Jump to content

Jouw wieleruitrusting / fiets


Hannes123

Recommended Posts

Ik ben me een beetje aan het oriënteren op het eventueel kopen van een nieuwe fiets. Niets bijzonders, gewoon om lekker op te kunnen fietsen als ik zin heb. Ik heb er echter totaal geen verstand van. Zouden jullie je mening willen geven over onderstaande fietsen?

 

Sensa Umbria Tiagra Special 2012

Frame: Alu 7005 Double Butted

Fork : Supra Alloy STR8

Group : Full shimano Tiagra 3x9 sp

Wheels: Weinmann rims + Tiagra hubs

Seatpost+ Supra Base Line

Handlebar+ Supra Comp Line

Stem : Supra Comp Line

Tires : Schwalbe Lugano

Saddle : Supra Race

voor 725 euro

 

Sensa Umbria Sora Special 2012

Frame: Alu 7005 Double Butted

Fork : Supra Alloy STR8

Group : Full shimano Sora 3x9 sp

Wheels: Weinmann rims + Tiagra hubs

Seatpost+ Supra Base Line

Handlebar+ Supra Comp Line

Stem : Supra Comp Line

Tires : Schwalbe Lugano

Saddle : Supra Race

voor 625 euro

 

Sensa Prima Special 2012

Frame: Alu 7005

Fork : Supra Alloy STR8

Group : Shimano 24-speed drivetrain

Wheels: Weinmann rims + Shimano hubs

Seatpost+ Supra Base Line

Handlebar+ Supra Comp Line

Stem : Supra Comp Line

Tires : Schwalbe Lugano

Saddle : Supra Race

voor 535 euro

 

Cube Aerial 2011

Frame: Alu Superlite 7005 AMF Double Butted,

RFR-Geometry, inner cable routing

Voorvork: RFR Alu Gabel

Balhoofdstel: FSA No.10 semi-integrated

Stuurpen: FSA OS190 Oversized

Stuur: FSA Vero Compact Oversized

Stuur: tape CUBE Grip Control

Derailleur achter: Shimano Sora RD-3400GS

Derailleur voor:Shimano Sora FD-3403BL triple clamp 34.9mm

Shifters: Shimano Sora ST-3403, 9-speed

Remmen: Shimano Sora BR-3400

Crankstel: Shimano Sora FC3403 50x39x30T, Integrated BB

Cassette: Shimano CS-HG50 12-25T, 9-speed

Ketting: Shimano CN-HG53 108 links

Wielset: Shimano WH-R500

Buitenband: Schwalbe Lugano 25x622

Binnenband: Impac RR

Pedalen: Geen pedalen meegeleverd

Zadels: RFR Natural Shape 0.2 R

Zadelpen: FSA SL280 31.6mm

Zadelpenklem: Scape Close 34.9mm

Gewicht: 9,6 Kg

voor 639 euro

 

Merida Ride 88-24 2012

Versnellingen 24

Frame RIDE-EQ-Single

Voorvork Road CF long-M5

Voorderailleur Shimano 2303

Achterderailleur Shimano Sora-GS

Shifters Shimano ST2303 / ST2300

Remhendel attached

Remmen Road Dual Pivot-long

Crankstel FSA Tempo 52-42-30

Bracket as Cartridge Bearing

Ketting KMC Z7 8s

Naven Alloy QR / Shimano 2200

Velgen Alex R450 Black/NC

Cassette Sunrace CS-R6 12-25

Spaken Stainless silver-S

Banden Maxxis Detonator 25 wire

Stuur Merida Anatomic Road OS

Stuurpen Comp CEN OS

Balhoofdstel Ahead

Zadelpen Merida Comp 27.2

Zadel Merida Sport

Pedalen no

Gewicht 10,3

voor 649 euro

 

Edit: Ik lees dat het aan te raden is om minimaal voor Shimano Tiagra te gaan als je zwaarder dan 80 kilo bent. Klopt dat?

Edited by Mentos
Link to comment
Share on other sites

Ik kan Sensa wel aanraden! Heb er zelf ook een, en m'n eerste was ook de sora special en daar heb ik ook 3000km heerlijk op gefiets.

En of je minimaal tiagra nodig het voor 80+, daar weet ik niks van. Ik weet wel dat ik persoonlijk het verschil tussen sora en ultegra wel merk :p

Link to comment
Share on other sites

Wat ik zelf aanraad, minimaal Shimano 105 of hoger te nemen. En misschien is een 2e hands fiets ook handig, vooral als je een budget hebt dat rond de 600/700 euro ligt.

 

Het is degelijk een verschil als je een Shimano Sora of Tiagra hebt, of een Ultegra of Dura Ace. Zelf had ik in het begin ook Sora, maar je schakelt, al dan niet onbewust, enorm veel. Vooral als je, zoals mij, in Zuid Limburg woont. Er komt ook een aardige spanning op je ketting en derailleurs te staan. Nu heb ik een fiets die volledig met Ultegra is afgemonteerd. Schitterend spul en gewoon heel goed. Dura Ace zit natuurlijk op de hele dure, maar niet echt nodig als je amateur bent.

 

Als ik zo de fietsen kijk, is het niet echt aan te raden om hiervan eentje te kopen. Op bijna alle liggen Schwalbe Lugano banden, dat zijn gewoon goedkope k*t banden. Maximaal 300 kilometer en je zal er een nieuwe op kunnen leggen. Geven ook geen lekker feedback. De wielen zijn van Weinmann. Hoewel de naam misschien Duits doet vermoeden, komt dit bedrijf uit Azië. Die staan niet echt bekend om hun fietsen. Zelfde als de banden, gewoon k*t. Ik fiets zelf het liefste op half hoge of hoge velgen, omdat die een stuk stijver zijn dan lage.

 

Ik weet niet waar je woont, maar ga eens langs (liefst met iemand die er toch wat verstand van heeft) bij een plaatselijke wielerspecialist of iets in die trant.

Link to comment
Share on other sites

Allebei bedankt voor jullie antwoord :)

 

Reden dat mijn budget (relatief) laag is, is dat wielrennen voor mij niet de enige sport is. Ik voetbal, loop hard en fitness ook nog wel eens. Ik vind fietsen leuk om te doen, maar meer dan twee keer per week zal het meestal niet worden en bovendien zal het vooral in de warmere maanden zijn. Bovendien ben ik niet echt iemand die geneigd is veel te schakelen. Ik woon in het midden van het land (vlak) en ben sowieso meer van het stoempen op de grote plaat dan het soepele draaien. Heeft 105 dan echt meerwaarde voor mij ten opzichte van Tiagra?

 

Mocht ik trouwens echt een fiets gaan kopen zal ik dat zeker bij de specialist doen. Zoals jullie merken weet ik er lang niet genoeg vanaf om zoiets via internet te bestellen. Bovendien is het ook wel fijn als de boel meteen goed wordt afgesteld en dat je er (meestal) een goede beurt (voor je fiets ;)) bij krijgt na een paar maanden.

 

Tweedehands is overigens ook best een optie voor mij, maar dan wel alleen via de specialist. Marktplaats begin ik niet aan.

Edited by Mentos
Link to comment
Share on other sites

Wat denken jullie van deze?

 

Onroad Tiagra 11

Frame: Aluminium 7005

Voorvork: Aluminium 7005

Crankset: Shimano 105 compact tripple

Achterderailleur: Shimano 105

Voorderailleur: Shimano 105

Cassette: Shimano IG50 9sp + 2sp

Ketting: Shimano super-narrow HG53

Schakelsysteem: Shimano 105

Banden: Kenda Kampaign

Velg: Shimano R500

Remset: Shimano Sora 3400 calipers

Gewicht: 9.330 kg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Als je zo af en toe een ritje maakt in het weekend en in de vakanties heb je Ultegra nergens voor nodig. Kan je beter een 105 nemen, vooral als je wat beperkter bent in je budget.

Ultegra is wel echt aan te raden als je wedstrijden of zo rijdt, daar is het echt een must.

Link to comment
Share on other sites

Als je zo af en toe een ritje maakt in het weekend en in de vakanties heb je Ultegra nergens voor nodig. Kan je beter een 105 nemen, vooral als je wat beperkter bent in je budget.

Ultegra is wel echt aan te raden als je wedstrijden of zo rijdt, daar is het echt een must.

 

 

Ben ik het niet mee eens. Ook als je geen wedstrijd rijd is Ultegra al aan te raden. Het gaat erom hoeveel kilometers je maakt. Ik maak rond de 7500 fiets kilometers per jaar en vind het dan toch wel nodig om minimaal Ultegra te rijden. 105 slijt dan gewoon veel te snel en Ultegra is een stuk verfijnder en soepeler. Daarnaast is het ook gewoon een betere kwaliteit, en als je het goed zoekt ben je niet eens heel veel duurder uit. Ik heb een 2e hands fiets gekocht die 659 kilometers had gemaakt. Ik was goedkoper uit (met volledige Ultegra montage) dan een nieuwe met 105. Belachelijk, als je kijkt wat je ervoor krijgt.

 

Daarnaast gaat 105 ook sneller stuk. Ik merk bij kameraden die 105 hebben dat de schakelremmen zeer snel kapot gaat. Ik heb met mijn Ultegra achter de rem de schakelhendel zitten. Bij veel 105 of lager, zit die aan de binnenkant van het stuur doormiddel van een knopje. Dat knopje is maar zo fragiel als het kan zijn. Met twee vingers breek je dat nog af. Ook de remhendel is zeer fragiel en breekt relatief snel bij een valpartij.

 

Als je een beperkt budget hebt, moet je sowieso gaan kijken naar een tweede hands fiets bij een goede fietsspecialist. Overal zitten wel goede zaken, die ook anderen je kunnen aanbevelen. Als je gaat kijken naar aanschaf kosten en latere onderhoudskosten zal je het op korte termijn al vaak eruit halen. Ligt er natuurlijk aan ook hoeveel je fietst. Maar ik fiets 7500 kilometers in Zuid Limburg, iemand die boven de rivieren woont kan dat nog makkelijker aan want daar is alles vlak.

 

Hoewel je voor mij niet voor Ultegra moet kiezen, zou ik zeker altijd overwegen.

Link to comment
Share on other sites

Wat heb je er allemaal bij gekocht dan dat je nog zoveel extra kwijt was?

 

Pedalen en schoenen zoals ik al zei. Maar ook drankbussen plus houders, een nieuwe helm en bril en het nodige materiaal om een band te vervangen (pomp etc.).

Link to comment
Share on other sites

Pedalen en schoenen zoals ik al zei. Maar ook drankbussen plus houders, een nieuwe helm en bril en het nodige materiaal om een band te vervangen (pomp etc.).

Aha dan heb ik mazzel gehad denk ik, heb redelijk wat gratis gekregen bij mijn fiets.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...