Geplaatst 9 november 200915 jr. Jan de Jonge: 'We moeten een team zijn.' 23 juli 2009, Heerenveen - Twee dagen voor de wedstrijd in de Johan Cruijfschaal zijn er twee teams in Nederland die zich aan het voorbereiden zijn. In Friesland is het Heerenveen die voluit traint en in Noord-Holland is landskampioen AZ hard aan het werk. Met Jan de Jonge aan het roer is er heel wat veranderd bij Heerenveen. 'Sinds het vertrek van Verbeek moesten we een nieuwe man vinden die de successen verder kon uitbouwen. Jan de Jonge kwam van de Graafschap en heeft veel ervaring. We hebben daarbij wel veel moeten aanpassen na de voorkeur van Jan.' Zo vertelt algemeen directeur Henk Hoekstra. Zo was Jan de Jonge niet tevreden met de instelling van een aantal spelers. 'Daar wil hij werk van maken.' Op welke manier dit gaat gebeuren is nog onbekend. 'Ik ben zeer trots dat ik manager mag zijn van zo'n mooie club als Heerenveen. Ik heb veel vertrouwen in het team om hoog te eindigen. We hebben veel spelers met kwaliteiten. Het belangrijkst vind ik dat we bouwen aan een team. Egoïstische spelers horen daarom ook niet thuis in mijn team.' Jan de Jonge is duidelijk met wat hij wil. Gaat De Jonge de successen serieus uitbouwen, of moet Heerenveen vechten voor een plaatsje in de middenmoot? Over twee dagen is de eerste test voor het team uit Friesland. AZ staat dan in de ArenA te wachten voor het duel om de Johan Cruijfschaal. [spoiler=Uitleg] Ik kruip in de huid van Jan de Jonge bij Heerenveen. Ik ga vanuit hem ook deze novelle schrijven. Wat hij vindt van de spelers, wedstrijden en andere zaken. Als werkloze manager heb ik twee seizoenen geskipt en heb in die seizoenen Heerenveen gevolgd. Gekeken hoe ze eindigden en vanuit die resultaten ga ik deze novelle schrijven. [spoiler=Next update] Resultaten vriendschappelijke wedstrijden + Johan Cruijfschaal.
Geplaatst 9 november 200915 jr. Auteur Jan de Jonge: 'We moeten een team zijn.' 23 juli 2009, Heerenveen - Twee dagen voor de wedstrijd in de Johan Cruijfschaal zijn er twee teams in Nederland die zich aan het voorbereiden zijn. In Friesland is het Heerenveen die voluit traint en in Noord-Holland is landskampioen AZ hard aan het werk. Met Jan de Jonge aan het roer is er heel wat veranderd bij Heerenveen. 'Sinds het vertrek van Verbeek moesten we een nieuwe man vinden die de successen verder kon uitbouwen. Jan de Jonge kwam van de Graafschap en heeft veel ervaring. We hebben daarbij wel veel moeten aanpassen na de voorkeur van Jan.' Zo vertelt algemeen directeur Henk Hoekstra. Zo was Jan de Jonge niet tevreden met de instelling van een aantal spelers. 'Daar wil hij werk van maken.' Op welke manier dit gaat gebeuren is nog onbekend. 'Ik ben zeer trots dat ik manager mag zijn van zo'n mooie club als Heerenveen. Ik heb veel vertrouwen in het team om hoog te eindigen. We hebben veel spelers met kwaliteiten. Het belangrijkst vind ik dat we bouwen aan een team. Egoïstische spelers horen daarom ook niet thuis in mijn team.' Jan de Jonge is duidelijk met wat hij wil. Gaat De Jonge de successen serieus uitbouwen, of moet Heerenveen vechten voor een plaatsje in de middenmoot? Over twee dagen is de eerste test voor het team uit Friesland. AZ staat dan in de ArenA te wachten voor het duel om de Johan Cruijfschaal. [spoiler=Uitleg] Ik kruip in de huid van Jan de Jonge bij Heerenveen. Ik ga vanuit hem ook deze novelle schrijven. Wat hij vindt van de spelers, wedstrijden en andere zaken. Als werkloze manager heb ik twee seizoenen geskipt en heb in die seizoenen Heerenveen gevolgd. Gekeken hoe ze eindigden en vanuit die resultaten ga ik deze novelle schrijven. [spoiler=Next update] Resultaten vriendschappelijke wedstrijden + Johan Cruijfschaal.
Geplaatst 9 november 200915 jr. Auteur Voorbereiding. 'We waren een team, daar ben ik trots op.' 25 juli 2009, Hallo dagboek - Het was een drukke en chaotische dag gister. We zijn afgereisd naar Amsterdam en hebben daar een training afgelegd. Via deze training heb ik een opstelling kunnen maken voor de wedstrijd van vandaag. AZ, de kampioen van vorig jaar. We moesten als bekerwinnaar gaan voor de Johan Cruijfschaal. Er kan veel gezegd worden over deze beker, maar ik vind het best een belangrijke wedstrijd. Sommige managers vinden het maar lastig of zinloos. Maar ik vind het een goede test voor de competitie. Het is altijd een team uit de Eredivisie waar je tegen speelt. Wij gaan er in ieder geval voor de 100 procent voor. Volgens de berichten is ook Ronald Koeman gebrand om deze wedstrijd te winnen, dus dat beloofd wat! We hebben een goede voorbereiding gehad. Al waren het niet echt topclubs, je moet ze wel winnen. Een aantal spelers springen eruit met hun doelpunten. Zo scoort Elyounoussi al 4 keer, Paulo Henrique 2 keer en Ingelsten 3 keer. Lastig dus om hieruit de conclusie te trekken wie je in de basis zet voor de wedstrijd van vandaag? We begonnen goed, kregen veel kansen en zette AZ onder druk. Ik was tevreden, ik zag strijd en iedereen wilde winnen. Dat was een positief punt. Helaas scoorde AZ in de 18e minuut de 1-0 via Pelle. Ook een goede voetballer natuurlijk, het was trouwens sowieso een mooie aanval van de Alkmaarders. Daarna ging het weer gelijk op, al werd AZ beter en beter.. In de rust heb ik de spelers toegesproken en was er een kleine meningsverschil tussen Paulo Henrique en mij. Ik sprak hem aan op zijn gedrag naar medespelers toe. Het was mij opgevallen dat hij nogal fel reageert zo af en toe. Daar kon hij niet tegen, ik heb hem erop gewezen dat ik hem ging wisselen zolang dit niet veranderd in deze wedstrijd. Ik stuurde ze terug het veld op en ze gingen van start. Al snel bleek dat we veel overwicht kregen. Maar na 50 minuten scoorde AZ weer op de counter. In de 60e minuut kwam er een mooie aanval aan onze kant. Beerens omspeelde een AZ-speler en kwam uit in het strafschop gebied waar hij hard onderuit werd gehaald. Penalty! Yes! De supporters juichden. Elm liep naar de bal en legde hem op de stip. Opeens duwde Henrique hem weg en riep boos dat hij hem wilde nemen. De Heerenveen supporters juichen na de 2-1. Ongelooflijk wat er gebeurde, ik keek naar mijn assistent en zag dat Henrique scoorde en een gebaar maakte richting de bank. 'Nu is het genoeg geweest!' Riep ik van de zijkant. Ik haalde Henrique eraf en zette Elyounoussi op zijn plaats. Boos verliet Paulo het veld, het maakte me op dat moment even niks meer uit. Ik keek op de klok en zag minuut 90 beginnen. We kregen 1 minuut extra speeltijd. We waren de betere ploeg in de tweede helft, creëerde kansen, maar Romero was de beste man aan AZ kant. Ik wilde gaan zitten toen Elm een mooie actie maakte en ineens op de zestienmeter vrij stond. Hij keek en schoot ineens. Ik keek op en zag de bal keihard in de linkerhoek vliegen. Hij zit! Elm vliegt me om de hals en iedereen springt er bovenop. We maken 2-2! Even rust, daarna meteen beginnen. Ik zei de jongens het rustig aan te doen, doseren. Ze gingen het veld op en over de verlenging kan ik weinig vertellen, er gebeurde weinig tot niks. Het kwam dus aan op penalty's. AZ is een goede ploeg met een goede keeper. Dat merkten we al snel. AZ maakte 4 penalty's. Wij ook, maar op het moment dat Elm achter de bal ging staan schoot hij in de handen van Romero, AZ juicht maar moest nog een penalty nemen. Schaars stond achter de bal, ik durfde niet te kijken.. Hij loopt aan en schoot. Ik hoorde 'Ohhh..' van de tribunes, daarna een korte stilte, gevolgd door een groot gejuich. Hij zat. AZ wint de Johan Cruijfschaal.. [spoiler=Next update] Transfers [spoiler=Reacties] @El-Niño: Bedankt! @Colin.: Zeker mooie club, bedankt voor je reactie!
Geplaatst 9 november 200915 jr. Jammer van de JC-schaal! Wel goede voorbereiding! Hopelijk loopt de competitie beter dan in real life! Succes!
Geplaatst 9 november 200915 jr. Goede voorbereiding gedraaid en spijtig van de Johan Cruyff Schaal. Ben je nog van plan om enkele spelers te halen? Ziet er in ieder geval goed uit (y)
Geplaatst 9 november 200915 jr. Auteur 'Het team wat staat is goed, niemand is overbodig.' 30 juli 2009, Hallo dagboek - De transferperiode is voorbij. Ik vind verkopen niet nodig, we hebben een goed team. Het moet alleen nog een team worden. Na de uitbranding van mij tegen Paulo Henrique is hij nog dezelfde avond bij me langs geweest en heeft hij mij verteld wat de reden was. Hij heeft de periode onder Verbeek teveel druk gehad en weinig gespeeld. Hij wilde zich zo bewijzen, dat lukte in de eerste helft niet waardoor hij zich ging afreageren op anderen. De penalty was zijn kans, die wilde hij grijpen. Spijt, dat was woord wat hij zei. Ik heb hem verteld het niet te pikken, maar dat ik zijn verhaal wel begrijp. Eerst moet hij de komende training de groep zelf zijn excuses aanbieden en uitleggen waarom. Daarna kijken we wel weer verder hoe hij heeft geleerd van deze situatie. De transferperiode is voorlopig voorbij. Zoals ik duidelijk had gemaakt aan het begin van het seizoen gaat er niemand weg. We hebben wel een aantal spelers gekocht voor in de breedte. Spelers met inzet, motivatie en strijd. Dat zijn de enige voetballers die ik wil in mijn team. Marcel de Jong. Roda JC. €1.8 miljoen. Danny Buijs. ADO Den Haag. €1.2 miljoen. Adil Auassar. VVV Venlo. €400.000. Tevreden? Ja! Dat zeker, het zijn één voor één goede aankopen. De Jong en Auassar mede voor de toekomst. Danny Buijs voor zijn inzet en loopvermogen. Dat missen we soms nog wel eens op het middenveld. Het zou natuurlijk een mooi koppel zijn: Bak Nielsen en Buijs daar. Hard voetbal maar vol met passie. Deze spelers zijn in eerste instantie voor de breedte gehaald, aangezien we in 3 verschillende competities spelen. Eredivisie, KNVB beker en de Europa League. De kans is groot dat je in 2 weken 4 wedstrijden speelt. Dan heb je soms last van blessures of vermoeidheid. Vooral in een team als Heerenveen is het daarom goed dat je meer spelers hebt. We zijn er klaar voor. Scorend vermogen voorin, strijd op het middenveld en zekerheid achterin. Laat de Eredivisie maar beginnen! [spoiler=Next update] Competitiewedstrijden. [spoiler=Reacties] @Koempel045: Bedankt! @phantas: Ja jammer, maar helaas. Penalty's zijn nou eenmaal de loterij. Het is inderdaad te hopen dat het niet zoals in het echt gaat. @Kloppie: Er zijn inderdaad spelers gehaald, dit zijn meer aankopen in de breedte.
Geplaatst 9 november 200915 jr. Auteur 'Te veel afwisseling, ik wil bouwen naar een vaste selectie.' 24 augustus 2009, Hallo dagboek - Zo, de eerste 5 competitiewedstrijden zitten er op. Niet al te beste resultaten, eigenlijk gewoon slecht. We horen gewoon te winnen van ploegen als Roda en NEC. Het is jammer dat je daar maar 1 punt steeds meeneemt. Gelukkig kwam de ommekeer tegen Vitesse. Na een 'straf' voor Paulo Henrique mocht hij tegen de Arnhemmers weer meedoen. Hij heeft geleerd van zijn fouten, want scoren kan hij en deed hij dan ook in deze wedstrijd. De wedstrijd tegen Young Boys Bern kwam na Vitesse, een belangrijke wedstrijd. Lastige tegenstander, maar de jongens hebben goed gepresteerd en we zijn daarom verdient geplaatst voor de groepsronde. Vooralsnog ben ik tevreden. We moeten in de competitie alleen nog meer klimmen. De lijn doorzetten van Vitesse. Tussen de wedstrijden van de Europa League door zag je dat spelers het niet gewent waren zoveel te spelen. Dat is jammer want je merkt het in het spel. Ze zijn onrustig, erg onrustig. Vandaar dat je tegen een nederlaag loopt tegen AZ. De spelers weten wat ze verkeerd doen, ze willen zo graag presteren. Dat is wel een groot positief punt en zie ik de toekomst mooi in. We gaan nog wel presteren. De aanhouder wint is mijn motto! Timisoara Heerenveen HSV Hamburg Dinamo Zagreb Na de loting zijn we niet helemaal tevreden. Toch wel een zware loting voor een club als Heerenveen. Timisoara moeten we kunnen pakken natuurlijk. We moeten dus sowieso 6 punten pakken in de wedstrijden tegen HSV en Zagreb. Als de spelers de kwaliteiten laten zien die in de trainingen naar voren komen dan zie ik het zonnig in. We moeten alleen nog meer een team worden, strijden voor elkaar. Daarom wil ik ook meer werken naar een vaste selectie. Een groot pluspunt is dat Buijs zich thuisvoelt en dat zie je wel aan zijn doelpunt tegen Roda, zijn debuut. Daarnaast begint Paulo Henrique weer te scoren. Volgende week is de wedstrijd voor het publiek. Dat moeten we winnen; FC Groningen. 'The battle of the North.' [spoiler=Next update] The battle of the north. [spoiler=Reacties] @FMKristian: Dankje haha, was ook erg blij met hem. Misschien toch wel een belangrijke speler in deze selectie. [spoiler=Mededeling] Ik kan geen printscreen van selecties en standen tussendoor geven, aangezien ik al veel verder zit. Mijn excuses hiervoor.
Geplaatst 10 november 200915 jr. Auteur 'Goed voetbal gezien, maar genoeg verbeteringen voor Heerenveen.' 1 september 2009, Heerenveen - Vandaag was de dag voor onze supporters. We wilden laten zien dat we strijd leveren en willen winnen. In de media hoorde ik het een en ander dat het vertrouwen groot was in de selectie van nu. 'Heerenveen wordt een stabiele top 6 club.' Één van de uitspraken uit de mond van een fan. Maar er zijn twee wedstrijden die gewonnen moeten worden. In ieder geval geen verlies. Dat is FC Groningen uit en thuis. De mensen in Heerenveen en omstreken krijgen al een adrenaline stoot bij de gedachte en leven een hele week toe naar deze wedstrijd; The battle of the north. Voor de nieuwe spelers van Heerenveen leeft die gevoel nog niet. Ik heb daarom goed op ze ingepraat. FC Groningen is een goede ploeg, met geweldige spelers. Het is een team, wat geleidt wordt door een toptrainer; Ron Jans. Nu, een uur na de wedstrijd zit ik in de lounge, te wachten, waarom eigenlijk? Veel mensen binnen de club vragen zich wel eens af wat ik doe na zo'n wedstrijd. En terecht, ik lijk wel een gek iemand die niet helemaal goed is, een man die daar in het kamertje zit, voor zich uit te staren. Tevreden of niet? Het is niet af te lezen van mijn gezicht. Vandaag analyseer ik in mijn hoofd de wedstrijd. Wat leverden we een strijd. Wat was de wedstrijd ongelooflijk mooi, wat een spanning. Met als uitkomst twee spelers van de wedstrijd. Dromend begin ik bij minuut 1, met de sfeer in het stadion... Daar gaat het fluitsignaal, we beginnen. Van de tribunes komt een geweldige sfeer, we worden vooruit gezongen door de fans. Het Abe Lenstra stadion is daarvoor een mooi podium. Nu het voetbal nog bedenk ik me. In de eerste 20 minuten gebeurd er weinig. Kansjes op en neer, maar steeds goed verdedigend werk aan beide zijden. Daar ben ik tevreden over, nu de aanval nog. Je weet wat de regel is; Een goed aanval is de beste verdediging. Daar moeten we nog naar bouwen. Voorin weer Paulo Henrique, de man in vorm, en natuurlijk Beerens. Met zijn snelheid hoopte ik de verdediging op het verkeerde been te zetten. Na 45 minuten zijn we tevreden, wat kreeg FC Groningen een kansen. Na een peptalk stuur ik de jongens terug naar het veld. Ze zitten vol spanning, want de bal op de lat van 2 minuten voor rust dreunt nog hard door. Ze weten wat er moet gebeuren; aanvallen. Dat gebeurd en als een trotse coach zie ik dat we meer kansen krijgen. Ik kijk op de klok, 78e minuut. Wat een spanning! De bal is nu bij FC Groningen, ze komen met zijn allen door. Via een mooie lange pass komt de bal in ons strafschopgebied en wordt de bal geschoten op goal. Voor die bij de keeper uitkomt zie ik de bal van richting veranderen, door een arm? Ja! Door een arm, een penalty voor Groningen.. Ik draai me om en kijk naar de hoofdtribune en luister naar het geluid. Na het fluitje loopt de spanning helemaal op.. Er heerst een doodse stilte. Ik draai me om, ervan uitgaande dat het 0-1 staat. Maar dan, nog voor het moment dat ik me om heb gedraaid hoor ik een overweldigend applaus. Het blijft 0-0! Ik klap en kan opgelucht ademhalen. We moeten nu gaan! De tijd tikt verder en verder, we hebben nu drie kansen gehad. Henrique haal ik nu naar de kant, zonder gemopper dit keer, en zet Kalou op zijn plaats. Het is nu onderhand de 88e minuut. Beerens aan de bal, omzeilt twee spelers en geeft de bal voor. Sankoh kopt de bal over de zijlijn, weleens waar atletisch, maar hij raakt hem. Ik zie de vlag omhoog gaan, maar niet voor een corner. Een penalty? Ik kijk mijn assistent aan? Was het hands? Het doet er nu niet toe, we hebben een penalty. Kalou neemt zelfverzekerd de bal in zijn handen en legt hem op de stip... Een penalty, hiermee kunnen we 1 minuut voor tijd de wedstrijd winnen. Dé wedstrijd van het seizoen. Dat moet Kalou toch ook weten? Hij legt de bal neer, kijkt naar de scheids. De fans achter de goal houden hun adem in.. Gaat hij erin? Het fluitje klinkt, Kalou loopt aan en houdt aan het einde in. Hij staat stil, en schiet.. Ik houd ook mijn adem in.. Wat een spanning weer.. Doen we het weer in de laatste minuut? Ik zie de bal richting goal gaan, de keeper duikt in de goede hoek. Maar hij kan er niet bij! Ik zie het nu, nu nog maar wachten tot het net beweegt. De fans willen al gaan juichen tot er een rade knal te horen is. De bal ketst weg en ligt op het veld. Sankoh trapt de bal over de zijlijn. Is het geen goal? Nee! De paal belemmerd ons de overwinning.. Kalou grijpt naar zijn hoofd, hoe kan dit? De scheids fluit hierna af, het eindigt in een gelijkspel. Was de penalty terecht? Wel voor Groningen, niet voor ons.. Dat maakt nu niet meer uit, het blijft 0-0 in Heerenveen. [spoiler=Next update] Competitie, Europa League & KNVB beker.
Geplaatst 10 november 200915 jr. Zeer mooi geschreven en ook goed te volgen (wat ik dus ook ga doen;))
Geplaatst 10 november 200915 jr. Geweldig hoe je de wedstrijd beschrijft en de spanning ook voor ons er in houd. Vooral bij die penalty's. Jammer natuurlijk dat je gelijkspeeld maar je had ook zomaar kunnen verliezen! Verder ziet het er gewoon netjes uit, ga zo door! ;)
Geplaatst 11 november 200915 jr. Auteur 'Het is een team, dat zie je op het veld en er buiten.' 17 oktober 2009, Eindhoven - We hebben zware weken achter de rug. Ik zit weer in de lounge, na te denken over de afgelopen wedstrijden. We hebben gestreden, na de 0-0 tegen FC Groningen moesten we ons opladen voor de Europa League wedstrijd tegen Timisoara. Een belangrijke wedstrijd, hoe staan we er voor in Europa? Daarna stonden er nog meer belangrijke wedstrijden te wachten. De KNVB-beker stond op het programma, FC Twente kwam op bezoek en we moesten naar Eindhoven voor de wedstrijd tegen PSV. Het is zaterdagavond, ik zit in Eindhoven na de wedstrijd tegen de PSV'ers. We blijven vannacht hier in de buurt en gaan morgen terug naar het noorden. Aankomende donderdag wacht Dinamo Zagreb thuis. Weer een lastige wedstrijd, maar ik heb de afgelopen weken genoeg gezien. We kunnen Europa aan. Het weekend na het gelijkspel tegen FC Groningen en Timisoara stond de KNVB-beker op het programma tegen amateurclub JVC. We moesten ons opladen en gewoon thuis winnen van deze club. Dat gebeurde ook. Via de snelle Beerens scoorde Paulo Henrique in de eerste helft. Daarna rondde Elyounoussi een geweldige aanval af. In de 80e minuut was het weer Paulo Henrique die scoorde. Hij kreeg dan ook de publiekswissel. Een mooie wedstrijd. Maar we konden niet lang genieten. De zondag erna moesten we naar Rotterdam voor de wedstrijd tegen Sparta. We waren moe en op, we hadden rust nodig maar dat zat er niet in. Via de bevrijdende gelijkmaker van Papadopoulos uit een corner konden we vrij uit voetballen. We waren de betere ploeg en wonnen uiteindelijk ook niet. Een trotse coach, was ik na die wedstrijd. De donderdag na de lastige uitwedstrijd kregen we thuis HSV Hamburg op bezoek. De moeilijkste tegenstander uit de poule wisten wij. Ik had een paar mannen gezet op deze club om ze zo goed mogelijk te analyseren. Dit was gelukt en heb ik een aantal aanpassingen gedaan aan onze tactiek. Dit pakte geweldig uit. We waren gelijkwaardig aan de Duitsers, die door goed verdedigend werk bijna geen kansen kreeg. In de 60e minuut mochten we via een vrije trap een poging op goal doen. Danny Buijs ging achter de bal staan en knalde de bal in de hoek. De mooiste overwinning in mijn carrière, een overwinning op HSV. Na HSV kregen we ook VVV en FC Twente op bezoek. VVV werd gemakkelijk gevonden, eindelijk hadden we een week rust. De wedstrijd tegen FC Twente zou zwaar worden. Maar we begonnen goed, en wie anders dan Paulo Henrique scoorde deze wedstrijd 2x. Ook mocht Elyounoussi weer een doelpuntje meepikken. We waren sterk, en vele malen beter dan FC Twente. Zo af en toe speelden we ze van het veld. Geweldig om te zien, want Twente is toch de minste niet. Na deze wedstrijd hadden we gelukkig weer een week rust om af te reizen naar Eindhoven, waar we vanavond PSV troffen. Een sterke tegenstander, maar hier zaten we er ook weer bovenop. Na de eerste treffer van Paulo Henrique was PSV op en zonder gevaar. Het stadion liep leeg en wij schoten er nog één in. Weer Henrique. Ik ben trots, tevreden en voldaan. Donderdag komt Dinamo Zagreb op bezoek, ik ben benieuwd.. [spoiler=Next update] Dinamo Zagreb thuis. [spoiler=Reacties] @chris249: Bedankt, leuk dat je het blijft volgen! @dw-nr1: We hadden inderdaad ook kunnen verliezen, gelukkig is dat niet gebeurd. Maar we hebben het weer goed opgepakt in de weken erna! Bedankt voor je reactie!