Dit interview is vrij vertaald naar het interview van Tomislav Lovrekovic dat het aflegde namens Gamershell.com. De geïnterviewde heet Dusan Stamenkovic en is Head Researcher voor Servië en Montenegro.
1. Zou je jezelf en FM 2005 en zijn mogelijkheden willen introduceren voor de lezers van GamersHell.com?
Hi, mijn naam is Dusan Stamenkovic. Sinds het jaar 2000 werk ik voor SI Games als Hoofd-researcher voor Servië en Montenegro en als lokaal Research Coördinator voor Bosnië en Herzegovina en Macedonië.
FM 2005 is het eerste spel in de FM-serie, maar het is ook een logisch vervolg op het spel dat door SI Games is ontwikkeld door de jaren heen (CM, dat nu eigendom is van Eidos). De reden dat ik het een logische opvolger noem, is omdat SI Games nog wel de rechten heeft op de game engine en de database (wat door veel van de fans gezien word als de sleutel tot het succes van het spel). Het spel kent een hoop verbetering op verschillende punten.
Gedetailleerde informatie kan gevonden worden op www.sigames.com en www.footballmanager.net. We hopen allemaal dat het spel een groot succes word en we hebben er dan ook hard aan gewerkt (wat we nog steeds doen) om het spel het beste managementspel ooit te maken. Toen Eidos en SI Games een paar maanden geleden uit elkaar gingen, wisten veel mensen niet wie (en weten dat nu nog niet) nou de echte CM zou maken. Het antwoord is: Eidos behoudt de naam van het spel, maar SI Games de inhoud: de game engine en de database van het populaire spel.
2. Ik weet zeker dat veel mensen willen dat jullie eindelijk de stap maken naar drie dimensionale graphics. Desondanks geloof ik dat de diepe gameplay en het gevoel van het spel veel belangrijker zijn dat het uiterlijk. Word FM 2005 een revolutie, net als de eerste CM dat was destijds?
Ik zou FM 2005 geen revolutie willen noemen, dat zou een groot woord zijn voor een computerspel. Ik zou het liever een perfecte evolutie noemen. Daarmee bedoel ik dat ons spel geen revolutie nodig heeft, het word met het jaar beter en beter. Door het tot het huidige niveau te verbeteren, komt SI Games steeds dichter bij het perfecte spel. Ik kan met zekerheid zeggen dat FM 2005 een grote stap richting die perfectie is die SI Games wil zien. Het spel word heel verfrissend, en de screenshots die van het spel uit zijn, bewijzen dat.
Over de 3D-Engine, het antwoord is nee, zulke graphics zul je niet zien in FM 2005. Een paar weken geleden heb ik lang gesproken met een paar Servische CM Fans (die tegenwoordig FM Fans zijn) uit het dorp Nis. Tijdens dat gesprek realiseerde ik me één belangrijk ding: FM is het soort spel dat geen 3D graphics en stadionmodellen nodig heeft om spelers van het spel te trekken. FM is een spel dat vol zit met een echt ‘voetbalgevoel’. Het is gemaakt voor echte voetbalfans die begrijpen voetbal begrijpen en doorhebben wat belangrijk is voor voetbalmanagers over de hele wereld. De menselijke fantasie is verder gevorderd dan welke welk grafische hoogstandje ook, zolang je met heel je hart met voetbal bezig bent, en je realiseert waarom slechts een beetje tekst je tevreden stelt bij een wedstrijd.
In ieder geval, Football Manger 2005 brengt wel een verbetering in zijn uiterlijk. Het grafische aspect van het spel ziet er erg verfrissend en modern uit en de bijbehorende details zoals logo’s en shirtjes ten opzichte van eerdere versies van SI Games zal alle fans tevreden stellen. Het spel brengt meer voetbalsfeer dan ooit.
3. Voordat verdachte mensen me beginnen te volgen, bedeigen of zelfs meer radicale acties beginnen, laten we het hebben over graphics. Persoonlijk vind ik dat het systeem van de CM Serie zeer adequaat werkt, maar wat is de officiële mening van SIGames?
Ik ben het er mee eens dat het huidige 2D systeem heel adequaat werkt. Ik zou ook graag willen toevoegen dat het zich ook heeft ontwikkelt en dat het veel realistischer is dan voorheen. Zoals je kunt zien op de officiële screenshots, kent het hele wedstrijdscherm vele verbeteringen en dat is goed nieuws voor de fans. Dat soort dingen hebben tijd nodig om tot perfectie te komen. En zoals ik eerder zei, FM 2005 zal een groot stap voorwaarts doen richting de ultieme manager simulatie. Hieronder valt natuurlijk ook de 2D Engine.
4. Vertel ons een beetje meer over de AI. Psychologische druk, nerveuze spelers, fouten van de scheidsrechter, de rol van fans, provocaties, kunnen vele overtredingen op of van een speler effect hebben op zijn psychologie, etc…?
Dit onderdeel bestaat al een aantal jaren in onze spellen. Als researcher, voel ik me als een expert als we over dit soort dingen praten. In onze database hebben we persoonlijke en mentale eigenschappen zoals druk, temperament, sportiviteit, agressie, beslissingen, concentratie, omgaan met belangrijke wedstrijden en nog veel meer. Al die attributen stellen we in bij de verschillende spelers en daar word in het spel wat mee gedaan. Zo krijg je veel realisme in het spel.
SI Games heeft een geweldig team van researchers overall in de wereld die heel gepassioneerd die velden invullen die realisme brengen. Dat betekend ook dat de dingen die jij noemde al in het spel zijn: Als een speler goed is op het gebied van druk en belangrijke wedstrijden, zal hij simpelweg goed omgaan met druk en goed spelen in belangrijke wedstrijden. De text engine is ook verbeterd en zal ook aandacht geven aan dat soort kleine details die belangrijk zijn in het voetbal. Ook fans hebben invloed op de teams en de spelers en dat soort relaties zijn ook verbeterd, net als al die andere dingen in het spel.
5. Hoeveel elftallen, bekers en competities bestaan er in jullie gigantische database? Ik weet dat ik in eerdere delen altijd onbekende, jonge spelertjes met goede eigenschappen kocht en dat ze uitgroeiden tot superster. Hoe groot is de kans dat dit soort dingen gebeuren? Ik bedoel, heb ik Mourinho’s (Coach van Chelsea) instinct of doet iemand in jou research team zijn werk uitstekend?
De grote database van SI Games is zelfs nog groter geworden. Er zal meer dan 235,000 staff aanwezig zijn, 14,000 clubs (waarvan je met 5,300 kan spelen) en 51 competities. De data is zo precies als het menselijk kan zijn. Alle internationale competities die eerder in het spel zaten, zitten er weer in, net als de continentale competities. De precisie van de database word beter (samen met andere aspecten van het spel) en het netwerk van zo’n 2,500 researchers zullen alles mogelijk er aan doen om de FM database de meest realistische database ter wereld te maken. Bedankt voor de complimenten over de precisie van onze data, er zijn veel goede researchers die dergelijke talenten ontdekken. Het zal dus vaker voorkomen dat SI Games researchers toptalenten eerder ontdekken dan dat het in het echt gebeurt.
6. Vertel ons over relaties tussen spellers, media, het clubbestuur en dergelijken…
Dat onderdeel van het spel was altijd het onderdeel waarin ons spel voorliep ten opzichte van welk spel dan ook ter wereld. De relatie tussen spelers, clubbestuur, managers, staff, media en de rest van de voetbalwereld is een van de dingen die constant beter en groter worden met elke versie van het spel. Een simpele conclusie is, dat er veel aandacht besteedt is aan deze onderwerpen over communicatie en de fans zullen ze binnenkort mee gaan maken.
7. Wat vind jij het beste onderdeel van het hele spel?
Ik ben echt onder de indruk van een aantal dingen. Sommige daarvan zijn managers’ mentale spelletjes (een erg mooie toevoeging), verfriste spel graphics, (vooral de nationale vlaggen en teamtenue’s) en het split-screen wedstrijdbeeld waardoor je meer details tegelijk kunt bekijken.
Vraag 8 is weg gelaten omdat het niet meer relevant is.
9. Het ziet er naar uit dat FM 2005 het beste managementspel ooit word. Het is een veelbelovende titel en ik kan niet wachten tot ik hem op mijn pc kan opstarten. Dat is mijn conclusie. Hoe zit dat met jou? Heb je nog iets toe te voegen? Conclusies? Boodschap aan de lezers?
Ik zou iedereen dringend aanraden de demo te downloaden. Ik weet zeker dat die de dingen die ik verteld heb zal bevestigen. Het zal iedereen dan ook doen verlangen naar FM 2005 zodra die uit komt. Ik heb tot nu toe aan drie versies van het spel gewerkt, en eerlijk gezegd is dit de versie die ik twee keer zoveel mag als welke eerdere versie dan ook. Misschien heb je wel gelijk en kunnen we FM 2005 een revolutie noemen, maar toch zeker een perfectie. Het is een nieuw spel met goede oude voetbalpassie die ongetwijfeld de voetbalmanagement naar een hoger niveau zal liften en dromen uit laat komen.