Spring naar bijdragen

Aanbevolen reacties

Geplaatst

Oké, dit gaat volgens mij absoluut niet aanslaan omdat er weinigen hier Italiaanse muziek luisteren, ik heb zelfs al geklaag gehoord dat het een lelijke taal zou zijn (:cab:) maar goed ook daar heeft iedereen een vrije mening in uiteraard. Toch wilde ik dit topic openen wat dus over Italiaanse muziek gaat.

Je hoeft echt geen perfect Italiaans te kunnen om naar Italiaanse liedjes te luisteren, ik bedoel zeg zelf, ik (en ik denk ook vele anderen) luisterde op 10 a 11 jarige leeftijd ook al naar Engelstalige artiesten terwijl ik maar enkele Engelse woorden wist. Mijn Italiaans is ook maar matig tot slecht, ik kan er wel wat uit opmaken maar echt tot in detail kan ik het ook niet volgen. De klanken, manier van spreken en emotie in de muziek vind ik echter prachtig en het spreekt mij echt enorm aan. Een van de meeste bekende Italiaanse liedjes voor mensen in Nederland is denk ik Perdono van Tiziano Ferro die daarmee in de zomer 2001 weken op de nummer 1 in de Top 40 stond.

Ook in de Italiaanse muziek heb je allerlei genre's, pop, rock, rap en wat meer richting klassiek. Van alles dus. Het vooroordeel dat Italiaanse muziek alleen maar zou leunen op Andrea Bocelli, Laura Pausini en Luciano Pavarotti is dus absoluut niet waar.

Een van de grootste happenings in de Italiaanse en ondertussen ook Europese muziekwereld is het jaarlijkse Sanremo festival in het gelijknamige plaatsje aan de Middelandse zee. Het festival bestaat al sinds 1951 en vind vaak in de maanden februari of maart plaats. Eerst was het nog landelijk maar sinds een jaar of 15 zijn er verschillende buitenlandse tv-stations de rechten voor het uitzenden van dit evenment kopen. Tegenwoordig zijn er ook veel gastoptredens van veel grote internationale bekendheden op en wordt het festival bezocht door allerlei andere beroemheden. Zo was in 1985 Patty Brard een van de co-presentatrices (;e).

Het festivaldoel is een zoektocht naar nieuw talent, er treden verschillende (dan nog onbekende) Italiaanse artiesten en bands op. Daaruit wordt een winaar gekozen, tegenwoordig hebben het publiek en de kijkers hier een hand in, voorheen werd de winaar gekozen door een jury. Vele grote namen zijn ontdekt door dit festival. Ik noem bijvoorbeeld Eros Ramazzotti, Andrea Bocelli, Giorgia, Fabrizio Moro, Syria en Laura Pausini.

Een aantal van mijn favoriete artiesten zijn;

Fabrizio Moro (Pop/Rap)

Biagio Antonacci (Pop/Lounge)

Verdena (Rock/Grunge)

Negramaro (Rock)

Gianna Nannini (Pop/Rock)

Claudio Baglioni (Pop)

Ligabue (Pop)

Paola e Chiara (Pop/Dance)

Gemelli DiVersi (Rap/HipHop)

Fabri Fibra (Rap/HipHop)

Scopoignoto (Rap)

Le Vibrazioni (Rock)

Zucchero (Rock/Pop)

Enkele voorbeelden:

Fabrizio Moro - Pensa (zonder twijfel een van favo nummers)

zM_MEAijeu0

Verdena - Luna

9hLk4_hjF_4

Kunnen wat aparte beelden in de clip zitten dus U zijt gewaarschuwd, athans MTV Italia maakte er een probleem van, don't ask me why.

Negramaro - L'Immenso

7lyr1C3JV78

Gianna Nannini - Meravigliosa Creatura

Dit práchtige nummer zullen de meeste ook wel kennen door de Fiat Bravo commercial

b7OE6-OsHtk

Gemelli Diversi - Tu Corri

Super clip ook, voetbalgerelteerd enzo. Erg herkenbaar ook voor iedereen die vroeger profvoetballer wilde worden.

ySIT0Sp14Lk

Paola & Chiara - Cambiare Pagina

Prachtige clip, prachtig nummer en prachtige vrouwen :)

LAJIYijyCy8

Voor mensen die Italiaanse muziek luisteren, zoals gezegd ik denk weinigen, maar waar luister je vooral naar? Wat zijn je favoriete artiesten en bands?

Geplaatst
  • Auteur

Oké, dit gaat volgens mij absoluut niet aanslaan omdat er weinigen hier Italiaanse muziek luisteren, ik heb zelfs al geklaag gehoord dat het een lelijke taal zou zijn (:cab:) maar goed ook daar heeft iedereen een vrije mening in uiteraard. Toch wilde ik dit topic openen wat dus over Italiaanse muziek gaat.

Je hoeft echt geen perfect Italiaans te kunnen om naar Italiaanse liedjes te luisteren, ik bedoel zeg zelf, ik (en ik denk ook vele anderen) luisterde op 10 a 11 jarige leeftijd ook al naar Engelstalige artiesten terwijl ik maar enkele Engelse woorden wist. Mijn Italiaans is ook maar matig tot slecht, ik kan er wel wat uit opmaken maar echt tot in detail kan ik het ook niet volgen. De klanken, manier van spreken en emotie in de muziek vind ik echter prachtig en het spreekt mij echt enorm aan. Een van de meeste bekende Italiaanse liedjes voor mensen in Nederland is denk ik Perdono van Tiziano Ferro die daarmee in de zomer 2001 weken op de nummer 1 in de Top 40 stond.

Ook in de Italiaanse muziek heb je allerlei genre's, pop, rock, rap en wat meer richting klassiek. Van alles dus. Het vooroordeel dat Italiaanse muziek alleen maar zou leunen op Andrea Bocelli, Laura Pausini en Luciano Pavarotti is dus absoluut niet waar.

Een van de grootste happenings in de Italiaanse en ondertussen ook Europese muziekwereld is het jaarlijkse Sanremo festival in het gelijknamige plaatsje aan de Middelandse zee. Het festival bestaat al sinds 1951 en vind vaak in de maanden februari of maart plaats. Eerst was het nog landelijk maar sinds een jaar of 15 zijn er verschillende buitenlandse tv-stations de rechten voor het uitzenden van dit evenment kopen. Tegenwoordig zijn er ook veel gastoptredens van veel grote internationale bekendheden op en wordt het festival bezocht door allerlei andere beroemheden. Zo was in 1985 Patty Brard een van de co-presentatrices (;e).

Het festivaldoel is een zoektocht naar nieuw talent, er treden verschillende (dan nog onbekende) Italiaanse artiesten en bands op. Daaruit wordt een winaar gekozen, tegenwoordig hebben het publiek en de kijkers hier een hand in, voorheen werd de winaar gekozen door een jury. Vele grote namen zijn ontdekt door dit festival. Ik noem bijvoorbeeld Eros Ramazzotti, Andrea Bocelli, Giorgia, Fabrizio Moro, Syria en Laura Pausini.

Een aantal van mijn favoriete artiesten zijn;

Fabrizio Moro (Pop/Rap)

Biagio Antonacci (Pop/Lounge)

Verdena (Rock/Grunge)

Negramaro (Rock)

Gianna Nannini (Pop/Rock)

Claudio Baglioni (Pop)

Ligabue (Pop)

Paola e Chiara (Pop/Dance)

Gemelli DiVersi (Rap/HipHop)

Fabri Fibra (Rap/HipHop)

Scopoignoto (Rap)

Le Vibrazioni (Rock)

Zucchero (Rock/Pop)

Enkele voorbeelden:

Fabrizio Moro - Pensa (zonder twijfel een van favo nummers)

zM_MEAijeu0

Verdena - Luna

9hLk4_hjF_4

Kunnen wat aparte beelden in de clip zitten dus U zijt gewaarschuwd, athans MTV Italia maakte er een probleem van, don't ask me why.

Negramaro - L'Immenso

7lyr1C3JV78

Gianna Nannini - Meravigliosa Creatura

Dit práchtige nummer zullen de meeste ook wel kennen door de Fiat Bravo commercial

b7OE6-OsHtk

Gemelli Diversi - Tu Corri

Super clip ook, voetbalgerelteerd enzo. Erg herkenbaar ook voor iedereen die vroeger profvoetballer wilde worden.

ySIT0Sp14Lk

Paola & Chiara - Cambiare Pagina

Prachtige clip, prachtig nummer en prachtige vrouwen :)

LAJIYijyCy8

Voor mensen die Italiaanse muziek luisteren, zoals gezegd ik denk weinigen, maar waar luister je vooral naar? Wat zijn je favoriete artiesten en bands?

Geplaatst

Ik heb een hele lading aan CD's van Laura Pausini, af en toe wel aangename muziek om naar te luisteren. En trouwens italiaans klinkt helemaal niet lelijk vind ik.

Geplaatst

ah, leuk topic!!:thumb:, ik zal wel later posten als ik zin heb

Geplaatst

Marina van Rocco Granata is natuurlijk een classic, maar mijn all time Italian favourite is Lazy Mary van Louis Monte._O_ Dat nummer was ons 'themalied' toen we een paar jaar geleden kampioen werden, altijd als dat liedje klonk, klommen er wel een paar op tafel.:p

Verder heb ik ook wat Pavarotti en Bocelli, maar laten we Verdi en Vivaldi ook niet vergeten, dat waren immers ook Italianen. Verdi is, met Tchaikovsky, de componist die ik toch het meest in m'n hart draag.

Oh ja, na La Maglio Gioventu ben ik ook verliefd geworden op A Chi van Fausto Leali.

Geplaatst

Zucchero

Laura Pausini

Andrea Bocelli

Alessandro Safina

Eros Ramazzoti

Die hebben allemaal wel leuke nummers, heb ze ook in me playlist. Voor de rest kenk niks.

Geplaatst
  • Auteur
ah, leuk topic!!:thumb:, ik zal wel later posten als ik zin heb

Zeker doen Umberto, jij weet er ook wel wat vanaf (y)

_O_

Inderdaad, geweldig nummer ;)

Raff & Umberto Tozzi - Gente di mare

Caq1sBC6ygk

Super inderaad, prima keuze!

Marina van Rocco Granata is natuurlijk een classic, maar mijn all time Italian favourite is Lazy Mary van Louis Monte._O_ Dat nummer was ons 'themalied' toen we een paar jaar geleden kampioen werden, altijd als dat liedje klonk, klommen er wel een paar op tafel.:p

Verder heb ik ook wat Pavarotti en Bocelli, maar laten we Verdi en Vivaldi ook niet vergeten, dat waren immers ook Italianen. Verdi is, met Tchaikovsky, de componist die ik toch het meest in m'n hart draag.

Oh ja, na La Maglio Gioventu ben ik ook verliefd geworden op A Chi van Fausto Leali.

Ruben die Italiaanse muziek luistert, nooit verwacht! Geweldig :mrgy:. Vivaldi is inderdaad top, de 4-jaar getijden vind ik super!

Geplaatst

Ik vind Italiaans echt een prachtig taal. Maar ik vind het zo jammer dat ik niks van die liedjes snap:wall:

Geplaatst
Zucchero

Laura Pausini

Andrea Bocelli

Alessandro Safina

Eros Ramazzoti

Ik hou het maar een beetje bij deze ook, bovendien is Genti di mare ook mooi inderdaad. Sebas, de nummers die jij hebt gepost vond ik maar niets :m: :cab:

Geplaatst

Benny Benassi, Luca Antolini, Stunned Guys,...

Ook allemaal kwaliteit uit Italië.

Geplaatst

Ill Nino, is dat niet Italiaans ? Net als Rhapsody of Fire ?

EDIT: Ill Nino is dus Zuid-Amerikaans

Geplaatst

Dat is volgens mij Spaans, Ill Nino. Maar JordyMarx die iets van Italiaanse muziek weet:cab: Het kan niet gekker worden:D

Geplaatst
Benny Benassi, Luca Antolini, Stunned Guys,...

Ook allemaal kwaliteit uit Italië.

:thumb:

Italian hardstyle = nice 8)

Geplaatst

Jullie vergeten Gigi D'Agostino.

Geplaatst
Jullie vergeten Gigi D'Agostino.

Gigi D'Agostino met La Passion, sweet memories aan dat lied :<

Verder luister ik ook wel regelmatig wat Italiaanse muziek zoals: Umberto Tozzi, Adriano Celentano, Gianna Nannini, Ramazotti, Toto Cutogno en Zucherro.

Geplaatst
Dat is volgens mij Spaans, Ill Nino. Maar JordyMarx die iets van Italiaanse muziek weet:cab: Het kan niet gekker worden:D

Hier houd het dan ook wel op :cab:

Geplaatst

Overigens is Adriano Celentano met La Shate Mi Cantare wel mijn favo Italiaanse lied.

Geplaatst
Gigi D'Agostino met La Passion, sweet memories aan dat lied :<

Verder luister ik ook wel regelmatig wat Italiaanse muziek zoals: Umberto Tozzi, Adriano Celentano, Gianna Nannini, Ramazotti, Toto Cutogno en Zucherro.

Tuurlijk, vergeten.:p

Gloria en Ti Amo natuurlijk...

Onlangs hier 0

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.