3D, ja of nee?

3D beelden in de spelengine van Football Manager. Het lijkt heel mooi. Precies zien wat er mis gaat, je wedstrijden nog beter beleven dan in oudere CM-versies. Mooie goals lijken nog mooier. Bij penalty’s zie je de keeper echt proberen de aanvaller uit zijn concentratie te halen. Je ziet je spelers echt blij zijn als je scoort. Een lust voor het oog, wordt het, Ronaldinho of Henry te zien voetballen. De ene na de andere prachtige actie wordt er uitgeslingerd door de twee.

Maar wil de doorsnee CM-er dat wel? Nee! Als eerste gaat het spel er veel te langzaam doorlopen. Het kost veel geheugen om twee elftallen te laten spelen en de acties uit te beelden in 3D. De andere wedstrijden af werken en de statistieken op slaan gebeurt nu al, maar ook nog eens een 3D-veld daarbij kost vele malen meer geheugen.

Veel mensen spelen CM bovendien op een enigszins verouderde PC. Als daar nog een dikke 3D engine overheen komt, zullen sommige mensen of moeten upgraden, of af moeten haken. Dat wordt afhaken, waardoor SI Games (de maker van FM 2005) zichzelf in de vingers snijdt.

Daarnaast zou een 3D veld nu nog niet voldoende werken. Zelfs in de 2D pitch zijn er al veel acties hetzelfde. In een 3D pitch moeten er veel meer acties uitgewerkt worden, zoals kapbewegingen en ingewikkelde trucs. Eigenlijk hoort elke actie uniek te zijn. Zolang dit niet lukt is het alleen maar frustrerend en slecht voor SI Games om een 3D engine in te bouwen.

Ook voor het overzicht is het niet goed. Je krijgt een counter tegen maar kan niet zien waar je verdedigers staan. Je ziet enkel de aanvaller met de bal lopen, en zijn directe bewaker, tenzij je gaat prutsen met ingewikkelde camerastandpunten. Een ander voorbeeld. Er is een vrije trap. Wordt de eerste paal afgedekt, staat de muur goed? Is er iemand voor als de bal voorgegeven wordt? Probeer dat maar eens in een 3D-beeld vast te leggen. Met andere woorden, je bent het overzicht kwijt.

Als SI Games ooit een 3D scherm maakt, moet het dat perfect doen, of helemaal niet. Geen snelheidsverlies, geen overzichtsverlies en voldoende goede bewegingen en acties om boeiend te blijven. Is dit niet het geval, dan zal het SI Games gezichtsverlies en afhakende fans opleveren. Zit SI Games daar op te wachten in een periode waarbij de concurrentie op het gebied van voetbal managementspellen nog nooit eerder zo groot was?

CATEGORIEËN