Jump to content

Korfbal!

Apprabab

Recommended Posts

Vorige week de zaalcompetitie begonnen met een 15-18 overwinning op BEP, waarvan we op het veld in de slotminuut hadden verloren. 

Helaas vandaag niet kunnen bolwerken tegen TOP uit Sassenheim. Met rust nog 9-6 voor, en 8 minuten voor tijd nog 15-13. Helaas kwamen wij niet meer tot scoren en vloog bij hun alles erin....15-20. Was wel echt een goede ploeg, dus geen schande om te verliezen. Wel even zuur natuurlijk dat je het zo laat weggeeft.

Helaas verloren met 20-17 tegen Rohda 5. Geen heel beste ploeg, maar vooral oudgedienden die vanaf de zij- of middenlijn de bal erin schieten. Tel daar nog een aantal domme overtredingen bij op, en een aantal tegengoals in de paalzone en dan wordt het lastig winnen.

We hebben 3 punten uit twee wedstrijden en sommige uit m'n team denken nu al aan het kampioenschap...

Vandaag gewonnen, maar dat komt niet door mij. Ik was best slecht. Afronding was echt een drama.

Team dat ik ben gaan coachen heeft gelijk gespeeld. Hun tweede punt sinds de zomervakantie. 

Nou hier was het wederom zo ver hoor. 7-5 voor met rust, tweede helft ook lang op voorsprong maar uiteindelijk weer verloren (12-14). Beetje het verhaal wat ik elke week naar neerzetten hier. Deze keer ook echt geen topploeg waar we tegen speelden.

6 uur geleden zei 007mark:

Nou hier was het wederom zo ver hoor. 7-5 voor met rust, tweede helft ook lang op voorsprong maar uiteindelijk weer verloren (12-14). Beetje het verhaal wat ik elke week naar neerzetten hier. Deze keer ook echt geen topploeg waar we tegen speelden.

Dat is balen. Ik moet zeggen dat de sfeer in ons team juist de andere kant is opgeslagen. Op het veld ging het kut, maar ondertussen wordt er in de zaal al gesproken over het kampioenschap.

Gisteren hebben we zelfs net niet de 30 doelpunten gehaald. Die tegenstanders sloegen echt nergens op. Ik zou haast zeggen dat we ons te kort hebben gedaan...

Vandaag is de competitie weer doorgegaan en dat hebben we geweten ook. 26-16 verloren van Fiks. Goede ploeg en schoten en alles erin helaas.

Vloer was daar overigend wel enorm glad. Niet te doen, leek wel een potje ijskorfbal.

Hier hebben we het kampioenschap nog steeds in eigen hand (1 verliespunt tot nu toe). 

Op 15-12-2019 om 08:46 zei MisterX:

Gisteren hebben we zelfs net niet de 30 doelpunten gehaald. Die tegenstanders sloegen echt nergens op. Ik zou haast zeggen dat we ons te kort hebben gedaan...

Deze tegenstander hebben dus dit weekend gewonnen van de grootste concurrent op dit moment. En niet een klein beetje, maar gewoon een verpulverende overwinning. Ik snap echt niets meer van onze poule. Ons enige verliespunt is tegen de huidige nummer laatst (ik was er toen niet bij). Dat is tot nu toe nog steeds hun enige punt... 

Gisteren een heuse thriller gehad. In de gehele wedstrijd heeft geen enkel team een gaatje groter dan 3 weten te maken. Meestal stond de tege stander net voor, maar op het einde hebben we het toch om weten te draaien. Uiteindelijk heb ik zelf de winnende gemaakt (1 v.d. 3 doelpunten van mij) en zodoende hebben we met 1 punt verschil gewonnen. Je wilt niet weten hoeveel adrenaline er uiteindelijk vrij kwam. 

En het team dat ik coach heeft ook gewonnen. Daar hebben ze normaal gesproken het probleem dat niemand goed af kan ronden. Nu heeft iedereen, zelfs invallers, gescoord. In één wedstrijd hebben ze even veel gescoord als de rest van het zaalseizoen tot nu toe...

2 heerlijke overwinningen dus. 

Hier wederom verloren, nu van de onderste (Velocitas) met 19-15. Hun hadden bedacht om 3 spelers van hun A1 erin te zetten, die 1e klasse spelen. Tot nu toe hadden ze gemiddeld 10 goals gemaakt per wedstrijd, maar die junioren schoten natuurlijk veel scherper raak.

We staan nu samen met hun en BEP onderaan met 2 punten. En weet toevallig dat BEP ook sinds vorige week een aantal spelers van het 2e gebruikt om niet te degraderen. Gaat dus heel zwaar worden. A.s. zaterdag krijgen we de koploper op bezoek.

Wij hebben ook best veel last van teams die met veel invallers uit hogere teams speler. Je wilt niet weten hoe vaak de tegenstanders met invallers uit hogere teams tegen ons aantreden. Gisteren waren er letterlijk 2 spelers uit het team zelf aanwezig. De rest waren allemaal invallers uit hogere teams en 1 v.d. 2 spelers werd vervolgens ook nog eens gewisseld.

Dat maakt onze poule ook zo vreemd. De grootste overwinning is tegen de huidige nummer 2. Het enige verliespunt is tegen de nummer laatst (dat verder alles verloren heeft). Iedere wedstrijd is echt enorm afhankelijk van de hoeveelheid invallers bij de tegenstander. 

Edited by MisterX

26 minuten geleden zei Jeroen.:

Zijn daar geen regels voor ofzo?

Jawel, invallers zijn echter conform regels.. Je hebt wedstrijdkorfbal (hoogste klasses) en breedtekorfbal (laagste klasses).

In wedstrijdkorfbal zijn er divisies en mag je niet lager spelen (paar kleine uitzonderingen die ik even voor het gemak negeer). Als je in een team speelt dat eerste klasse speelt, mag je niet meer spelen in de 2e, 3e, ... klasse spelen. En al helemaal geen breedtekorfbal.

Bij breedtekorfbal zijn er geen speciale divisies meer. Dat is alles op een hoop. Wel wordt er gewerkt met een bepaalde rating bij het bepalen van een pouleindeling. Het verschil tussen poules kan enorm zijn. Maar als je breedtekorfbal speelt, dan mag je in ieder team invallen. Ook in het wedstrijdkorfbal trouwens.

Er zijn verenigingen met bijvoorbeeld 10 teams. De eerste 5 spelen dan wedstrijdkorfbal. De laatste 5 breedtekorfbal. Als wij tegen het 9e moeten spelen, dan mogen ze volgens de regels invallers meesturen van zowel het 6e als het 10e (en vanuit jeugdteams). Afgelopen weken hadden we dat soort situaties waarbij we tegen bijvoorbeeld een 9e moeten, maar dat de tegenstander vooral op komt dagen met spelers uit hogere teams. Dat zijn wel gewoon teams die breedtekorfbal spelen. 

Wat kijk ik uit naar morgen. We spelen dan tegen de concurrent voor het kampioenschap. Als wij winnen, maken we een grote stap richting het kampioenschap. Dan staan wij halverwege het seizoen 3 punten los van de rest. Ik verwacht een zware uitwedstrijd.

Zijn er hier mensen die de cursus Korfbaltrainer 2 (KT-2) hebben gevolgd? Ik krijg vanuit de vereniging de vraag of ik ook deze cursus wil doen, omdat ik sinds het zaalseizoen een team coach. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen.

Heeerlijk hoor, 17-17 tegen de koploper dus eindelijk weer eens een punt. Ondanks een gemiste strafworp van een teamgenoot in de laatste minuten wel heel tevreden mee. Had ook nog verkeerd kunnen gaan namelijk. Scheidsie was voor 2 kanten heel slecht maar deelde nog wel een behoorlijk terechte rode kaart uit aan de tegenpartij. Eerste geel voor commentaar, tweede voor een flinke beuk na een gescoorde strafworp door onze speler. Ging nergens over. Coach van hun na de wedstrijd ook nog geel gekregen.

Prima dat het een slechte scheids was, maar hun konden daar duidelijk niet mee om gaan. Wij bleven in ieder geval kalm eronder.

Verschrikkelijke wedstrijd van mijn kant. Volledig weggegeven op de afronding in de eerste helft. Hun schoten alles raak, wij wisten maar niet te scoren. In de tweede helft gingen de doelpunten wel gewoon gelijk op (beide kanten bagger), maar als je met rust al 10 punten achter staat, is het een gespeelde wedstrijd.

Mijn directe tegenstander was ook een lul. Hij was een paar koppen langer dan mij en ging steeds vangen. Niet dat hij daar goed in was. Ik moet zeggen dat ik over het algemeen goed weet hoe ik me moet positioneren om langere heren uit te schakelen onder vang. Ook bij deze heer lukte dat wel. Hij had echter het geluk dat de scheids het geworsteld van hem onder de korf goedkeurde. Ik zorg er meestal voor dat mijn tegenstander volledig klem staat tegen de korf. Als hij dan omhoog springt en mij omver springt (als ik stil blijf staan), dan is dat gewoon een overtreding. Helaas werd daar niet voor gefloten. Daardoor konden ze continu blijven aanvallen. Eén keer ben ik zelf maar helemaal naar de grond gegaan. Kijkend of er dan wel voor gefloten werd. Hij floot wel, maar om te kijken of het met mij ging en daarna mocht het spel gewoon verder. Dat hij mij volledig op de grond duwde en dat hij vervolgens ook nog eens met zijn volle gewicht op mijn schouderblad ging staan, was de scheids even vergeten. Hopelijk hebben we tijdens de thuiswedstrijd wel een scheids die voor dit soort vergrijpen fluit, want dit sloeg totaal nergens op. Door dit geduw had hij continu de vang en konden ze door blijven aanvallen. Zonder dat geduw, kregen ze veel minder kansen.

Oh ja, mijn heer zei wel iedere keer sorry als hij iemand omver beukte. Blijkbaar had hij steeds niet door dat er iemand stond. Dat was ook de reden waarom de scheids steeds niet floot volgens mij. Bij het maken van een overtreding gaat het er volgens mij alleen niet om je het expres doet. Ook als je iets per ongeluk doet, is het nog steeds een overtreding. 

@007mark Heb jij zo'n cursus wel eens gevolg waar ik het in vorige post over had? 

17 minuten geleden zei MisterX:

Heb je (vroeger) wel training gegeven? Of dat ook niet? 

Ook een halfjaar in het kader van een maatschappelijke stage wat voor school moest. Was met F-pupillen en vond er geen kut aan.

11 uur geleden zei 007mark:

Ook een halfjaar in het kader van een maatschappelijke stage wat voor school moest. Was met F-pupillen en vond er geen kut aan.

Hoe oud zijn ze dan? 5 jaar? 6 jaar? Ja, daar kun je ook niets mee beginnen. Daar zou ik ook geen kut aan vinden. 

Ik coach/train nu een seniorenteam. A's en heel misschien B's zou ik nog willen overwegen, maar lager is sowieso een no go voor mij.