Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Jouw wieleruitrusting / fiets

Hannes123

Aanbevolen berichten

S :r Dat moet je niet willen. Waar zien de spiertjes? ;c

Fietsje ff bij de wielerboer langs brengen na 2 maanden stilstaan of gewoon zelf ff schoonmaken en de ketting doen? Die winter kan maar lekker wegblijven want ga vanaf dit weekend weer fietsmeters maken voor de triathlon.

Ik woon niet zoals jullie allemaal in de polder he ;c Hier zijn de wielrenners allemaal mager voor de heuvels, die hebben een maat S nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iemand die navigatie op zijn fiets heeft? Ik merk nu dat ik toch wel vaak het zelfde rondje rij omdat ik daar nu eenmaal de weg ken. Ik wil graag navigeren zodat ik van tevoren een bestaande of zelfgemaakte route erin kan zetten en dan niet hoef te stoppen en de weg hoef te zoeken.

Ik dacht eigenlijk aan een beugel voor mijn iPhone 6 maar lees nu dat bijv de nieuwe functie in Strava incl navigatie je batterij leeg trekt, scherm slecht leesbaar is en het er erg lelijk uitziet op een racefiets (waar ik me trouwens niet zo druk om kan maken).

Alternatief is fietsnavigatie van Mio/Garmin etc, alleen dit is echt weer ontzettend duur (300-400 eu) en dit heb ik er eigenlijk niet voor over omdat ik echt alleen in de zomer fiets als het voetbalseizoen stil ligt.

Iemand tips?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het er erg lelijk uitziet op een racefiets (waar ik me trouwens niet zo druk om kan maken).

Echt veel verschil tussen fietsnavigatie of je smartphone is er naar mijn idee niet echt als je een goede houder hebt. Ik zou niet weten waarom het een er wel mooi uit zou zien op een racefiets en het ander lelijk is...

Zelf rijd ik op gevoel, zonder enige vorm van navigatie. Gaat eigenlijk altijd goed. Mocht het nodig zijn, let ik gewoon op de borden. Als ik het echt niet vertrouw, kan ik altijd nog even stoppen en mijn smartphone erbij pakken. Dat heb ik tot nu toe maar enkele keren hoeven te doen en eigenlijk zat ik altijd op de goede weg. Je rijdt dan misschien niet helemaal de juiste route, maar de afstand van het rondje blijft gelijk. Ook bij rondjes rond de 100km in de omgeving van mijn huis red ik mij wel m.b.v. bordjes. Alleen als ik 'in den vreemde' zou gaan fietsen, zou ik fietesnavigatie overwegen. In dat geval zou ik persoonlijk voor een houder voor mijn smartphone gaan. Maar ik heb me verder niet echt verdiept in de voor- en nadelen van smartphone vs 'echte' fietsnavigatie. Mocht ik ooit de keus maken om een hartslagmeter etc te willen gaan gebruiken, zou ik fietsnavigatie overwegen, maar nu vind ik het te duur voor wat het mij oplevert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik altijd deed is of een route uitvogelen op google earth/maps, of gewoon op gevoel rijden. Voordeel van route uitzoeken is dat je ongeveer weet waar je heen wilt en hoe je moet rijden. Nadeel is dan weer dat je de belangrijke bochten en dergelijke moet onthouden, wat niet altijd lukt. Meestal reed ik ook op gevoel. Ik weet eigenlijk altijd wel hoe ik weer terug naar mijn woonplaats moet komen. Zo heb ik weleens langs de hele ''ooskust'' van Flevoland gereden, om daarna midden door de provincie weer terug te rijden. Was wel bijna alleen maar weilanden, maar toch. Ook als ik richting Utrecht ga weet ik hoe ik weer het beste terug kan rijden zonder maar enig idee te hebben waar ik ben. Zolang je maar de goeie richting op rijdt op je weg terug.

Komende jaar kan ik echter helaas niet fietsen. Laatst kruisband afgescheurd met mogelijke in combinatie met iets aan me meniscus. Binnenkort operatie, en dan volgend jaar weer fietsen, mede om te revalideren. In die tussentijd wel even mij fiets laten nacontroleren. Mag wel eens gebeuren. Versnelling is stuk, remmen zijn ook niet optimaal meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik altijd deed is of een route uitvogelen op google earth/maps, of gewoon op gevoel rijden. Voordeel van route uitzoeken is dat je ongeveer weet waar je heen wilt en hoe je moet rijden. Nadeel is dan weer dat je de belangrijke bochten en dergelijke moet onthouden, wat niet altijd lukt. Meestal reed ik ook op gevoel. Ik weet eigenlijk altijd wel hoe ik weer terug naar mijn woonplaats moet komen. Zo heb ik weleens langs de hele ''ooskust'' van Flevoland gereden, om daarna midden door de provincie weer terug te rijden. Was wel bijna alleen maar weilanden, maar toch. Ook als ik richting Utrecht ga weet ik hoe ik weer het beste terug kan rijden zonder maar enig idee te hebben waar ik ben. Zolang je maar de goeie richting op rijdt op je weg terug.

Komende jaar kan ik echter helaas niet fietsen. Laatst kruisband afgescheurd met mogelijke in combinatie met iets aan me meniscus. Binnenkort operatie, en dan volgend jaar weer fietsen, mede om te revalideren. In die tussentijd wel even mij fiets laten nacontroleren. Mag wel eens gebeuren. Versnelling is stuk, remmen zijn ook niet optimaal meer.

Welkom bij de club, ik ben morgen aan de beurt voor de operatie.

Ik zoek trouwens nog een leuke racefiets voor het revalideren. Heb niet zoveel eisen, budget is 300(mag ook tweedehands zijn)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mensen die ervaring hebben met fietsen als de zon onder gaat / is? Dusdanig dat je dus met licht aan moet fietsen.

In het weekend ontbreekt het me vaak een tijd voor de racefiets, en doordeweeks is het 's avonds eigenlijk altijd te donker om nog op mijn fiets te stappen (ik heb nu geen licht).

Is het fietsen in het donker nog een beetje te doen? Of wordt dat geheel afgeraden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mensen die ervaring hebben met fietsen als de zon onder gaat / is? Dusdanig dat je dus met licht aan moet fietsen.

In het weekend ontbreekt het me vaak een tijd voor de racefiets, en doordeweeks is het 's avonds eigenlijk altijd te donker om nog op mijn fiets te stappen (ik heb nu geen licht).

Is het fietsen in het donker nog een beetje te doen? Of wordt dat geheel afgeraden?

Zeker te doen, zou dan wel een goede lampjes kopen (30€ heb je er al goede). Enige wat je voor ogen moet houden is dat je niet volle snelheid kunt fietsen voor je eigen veiligheid. Daarnaast draag ik dan een een goed zichtbaar vest met reflectoren achter op of juist kleding die opvalt (denk aan neongeel vest en overschoenen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[MENTION=14139]steijns[/MENTION]; en andere die wel in de kou fietsen: Hoe ziet jullie outfit er dan uit? Ik heb sowieso het idee dat ik daar nog wel het e.e.a. voor aan moet schaffen. Ik verwacht dat dergelijke artikelen binnenkort wel in de uitverkoop gaan, dus wie weet kan ik dan goedkoop ergens mij slag gaan slaan.

Veel verder dan een korte broek en een shirt met korte mouwen kom ik niet echt. Nou ja, ik heb dan nog wel arm- en beenwarmers, maar met temperaturen als vandaag is dat zeker nog te koud. Dat ga ik geen eens proberen.

Moet er binnenkort echt weer eens werk van maken, te lang niet op de fiets gezeten. Hopen dat ik deze week een keer voor het weekend mijn fiets bij de fietsenmaker langs kan brengen voor een beurt en dan hopen op goed genoeg weer zaterdag ofzo, zodat ik weer eens op mijn fiets kan stappen. Ik ben alleen echt bang dat ik helemaal niet meer vooruit kom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[MENTION=14139]steijns[/MENTION]; en andere die wel in de kou fietsen: Hoe ziet jullie outfit er dan uit? Ik heb sowieso het idee dat ik daar nog wel het e.e.a. voor aan moet schaffen. Ik verwacht dat dergelijke artikelen binnenkort wel in de uitverkoop gaan, dus wie weet kan ik dan goedkoop ergens mij slag gaan slaan.

Veel verder dan een korte broek en een shirt met korte mouwen kom ik niet echt. Nou ja, ik heb dan nog wel arm- en beenwarmers, maar met temperaturen als vandaag is dat zeker nog te koud. Dat ga ik geen eens proberen.

Moet er binnenkort echt weer eens werk van maken, te lang niet op de fiets gezeten. Hopen dat ik deze week een keer voor het weekend mijn fiets bij de fietsenmaker langs kan brengen voor een beurt en dan hopen op goed genoeg weer zaterdag ofzo, zodat ik weer eens op mijn fiets kan stappen. Ik ben alleen echt bang dat ik helemaal niet meer vooruit kom.

Laagjes is het antwoord. Zweetshirt, los zweetshirt, fietsshirt en fietsjasje (met windbreaker erin) Qua broek doe ik gewoon mijn korte fietsbroek aan met eroverheen een lange fietsbroek zonder zeem.Deze is er ook met windbreaker. Afhankelijk van de kou nog handschoenen, muts etc. Veel mensen fitsen nog met overschoenen maar deze heb ik niet. Mijn schoenen zijn warm genoeg. Echt onder 0 heb ik nog niet gefietst maar met een paar graden boven nul wel en dan was bovenstaande echt prima te doen. Eerste 10 minuten altijd nog fris, na een paar kilometer verder ging het eerste ritje altijd alweer open.

Link naar opmerking
Deel via andere websites