In de aanloop naar de release van Football Manager 2023 zijn we ondertussen verblijd door Sports Interactive (SI) met het onthullen van de nieuwe features. In een online uitzending van bijna drie kwartier werden meerdere nieuwe features aangekondigd en geshowd. Hiervan hebben we het eerste gedeelte onlangs al op onze website gepubliceerd. In dit artikel gaat we als Managers United kijken naar het volgende gedeelte: de AI en de match engine. Welke veranderingen en verbeteringen staan op ons te wachten?
Verbeterde AI-managers
Ondertussen weten we welke nieuwe features we in kunnen zetten om ons droomteam samen te stellen. Tijd om met je zootje (on)geregeld het veld op te gaan. Door SI is er in de voorbereiding op FM23 veel aandacht besteed aan de AI – je computergestuurde tegenstanders moeten nóg realistischer weerstand bieden. De voorkeursstijl van een AI-manager zal duidelijk naar voren komen in het spel van je tegenstander. In eerste instantie lijkt het een kleine verandering, maar als je er verder op ingaat, schuilt er een hele wereld achter. Alle keuzes die de AI-manager maakt, reflecteren niet alleen de opvatting van de manager in de wedstrijd die hij tegen jouw team speelt. Ook in de duizenden wedstrijden die op de achtergrond worden gesimuleerd en waar je zelf geen actieve deelname aan hebt, moet er meer en meer een tactische strijd worden gevoerd tussen de verschillende AI-managers. Al die veranderingen, al die keuzes; het zorgt voor een volgende stap in een zo compleet mogelijke simulatie-ervaring.
Verdediging
Iets waar de makers van FM zich echt op wilden richten dit jaar, was het verbeteren van het verdedigende spel. In de afgelopen FM-jaren loonde het vaak om flink veel druk te zetten en je defensieve lijn stevig op te schuiven. Echter, hoe gek we ook zijn op aanvallen en het maken van zo veel mogelijk doelpunten, er zijn ook teams en managers die waarde hechten aan een solide defensie en van daaruit hun doelpunten willen maken. Denk in real life bijvoorbeeld eens aan het Atletico Madrid onder Simeone. Voor FM23 heeft dit geleid tot meer instructiemogelijkheden voor het verdedigende aspect. Zo moet het mogelijk worden om duidelijker en/of nadrukkelijker met een low block te spelen.
Hier sluit ook het beter druk zetten op aan. Vanuit je achterste linie moet het opjagen van de tegenstander realistischer worden. Wat we gewend waren, was dat spelers die veel druk zetten, vaak volle bak een duel in gingen, terwijl er genoeg andere opties waren. In FM23 zal een drukzettende speler meer opties hebben om de bal van zijn tegenstander af te pakken: hij zal wanneer het simpel kan, de bal ook proberen simpel af te pakken – de snelle interceptie. Aangezien de voetballers nu meer middelen hebben om in te grijpen, is de kans op een realistische flipperkast- of chaotische situatie op het middenveld een stukje groter.
Animaties
Toegegeven, erg gelikt en realistisch heeft de match engine er nooit uitgezien in 3D. Toch wordt het elk jaar beter en het siert de ontwikkelaars dat ze ernaar streven om het geheel zo realistisch mogelijk te laten lijken. Ook dit jaar worden er weer verbeteringen doorgevoerd. De doelman is een van de spelers die daar profijt van heeft. Zijn in beeld gebrachte bewegingen en acties zijn uitgebreid, waardoor je nu eerder ziet dat hij zich groot of breed maakt, of met zijn voeten naar de bal toe glijdt. Ook met de bal aan de voet gaat het er allemaal net iets soepeler uitzien.
Dat is echter niet alles. De makers geven aan erg blij te zijn met de weergave van de verdedigers, met name als het gaat om de houding van hun lichaam en de positionering. Een kopduel is niet meer recht omhoog springen, maar een meer natuurgetrouwe beweging naar de bal toe.
De weergave van aannames en dribbelacties was in FM22 een van de speerpunten. Dat is aardig gelukt, dus dan is het tijd voor een volgende stap. Die heeft SI gevonden in het passen en schieten. Binnenkantje-rechts, buitenkant-links, het zijn bewegingen die vanaf FM23 duidelijker in beeld moeten komen met als uiteindelijke doel een zo getrouw mogelijke weergave van de werkelijkheid te creëren.
Competitielicenties
Echt nieuws is dit niet meer, want al eerder kwam vanuit SI de mededeling dat FM23 zal beschikken over de licenties van alle UEFA-clubcompetities. Zonder aanvullende downloads zie je nu de logo’s en officiële namen van deze competities terug; ook op de kits. Wanneer je een CL-wedstrijd speelt, gaat dat zichtbaar worden op het tenue. Dat gaat overigens niet alleen gelden voor Europese wedstrijden. Ook wanneer je bijvoorbeeld vanuit de Championship promoveert naar de Premier League, zie je dat terug op de tenues die je spelers dragen.
Er is overigens meer. Als het je lukt om een Europese hoofdprijs te pakken met je club, betreden je spelers (en jij als manager natuurlijk ook) het podium dat gelijk is aan het echte podium dat wordt gebruikt tijdens finales. Bovendien krijg je nu daadwerkelijk de cup met de grote oren in je handen gedrukt als je de Champions League hebt gewonnen.
Tot slot viert SI het binnenhalen van de UEFA-licenties met het uitbreiden en verbeteren van de lotingen voor deze clubtoernooien. Tot nu toe zagen we de clubs één voor één in een poule verschijnen, als we de loting niet al in zijn geheel hadden overgeslagen. Vanaf FM23 gaat de loting voor bijvoorbeeld de Champions League een waar event worden. Het geheel ziet er aantrekkelijker vormgegeven uit. Bovendien wordt er een narratief toegevoegd aan de loting: wat betekenen bepaalde uitkomsten voor jou of je spelers en hoe verhouden die uitkomsten zich tot wat er in het verleden is gebeurd? Op welk niveau je ook Europees gaat spelen, het moet speciaal gaan voelen voor jou als manager.
In onze volgende en tevens laatste update met de bespreking van nieuwe features gaan we onder meer in op het supportersvertrouwen. Stay tuned!
Kun je ondertussen al niet meer wachten tot FM23 uitkomt en wil je direct bij de release ervan aan de slag? Via onze website kun je de game nu al met tot wel 30 procent korting kopen!