Spring naar bijdragen

Featured Replies

Geplaatst

Aangezien iedereen wel eens naar inspiratie zoekt voor een film én iedereen ongetwijfeld wel wil delen waarom iemand een bepaalde film moét zien, dit topic.

Post hier je TOP 5 film-aanraders. Films mogen van alle tijden zijn, etc. Voorzie films aub met een beschrijving: allereerst, in welk genre valt de film? Waarom raad je de film aan? Welke films zijn vergelijkbaar met deze? Zijn er glansrollen weggelegd voor welke personen? Probeer dit te doen zonder al te veel van het verhaal zelf prijs te geven.

Je kunt de top 5 trouwens zo gek maken als je wilt... bijv. top 5 komedie, top 5 thriller, of een top 5 overall... wat je wilt. En misschien is het leuk om een verschil te maken tussen overbekende films (klassiekers) en minder bekende films. Aangezien een top 5 met The Godfather, Pulp Fiction en Harry Potter een beetje onzinnig is :cab:

Ik kom zo met mijn eigen bijdrage, ben benieuwd naar die van jullie :D

Mogelijke standaardopzet:

1. Titel (genre), jaar van verschijning, jouw beoordeling in cijfers 1t/m10, beoordeling imdb (+link)

Algemene omschrijving:

Een aanrader omdat:

Wie moet deze film vooral wel/niet kijken:

Vergelijkbare films:

Glansrollen van:

2. etc

• Antwoorden 70
  • Weergaven 16
  • Aangemaakt
  • Laatste antwoord

Bijdrages in dit topic

Geplaatst
  • Auteur

Aangezien iedereen wel eens naar inspiratie zoekt voor een film én iedereen ongetwijfeld wel wil delen waarom iemand een bepaalde film moét zien, dit topic.

Post hier je TOP 5 film-aanraders. Films mogen van alle tijden zijn, etc. Voorzie films aub met een beschrijving: allereerst, in welk genre valt de film? Waarom raad je de film aan? Welke films zijn vergelijkbaar met deze? Zijn er glansrollen weggelegd voor welke personen? Probeer dit te doen zonder al te veel van het verhaal zelf prijs te geven.

Je kunt de top 5 trouwens zo gek maken als je wilt... bijv. top 5 komedie, top 5 thriller, of een top 5 overall... wat je wilt. En misschien is het leuk om een verschil te maken tussen overbekende films (klassiekers) en minder bekende films. Aangezien een top 5 met The Godfather, Pulp Fiction en Harry Potter een beetje onzinnig is :cab:

Ik kom zo met mijn eigen bijdrage, ben benieuwd naar die van jullie :D

Mogelijke standaardopzet:

1. Titel (genre), jaar van verschijning, jouw beoordeling in cijfers 1t/m10, beoordeling imdb (+link)

Algemene omschrijving:

Een aanrader omdat:

Wie moet deze film vooral wel/niet kijken:

Vergelijkbare films:

Glansrollen van:

2. etc

Geplaatst

Leuk ideetje, ik ga dr morgen eens werk van maken..

Hoop dat anderen dat ook doen, zou graag wat films zien die ik zelf niet ken of nog niet gezien heb :thumb:

Geplaatst
  • Auteur

1. About Schmidt (komisch drama), 2002, imdb: 7.3/10

Algemene omschrijving: Warren Schmidt komt er na zijn pensioen achter dat alles wat belangrijk voor hem is, eigenlijk minder voorstelt dan hij altijd dacht. Hoe hij daarmee omgaat is op een schitterende manier uitgewerkt, met subtiele grappen maar een serieuze, dramatische ondertoon.

Wie moet deze film vooral wel/niet kijken: Mensen die van heftige actie, geweld en science fiction houden moeten deze film overslaan. Voor mensen die houden van prachtig acteer werk in subtiele verhalen met mooie persoonlijke drama’s (maar wel luchtig verteld) is dit een aanrader.

Glansrollen van: in mijn ogen de beste film van Jack Nicholson ooit. Hij komt helemaal tot zijn recht als “Warren Schmidtâ€, de hoofdpersoon waar de hele film om draait.

B87Y2MLoC8c

2. One Hour Photo (dramatische thriller), 2002, imdb: 7.0/10

Algemene omschrijving: “Sy the Photo-guy†leeft voor zijn baan als foto-ontwikkelaar bij de plaatselijke mall en voert zijn baan met grote precisie uit. Uiteindelijk slaat hij hierin wat door.

Aanrader omdat: het een prachtig verhaal vertelt, bijzonder mooi uitgewerkt.

Wie moet deze film vooral wel/niet kijken: Mensen die van heftige actie, geweld en science fiction houden moeten deze film overslaan. Voor mensen die houden van prachtig acteer werk in subtiele verhalen met mooie persoonlijke drama’s is dit een aanrader (ja, deze tekst is bijna gelijk aan die van About Schmidt, dat klopt).

Glansrollen van: Robin Williams in een serieuze rol; vergelijkbaar met Jim Carrey in the Truman Show: een groot succes dus!

photo2.jpg

3. Te Doy Mis Ojos (romantisch drama), 2003, imdb: 7.6/10

Algemene omschrijving: Pilar is ongelukkig in haar huwelijk, maar weet niet wat ze met haar opvliegerige man Antonio aanmoet.

Aanrader omdat: dit relatiedrama zo goed en realistisch is uitgewerkt en een kijkje geeft in het dagelijkse leven van een gewone, Spaanse vrouw.

Wie moet deze film vooral wel/niet kijken: zeer geschikt voor mensen die niet bang zijn een film te kijken uit een minder gebruikelijk filmland. Verwacht geen actie, wel schitterend acteerwerk en diepgaande emotie.

Glansrollen van: onbekende Spaanse acteurs!

Te-doy-mis-ojos.jpg

4. Mar Adentro (drama), 2004, imdb: 8,1/10

Algemene omschrijving: Ontroerend drama van een Spaanse jongeman die op jonge leeftijd verlamd raakt. Ondanks zijn creatieve kracht en zorgdragende familie wil hij een eind maken aan zijn leven, maar dat laat de staat niet toe.

Aanrader omdat: deze film als je als geen andere kan laten meeslepen in het persoonlijke verhaal van een heel bijzonder persoon.

Wie moet deze film vooral wel/niet kijken: zeer geschikt voor mensen die niet bang zijn een film te kijken uit een minder gebruikelijk filmland. Verwacht geen actie, wel schitterend acteerwerk en diepgaande emotie.

mar-adentro06.jpg

5. Luc�*a y el sexo (romantisch drama), 2001, imdb: 7,4/10

Algemene omschrijving: Bij vlagen opwindende film over het leven van een jonge Spaanse vrouw (Luc�*a).

zaksSSfdaew

Geplaatst

Ik zal me een beetje aan de standaard post houden, maar niet helemaal.

1. Into the wild, een film uit het jaar, geregisseerd door de welbekende Sean Penn.

Waar gaat de film over?

Christopher McCandless (Emile Hirsch) laat zijn leventje voor wat het is en vertrekt naar de wildernis van Alaska. Zijn kaart van het gebied gooit hij weg, en zijn voedselvoorraad lijkt bij lange na niet voldoende te zijn. Een verhaal over de aantrekkingskracht van de natuur en complexe relaties tussen een vader en zoon.

Naar mijn mening is het de beste film ooit gemaakt. Er zitten zeker een paar tekstuele hoogstandjes in. Een echte aanrader voor de filosofen onder ons, de gene die zich verwonderen over het leven. Het valt dus niet aan te raden aan mensen die alleen van actie of komedie films houden, want dit is het dus zeker niet. Toch een super film, maar waarom? Het geeft advies, laat de toch naar 't werkelijke geluk zien. Al om al een super film, die mij voor een moment gelukkig maakte, en nu nog steeds. Ik geef deze film een 10, en op moviemeters.nl krijgt deze film 4,11 sterren van de 5. Ook de soundtrack van Eddie Vedder is geweldig, en natuurlijk de glans rol van Emile Hirsch.

2. The greenmile, een film uit het jaar 1999, geregisseerd door Frank Darabont.

Waar gaat de film over?

Nu Paul Edgecomb zijn dagen slijt in een bejaardentehuis, kijkt hij terug op zijn leven als gevangenisbewaker. Jarenlang heeft hij dienst gedaan in de 'Dodengang' van de Cold Mountain gevangenis. Paul denkt vooral terug aan 1935. Ten tijde van de Grote Depressie ontwikkelde Edgecomb een bijzondere band met één van de gevangenen. De zwarte reus John Coffey werd beschuldigd van de verkrachting en de moord op twee kleine meisjes. Er was alleen iets heel bijzonders met hem aan de hand...

Een zeer bijzondere film, die mij zeer zeker aansprak. Tom Hanks is daarbij ook een geweldige acteur, die zijn rol als gevangenisbewaker goed vertolkte. Dit verhaal grijpt je aan, en sleurt je mee. Een echte aanrader dus, en ik geef het een 9.2, en op moviemeter.nl krijg het 4.28 sterren uit de 5. Alweer geen aanrader voor de actie liefhebbers.

3. de Saw reeks, alle 5 geregisseerd door iemand anders.

Waar gaat de film over?

Natuurlijk gaat elke film over iets anders. Maar de hoofdlijn: een zieke geest sluit mensen op, en geeft ze een kans om te overleven, dit echter wel met pijnlijke gevolgen. De zieke geest, Jigsaw, laat ze op deze manier de waarde van 't leven zien. Hij sluit dus alleen mensen op die iets fouts hebben gedaan in zijn ogen.

De films komen echter telkens met andere wendingen, en dat maakt het zo geweldig. Een super verhaal, met een leuk horror/thriller tintje. Niet voor de mensen die niet tegen bloed kunnen, wel leuk voor de mensen die van een goed verhaal houden en horror/actie/thriller! Jigsaw, gespeeld door Tobin Bell, speelt een geweldige rol in de 5 films. Ik geef de film een 8.7 en moviemeter.nl geeft het tussen de 3.5 en de 4 sterren van de 5.

4. Saving private ryan, geregisseerd in het jaar 1998 door Steven Spielberg.

Waar gaat de film over?

Tijdens de invasie van de Geallieerden in Normandië sterven twee broers. Een derde broer sterft tegelijk in Nieuw Guinea, bij het vechten tegen de Japanners. Als bekend wordt dat een vierde broer vermist is geraakt op het Franse platteland, wordt een missie gestart om hem veilig thuis te krijgen.

Een lekkere oorlogsfilm dus, met alweer een rol voor Tom Hanks. Dit spreekt me vooral aan omdat ik 3 weken in Normandië ben geweest, en alles wat met de 2e WO te maken heeft heb bezocht. Het weerspiegelt D-day, en laat de offers zien die de soldaten voor elkaar maken. Een aanrader voor de mensen die graag van een sterk verhaal houden, van oorlogfilms houden, die van Tom Hanks houden (just like me). En ik raad het voor niemand of. Ik geef de film een 8.5, en op moviemeter.nl krijgt het 4.09 sterren uit de 5.

5. Gladiator, geregisseerd in het jaar 2000 door Ridley Scott.

Waar gaat de film over?

De Romeinse generaal Maximus wordt ter dood veroordeeld door Commodus, de boosaardige troonopvolger van Marcus Aurelius. Maximus kan op het nippertje ontsnappen, maar zijn vrouw en zoon worden bruut vermoord. Als hij uitgeput hun zielloze lichamen heeft begraven, wordt hij gevonden door slavenhandelaren die hem doorverkopen aan de gladiatorenmeester Proximo. Proximo weet Maximus aan het vechten te krijgen in het Colosseum als gladiator, en al snel begint Maximus te beseffen dat dit wellicht de enige kans is om zich te wreken op de keizer.

Een romeinen film dus, waarin Russel Crowe Maximus speelt. Er zit actie in, er zit liefde in, er zit een verhaal in. Dus in één woord gewoon top. Valt niks aan toe te voegen. Ik geef het een 8.4, en op moviemeter.nl krijgt het 4.17 uit de 5 sterren.

misschien wat bekende films, maar toch mijn top 5

Geplaatst

Thomas, de film die jij op 5 hebt staan, was laatst nog op tv geloof ik. Vond het zeker geen slechte film; sowieso zijn er veel goede Spaanse films.

Van dat lijstje van Hein ben ik het helemaal eens met de nummer één, wat een schitterende film is dat zeg!:) Ik zal ook een lijstje gaan maken, maar je bent me met Into the Wild in ieder geval voor geweest:p

Geplaatst

1. Amores Perros, Mexicaans drama uit 2000 geregisseerd door Alejandro González Iñárritu die later bij het grote publiek bekend is geworden met z'n films 21 Grams en Babel.

Amores Perros vertelt het verhaal van drie mensen in Mexico City. In het eerste verhaal wordt Octavio verliefd op zijn schoonzus Suzanna en wil een nieuw leven met haar beginnen. Om aan geld te komen geeft hij zijn hond Cofi aan een man die hondengevechten organiseert. Daniel heeft zijn gezin verlaten om in te trekken bij de beeldschone Valeria. Kort daarna raakt ze verminkt door een auto-ongeluk. Dan is er nog El Chivo, een huurmoordenaar, die zijn dochter zoekt die hij jaren niet meer gezien heeft. El Chivo volgt een prooi en is dan getuige van een auto ongeluk waar bij Octavio en Valerie betrokken zijn.

Prachtige film die langzaam de kijker naar binnen zuigt. Ingenieuze verhaallijnen en een schitterende cast tillen dit werk naar het niveau van een meesterwerk. Vergelijkbaar met zijn latere 21 Grams.

Iedereen moet deze film kijken!!!

Glansrol van Gael Garciá Bernal die sindsdien ook in Hollywood niet meer weg te denken is.

XToRtfQbeHg

2. American Me, drama uit 1992 geregisseerd door Edward James Olmos

Hij groeide op met een sterk gevoel voor zijn Mexicaanse identiteit, en nu hij in de gevangenis zit regelt hij nog steeds de drughandel van de Mexicaanse maffia. Na de dood van zijn moeder komt hij vrij, maar echte vrijheid kent hij nog steeds niet.

Ijzersterke gangsterfilm met glansrollen van Edward James Olmos en William Forsythe

Film doet denken aan Blood In Blood Out alleen is deze realistischer aangezien het verhaal ook gebasseerd is op waargebeurde feiten.

wNMCPB7IDxA

3. Dalkomhan Insaeng aka A Bittersweet Life, Drama / Thriller uit Zuid Korea geregisseerd door Ji-woon Kim

De perfectionist Sun-woo heeft het volledige vertrouwen van zijn baas door vol overgave een net restaurant te runnen. Wanneer zijn baas Kang vermoedt dat zijn jongere vriendin Hee-so een geheime liefde heeft, geeft hij Sun-woo de opdracht haar in de gaten te houden en haar om het leven te brengen wanneer zij Kang verraad. Na haar een aantal dagen gevolgd te hebben, betrapt hij Hee-so met haar vriendje, maar tot zijn eigen verbazing laat hij hen gaan. Door deze beslissing heeft hij een onomkeerbare strijd in gang gezet.

Deze film scoort eigenlijk op elk vlak. De humor (lekker droog), de muziek, de harde actie en natuurlijk het visuele. Vaak inventieve camerastandpunten, mooi kleurgebruik en de film ademt 'coolness' uit.

URLtMbZLeVk

Geplaatst

Hein, dat je Saw aanraadt vind ik wel lachwekkend, zijn toch verschrikkelijke films die een heel slap verhaal hebben ;)

Geplaatst
Hein, dat je Saw aanraadt vind ik wel lachwekkend, zijn toch verschrikkelijke films die een heel slap verhaal hebben ;)

Gelukkig dat smaken verschillen. Ik vind het juist een geweldig verhaal hebben, met allerlei wendingen en spanningen die een film nodig heeft. Zelf heb ik het ook niet van 't bloederige gedeelte, maar het verhaal.. _O_.

Er worden niks voor niks 6 films van gemaakt.

Geplaatst

4. Taegukgi Hwinalrimyeo aka The Brotherhood of War, oorlogsdrama uit Zuid Korea geregisseerd door Je-gyu Kang

In 1950 breekt er oorlog uit tussen het communistische Noord-Korea en het kapitalistische Zuid-Korea. Terwijl ze met hun familie op de vlucht zijn worden twee broers meegenomen naar het front, om daar te vechten voor de vrijheid van hun volk. Eén van de broers wil zo snel mogelijk een medaille halen, zodat hij z'n jongere broer naar huis kan sturen.

Zo eens in de zoveel tijd komt er een goede oorlogsfilm uit, deze behoort tot een categorie daar weer boven!

-YppcjiC-yc

Geplaatst

1. Schindler's List, drama/historisch uit 1993 geregisseerd door Steven Spielberg. IMDB geeft deze film een 8.9, maar ik geef hem natuurlijk een 10. Beter dan dit zal het niet worden.

De film is gebaseerd op een boek van Thomas Keneally over de Duitse Oskar Schindler. Deze industrieel redde in de Tweede Wereldoorlog het leven van 1200 Joden uit Polen en Tsjechoslowakije, door ze op een lijst te zetten van werknemers in zijn emailfabriek die om die reden beschermd dienden te worden.

Gewoon een schitterend meesterwerk van Steven Spielberg. Een film die iedereen gezien moet hebben, een film die ook een les meegeeft aan de kijker en die ons de mensen de onnodig stierven laat herrinneren.

TAH3RTRlCHY

2. The Pianist, een oorlogsdrama uit 2002 van de Poolse regisseur Roman Polanski. Een 8.5 op IMDB, maar een 9.2 van mij. Na Schindler's List de beste film aller tijden.

Een Poolse Joodse muzikant probeert de vernietiging van het Warschau ghetto van Tweede Wereldoorlog te overleven.

The Pianist is een schitterend, donker meesterwerk. Een film die blijft boeien van begin tot het eind met daarin een glansrol voor Adrien Brody. Vooral het einde vind ik zo geweldig goed, met de boodschap dat een man het verschil kan maken in een grote groep.

itR0-I9idXk

3. Le fabuleux destin d'Amélie Poulain, een Franse romantische filmkomedie van de regisseur Jean-Pierre Jeunet. Ook deze film krijgt een 8.5 op IMDB, maar door de glansrol van Audrey Tautou krijgt hij van mij een 9.

De film beschrijft het sprookjesachtige en romantische verhaal van de jonge vrouw Amélie die op een dag besluit dat ze met kleine dingen andere mensen gelukkig kan maken.

Prachtig, werkelijk prachtig verhaal. Niet voor niets genomineerd voor 5 Oscars. Verder heeft de film ook schitterende beelden van de omgeving en dat geeft het verhaal net dat beetje extra.

juuF_btrW4U

4. La Vita è Bella, een Italiaanse tragikomedie uit 1997, geregisseerd door Roberto Benigni. IMDB geeft deze film een 8.4, maar ik moet hem toch wel een 8.8 geven.

Een Joodse man heeft een prachtige relatie door de humor die hij heeft, maar moet deze tegelijkertijd ook gebruiken om zijn zoontje te beschermen in een Nazi-kamp.

Dat deze nog niet in een van de lijstjes staat, schande. De film heeft vele prijzen in de wacht gesleept met als belangrijkste de Oscars in 1998 voor beste niet-Engelstalige film, voor beste filmmuziek en voor beste acteur.

Glansrol van Roberto Benigni die ook de film regisseert. Hij probeert met zoveel liefde het zijn zoon naar zijn zin te maken in het concentratiekamp, zo ontroerend mooi. Bovendien laat de film iets zien dat iedereen nodig heeft in zijn leven, namelijk hoop.

NBfjzzAVjWo

5. One Flew over the Cuckoo's Nest, een Amerikaans drama uit 1975 van Milos Forman. Een 8.9 op IMDB, maar ik geef het toch maar een 8.5. Het is overduidelijk een meesterwerk, maar minder goed dan de andere die ik heb genomineerd.

Het vertelt het verhaal van de criminele herrieschopper Randle P. McMurphy (gespeeld door Jack Nicholson), die in een psychiatrische inrichting terechtkomt.

A true beauty, die men tegenwoordig nog maar zelden tegenkomt. Met Jack Nichelson in de hoofdrol, waarvoor hij ook zijn eerste Oscar krijgt, die hij met verve speelt. Hij probeert het autoritaire bewind van zijn zuster Ratched aan te vechten en dat levert prachtige scènes op. Misschien al een redelijk oude film, maar een film die zeker zijn relevantie niet heeft verloren.

jReNeEHH2lQ

Geplaatst

Thomas, Javier Bardem is geen onbekende Spaanse acteur meer ;) hij kreeg zelfs een oscar voor z'n rol in No Country for Old Men.

Geplaatst

Vergeleken met bijv. Cast Away vind ik Saw een heel slap verhaal hebben.

Geplaatst

1. The Shawshank Redemption, Amerikaanse dramaflim uit 1994, geregisseerd Frank Darabont naar het boek van Stephen King. Morgan Freeman en Tim Robbins op hun best! IMDb geeft hem niet voor niets een 9.1, maar van mij krijgt The Shawshank Redemption een dikke 10!

Het verhaal:

Andy Dufresne betrapt zijn vrouw met een ander en wordt vervolgens beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij sluit vriendschap met een zwarte gevangene die spullen kan regelen. Er zijn twee dingen die hem echt op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.

Naast het feit dat het verhaal gewoon erg interessant en boeiend is, zijn de acteer kunsten van Morgan Freeman en Tim Robbins werkelijk fenomenaal. Het karakter Andy Dufresne had niet beter vertolkt kunnen worden vind ik, en het gevangenisleven wordt erg goed weergegeven in mijn ogen. Dit is de beste film aller tijden in mijn ogen.

[spoiler=trailer][YOUTUBE][/YOUTUBE]

------------------------------------------

2. Braveheart, Amerikaanse historische film uit 1995. Mel Gibson was de regisseur en mister Braveheart himself. Het acteerwerk vind ik echt heel goed en die de matpartijen worden weergegeven is geweldig. Van IMDb krijgt Braveheart een 8.3, maar van mij krijgt Braveheart een 9.3.

Het verhaal:

Het einde van de 13e eeuw: William Wallace is een Schotse rebel die een verzet leidt tegen de wrede Engelse heerser Edward the Longshanks. Als klein jongetje zag William zijn vader en broer vermoord worden in een poging om Schotland te bevrijden. Als William weer een dierbare verliest begint hij aan z'n strijd om Schotland voor eens en altijd te bevrijden.

Over het algemeen ben ik geen fan van Mel Gibson en zijn acteerwerk. In Braveheart is hij toch een klasse beter dan menig ander acteur en daarom is dit ook één van mijn persoonlijke favorieten. Je zit aan de buis gekluisterd als je eenmaal in de film zit. Toevallig was hij gisteravond nog op tv!

3. Saving Private Ryan, Amerikaanse oorlogsfilm uit 1998. Geregiseerd door mister Steven Spielberg himself met schitterend acteerwerk van Tom Hanks. Ik ben een groot fan van oorlogsfilms, maar deze film spant echt de kroon. Dit is een film die ik zelfs nog op videoband heb en die band zal ik voor altijd koesteren. Van IMDb krijgt Saving Private Ryan een 8,5 en die mening deel ik wel met hen.

Het verhaal:

Tijdens de invasie van de Geallieerden in Normandië sterven twee broers. Een derde broer sterft tegelijk in Nieuw Guinea, bij het vechten tegen de Japanners. Als bekend wordt dat een vierde broer vermist is geraakt op het Franse platteland, wordt een missie gestart om hem veilig thuis te krijgen.

Saving Private Ryan is een film die ik altijd en overal wel kan kijken. Het verhaal is zo ontzettend boeiend en daar komt het acteerwerk van oa. Tom Hanks nog bij. Een film uit duizenden en zeker één van mijn persoonlijke favorieten.

4. Pearl Harbour, Amerikaanse oorlogsfilm uit 2001. Regisseur was Michael Bay, die puik werk heeft afgeleverd. IMDb geeft Pearl Harbour een beschamende 5.4, ik ben het daar natuurlijk niet mee eens en geef Pearl Harbour een 8.3!

Het verhaal:

Rafe (Ben Affleck) en Danny (Josh Hartnett) kennen elkaar al sinds hun jeugd en hebben allebei de droom vechtpiloot te worden. Wanneer ze zich aanmelden wordt Rafe ingedeeld in een Brits vliegsquadron en moet naar Engeland verkassen, en zijn beste vriend en zijn vriendin Evelyn (Kate Beckinsale) achterlaten. Danny wordt ondertussen op Hawaii geplaatst in Pearl Harbor, waar de oorlog nog niet is uitgebroken. Het idyllische leventje wordt ruw verstoord wanneer de Japanners de basis onder vuur nemen door middel van een verrassingsaanval.

De eerste keer dat ik de film zag was ik gelijk verkocht. Samen met Saving Private Ryan is dit één van de twee beste oorlogsfilms in mijn ogen. Ben Aflleck en Josh Hartnett zijn twee acteurs waar ik geen fan van ben, maar ze spelen hun rol erg goed samen en Kate Beckinsale lijkt ook geboren voor haar rol.

5. The Green Mile, Amerikaanse dramafilm uit 1999. Frank Darabont was de regisseur en Tom Hanks en Michael Clarke Duncan zijn de slagroom op de taart. IMDb geeft hem een 8.3 en daarmee ben ik een tevreden mens.

Het verhaal:

Nu Paul Edgecomb zijn dagen slijt in een bejaardentehuis, kijkt hij terug op zijn leven als gevangenisbewaker. Jarenlang heeft hij dienst gedaan in de 'Dodengang' van de Cold Mountain gevangenis. Paul denkt vooral terug aan 1935. Ten tijde van de Grote Depressie ontwikkelde Edgecomb een bijzondere band met één van de gevangenen. De zwarte reus John Coffey werd beschuldigd van de verkrachting en de moord op twee kleine meisjes. Er was alleen iets heel bijzonders met hem aan de hand...

Tom Hanks is één van de betere acteurs, en dat ik goed te zien in The Green Mile. Naast het goede acteerwerk, is het verhaal ook erg boeiend en goed. Een film met leuke/grappige, maar ook serieuze stukken die het helemaal afmaken. Chapeau!

Dat was de Top 5, maar ik heb er nog zat bij zitten die er in de buurt komen. Denk maar aan The Godfather, Forrest Gump, Escape from Alcatraz, American History X, There will be Blood, Blood Diamond, Platoon, Ali en niet te vergeten Scarface! Dan ben ik vast ook nog een heleboel vergeten!

Geplaatst

5. [Rec], Spaanse horror uit 2007 geregisseerd door Jaume Balagueró en Paco Plaza

Een jonge tv-journaliste en haar cameraman lopen mee met de lokale brandweer. Op een nacht moet de brandweer een oude vrouw redden, die in een appartementengebouw vast lijkt te zitten. Maar wat in eerste instantie op een doodnormale routineklus lijkt, begint langzamerhand te veranderen in een gruwelijke en duistere nachtmerrie.

Ik vind horror maar zelden goed maar deze is geniaal!!!

Heb de hele film in extreme spanning gezeten, en dan is extreem nog zacht uitgedrukt! Het chaotische van de camerabewegingen en het realistische acteren dragen allemaal bij aan een fantastische ervaring. Horror op zijn best!

GAnbWCjmOkA

Dit was trouwens niet m'n persoonlijke top 5 beste films maar m'n top 5 aanraders aangezien het waarschijnlijk voor velen nog onbekende titels zijn.

Geplaatst

Pearl Harbour :S

Alex, mooi lijstje. Die Bittersweet Life kende ik nog niet :thumb:

Geplaatst
Vergeleken met bijv. Cast Away vind ik Saw een heel slap verhaal hebben.

Gelukkig dat smaken verschillen.
Geplaatst

1. Apocalypse Now, een oorlogsfilm uit 1979 van Francis Ford Coppola. IMDB

Algemene omschrijving: Kapitein Willard, een gelouterde officier die in het recente verleden in Vietnam geheime opdrachten voor de CIA heeft uitgevoerd, waaronder liquidaties, gaat in opdracht van de Amerikaanse legerleiding op zoek naar de gedeserteerde hoogbegaafde en hooggedecoreerde kolonel Kurtz, die met een inboorlingenlegertje een eigen oorlog voert, met als enig doel hem te doden, officieel omdat de kolonel van (ongeoorloofde) moord en krankzinnigheid wordt beschuldigd. Tijdens zijn tocht, door de jungle van Vietnam en Cambodja over de (fictieve) Nung-rivier, geraakt kapitein Willard echter meer en meer gefascineerd door zijn 'doel' en plaatst hij vraagtekens bij zijn opdracht en de hypocrisie van de Amerikaanse legerleiding: To charge a guy with murder in this place, was like handing out speeding tickets at the Indy 500. De tocht, middels een kleine patrouilleboot met een kleurrijke bemanning, vormt een afspiegeling van de Vietnamoorlog met onder andere een show met Playboy-bunnies en een verwoestende helikopteraanval door een luchtcavalerie-eenheid onder leiding van de excentrieke Lt. Kol Bill Kilgore.

Een aanrader omdat: Deze film geeft de krankzinnigheid van de Vietnam-oorlog weer. Met het constante helikoptergeluid om de achtergrond en vele legendarische scène’s en quote’s is Apocalypse Now een absolute klassieker die je gezien moet hebben. De intro met de soundtrack van The Doors (The End) zet al direct de juiste sfeer neer. Van mij een 10/10

Wie moet deze film vooral wel/niet kijken: Eigenlijk biedt deze film alles. Drama, oorlog, actie, (zwarte) humor. Kortom, een film die iedereen moet zien.

Glansrollen van: Marlon Brando, Robert Duvall en Martin Sheen

vHjWDCX1Bdw

2. Abre los Ojos, een drama uit 1997, geregisseerd door Alejandro Amenabar. IMBD

Algemene omschrijving: Een vrouwenverslinder lijkt zijn ware liefde eindelijk te hebben gevonden, maar dan slaat het noodlot toe. Dankzij één van z’n scharrels belandt hij in een auto tegen een muur met als gevolg een mismaakt aangezicht. Chirurgen krijgen het echter voor elkaar om zijn gezicht toch nog toonbaar te maken door middel van een soort masker.

Een aanrader omdat: Door verrassende wendingen en prima acteerwerk is Abre los Ojos een film die je snel nog een keer wil zien. De film weet een goed beeld te geven van de psychische gesteldheid van César (de hoofdrolspeler). Van mij een 9/10.

Wie moet deze film vooral wel/niet kijken: Wie eens wat anders wil zien dan Engelse/Amerikaanse of Nederlandse films is dit een topper. Mensen die meer van actie en geweld houden kunnen deze film beter overslaan.

Vergelijkbare films: Vanilla Sky is wellicht beter bekend. Dit is de Amerikaanse remake van Abre los Ojos met in de hoofdrollen Tom Cruise en miss Cruz.

Glansrollen van: Penelope Cruz en Eduardo Noriega

xEmPSugCdF4

Geplaatst
Pearl Harbour :S

Topic titel is: Jouw TOP 5 film-aanraders. Dan lijkt het me de bedoeling dat iedereen zijn mening geeft. Ik vind dat een goede film en het is één van mijn favorieten :*)

Geplaatst

Als je van ootrlogsfilms houdt moet je Band of Brothers zeker gaan kijken, 10 ur lang een 10 voor alles, dat is gewoon zo geniaal.

Verder een mooie top 5, hoewel ik Pearl Harbour ook niet meer dan een 6 kan geven ;)

Geplaatst

Je mag je mening geven, net zoals ik mag reageren daarop ;)

Geplaatst

Oh sorry, ik dacht dat het twee keer de zelfde persoon was. ;)

ON:

Iedereen schijnt iets weg te hebben van spaanse films. Hoe kom je überhaupt aan die films, en zijn ze echt zo goed?

Geplaatst

Stuk voor stuk zeer de moeite waard en zeker voor iemand die geen probleem heeft om films in 'vreemde' talen te kijken zijn Amores Perros, Rec, Brotherhood of War en A Bittersweet Life absolute aanraders _O_

Geplaatst

I know, maar ik vind niet dat je iemand zijn keus moet afkraken zoals bijvoorbeeld met Saw. Vind ik ook geen goede reeks, maar als Hein dat wel vind, dan moet hij dat vooral doen. Dus kom maar op met jouw lijstje :mrgy:

Onlangs hier 0

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.