Spring naar bijdragen

[FM 2010/Fantasie] Jari Litmanen, na succes speler nu ook topmanager ?

Featured Replies

Geplaatst

(1)

Met mijn hoofd tussen mijn schouders loop ik de kamer uit. Uit woede gooi ik de deur nog een keer dicht. Wat denken ze hier wel niet. Eerst word ik kampioen en vervolgens word ik opzij geschoven, omdat ze denken dat ik niet in staat ben meer uit dit team te halen.

Boos en teleurgesteld loop ik terug naar mijn kamer. Op mijn kamer aangekomen pak ik een grote doos en raap al mijn spullen bij elkaar. De foto van mijn vrouw en mijn eigen foto’s. Daarnaast pak ik nog wat spullen mee met belangrijke informatie die ik zelf verkregen heb. Mijn logboek gooi ik er bovenop en zonder een woord met iemand te wisselen loop ik met de boos in mijn handen naar mijn auto. Ik doe deur van mijn BMW open en zet mijn spullen op de achterbank. Ik twijfel nog even of ik de spelers gedag moet zeggen, maar ik besluit het niet te doen. Ik heb er geen zin meer in. Ik werp nog een laatste blik op het Walkers Stadium voor ik met mijn BMW de parking afdraai. Ik zet mijn mobiel in de handsfree kit en bel mijn vrouw nog even op. Ik doe mijn relaas en ik wil naar huis. Niet naar mijn huis in een buitenplaats van Leicester, maar naar mijn echte thuis. Terug naar Lathi of naar Amsterdam. Vorig jaar besloot ik nog mijn carrière te beëindigen, omdat ik me volledig wou gaan richten op het trainerschap. Als spelers van Lathi heb ik mijn papieren gehaald en toen kwam mijn kans bij Leicester. Deze heb ik gegrepen en met goed voetbal ben ik kampioen geworden. De uitdaging om de club te handhaven in de championship is een grote, maar ik zal er niet bij zijn.

Bij mijn huis aangekomen geef ik onmiddellijk aan bij mijn vrouw dat ik hier weg wil. Het huis is toch maar gehuurd dus veel problemen zal dat niet opleveren. Niet veel later besluit ik samen met mijn vrouw om een periode naar Amsterdam te gaan. Bij mijn oude club Ajax ben ik nog altijd van harte welkom. Het zal mij goed doen om weer eens bij Ajax te komen. De supporters, de mensen van de club en de stad alles trekt mij gewoon. Nergens buiten Finland heb ik mezelf ooit zo prettig gevoeld als in mijn tijd bij Ajax. Nog geen 24 uur later stap ik in het vliegtuig op weg naar schiphol. De vliegreis duurt slechts een uur en voor ik het weet sta ik in Amsterdam. De mensen wijzen naar mij, en net voor ik mijn taxi instap komt er een kleine jongen naar mij toe lopen. Hij douwt een blaadje en een pen onder mijn neus. Zonder problemen signeer ik het. Met een lach op mijn gezicht geef ik hem een aai over de bol. Zijn vader wil vast de handtekening, want deze jongen ziet er niet uit alsof hij mij wel is live in een ajax shirt gezien heeft. Ik stap achter in de taxi en geef de opdracht om mij naar de arena te brengen. Om drie uur in de middag sta ik bij de arena. Er wordt op dit moment niet getraind dus zoek ik maar de ingang op. De steward houdt mij tegen, maar lang duurt dat niet. Nog voor ik mijn ID pak laat hij mij al door. Zodra ik binnen stap kom ik good old Gretha tegen. Zij die ons altijd opving na de training. Ik groet haar hartelijk en ze leidt mij binnen. Ik zoek oude bekende en de eerste naam die in mij op komt is die van Danny Blind. Hij werkt hier nog. Ik ben Ajax altijd blijven volgen zodoende weet ik dat ik hem kan vangen. Met Gretha ga ik op zoek naar Danny.

n3opbm.png

• Antwoorden 116
  • Weergaven 155
  • Aangemaakt
  • Laatste antwoord

Bijdrages in dit topic

Geplaatst
  • Auteur

(1)

Met mijn hoofd tussen mijn schouders loop ik de kamer uit. Uit woede gooi ik de deur nog een keer dicht. Wat denken ze hier wel niet. Eerst word ik kampioen en vervolgens word ik opzij geschoven, omdat ze denken dat ik niet in staat ben meer uit dit team te halen.

Boos en teleurgesteld loop ik terug naar mijn kamer. Op mijn kamer aangekomen pak ik een grote doos en raap al mijn spullen bij elkaar. De foto van mijn vrouw en mijn eigen foto’s. Daarnaast pak ik nog wat spullen mee met belangrijke informatie die ik zelf verkregen heb. Mijn logboek gooi ik er bovenop en zonder een woord met iemand te wisselen loop ik met de boos in mijn handen naar mijn auto. Ik doe deur van mijn BMW open en zet mijn spullen op de achterbank. Ik twijfel nog even of ik de spelers gedag moet zeggen, maar ik besluit het niet te doen. Ik heb er geen zin meer in. Ik werp nog een laatste blik op het Walkers Stadium voor ik met mijn BMW de parking afdraai. Ik zet mijn mobiel in de handsfree kit en bel mijn vrouw nog even op. Ik doe mijn relaas en ik wil naar huis. Niet naar mijn huis in een buitenplaats van Leicester, maar naar mijn echte thuis. Terug naar Lathi of naar Amsterdam. Vorig jaar besloot ik nog mijn carrière te beëindigen, omdat ik me volledig wou gaan richten op het trainerschap. Als spelers van Lathi heb ik mijn papieren gehaald en toen kwam mijn kans bij Leicester. Deze heb ik gegrepen en met goed voetbal ben ik kampioen geworden. De uitdaging om de club te handhaven in de championship is een grote, maar ik zal er niet bij zijn.

Bij mijn huis aangekomen geef ik onmiddellijk aan bij mijn vrouw dat ik hier weg wil. Het huis is toch maar gehuurd dus veel problemen zal dat niet opleveren. Niet veel later besluit ik samen met mijn vrouw om een periode naar Amsterdam te gaan. Bij mijn oude club Ajax ben ik nog altijd van harte welkom. Het zal mij goed doen om weer eens bij Ajax te komen. De supporters, de mensen van de club en de stad alles trekt mij gewoon. Nergens buiten Finland heb ik mezelf ooit zo prettig gevoeld als in mijn tijd bij Ajax. Nog geen 24 uur later stap ik in het vliegtuig op weg naar schiphol. De vliegreis duurt slechts een uur en voor ik het weet sta ik in Amsterdam. De mensen wijzen naar mij, en net voor ik mijn taxi instap komt er een kleine jongen naar mij toe lopen. Hij douwt een blaadje en een pen onder mijn neus. Zonder problemen signeer ik het. Met een lach op mijn gezicht geef ik hem een aai over de bol. Zijn vader wil vast de handtekening, want deze jongen ziet er niet uit alsof hij mij wel is live in een ajax shirt gezien heeft. Ik stap achter in de taxi en geef de opdracht om mij naar de arena te brengen. Om drie uur in de middag sta ik bij de arena. Er wordt op dit moment niet getraind dus zoek ik maar de ingang op. De steward houdt mij tegen, maar lang duurt dat niet. Nog voor ik mijn ID pak laat hij mij al door. Zodra ik binnen stap kom ik good old Gretha tegen. Zij die ons altijd opving na de training. Ik groet haar hartelijk en ze leidt mij binnen. Ik zoek oude bekende en de eerste naam die in mij op komt is die van Danny Blind. Hij werkt hier nog. Ik ben Ajax altijd blijven volgen zodoende weet ik dat ik hem kan vangen. Met Gretha ga ik op zoek naar Danny.

n3opbm.png

Geplaatst

succes met onze Jari! Voor eeuwig in de harten van ons Ajacieden gesloten.

Geplaatst
  • Auteur

(2)

Het is een uur of negen als ik uit mijn hotel bed in hartje Amsterdam stap. Ik schuif de gordijnen langzaam open en heb een geweldig uitzicht over het bruisende centrum van Amsterdam. De tram die langs rijdt terwijl de fietsers wachten. Ik heb Amsterdam gemist.

Na het ontbijt besluit ik bij de training van mijn club te gaan kijken. Erg gemakkelijk zal dit worden aangezien ik heb vernomen dat het vakantie is. Het zijn is pas een week oud en dus zal het wel weer druk zijn. Als speler vond ik het verschrikkelijk die vakanties. Al die handtekeningenjagers. Achteraf heb ik wel ingezien dat ik daar een fout meegemaakt heb. Vaak vonden ze mij weer die chagrijnige Jari die toch niemand een handtekening gaf. Ik had er een bloedhekel aan om meteen na de training handtekeningen uit te delen. Ik had dan enkel behoefte aan een douche en rust. Nu een jaar of tien later kijk ik daar anders tegenaan. Deze mensen waren verschrikkelijk belangrijk voor de club en zijn dat nog steeds. Met mijn mobiel probeer ik Danny te bereiken. Misschien kan ik een lift een krijgen en anders zal ik op eigen initiatief naar de club moeten. Met de taxi dus. Gelukkig heb ik maar weer eens geluk. Danny is wel bereid een stukje om te rijden en zo ga ik dus met Danny mee naar Ajax. Tijdens de rit praten we over vroeger. Toen Ajax nog in de meer speelde en wij aan de top van de wereld stonden. Nu staat Ajax niet eens meer aan de top van Nederland. Al zes jaar lang is er geen titel meer gewonnen en dat doet ook mij pijn. Bij de arena aangekomen neemt Danny mij mee naar zijn kamer. Daar ontmoet ik ook de nieuwe hoofdtrainer Martin Jol. Hij zit wat beduusd voor zich uit te kijken tot hij ons opmerkt. Onmiddellijk stapt hij op mij af en hij stelt zich voor. Wat volgt is een leuk gesprek. Hij nodigt mij uit om mee het veld op te gaan. Zijn andere assistent John Van t’ Schip is er niet vandaag en dus krijg ik zijn trui aangereikt.

Om half elf loop ik samen met Martin en Danny het veld op. De spelers kijken verbaasd naar mij. Martin doet zijn verhaal en terwijl de training van start gaat zingen de supporters mij toe. “Litmanen wohooo†klinkt het vanaf de zijkant. Kippenvel krijg ik op mijn armen. Ik praat met Martin en Danny over de huidige situatie bij Ajax. Met De Zeeuw,Pantelic en Atouba heeft Martin zijn elftal compleet. Ik aanschouw de training die mij niet tegenvalt. Toch merk ik wel dat het niveau lager ligt dan een jaar of tien terug. Ik verneem ook dat John Van t’ Schip vermoedelijk zal vertrekken bij Ajax. Hij zal naar Australië gaan. Ik kan het niet laten om te kijken of er dan geen baantje voor mij is. Het voelt als een warm bad dat ik terug ben bij Ajax. “Zijn jullie nu nog opzoek naar een vervanger of is de staf al rond?†“De staf is in principe compleet, maar we staan altijd open voor versterking.†De rest van de training kijk ik aan en af en toe geef ik is mijn mening. Er is wel iemand die mij onmiddellijk opvalt. Ismail Aissati. De nummer 10 van het huidige Ajax. Deze jongen heeft geweldig veel techniek en creativiteit, maar zijn rendement is niet erg hoog. Natuurlijk loopt Suarez er ook nog, maar dat hij een fenomeen is dat is mij al langer bekend. Na de training zijn er nog wat mensen die met mij op de foto willen. Samen met Martin en Danny ga ik terug. Ik bespreek mijn korte trainers loopbaan tot nu toe en we praten over het huidige Ajax. Daarnaast maak ik ook kennis met wat spelers en de nieuwe algemeen directeur: Rik van der Boog. Heel voorzichtig probeer ik ook hem warm te maken voor mij als nieuwe assistent.

Geplaatst

mooie tekst, goed geschreven maar misschien plaatjes voor ondersteunen is altijd prettig om visuele ondersteuning te hebben:thumb:

Geplaatst

Hartstikke mooie tekst!

Veel succes met Litmanen

Favoriet van mn broertje!

Geplaatst

Jari is een held..dus dat wordt deze novelle vast en zeker ook

Geplaatst
  • Auteur

2qcju51.png

(5)

Het nieuws van Jol sloeg voor iedereen in als een bom, maar ergens voelde iedereen het ook al aankomen. Martin was niet zo vaak op de club, als we zouden verwachten en iedereen had het door. Er speelt iets bij Martin in de privé sfeer.

Een dag na Martin zijn plotselinge vertrek is het tijd voor ons om de koppen bij elkaar te steken. Samen met Martin Jol, Danny Blind, Rik van den Boog, Frank de Boer en ik zullen moeten gaan beslissen wie de nieuwe hoofdtrainer word. Enigszins gespannen stap ik de kamer binnen waar Jol en Van den Boog al zitten. Ik neem plaats en wacht tot de rest binnen stapt. Niet veel later is ook De Boer binnen die net van het veld af komt lopen. Het gesprek begint Jol die zijn verhaal nogmaals doet. “Het doet mij pijn, maar als ik niet iedere dag het maximale kan betekenen voor Ajax wil ik er niet aan beginnen. Deze club verdiend het beste en ik ben geen man van het halve werk. Of ik nog terugkeer zodra ik mezelf weer volledig op Ajax kan richten weet ik nog niet. Voorlopig zal ik me vooral richten op de rol van technisch adviseur.†Natuurlijk zitten we hier allemaal voor de beantwoording van maar één vraag en dat is Wie word de nieuwe hoofdtrainer? Frank De boer geeft onmiddellijk aan dat hij zichzelf niet beschikbaar stelt. Hij ziet het gewoon niet zitten. Het komt te vroeg voor hem. Nog twee opties over dus dat ben ik en Danny Blind. Het voelt ineens heel vreemd. Ik zou zomaar hoofdtrainer van Ajax kunnen worden. Niet veel later worden ik en Danny verzocht om even naar buiten te gaan en één voor één mogen we binnen komen. Een soort sollicitatie of auditie. Danny mag als eerste en niet veel later kan ik binnen komen.

Het gesprek gaat vooral over voetbal. Ik geef meteen duidelijk aan dat ik terug wil naar het Ajax van vroeger. De jeugdopleiding moet de basis worden en als er een speler niet in de opleiding zit zal er goed gescout moeten worden. Natuurlijk moet er ook ervaring bij net zoals in 95. Een team moet een goede mengeling zijn van ervaring en jong talent. Ik kan een aardige CV overleggen denk ik zo, ondanks dat ik nog veel te leren heb, maar met Martin in mijn rug zal dat geen probleem vormen. Zodra Danny terug binnen komt steekt Martin zijn hand uit naar mij. “Gefeliciteerd Jari.†Ik schrik even, maar ik bedank Martin nog wel. Stom verbaasd kijk ik even voor mij uit terwijl de andere mij feliciteren. Zodra ik bij gekomen ben bespreken we het beleid voor de komende tijd. Ik krijg de volledige vrijheid om mijn ding te doen. Frank en Danny zullen mijn assistenten worden en wekelijks zal ik een gesprek hebben met Jol. Hoe het gaat zodra Jol weer terug komt is een belangrijke vraag waar ik mee zit. Jol is daar meteen duidelijk over “Zodra het seizoen begonnen is en je doet het naar behoren zal ik je niet meer vervangen. Het plan was er al om van mij de technisch directeur te maken na een aantal jaren, maar nu door omstandigheden zal het versnelt gaan. Mocht je vragen hebben of wat dan ook kan je altijd bij mij terecht.†We schudden elkaar de hand en ik loop de kamer uit. Morgen zal ik in het bijzijn van de pers mijn nieuwe contract tekenen. Nu ga ik eerst even een belletje naar huis plegen en daarna de groep toespreken. De lach op mijn gezicht is niet groot, maar inwendig is mijn blijdschap enorm.

[spoiler=Reacties]@ Fernando Gago: Ik hoop dat ik je verwachtingen waar kan maken. Jari is zeker een held.

@El Marcos: Bedankt !

@ J Beekwilder: Dank je, maar je kan niet alles hebben hé. Hopelijk blijf je het wel volgen.

Geplaatst

Jari Litmanen is een levende legende en ik heb het altijd een schitterende speler gevonden. Dat je bij Ajax aan de slag gaat, is zeer mooi ! Veel succes

Geplaatst
  • Auteur

2qcju51.png

(6)

De grote dag is voor mij gekomen. Vandaag zal ik een jaar of drie sneller dan verwacht mijn entree maken als Ajax hoofdcoach. Voor een laatste keer check ik mijn pak en mijn haren en ik stap naar binnen. Ik zie de camera’s flitsen en de journalisten azen. In het midden van de tafel neem ik plaats wachtend op mijn beurt.

Van den Boog en Jol hebben hun verhaal gedaan en daarna is het aan mij. De zenuwen zijn een beetje verdwenen door dat de sfeer absoluut niet gespannen is. Jol heeft de druk er al af gehaald met een paar luchtige opmerkingen. Dan komen mijn eerste vragen:

“Jari wat zijn de doelstellingen in je 1ste seizoen met Ajax?â€

“Veel zal er niet veranderen. Ik wil net als Martin meedoen voor de titel. Ik beloof niet dat we kampioen worden, want uiteindelijk liggen mijn echte doelen meer op de lange termijn. We zullen structureel dingen moeten veranderen. Mijn doel is om de jeugd weer een kans te geven. Het elftal is goed genoeg om hoog te eindigen. Het belangrijkste is dat we ons weer eens kwalificeren voor de champions league. “

“We kennen jou allemaal als een fantastische nummer 10, maar ga je zelf ook met een nummer 10 spelen ?â€

“Daar kan ik nog moeilijk wat over zeggen. Ik houd van de Hollandse school en zeker van het Ajax spel. Toch is het nog moeilijk te zeggen. Ik wil natuurlijk ook mooi voetballen en vroeg druk zetten en alles erop en eraan, maar dat kan ik niet beloven. Uiteindelijk word een trainer beoordeeld op zijn resultaten. Ik zal het zeker proberen, maar als het in een 4-4-2 systeem beter gaat zullen we daar op overstappen.â€

“Voel je de enorme druk van de achterban al?â€

“Bij een club als Ajax moet je natuurlijk presteren, maar ik ben niet bang voor druk. Ik heb hier jaren gevoetbald en met succes. Ook toen was er druk en ik zou oude tijden graag laten herleven. Iedereen weet dat ik van deze club houd en mijn terugkeer voelt als een warmbad. Niet veel jongens kunnen ten slotte zeggen dat ze al meteen weer een spandoek hadden.â€

“Mogen we nog iets van jou verwachten op de transfermarkt?â€

“Dat weet ik nog niet. Zodra ik weet wat ervoor mij beschikbaar is zal ik zeker de markt afspeuren, maar er staat een goed elftal. Op dit moment legt de nadruk meer bij het verkopen van spelersâ€.

“Aan wat voor spelers moeten we dan denken?â€

“Haha, daar ga ik mezelf nog niet over uit laten. Er staan momenteel teveel jongens onder contract en ik zal me best doen om dit te veranderen. Ik heb zelf al wel wat namen in mijn hoofd, maar iedereen zal een eerlijke kans krijgen. Wees daar maar zeker van.â€

Na deze vraag kapt onze perschef het af. De persconferentie is afgelopen. Ik kijk op mijn horloge en haast mij onmiddellijk naar de kleedkamer. De training start een uur later dan normaal, maar over tien minuten mag ik mijn eerste training gaan geven als hoofdtrainer van Ajax!

i4qqhj.jpg

[spoiler=reacties]@Peterzinho: Jari was/is zeker een schitterende speler. Mijn eerste favoriete speler bij Ajax.

@DiBaggio en Larrie: Bedankt !

Geplaatst
  • Auteur

2qcju51.png

(7)

Mijn eerste werkdag als trainer zit erop en ik neem aan het einde van de middag in mijn kantoor nog wat zaken door. Ik bekijk wat contract gegevens en ik kan het niet laten om op internet rond te gaan kijken. Iedereen heeft zijn mening vast alweer klaar zijn. Op de meeste sites staan enkel nog de koppen met “Litmanen volgt Jol opâ€. Toch heeft een zeker Johan Derksen zijn oordeel al klaar.

Het filmpje heet Beste Johan, een dagelijkse rubriek waarin Johan zijn licht laat schijnen over de huidige stand van zaken in de voetbalwereld. Met een koptelefoon op kijk ik is naar het filmpje. Na een aantal vragen over voor mij onbelangrijke zaken is daar de vraag over mij. “Denkt u dat Ajax met Litmanen de juiste keuze gemaakt heeft� “Ik denk dat Ajax met Litmanen een geweldige naam voor de groep zet. Zijn kwaliteiten als speler staan buiten kijf, maar net als vorig seizoen zet Ajax opnieuw iemand voor de groep die nog weinig tot geen ervaring heeft. Hij heeft krediet bij de supporters, maar ik denk niet dat hij Ajax naar een hoger niveau toe kan tillen. Jol zal hem zeker bijstaan, maar ik heb er niet zoveel vertrouwen in. Ik zou mijn geld niet op Ajax zetten.†Ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet. Hij heeft een punt dat ik onervaren ben, maar in mijn 1ste seizoen als coach werd ik al onmiddellijk kampioen. Zo slecht is dat toch ook weer niet? Ik klik mijn internet explorer weg en kijk het actuele nieuws door. Ik ben weer een tijdje weggeweest en op het internet zoek ik wat recente competitiestanden uit. AZ heeft haar groei duidelijk doorgezet en zelfs beloond met een titel. Twente lijkt bovenin mee te draaien, terwijl Feyenoord een enorm verval kent. Hierna zoek ik nog wat spelersstatistieken en transfers op, want ik moet natuurlijk wel de betere spelers kennen die op de Nederlandse velden te vinden zijn. Om half vijf vind ik het welletjes geweest. Ik sluit de computer af draai mijn kamer op slot en met mijn gehuurde BMW rijd ik terug naar mijn hotel.

In mijn kamer aangekomen staat de champagne al klaar in de koeler. Ik lach en samen met mijn vrouw neem ik een glas champagne. We proosten op het succes, maar ook op een nieuw leven. Ik neem meteen contact op met mijn familie zodra we uitgedronken zijn. We blijven nu natuurlijk in Amsterdam, maar het hotelleven bevalt me nooit zo goed. Tijd om voor een huis te gaan kijken dus. Dat laat ik in 1ste instantie wel aan mijn vrouw over, want mij maakt het niet zoveel uit. Zolang de buurt goed is en zij het keurig inricht ben ik een voldaan mens. Na ons feestje besluiten we eten te gaan bij een van de betere restaurants in de stad. Samen met Ly en de kinderen nemen we het er is goed van. Voor de kinderen is het ook niet gemakkelijk om continu in een hotel te zijn. Geen eigen speelhoekje niks. We moeten zo snel mogelijk een nieuw huis. Om een uur of tien kruip ik na een toch wel vermoeiende dag onder de wol samen met Ly. Klaar voor de grote uitdaging. Met de schaal naar het Leidsplein

Geplaatst

Jari is mij ook één van mijn lievelingsvoetballer. Ik hoop dat Jari in de toekomst weer terug naar Ajax gaat als trainer of zo iets. Hij heeft echt Ajax-bloed net als Sjakie (2x) en Bobby. Veel succes met de mooiste club van der wereld!

Onlangs hier 0

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.