets echt wáár is, en het toont hoe krachtig verhalen zijn die hoop bieden.

Citaat

In het ruige berglandschap van Koerdisch Noord-Irak woont de Perzische panter. Tenminste, daar is Sidik van overtuigd. Uitgerust met verrekijker en wandelstok trekt hij als een pelgrim door de heuvels en speurt hij naar eventuele bewijzen voor de aanwezigheid van deze luipaardachtige. Al vijfentwintig jaar lang. Mocht de panter hier inderdaad gesignaleerd worden, dan zou dat betekenen dat het hele gebied als beschermde natuur wordt aangemerkt. Hij hoopt dat daarmee ook een eind komt aan de bombardementen en moorden die de streek teisteren.

In voice-over vertelt Sidik over de vijandige invasies in zijn woongebied en hoe hij als kind zijn geboortedorp moest ontvluchten. Onderweg ontmoet hij stropers, jagers en wandelaars met wie hij herinneringen ophaalt. Een gesprek met een jongere landgenoot die graag naar Europa zou vertrekken, laat een interessant meningsverschil zien en maakt duidelijk dat niet iedereen even verknocht is aan zijn wortels als Sidik.

Via schitterende sfeerbeelden van de wildernis spat de liefde voor deze streek van het scherm. Een mooie en inspirerende visuele ode aan doorzettingsvermogen en vreedzame vaderlandsliefde

bewerkt door Regis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Four hours at the capitol 

Zorgwekkende teksten die sommige republikeinen hier ook nog steeds uitkramen over die verkiezingen en ook wel wat parallellen te trekken met ontwikkelingen die je recent binnen NL en Europa terug ziet. 

Citaat

De documentaire Four Hours at the Capitol belicht vooral de gebeurtenissen in en rond het Capitool op 6 januari 2021. Deze aanval op de democratische orde leek misschien een incident, maar het was geen spontane gebeurtenis. Hoe kon dit gebeuren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aangezien jullie hier bezig zijn om hoogwaardige en intellectuele documentaires te delen zal ik ook bijdragen aan dit topic met een pareltje. 

Tiger King Season 2 ben ik momenteel aan het bewonderen. Geweldig, elke aflevering nog bizarder dan de andere. Al blijft voor mij seizoen 1 legendarisch. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tinder Swindler gekeken.

Spoiler

Wat een mafkees joh. Wel mooi dat het Nederlandse slachtoffer uiteindelijk ervoor gezorgd heeft dat-ie opgepakt werd :D maar wat slecht joh, veroordeeld tot 15 maanden en ook al na 5 maanden weer vrij. Doet nu gewoon weer zijn ding. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook pas gezien, wel een aanrader idd

Spoiler

Wel een bizarre uitvoering van een bekende scam. Die straf was inderdaad om te huilen, was ook voor een ander delict. Heb overigens niets meegekregen van waarom hij niet is vervolg/veroordeeld voor de feiten die in de docu worden gesuggereerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Keko:

Ook pas gezien, wel een aanrader idd

Inhoud verbergen

Wel een bizarre uitvoering van een bekende scam. Die straf was inderdaad om te huilen, was ook voor een ander delict. Heb overigens niets meegekregen van waarom hij niet is vervolg/veroordeeld voor de feiten die in de docu worden gesuggereerd.

Spoiler

Kudo's voor de uitvoering, inderdaad. Wat een werk moet dat gekost hebben. En hij heeft het nog best lang volgehouden.

Uiteindelijk is hij volgens mij alleen in Israël veroordeeld, voor de praktijken die hij daar heeft uitgespookt, in de rest van de landen zal het bewijs wel te summier zijn geweest? Geen idee. Als alles gebundeld was geweest in één grote zaak en ook juridisch gezien alles bewezen was, dan had-ie wel wat langer gezeten denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites